Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Veterinària | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Al ser una assignatura de primer curs no hi ha prerequisits obligatoris. No obstant, és convenient que els alumnes / les alumnes repassin els seus coneixements de biologia de l’organisme animal i de zoologia
L’assignatura inclou dues parts ben diferenciades: d’una banda, etnologia i, d’una altra banda, etologia, que inclou també benestar o protecció animal. La part d’etologia inclou activitats realitzades en anglès, identificades en aquesta guia docent com a DA.
Entre els objectius d’etnologia, on tindrem en compte els diferents tipus d’animals domèstics i les seves races, destaquem els següents:
L’estudi del comportament animal (que és l’objectiu de la etologia) és important perquè contribueix al coneixement del funcionament normal dels animals, igual que la bioquímica, la fisiologia i la morfologia. Des d’un punt de vista professional, la etologia és rellevant per les següents raons:
En aquest context els principals objectius formatius de l’assignatura pel que fa a la etologia són:
La protecció o benestar animal és un aspecte cada cop més important dins l’activitat professional dels veterinaris i les veterinàries. En el cas dels animals de producció, per exemple, la Unió Europea ha elaborat en els darrers anys nombroses directives de benestar animal que tenen un efecte molt important sobre els sistemes de producció ramadera. D’altra banda, el benestar dels animals estàíntimamentrelacionat amb la seva salut ila seva producció, així com amb la qualitat del producte final. La protecció animal també és important en l’ús d’animals en procediments de recerca i docents, així com en la tinença responsable d’animals de companyia.
En aquest context, els principals objectius formatius de l’assignatura pel que fa a la protecció animal són:
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries, els cntinguts de l'assignatura poden ser objecte de reduccions o prioritzacions.
Tal com hem explicat abans, aquesta assignatura inclou dues parts ben diferenciades: d’una banda, etnologia i, d’una altra banda, etologia, que inclou també benestar o protecció animal.
Etnologia
Classes de teoria
Etnologia i exterior:
1. L'Etnologia i el concepte de raça:
Etnologia: concepte, contingut i objectius. La domesticació: concepte, orígens i factors que la condicionen. Formació i evolució de races de bestiar. Concepte de raça i varietat. L'estàndard racial: avantatges i inconvenients.
2. Tipus morfològics:
Morfotipus i Biotipus. Caràcters productius i aptitud productiva.Morfotipus ambiental. Biotipus Constitucionals: carn, llet i altres. La sistemàtica de Baron. Aloidisme.
3. L’exterior dels animals i la faneróptica:
Morfologia: concepte i interès. L'exterior dels animals i les regions corporals. Bellesa, defectes i tares.
Les Fàneres. Cromologia: capes i mucoses. Classificació i estudi de les capes. Particularitats de les capes. Herència del color de la capa.
4. Races de vaquí lleter i criteris de selecció:
Etnologia bovina de llet
5. Races de vaquí de carn i criteris de selecció:
Etnologia de boví de carn. Selecció de la raça.
6. Etnologia porcina i línies genètiques
7. Etnologia aviar i línies genètiques.
8. Principals races d’oví de carn:
Origen i distribució dels diferents tipus d’ovins a nivell mundial. Races derivades del Merino, races franceses, races britàniques, races prolífiques, i races autòctonesespanyoles. Millora de la productivitat. Creuaments Industrials.
9. Principals races d’oví de llet:
Classificació dels principals ovins lleters segons l’àrea d’origen i el tipus de cua. Races ovines d’alta i baixa producció lletera, autòctones i estrangeres. Possibles creuaments per incrementar la productivitat.
10. Races caprines:
Tipus bàsics de caprins domèstics: tronc Alpí, Mediterrani o Asiàtic. Races caprines especialitzades en llet (estrangeres i autòctones). Races caprines amb altres finalitats.
11. Les races d'èquids:
Classificació taxonòmica dels èquids. Origen i evolució dels èquids. Híbrids equins. Aptituds productives: sella i esport, carn i tracció. Classificació racial dels cavalls: sang calenta, sang freda i ponis.
12. Races equines(1):
La raça "Àrab" i la seva importància. "Pura Sang Anglès". "Anglo-Àrab". Cavalls espanyols de sella i altres cavalls desella. Cavalls trotadors i Cavalls de salt.
13. Races equines (2):
Cavalls traccionadors. Ponis i Ponis espanyols. Races d'ases. Híbrids asencs
14. Races de gossos (1) :
Classificació taxonòmica dels cànids. Origen i evolució del cànids. Troncs racials. La classificació racial dels gossos segons la Federació Canina Internacional (F.C.I.). Grup I, II, III i IV.
15. Races de gossos (2):
Grups V, VI, VII, VIII, IX i X. Races espanyoles no reconegudes per la F.C.I.
16. Races de gats:
Classificació taxonòmica dels fèlids. Origen i evolució dels fèlids. Classificació racial dels gats: tipus Cobby i Exòtic. Races reconegudes per la Federació Felina Internacional (F.F.I.). Races no reconegudes per la F.F.I.
Pràctiques i seminaris
A) Pràctiques
1. Morfologia exterior i Zoometria: (Pràctica 1)
Regions corporals del animals domèstics i Mesures morfomètriques: Aplicació a les espècies equina, bovina, ovina i caprina. Particularitats i defectes importants de les regions corporals.
2. Cronometria: (Pràctica 2)
Apreciació de l'edat dels animals i els seus factors de variació. Cronologia dentària. Determinació de l'edat en viu en diverses espècies.
3. Valoració Morfològica i Estàndard racial: (Pràctica 3)
Estàndard racial i valoració morfològica d'un individu. La seva relació amb els caràcters productius. Aplicació a les espècies bovina i ovina.
4. Identificació Animal: (Pràctica 4)
Identificació animal: importància i evolució. Utilització de caràcters naturals: Realització d'una ressenya. Identificació per mètodes artificials: Crotals i identificació electrònica.Traçabilitat en una explotació.
B) Seminaris
- Presentació de l’Aprenentatge Cooperatiu: (Seminari 1)
- Reunió de alumnes especialistes amb els professors tutors de cada espècie: (Seminari 2)
Etologia
Tema 1. Objectius i mètodes de l’etologia. Relació de l’etologia amb la veterinària.
Tema 2. Control de la conducta.
Tema 3. Ontogènia de la conducta.
Tema 4. Benestar animal: concepte. Relació entre l’estrès i el benestar animal.
Tema 5. Avaluació del benestar animal. Conductes repetitives anormals.
Tema 6. Conducta de termoregulació. Problemes de benestar causats per la falta de comfort tèrmic.
Tema 7. Conducta d’alimentació.
Tema 8. Comportament sexual i maternal. Mortalitat neonatal. Efectes de la castració sobre la conducta.
Tema 9. Comportament social.
Tema 10. Canvis de conducta causats per les malalties. Avaluació del dolor mitjançant l’observació de la conducta.
Tema 11. Comportament i benestar dels animals de companyia: temes específics.
Tema 12. Comportament i benestar dels animals de producció: temes específics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | |
Pràctiques Etologia (gossos) | 4 | 0,16 | 7, 8, 13 |
Pràctiques i seminaris d'etnologia | 9 | 0,36 | |
Seminaris sobre casos d'Etologia | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Aprenentatge cooperatiu Etnologia | 15 | 0,6 | |
Casos Etologia | 20 | 0,8 | |
Estudi | 55,5 | 2,22 |
La metodologia docent utilitzada en aquesta assignatura serà diferent per la part d’Etnologia i per la part d’Etologia.
A. Etnologia:
El centre del procés d’aprenentatge és el treball dels alumnes i de les alumnes, que aprenen treballant. La missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca (1) subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i (2) dirigint els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. En línia amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
a. Classes magistrals:
L’alumne adquireix els coneixements propis de la assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l’alumne.
b. Pràctiques:
Hi hauran 4 pràctiques relacionades amb l’Exterior dels animals i l’Etnologia, que es realitzaran a la Granja Experimental, i en les que els alumnes entraran en contacte amb animals vius, aprenent les seves característiques morfològiques i de identificació.
c. Seminaris:
Es realitzarà un seminari per a presentar i explicar el funcionament de l’aprenentatge cooperatiu, que ha de permetre als alumnes adquirir els coneixements necessaris sobre identificació racial, de la que després seran avaluatsen grup i individualment.
Un segon seminari permetrà treballar els coneixements no exposats de manera aprofundida en les classes magistrals, i discutir els resultats de l’aprenentatge cooperatiu encomanat als alumnes.
d. Aprenentatge Cooperatiu:
Per a adquirir el coneixement sobre identificació racial, els alumnes treballaran en grup i de manera autònoma les característiques racials, que els han de permetre diferenciar les races de les diverses espècies. La llista de les races els hi serà proposada pel professorat de l’assignatura. Hi haurà uns professors tutors del procés per a cada espècie considerada, que es reuniran com a mínim una vegada amb els alumnes especialistes en la espècie concreta que els hi correspongui.
B. Etologia
S’utilitzaran tres metodologies docents: les classes magistrals, les pràctiques i els seminaris en grups reduïts d’estudiants. Les classes magistrals (22 hores en total) serviran per exposar els continguts fonamentals de l’assignatura pel que fa a la etologia i protecció animal. Les classes es faran sempre amb suport visual (incloent vídeos quan es consideri adequat). Tant els vídeos con les presentacions de PowerPoint que s’utilitzin a les classes estaran disponibles a Veterinària Virtual. En alguns casos, quan les classes tractin conceptes especialment difícils, es proporcionarà als estudiants un resum escrit dels mateixos, que també estarà disponible a Veterinària Virtual. Totes les classes començaran amb el guió i objectius docents de la lliçó corresponent, i acabaran amb un resum dels punts més importants. En la mesura del possible es fomentarà la participació dels estudiants plantejant preguntes al començament de la classe, que es procuraran resoldre al final de la mateixa. Tres classes correspondran a DA. |
Els seminaris en grups reduïts d’estudiants (4 hores) serviran per discutir els casos pràctics que els estudiants hauran estudiat prèviament. Aquests casos – un total de 4- es lliuraran als estudiants al començament del curs. Cada cas inclou la descripció d’una situació relacionada amb el comportament o el benestar dels animals, i un seguit de preguntes (entre 5 i 8). Els estudiants han de respondre les preguntes després d’haver buscat la informació necessària a la biblioteca.
Les pràctiques es realitzaran a les gosseres, tot i que abans es farà una sessió a l'aula per explicar-ne els objectius.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de grup de l'aprenentatge cooperatiu | 5% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 9, 10, 13, 14 |
Examen individual d'identificació racial | 7,5% | 0,5 | 0,02 | 2, 9, 10 |
Examen tipus test d'Etnologia i Etologia | 87,5% | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Tant si es fa avaluació única como continuada, la nota final de l’assignatura serà la mitja de les notes d’Etnologia i d’Etologia, però per aprovar l'assignatura és necessari que la nota de cadascuna de les dues parts (Etnologia i Etologia) sigui igual o superior a 5 sobre 10.
Proposta de mètode d’avaluació pels alumnes i les alumnes que facin avaluació continuada
ETNOLOGIA
L’avaluació de l’Etnologia es farà mitjançant dues activitats:
Avaluació per exàmens: Es realitzarà un examen teòric individual tipus test sobre el contingut global de l’assignatura, amb un pes del 70% de la nota final d'Etnologia. És necessari obtenir com a mínim una qualificació de 4 sobre 10 en aquest examen per a poder fer la mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació. A més, es realitzarà un examen individual de identificació racial, a partir de la presentació de imatges de diferents races d’animals domèstics, que tindrà un pes global del 20% de la nota final d'Etnologia.
Avaluació de l’Aprenentatge Cooperatiu: S’avaluarà en una sessió del grup, en que es preguntarà la identificació de les diverses races que es presentin en imatge. La nota obtinguda serà única i comuna per a tots els alumnes del grup, i comptarà un 10% de la nota final d'Etnologia.
Es considerarà No Presentat l’alumne/a que hagi estat avaluat en menys d’un 85% de la nota final potencial d’Etnologia.
Les pràctiques d’etnologia són obligatòries i, excepte en casos justificats,per cada pràctica que no es realitzi, es penalitzarà amb 0,5 punts menys a la nota final de la part d’etnologia
ETOLOGIA
La nota final d’etologia s’obtindrà apartir de les notes de dos exàmens, un dels quals es farà al desembre i l’altra quan hagin acabat les classes. Els dos exàmens seran del mateix tipus i cadascun d’ells constarà de preguntes tipus test i preguntes llargues. El primer examen no alliberarà matèria.
Proposta de mètode d’avaluació pels alumnes i les alumnes que facin avaluació única
ETNOLOGIA
La nota final d’Etnologia s’obtindrà a partir de dos exàmens que es realitzaran ambdós el mateix dia. Els dos exàmens seran similars als que faran els alumnes i les alumnes que optin per l’avaluació continua, però en aquest cas l’examen teòric tindrà un pes del 75 % de la nota, i l’examen de identificació racial un 25%.
ETOLOGIA
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Etnologia:
Llibres d’Exterior:
Llibres d’etnologia General:
Llibres de races per espècies:
Etologia:
Veure la secció "Continguts"
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 7 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 5 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 6 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 7 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |