Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Medicina | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials. Tot i això, és convenient repassar els següents temes del programa de batxillerat:
- Tipus d’enllaç químic
- Equilibri químic. Equilibri àcid-base
- Formulació de química orgànica
- Tipus de reaccions químiques
- Estructura i components de les cèl.lules eucariotes
L’assignatura es programa al primer curs del Grau de Medicina (primer semestre) i forma part del grup de les assignatures de formació bàsica. Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació del graduat metge. Els seus objectius generals són l’estudi de la base química de la vida, aplicat específicament a la composició i funcions de l’organisme humà, i el coneixement de les principals eines bioquímiques que col·laboren a la millora de la pràctica mèdica. L’assignatura té una estreta relació de complementarietat amb alguns temes de les assignatures Biofísica i Biologia cel·lular, també programades al primer curs del grau.
L’assoliment dels seus objectius, a més de la seva importància general en el grau, és essencial com a base per l'assignatura Bioquímica Metabòlica, programada al segon semestre del primer curs i també és rellevant per varies assignatures posteriors com les corresponents als camps de la Fisiologia, la Farmacologia, la Genètica, la Immunologia i l’Endocrinologia.
Els continguts de l’assignatura inclouen, a més de principis fisicoquímics bàsics, la descripció de l’estructura i papers funcionals de les macromolècules biològiques, amb especial èmfasi en la relació entre l’estructura química i la funció biològica. També incorpora l’adquisició d’habilitats en algunes tècniques bàsiques del laboratori bioquímic i del llenguatge conceptual i metodològic de la biologia molecular.
Blocs temàtics de teoria i seminaris:
TEMA I. CARACTERÍSTIQUES MOLECULARS DE LA MATÈRIA VIVA. 2 h
- Elements químics de la matèria viva.
- Biomolècules
- Composició i característiques del medi extracel·lular i intracel·lular.
- Química àcid-base. Paper del sistema bicarbonat en el manteniment del pH sanguini.
En acabar el tema es farà una sessió de seminaris (2 h)
TEMA II. BIOENERGÈTICA. 3 h
- Principis generals: Variació d’energia lliure en les reaccions químiques.
- Paper de l’ATP i altres compostos en les transferències d'energia
- Energètica de les reaccions redox
En acabar el tema es farà una sessió de seminaris (2 h)
TEMA III.- ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE LES PROTEÏNES. 5 h
- Composició, nivells estructurals, funcions i classificació.
- Aminoàcids
- Estructura covalent de pèptids i proteïnes
- Estructura tridimensional de les proteïnes
- Relació entre l’estructura i la funció: mioglobina i hemoglobina
En acabar el tema es faran dos sessions de seminaris (4 h)
TEMA IV. ENZIMS. 4 h
- Conceptes generals
- Mecanismes generals de catàlisi enzimàtica
- Cinètica de les reaccions enzimàtiques
- Regulació de l’activitat enzimàtica
TEMA V. MEMBRANES I TRANSPORT. 1 h
- Transport a traves de membranes
En acabar els temes IV i V es faran dos sessions de seminaris (4 h)
TEMA VI. BIOLOGIA MOLECULAR. 10 h
- Nucleòtids i Àcids Nucleics.
- Gens i Genomes. Clonatge del DNA.
- Replicació del DNA.
- Transcripció del DNA i Maduració del RNA.
- Codi Genètic i Traducció.
- Regulació de l'Expressió Gènica.
En acabar el tema es faran tres sessions de seminaris (6 h)
PRÀCTIQUES DE LABORATORI
1.- Tècniques de separació de biomolècules: Fraccionament de proteïnes sèriques en acetat de cel·lulosa, determinació de pes molecular per electroforesi en SDS-poliacrilamida i cromatografia de filtració en gel.
2.- Biologia Molecular: Detecció de polimorfismes per PCR.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 9,5 | 0,38 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 13, 15, 18, 19, 20, 21 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
TEORIA (TE) | 25 | 1 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / ELABORACIÓ DE TREBALLS | 92,5 | 3,7 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
La metodologia docent constarà de classes de teoria (TE), seminaris especialitzats, i pràctiques de laboratori (PLAB) totes elles com a activitats dirigides. El material docent principal per a aquestes activitats es proporcionarà a través de la plataforma Moodle de la UAB.
A més, els estudiants disposaran de tutories personals o grupals, que es programaran d’acord amb el professor responsable de les classes teòriques.
Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre o titulació,per tal que l’alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1: Avaluació escrita mitjançant proves d'assaig i/o ítems de selecció | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Examen 2: Avaluació escrita mitjançant proves d'assaig i/o ítems de selecció. | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
PLAB1: Avaluació de cuestionaris de laboratori (raonament, redacció, gràfiques, càlcul) | 5% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15, 18, 19, 20, 21 |
PLAB2: Avaluació de cuestionaris de laboratori (raonament, redacció, gràfiques, càlcul) | 5% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15, 18, 19, 20, 21 |
L’AVALUACIÓ D’AQUESTA ASSIGNATURA POT SER DE DOS TIPUS: CONTÍNUA O ÚNICA.
L’avaluació contínua és la modalitat que s’aplicarà per defecte, excepte si l’estudiant sol·licita expressament l’avaluació única a Gestió Acadèmica de la Facultat, dins dels terminis establerts (consulteu la web de la Facultat i la Normativa Acadèmica per a més informació).
1. AVALUACIÓ CONTÍNUA
La qualificació final de l’assignatura s’obtindrà a partir de les notes de diverses activitats avaluables:
a) Examen parcial 1 (P1)
Avalua els continguts dels temes 1 a 5, dels seminaris d’autoaprenentatge tutoritzat (SAT) 1 a 6 i de la pràctica de laboratori PLAB1.Consistirà en un examen presencial, amb preguntes d’ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig. Pes: 50 % de la nota final.
b) Examen parcial 2 (P2)
Avalua els continguts del tema 6, dels SAT 7 a 9 i de la pràctica de laboratori PLAB2.També serà un examen presencial, amb ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig. Pes: 40 % de la nota final.
La matèria de cada parcial es considerarà alliberada si s’assoleix una nota igual o superior a 5,0.
c) Avaluació de l’aprofitament de les pràctiques de laboratori (PLAB) mitjançant un qüestionari o altres evidències d’adquisició de competències, amb un pes total del 10 % de la nota final (5% cadascuna de les dues PLAB). La qualificació de cada pràctica es basa en la resolució del qüestionari o activitat associada al final de la sessió.
L’assistència a les PLABs no és obligatòria, però els estudiants que no assisteixin perdran la qualificació de la pràctica en qüestió.
Calendari i requisits per aprovar l’assignatura
Les proves P1 i P2 es duran a terme en les dates fixades per la Facultat i en les aules indicades.
Per aprovar l’assignatura amb avaluació continuada caldrà complir ambdós requisits següents:
PROVES DE RECUPERACIÓ
a) Recuperació parcial
Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 5 a l’examen parcial 1 (P1) o a l’examen parcial 2 (P2) podran recuperar només la part suspesa a l’examen final de recuperació.
Aquesta prova consistirà en un examen presencial amb ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig, i es valorarà sobre 10.
Per aprovar l'assignatura després dels exàmens de recuperació, la mitjana final ha d'assolir una nota mínima de 5,0 (nota incloent els exàmens i les pràctiques segons el mateix càlcul indicat a dalt). De no ser així, la qualificació final màxima obtinguda serà de 4,8.
b) Recuperació global
Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 5 en ambdós exàmens parcials (P1 i P2) hauran de recuperar tota l’assignatura presentant-se a l’examen de recuperació global. Aquest examen inclourà continguts dels dos parcials, i la nota obtinguda representarà el 90 % de la nota final. El 10 % restant correspondrà a la nota de les pràctiques de laboratori (PLAB).
La prova consistirà també en ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig.
Per participar ala recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
La presentació de l'estudiant a qualsevol examen de recuperació comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.
c) Recuperació per avaluació única (AU)
Els alumnes que s’hagin acollit a la avaluació única (vegeu punt 2) i obtinguin una qualificació inferior a 5,0 a l’examen d’AU podran presentar-se a la prova de recuperació específica d’aquesta modalitat. Aquest examen representarà el 100 % de la nota final, i l’assignatura es considerarà aprovada amb una nota mínima de 5,0. La prova consistirà igualment en ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig.
Es considerarà com a "No Avaluable" a l'alumnat que no es presenti al exàmens programats.
2. AVALUACIÓ ÚNICA
Els/les alumnes es poden acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.
La prova consta de dos blocs:
- Avaluació de l'aprenentatge integrat dels coneixements teòrics i de les competències pràctiques dels seminaris i les pràctiques de laboratori. 90% de la nota.
- Avaluació específica de la comprensió dels conceptes visualitzats a les pràctiques de laboratori. 10% de la nota.
La prova es farà coincidint amb la data i hora fixada al calendari de la Facultat per a la prova corresponent al segon parcial de l’avaluació continuada.
Per superar l’assignatura la nota final haurà de ser igual o superior a 5,0.
En cas de no assolir l'aprovat, es pot optar per recuperació, amb una prova amb el mateix format d'avaluació única. La recuperació es farà coincidint amb la data i hora fixada al calendari de la Facultat per a les recuperacions de l’avaluació continuada.
Bibliografia
Es recomana treballar de manera regular amb els llibres següents. Els títols marcats amb un asterisc (*) indiquen que estan disponibles gratuïtament en format electrònic a través del web de les biblioteques de la UAB, ja sigui en la seva última edició o en edicions anteriors.
Llibres molt complerts:
Llibres de complexitat intermitja:
Llibres bàsics:
La bibliografia digital complementària s'anirà indicant per a cada tema a través de l'aula Moodle de l'assignatura
ÚS de l’ IA
Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos . L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
no cal programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 119 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 120 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 115 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 116 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 117 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 118 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 119 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 120 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |