Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Aprenentatge Integrat en Medicina I
Codi: 103633
Crèdits: 4
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Medicina |
OB |
1 |
Equip docent
- Carles Gil Giro
- Enrique Claro Izaguirre
- Gianluigi Caltabiano
- Sandra Elena Guevara Flores
- Tanit Castells Pañella
- David Ramirez Gomez
- Marta Luna Sánchez
- Octavio Alfredo Romero Ferraro
- Joan Feliu Calafat Pla
- Lluís Coromina Verdaguer
- Gemma Domenech Gomez
- Angel Guerra Moreno
- Alejandro Gella Concustell
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Estudiants matriculats a PCA II de segon curs, si us plau inscriviu-vos a les visites als CAP en torn de tarda, per evitar absències a les sessions d'aprenentatge basat en casos d'AIM I. Al·legar una visita coincident de PCA II no es considerarà causa justificada eximent de l'absència a una sessió de treball de casos, afectant per tant la nota.
Objectius
Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.
Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.
Finalment, en els darrers anys les facultats de medicina líders han rebaixat la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants -una aproximació més efectiva per l’adquisició de competències.
Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:
- Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
- Oferir una primera experiència per desenvolupar competències d'aprenentatge i de treball col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.
A més, l’assignatura assumeix les següents competències transversals:
- Comunicar de manera clara a reunions mèdiques.
- Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
- Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements.
Competències
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
- Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
- Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
- Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
- Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
- Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
Resultats d'aprenentatge
- Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
- Analitzar críticament un article científic en anglès.
- Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
- Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
- Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
- Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
- Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
- Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
- Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
- Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
- Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
- Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
- Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
Continguts
L'assignatura està estructurada en dos mòduls:
1- Competències bàsiques
- Competències de treball en equips col·laboratius
- Competències de presentació oral de resultats mèdics
- Competències de cerca d'informació a les bases de dades mèdiques
2- Aprenentatge integrat basat en casos mèdics
- Aplicació de les competències adquirides al bloc 1 a la resolució de dos casos mèdics
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Seminari (SEM) |
24,5
|
0,98 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Teoria (TE) |
1
|
0,04 |
1, 11
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Investigació individual i estudi; discussions col·laboratives fora de l'aula; elaboració dels informes escrits i les presentacions orals |
69
|
2,76 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
AIM I és una assignatura singular pel que fa a la metodologia d'aprenentatge i l'avaluació d'aquest aprenentatge:
- L'assignatura és de 4 ECTS, la qual cosa comporta una càrrega de treball total per l'estudiant de 100 hores. La presencialitat és més baixa que a la resta d'assignatures, limitada a 18,5 hores de sessions de treball col·laboratiu i a 6 hores de sessions d'avaluació dels resultats d'aprenentatge.
- Per tant, cal entendre que el gruix de l'aprenentatge es fa en treball autònom fora de l'aula: no és una càrrega de treball desproporcionada sinó una distribució diferent a l'habitual.
- Les sessions AIMI 2.3 i AIMI 3.3 tenen rang d'avaluació, exigint per tant els mateixos rigor, dedicació i temps de preparació que els requerits per la preparació dels exàmens de la resta d'assignatures.
Activitats formatives i metodologia docent
1- Competències bàsiques:
- Activitats supervisades: Treball en equip col·laboratiu a l'aula, interactuant amb el tutor o la tutora (sessions AIMI 1.1, 1.2 i 1.3)
2- Aprenentatge integrat basat en casos mèdics:
- Activitats supervisades: Treball en equip col·laboratiu a l'aula interactuant amb la tutora o el tutor, posant en pràctica les competències adquirides al bloc 1 per tal d'assolir la comprensió dels casos mèdics plantejats i per autoavaluar críticament l'adequat funcionament de l'equip de treball (sessions AIMI 2.1, 2.2, 3.1 i 3.2)
- Activitats autònomes: Treball autònom fora de l'aula. Investigació individual en preparació de la següent sessió presencial; discussions col·laboratives de l’equip fora de l'aula per l'elaboració i assaig de les presentacions orals de resultats d'aprenentatge avaluats. Constitueix el gruix de la càrrega docent de l'assignatura (entre sessions presencials).
- Activitats avaluades: Lliuraments escrits fruit del treball a la sessió (sessions AIMI 2.1, 2.2, 3.1 i 3.2). Liuraments d'autoavaluació crítica (sessions AIMI 2.2 i 3.2) i d'autoavaluació crítica i avaluació creuada (sessions AIMI 2.3 i 3.3).
- Activitats avaluades: Presentació oral i defensa dels resultats de l’aprenentatge; examen individual de comprensió del cas (sessions AIMI 2.3 i 3.3).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Dos exàmens individuals de tipus test multiresposta sobre la comprensió dels casos (sessions AIMI 2.3 i 3.3) |
30% |
0,5
|
0,02 |
1, 11, 12
|
Dues presentacions i defenses orals dels resultats d'aprenentatge (sessions AIMI 2.3 i 3.3) |
30% |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Vuit informes escrits avaluats (sessions AIMI 2.1, 2.2, 3.1 i 3.2) |
40% |
4
|
0,16 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
|
Les competències assolides al mòdul de competències bàsiques s’avaluaran sobre la qualitat del treball portat a terme al mòdul d'aprenentatge basat en casos.
Les evidències d'aprenentatge comprendran, per a cadascun dels dos casos mèdics plantejats:
- Evidència 1 (sessions AIMI 2.1 i 3.1): lliurament glossari terminològic, hipòtesi diagnòstica raonada i preguntes inicials (10%)
- Evidència 2 (sessions AIMI 2.2 i 3.2): lliurament autoavaluació crítica (10%)
- Evidència 3 (sessions AIMI 2.2 i 3.2): lliurament objectius d’aprenentatge i diagnòstic final (10%)
- Evidència 4 (sessions AIMI 2.3 i 3.3): resultats d’aprenentatge, presentació i defensa (30%)
- Evidència 5 (sessions AIMI 2.3 i 3.3): resultats d’aprenentatge, examen individual comprensió del cas (30%)
- Evidència 6 (sessions AIMI 2.3 i 3.3): lliurament autoavaluació i avaluació creuada (10%)
A part de la nota de l'examen individual, la resta de notes seran, en principi, iguals per a tots els membres de l'equip, ja que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura, el treball en equip col·laboratiu, depèn de la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant.
Pel que fa a la presentació dels resultats d'aprenentatge, les diferents parts de la presentació es sortejaran entre els membres de l'equip abans de començar.
Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria, en particular a la sessió de constitució dels equips (AIMI 1.1) i a les 6 sessions d'aprenentatge basat en casos (sessions AIMI 2.1 a AIMI 3.3). En tots els casos, atès que les sessions són de treball en equips col·laboratius estables al llarg del quadrimestre, no té sentit compensar una absència assistint el dia d'un altre grup. Les absències a les sessions de treball 1 i 2 de cadascun dels casos, no justificades documentalment per causa de força major, reduiran la nota individual del cas en 1/3. L'absència a la sessió 3 d'un cas implicarà un zero a la nota individual d'aquell cas.
Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5,0 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.
Aquesta assignatura no ofereix avaluació única.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no participi a les proves avaluades, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Comportaments no ètics: D'acord a la Normativa Acedèmica de la UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Si s'esdevé una segona irregularitat, la seva nota final serà un 0, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir.
Bibliografia
A l'inici de cada mòdul es facilitaran articles i recursos en línia específics.
Programari
Disponible online.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
101 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
102 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
103 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
104 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
105 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
106 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
107 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
108 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
109 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
110 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
111 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
112 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
113 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
114 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
115 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
116 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
117 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
118 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
101 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
102 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
103 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
104 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |