Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Idioma i Traducció C5 (Japonès)
Codi: 103695
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Traducció i Interpretació |
OB |
4 |
Equip docent
- Akiko Kawauchi
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Les llengües vehiculars a l'aula seran el japonès, el català i el castellà.
En iniciar l’assignatura l’estudiant haurà de ser capaç de:
- Comprendre textos escrits amb una certa complexitat sobre temes personals i temes generals d’àmbits coneguts. (MCRE-FTI B1.2.)
- Produir textos escrits sobre temes personals i temes generals d’àmbits coneguts. (MCRE-FTI B1.1.)
- Comprendre textos orals senzills i clars sobre temes quotidians. (MCRE-FTI A2.1.)
- Produir textos orals senzills sobre temes quotidians. (MCRE-FTI A2.1.)
- Resoldre problemes bàsics de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard: textos narratius i descriptius.
Objectius
La funció d’aquesta assignatura és continuar el desenvolupament de les competències comunicatives de l’estudiant d'Idioma C, així com consolidar la capacitat de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa.
Es dedicaran 2 crèdits a Idioma i 4 crèdits a Traducció.
En acabar l’assignatura l’estudiant haurà de ser capaç de:
- Comprendre textos escrits de tipologia diversa sobre temes generals d’àmbits coneguts. (MCRE-FTI B2.1.)
- Produir textos escrits amb certa complexitat sobre temes personals i temes generals d’àmbits coneguts. (MCRE-FTI B1.2.)
- Resoldre problemes de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, argumentatius, instructius).
Competències
- Comprendre textos escrits en un idioma estranger per poder traduir.
- Comprendre textos orals en un idioma estranger per poder interpretar.
- Dominar els principis metodològics que regeixen la traducció.
- Produir textos escrits en llengua A per poder traduir.
- Produir textos escrits en un idioma estranger per poder traduir.
- Produir textos orals en un idioma estranger per poder interpretar.
- Resoldre problemes de traducció de textos no especialitzats.
- Treballar en equip.
- Utilitzar els recursos de documentació per poder traduir.
- Utilitzar els recursos tecnològics per poder traduir.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals, retòrics i de variació lingüística: Aplicar coneixements gràfics, lèxics, morfosintàctics i textuals.
- Aplicar coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals, retòrics i de variació lingüística: Aplicar coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals i retòrics.
- Aplicar els recursos tecnològics per resoldre problemes de traducció: Aplicar els recursos tecnològics per resoldre problemes de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, argumentatius, instructiu
- Aplicar estratègies per comprendre textos escrits de diversos àmbits: Aplicar estratègies per comprendre textos escrits de tipologia diversa sobre temes generales de àmbits coneguts.
- Aplicar estratègies per comprendre textos escrits de diversos àmbits: Aplicar estratègies per comprendre textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, argumentatius, instructius).
- Aplicar estratègies per comprendre textos orals de diversos àmbits: Aplicar estratègies per comprendre textos orals de tipologia diversa i d'una àmplia gamma d'àmbits, tenint en compte les diferències estilístiques i geogràfiques.
- Aplicar estratègies per produir textos escrits de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques: Aplicar estratègies per produir textos escrits amb certa complexitat sobre temes personals i temes generals d?àmbits coneguts.
- Aplicar estratègies per produir textos escrits de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques: Aplicar estratègies per produir textos escrits amb certa complexitat sobre temes personals i temes generals de àmbits coneguts, adequats al context i amb correcció lingüística.
- Aplicar estratègies per produir textos escrits de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques: Aplicar estratègies per produir textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, argumentatius, instruct
- Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos escrits de diversos àmbits: Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos escrits de tipologia diversa sobre temes generales de àmbits coneguts.
- Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos escrits de diversos àmbits: Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, argumentatius, instructius).
- Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos orals de diversos àmbits: Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos orals de tipologia diversa d'una àmplia gamma d'àmbits, tenint en compte les diferències estilístiques i geogràfi
- Demostrar que es coneixen els diversos tipus de problemes i errors de traducció: Demostrar que es coneixen els diversos tipus de problemes i errors de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, au
- Demostrar que es coneixen les tècniques i estratègies per resoldre problemes de traducció: Demostrar que es coneixen les tècniques i estratègies per resoldre problemes de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia div
- Identificar els problemes de traducció propis de textos no especialitzats: Identificar els problemes de traducció bàsics de textos escrits no especialitzats en llengua estàndard de diferents tipus.
- Interrogar eficientment les fonts de documentació per poder traduir: Interrogar eficientment les fonts de documentació per poder traduir.
- Produir textos escrits adequats al context i amb correcció lingüística: Produir textos escrits no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (expositius, argumentatius, instructius), adequats al context i amb correcció lingüística.
- Produir textos orals adequats al context i amb correcció lingüística: Produir textos orals complexos de tipologia diversa i d'una àmplia gamma d'àmbits i de registres, adequats al context i amb correcció lingüística.
- Recórrer adequadament les diferents fases per a l'elaboració d'una traducció i dur a termes les tasques corresponents: Recórrer adequadament les diferents fases per a la traducció de textos escrits no especialitzats en llengua estàndard de diferents tipus.
- Resoldre interferències entre les llengües de treball: Resoldre interferències entre les llengües de treball.
- Treballar en equip: Treballar en equip.
- Trobar la solució traductora que convingui en cada cas: Trobar una solució traductora adient en cada cas.
- Utilitzar les estratègies i tècniques apropiades per resoldre problemes de traducció: Utilitzar les estratègies i tècniques fonamentals per resoldre problemes de traducció de textos no especialitzats senzills en llengua estàndard de tipologia diversa (exp
Continguts
Idioma
Comprendre textos escrits en idioma estranger per a poder traduir (CE5)
- Aplicar coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals i retòrics (CE5.1.)
- Aplicar estratègies per a comprendre textos escrits de tipologia diversa sobre temes generals d’àmbits coneguts (CE5.2.)
- Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos escrits de tipologia diversa sobre temes generals d’àmbits coneguts (CE5.3.)
Produir textos escrits en idioma estranger per a poder traduir (CE6)
- Aplicar coneixements [gràfics en xinès i japonès] lèxics, morfosintàctics, textuals i retòrics (CE6.1.)
- Aplicar estratègies per a produir textos escrits amb certa complexitat sobre temes personals i temes generals d’àmbits coneguts (CE6.2.)
- Produir textos escrits amb certa complexitat sobre temes personals i temes generals d’àmbits coneguts amb correcció lingüística (CE6.3.)
Traducció
- Resolució de problemes de traducció de gèneres expositius no especialitzats, senzills i en llengua estàndard com ara una entrada d’enciclopèdia de consulta, un fragment d’un manual, etc.
- Resolució de problemes de traducció de gèneres argumentatius no especialitzats, senzills i en llengua estàndard com ara una carta al director d’un diari, una ressenya d’una pel·lícula o d’un llibre, etc.
- Resolució de problemes de traducció de gèneres instructius no especialitzats, senzills i en llengua estàndard com ara una recepta de cuina, un text publicitari, etc.
- Us d’eines (tecnològiques i de documentació) per la traducció de textos no especialitzats senzills i en llengua estàndard.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Continguts del llibre |
6
|
0,24 |
1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 20
|
lectura comprensiva i analítica |
22,5
|
0,9 |
2, 4, 5, 10, 11, 20
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Realització d'exercicis d'idioma |
5
|
0,2 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 20
|
Redaccions |
3
|
0,12 |
2, 9, 17, 20
|
Traducció individual de textos en llengua estrangera |
20,5
|
0,82 |
2, 9, 10, 17, 20
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi individual (idioma) |
25
|
1 |
2, 4, 7, 20
|
Preparació de traduccions |
28
|
1,12 |
2, 4, 9, 10, 17, 20
|
Traducció
- Aprenentatge basat en problemes : enfocament pedagògic en el qual l'alumnat, amb la supervisió de la professora, parteix de problemes reals i aprèn a buscar la informació necessària per a comprendre el problema i obtenir solucions.
- Estudi de casos: l'alumnat analitza situacions professionals presentades pel professor amb la finalitat de detectar problemes i trobar solucions satisfatòries.
- Aprenentatge cooperatiu: metodologia que fomenta que l'alumnat construeixi els coneixements socialment; ús de grups petits perquè l'alumnat treballi conjuntament a fi d'optimitzar el seu aprenentatge i el de la resta de la classe.
- Portfolio d’aprenentatge: a final de curs l'alumnat ha de presentar totes les activitats de la part de traducció fets durant el curs, així com una valoració del curs i del coneixement adquirit, i una petita explicació i reflexió sobre com estudien japonès i quins recursos utilitzen per estudiar, més enllà dels oferts a la universitat, si s’escau.
Textos: Yomimono lliçons 11, 12 i 13 llibre de text: Oka, Mayumi et al. (2009). Tobira. Gateway to advanced Japaneses through content and multimedia. Tòquio: Kuroshio shuppan; altres textos.
Idioma
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Anàlisi crítica d'una traducció individual |
14% |
7,8
|
0,31 |
2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 23
|
Exercicis de gramàtica |
5% |
1
|
0,04 |
1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 17
|
Portfolio de traducció |
5% |
1
|
0,04 |
1, 3, 7, 8, 11, 15, 16, 19, 21, 22, 23
|
Prova oral |
5% |
3
|
0,12 |
1, 2, 6, 12, 18
|
Proves de contingut del llibre |
20% |
4,6
|
0,18 |
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 20
|
Proves de kanji i vocabulari |
10% |
4
|
0,16 |
1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 17, 20
|
Proves de traducció |
25% |
7,8
|
0,31 |
1, 2, 9, 10, 17, 20
|
Redacció |
5% |
3
|
0,12 |
2, 9, 17, 20
|
Traduccions individuals |
11% |
7,8
|
0,31 |
2, 9, 11, 17, 20
|
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitats i el seu pes sobre l’avaluació de l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Traducció: 65%; Idioma: 35%.
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula d’aquesta secció de la Guia Docent.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
- Prova presencial de traducció (català /castellà) corresponent als fragments de Tobira (o altres) treballats a classe (sense diccionaris; amb llistat de lèxic). (33%)
- Traducció (al català / castellà) no presencial d’un text i elaboració de l’informe de traducció. La proposta es farà 7 dies abans del dia de la prova presencial. (33%)
- Prova presencial de vocabulari i kanji de les lliçons de Tobira corresponents. (10%)
- Prova de gramàtica i d'expressió escrita (20%)
- Prova d'expressió i comprensió oral (4%)
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Bibliografia
OKA, Mayumi, et al. Jyookyuu e no Tobira: Tobira Gateway to Advanced Japanese Learning Through Content and Multimedia. Tòquio, Kuroshio, 2009.
OKA, Mayumi, et al. Jyookyuu e no Tobira. Kitaeyo kanji-ryoku: Power Up Your Kanji. 800 Basic kanji as a Gateway to Advanced Japanese. Tòquio, Kuroshio, 2010.
HADAMITZKY, W.; SPAHN, M. Kanji &Kana: a Handbook of the Japanese Writing System. Tòquio: Tuttle Language Library, 1997.
NELSON, A. N. The Modern Reader’s Japanese-English Character Dictionary. 2a ed. Tòquio: Tuttle, 1974.
HALPERN, J. New Japanese-English character dictionary. Tòquio: Kenkyusha, 1990.
SEICHI, M.; TSUTSUI, M.A. A Dictionary of Basic Japanese Grammar. Tòquio: The Japan Times, 1995.
SEICHI, M.; TSUTSUI, M.A. A Dictionary of Intermediate Japanese Grammar. Tòquio: The Japan Times, 1995.
MIYAGI, N.; CONTRERAS, E. Diccionario japonés-español. Tòquio: Hakusuisha, 1979.
ENCICLOPÈDIA CARALANA. Diccionari de la llengua catalana. 4a. Ed. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1998.
ALCOVER, Antoni; MOLL, Francesc de B. Diccionari català-valencià-balear. Palma de Mallorca: Moll, 1988.
COROMINES, Joan. Diccionari etimològic i complementari de la llengua catalana. Barcelona: Curial, 1980.
CASARES, J. Diccionario ideológico de la lengua española. Barcelona: Gili, 1999.
MOLINER, María. Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos, 2 vol., 2ª ed., 1998.
R.A.E. Diccionario de la lengua española. 21ª ed., 2 vol., Madrid: Espasa-Calpe, 1999.
http://www.rikai.com.
<ahref="http://www.kotoba.ne.jp/">http://www.kotoba.ne.jp.
http://dictionary.goo.ne.jp
http://www.traduccionexpress.com/diccionario_japones-espanol.html
http://jisho.org/words
OPTIMOT: http://www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.jsp
APTIC (Associació Professional de Traductors i Intèrprets de Catalunya) http://apticblog.wordpress.com/enllacos/
ASETRAD (Asociación Española de Traductores, Correctores e Intérpretes) http://www.asetrad.org/
FUNDÉU BBVA. Buscador urgente de dudas. http://www.fundeu.es/
Programari
No s'utilitza programari específic.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Japonès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |