Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Bioquímica Estructural i Biologia Molecular

Codi: 103596 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Medicina FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Antonia Baltrons Soler
Correu electrònic:
mariaantonia.baltrons@uab.cat

Equip docent

Carles Gil Giro
Jordi Ortiz De Pablo
Carlos Alberto Saura Antolin
Montserrat Solé Piñol
Jose Manuel Lopez Blanco
Victor Jose Yuste Mateos
Jose Ramon Bayascas Ramirez
Maria Antonia Baltrons Soler
Roser Masgrau Juanola
Alfredo Jesús Miñano Molina

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials. Tot i això, és convenient repassar els següents temes del programa de batxillerat:

-        Tipus d’enllaç químic

-        Equilibri químic. Equilibri àcid-base

-        Formulació de química orgànica

-        Tipus de reaccions químiques

-        Estructura i components de les cèl.lules eucariotes

 


Objectius

L’assignatura es programa al primer curs del Grau de Medicina (primer semestre) i forma part del grup de les assignatures de formació bàsica. Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació del graduat metge. Els seus objectius generals són l’estudi de la base química de la vida, aplicat específicament a la composició i funcions de l’organisme humà, i el coneixement de les principals eines bioquímiques que col·laboren a la millora de la pràctica mèdica. L’assignatura té una estreta relació de complementarietat amb alguns temes de les assignatures Biofísica i Biologia cel·lular, també programades al primer curs del grau.

L’assoliment dels seus objectius, a més de la seva importància general en el grau, és essencial com a base per l'assignatura Bioquímica Metabòlica, programada al segon semestre del primer curs i també és rellevant per varies assignatures posteriors com les corresponents als camps de la Fisiologia, la Farmacologia, la Genètica, la Immunologia i l’Endocrinologia.


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Demostrar que comprèn els mecanismes de les alteracions de l'estructura i de la funció dels aparells i sistemes de l'organisme en situació de malaltia.
  • Demostrar que comprèn la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • Demostrar que comprèn les ciències bàsiques i els principis en els que es fonamenten.
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció dels aparells i sistemes de l'organisme humà normal en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn l'organització i les funcions del genoma, els mecanismes de transmissió i expressió de la informació genètica i les bases moleculars i cel lulars de l'anàlisi genètica.
  • Demostrar que coneix els fonaments i els processos físics, bioquímics i biològics que permeten comprendre el funcionament de l'organisme i les seves alteracions.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  2. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  3. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  4. Descriure el paper de les biomolècules que participen en els processos vitals de l'organisme humà.
  5. Descriure els mecanismes moleculars bàsics d'emmagatzematge, transmissió i expressió de la informació hereditària.
  6. Descriure les bases moleculars de l'estructura de les macromolècules biològiques i com aquesta estructura en condiciona l'activitat.
  7. Explicar el significat molecular de l'estructura i la funció dels aparells i els sistemes de l'organisme humà.
  8. Explicar els mecanismes i relacionar els processos moleculars que poden ser causa o conseqüència de manifestacions patològiques de l'organisme.
  9. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  10. Identificar els mecanismes de transformació enzimàtica de biomolècules.
  11. Identificar els processos bàsics de la vida en els diversos nivells d'organització: molecular, cel·lular, tissular, d'òrgan i de l'individu.
  12. Identificar les bases químiques que permeten comprendre el funcionament de l'organisme, tant a nivell cel·lular com tissular.
  13. Identificar les eines bioquímiques que permeten millorar la medicina.
  14. Identificar les regles que regeixen les transferències d'energia en els processos químics de l'organisme humà.
  15. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  16. Relacionar els mecanismes moleculars que poden generar manifestacions patològiques de l'organisme.
  17. Relacionar els processos moleculars i cel·lulars que poden ser causa o conseqüència de manifestacions patològiques de l'organisme.
  18. Relacionar les alteracions de l'estructura i la funció de les biomolècules amb alteracions estructurals i funcionals d'aparells i sistemes de l'organisme humà.
  19. Utilitzar correctament la terminologia bioquímica.
  20. Utilitzar les fonts bibliogràfiques i les bases de dades específiques de bioquímica per adquirir la informació necessària que permeti, de manera autònoma, desenvolupar i ampliar els coneixements adquirits.
  21. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Els continguts de l’assignatura inclouen, a més de principis fisicoquímics bàsics, la descripció de l’estructura i papers funcionals de les macromolècules biològiques, amb especial èmfasi en la relació entre l’estructura química i la funció biològica. També incorpora l’adquisició d’habilitats en algunes tècniques bàsiques del laboratori bioquímic i del llenguatge conceptual i metodològic de la biologia molecular. 

Blocs temàtics de teoria i seminaris:

TEMA I. CARACTERÍSTIQUES MOLECULARS DE LA MATÈRIA VIVA. 2 h

- Elements químics de la matèria viva.

- Biomolècules

- Composició i característiques del medi extracel·lular i intracel·lular.

- Química àcid-base. Paper del sistema bicarbonat en el manteniment del pH sanguini.

En acabar el tema es farà una sessió de seminaris (2 h)

 

TEMA II. BIOENERGÈTICA. 3 h

- Principis generals: Variació d’energia lliure en les reaccions químiques.

- Paper de l’ATP i altres compostos en les transferències d'energia

- Energètica de les reaccions redox

En acabar el tema es farà una sessió de seminaris (2 h)

 

TEMA III.- ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE LES PROTEÏNES. 5 h

- Composició, nivells estructurals, funcions i classificació.

- Aminoàcids

- Estructura covalent de pèptids i proteïnes

- Estructura tridimensional de les proteïnes

- Relació entre l’estructura i la funció: mioglobina i hemoglobina

En acabar el tema es faran dos sessions de seminaris (4 h)

 

TEMA IV. ENZIMS. 4 h

- Conceptes generals

- Mecanismes generals de catàlisi enzimàtica

- Cinètica de les reaccions enzimàtiques

- Regulació de l’activitat enzimàtica

TEMA V. MEMBRANES I TRANSPORT. 1 h

- Transport a traves de membranes

En acabar els temes IV i V es faran dos sessions de seminaris (4 h)

 

TEMA VI. BIOLOGIA MOLECULAR. 10 h

- Nucleòtids i Àcids Nucleics.

- Gens i Genomes. Clonatge del DNA.

- Replicació del DNA.

- Transcripció del DNA i Maduració del RNA.

- Codi Genètic i Traducció.

- Regulació de l'Expressió Gènica.

En acabar el tema es faran tres sessions de seminaris (6 h)

 

PRÀCTIQUES DE LABORATORI

1.- Tècniques de separació de biomolècules: Fraccionament de proteïnes sèriques en acetat de cel·lulosa, determinació de pes molecular per electroforesi en SDS-poliacrilamida i cromatografia de filtració en gel.

2.- Biologia Molecular: Detecció de polimorfismes per PCR.

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 9,5 0,38 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 13, 15, 18, 19, 20, 21
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
TEORIA (TE) 25 1 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / ELABORACIÓ DE TREBALLS 92,5 3,7 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

La metodologia docent constarà de classes de teoria (TE), seminaris especialitzats, i pràctiques de laboratori (PLAB) totes elles com a activitats dirigides. El material docent principal per a aquestes activitats es proporcionarà a través de la plataforma Moodle de la UAB.

  • Les classes de teoria (25 sessions d'1 hora) s’impartiran en forma de conferències per a cada grup de matrícula complet. Durant aquestes sessions, els professors exposaran els continguts teòrics i comentaran el material complementari disponible per a les altres activitats, incloent-hi recursos per a l’autoaprenentatge.
  • Els seminaris especialitzats (SATs) (9 sessions de 2 hores) es realitzaran en grups reduïts i estaran centrats en la discussió de problemes i casos pràctics/clínics. Els estudiants disposaran prèviament d’un guió amb preguntes i casos, que hauran de preparar abans o durant  la sessió per tal de debatre’ls amb els companys i amb el tutor, que actuarà com a moderador.
  • Les pràctiques de laboratori (2 sessions de 4,5–5 hores) consistiran en la realització de protocols experimentals seguint un guió preestablert. Un cop finalitzada cada pràctica, els estudiants hauran de resoldre un conjunt de preguntes relacionades amb la sessió.

A més, els estudiants disposaran de tutories personals o grupals, que es programaran d’acord amb el professor responsable de les classes teòriques.

Nota: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre o titulació,per tal que l’alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1: Avaluació escrita mitjançant proves d'assaig i/o ítems de selecció 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Examen 2: Avaluació escrita mitjançant proves d'assaig i/o ítems de selecció. 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
PLAB1: Avaluació de cuestionaris de laboratori (raonament, redacció, gràfiques, càlcul) 5% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15, 18, 19, 20, 21
PLAB2: Avaluació de cuestionaris de laboratori (raonament, redacció, gràfiques, càlcul) 5% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15, 18, 19, 20, 21

L’AVALUACIÓ D’AQUESTA ASSIGNATURA POT SER DE DOS TIPUS: CONTÍNUA O ÚNICA.

L’avaluació contínua és la modalitat que s’aplicarà per defecte, excepte si l’estudiant sol·licita expressament l’avaluació única a Gestió Acadèmica de la Facultat, dins dels terminis establerts (consulteu la web de la Facultat i la Normativa Acadèmica per a més informació).

1. AVALUACIÓ CONTÍNUA

La qualificació final de l’assignatura s’obtindrà a partir de les notes de diverses activitats avaluables:

a) Examen parcial 1 (P1)

Avalua els continguts dels temes 1 a 5, dels seminaris d’autoaprenentatge tutoritzat (SAT) 1 a 6 i de la pràctica de laboratori PLAB1.Consistirà en un examen presencial, amb preguntes d’ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig. Pes: 50 % de la nota final.

b) Examen parcial 2 (P2)

Avalua els continguts del tema 6, dels SAT 7 a 9 i de la pràctica de laboratori PLAB2.També serà un examen presencial, amb ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig. Pes: 40 % de la nota final.

La matèria de cada parcial es considerarà alliberada si s’assoleix una nota igual o superior a 5,0.

c) Avaluació de l’aprofitament de les pràctiques de laboratori (PLAB) mitjançant un qüestionari o altres evidències d’adquisició de competències, amb un pes total del 10 % de la nota final (5% cadascuna de les dues PLAB). La qualificació de cada pràctica es basa en la resolució del qüestionari o activitat associada al final de la sessió.

L’assistència a les PLABs no és obligatòria, però els estudiants que no assisteixin perdran la qualificació de la pràctica en qüestió.

Calendari i requisits per aprovar l’assignatura

Les proves P1 i P2 es duran a terme en les dates fixades per la Facultat i en les aules indicades.

Per aprovar l’assignatura amb avaluació continuada caldrà complir ambdós requisits següents:

  1. Obtenir una nota igual o superior a 5/10 tant a P1 com a P2 (o les seves respectives recuperacions).
  2. Aconseguir una mitjana ponderada global de totes les activitats d’avaluació contínua (P1 x 0,5 + P2 x 0,4 + PLAB1 x 0,05 + PLAB2 x 0,05) igual o superior a 5/10

PROVES DE RECUPERACIÓ

a) Recuperació parcial

Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 5 a l’examen parcial 1 (P1) o a l’examen parcial 2 (P2) podran recuperar només la part suspesa a l’examen final de recuperació.

Aquesta prova consistirà en un examen presencial amb ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig, i es valorarà sobre 10.

Per aprovar l'assignatura després dels exàmens de recuperació, la mitjana final ha d'assolir una nota mínima de 5,0 (nota incloent els exàmens i les pràctiques segons el mateix càlcul indicat a dalt). De no ser així, la qualificació final màxima obtinguda serà de 4,8.

 b) Recuperació global

Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 5 en ambdós exàmens parcials (P1 i P2) hauran de recuperar tota l’assignatura presentant-se a l’examen de recuperació global. Aquest examen inclourà continguts dels dos parcials, i la nota obtinguda representarà el 90 % de la nota final. El 10 % restant correspondrà a la nota de les pràctiques de laboratori (PLAB).

La prova consistirà també en ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig.

Per participar ala recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

La presentació de l'estudiant a qualsevol examen de recuperació comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.

c) Recuperació per avaluació única (AU)

Els alumnes que s’hagin acollit a la avaluació única (vegeu punt 2) i obtinguin una qualificació inferior a 5,0 a l’examen d’AU podran presentar-se a la prova de recuperació específica d’aquesta modalitat. Aquest examen representarà el 100 % de la nota final, i l’assignatura es considerarà aprovada amb una nota mínima de 5,0. La prova consistirà igualment en ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig.

Es considerarà com a "No Avaluable" a l'alumnat que no es presenti al exàmens programats.

2. AVALUACIÓ ÚNICA

Els/les alumnes es poden acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.

La prova consta de dos blocs:

-  Avaluació de l'aprenentatge integrat dels coneixements teòrics i de les competències pràctiques dels seminaris i les pràctiques de laboratori. 90% de la nota.

-  Avaluació específica de la comprensió dels conceptes visualitzats a les pràctiques de laboratori. 10% de la nota.

La prova es farà coincidint amb la data i hora fixada al calendari de la Facultat per a la prova corresponent al segon parcial de l’avaluació continuada. 

Per superar l’assignatura la nota final haurà de ser igual o superior a 5,0.

En cas de no assolir l'aprovat, es pot optar per recuperació, amb una prova amb el mateix format d'avaluació única. La recuperació es farà coincidint amb la data i hora fixada al calendari de la Facultat per a les recuperacions de l’avaluació continuada.

 


Bibliografia

Bibliografia

Es recomana treballar de manera regular amb els llibres següents. Els títols marcats amb un asterisc (*) indiquen que estan disponibles gratuïtament en format electrònic a través del web de les biblioteques de la UAB, ja sigui en la seva última edició o en edicions anteriors.

Llibres molt complerts: 

  • Nelson DL, Cox MM. Lehninger. Principios de Bioquímica, 7ª ed. Editorial Omega, 2018.
  • Voet D, Voet JG, Pratt CH. Fundamentos de Bioquímica: La vida a nivel molecular. 4ª ed. Editorial Médica Panamericana, 2016. (*)

Llibres de complexitat intermitja:

  • Stryer L, Berg JM, Tymoczko JL. Bioquímica. Curso básico, 7ª ed.  Editorial Reverté, 2019. (*)
  • Lieberman MA, Peet A. Bioquímica médica básica: Un enfoque clínico. 6a ed. Editorial Wolters Kluwer, 2023.  (*)

Llibres bàsics: 

  • Denise R. Ferrier: Lippincott's Illustrated Reviews: Bioquímica, 7ª ed. Editorial Wolters Kluwer, 2018. (*)
  • John W. Baynes, Marek H. Dominiczak: Bioquímica Médica, 6ª ed. Editorial Elsevier, 2023. (*)
  • Feduchi. Bioquímica. Conceptos esenciales. 3ª ed. Editorial Médica Panamericana, 2021. (*)

La bibliografia digital complementària s'anirà indicant per a cada tema a través de l'aula Moodle de l'assignatura

ÚS de l’ IA

Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos . L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”


Programari

no cal programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 115 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 116 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 117 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 118 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 119 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 120 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 101 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 102 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 103 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 104 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 105 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 106 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 107 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 108 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 109 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 110 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 115 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 116 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 117 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 118 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 119 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 120 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 102 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 103 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 104 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt