Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit.
Optativa que aprofundeix enels processos integrats d'ensenyament i aprenentatge. S'orienta a reflexionar sobre els reptes que presenten les pràctiques de la formació lingüística dels escolars a Catalunya i a pensar nous plantejaments didàctics per treballar a les aules, en un moment de debat educatiu i social sobre les metodologies. S'organitza amb un treball de seminari que posa en contacte constantment les pràctiques docents i els marcs teòrics que les fonamenten i expliquen. Els objectius consisteixen a assolir coneixements i habilitats en els següents aspectes de la didàctica de la llengua: (1) La selecció i la integració dels diferents tipus de continguts lingüístics i comunicatius del currículum en unitats d'ensenyament i aprenentatge inspirades en els resultats de les recerques actuals, unitats que s'acostumen a anomenar "projectes" o "seqüències didàctiques". (2) La consideració del multilingüisme de la nostra societat i del currículum escolar com a fets que determinen la planificació dels aprenentatges lingüístics i les propostes d'intervenció a les aules. (3) L'observació reflexiva de la realitat de l'aula en relació amb els coneixements aportats per la investigació didàctica com un element clau per a la innovació docent i la millora de l'educació a les escoles del nostre país. l'assignatura té en compte la perpectiva de gènere pel que fa tant a continguts específics que cal treballar lligats al llenguatge inclusiu com pel que fa a la visibilitat de les aportacions de les dones al camp disciplinar.
1. La planificació dels ensenyaments lingüístics a l'etapa de primària.
- La consideració integrada de les diferents llengües que l'alumne ha d'aprendre.
- L'aprenentatge de les habilitats d'ús lingüístic com a contingut transversal de l'etapa. La llengua com a eina
de construcció de coneixement.
- El rol de la reflexió sobre la llengua i dels continguts declaratius en l'assoliment de les competències
comunicativo-lingüístiques
- El paper de l'alumne en l'aprenentatge lingüístic. Contextualització de les propostes d'ensenyament, sentit i
motivació. Consciència sobre el propi aprenentatge.
2. Els projectes com a instruments d'ensenyament i aprenentatge de les llengües.
- La llengua com a activitat humana. Aspectes socials de la naturalesa de les llengües. Concepció dels
gèneres discursius.
- L'ús de les llengües des de la seva perspectiva de procés.
- Integració de diferents tipus de continguts d'aprenentatge en unitats amb sentit per als alumnes.
- L'avaluació de la llengua i les seves diferents funcions des d'una perspectiva d'escola inclusiva.
- Anàlisi de materials didàctics en diferents suports i de les seves potencialitats.
3. L'observació reflexiva i fonamentada de les situacions d'ensenyament i aprenentatge de
llengües
- Criteris per analitzar i valorar els fenòmens que tenen lloc a l'aula quan s'ensenya llengua. El paper de la
interacció.
- Relació dinàmica entre teoria i pràctica. Característiques del coneixement didàctic.
- Necessitat dels processos d'innovació docent per avançar en el coneixement de l'ensenyament i
l'aprenentatge de la llengua.
- El treball en equip que relaciona teoria i pràctica per avançar en el coneixement i en l'assoliment de millors
resultats.
- Visió crítica i justificada de les avaluacions externes sobre els aprenentatges lingüístics dels alumnes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de gran grup | 45 | 1,8 | 1, 3, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de petit grup o individual guiat per la professora | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball inidividual i autònom de l'estudiant | 75 | 3 | 1, 3, 5, 6 |
La metodologia docent d’aquesta assignatura parteix de la premissa que el coneixement es construeix de manera col·laborativa, tant entre el professorat i l’alumnat com entre els propis estudiants. Aquest procés de construcció es fonamenta principalment en la realització de tasques que activen els coneixements previs i faciliten l’adquisició de nous sabers, proporcionats directament pel professorat, però sobretot mitjançant lectures, experiències compartides i reflexió crítica.
El desenvolupament del curs combina activitats presencials i treball autònom, pensades per afavorir una participació activa i un aprenentatge significatiu. Les classes expositives i els seminaris ofereixen un espai per presentar els conceptes clau i aprofundir en els aspectes més complexos del programa, amb el suport de lectures específiques i explicacions del professorat. Al llarg del curs, es facilitarà l'accés a diversos recursos —tant els presentats a classe com d'altres complementaris— que enriquiran el procés formatiu. En alguns casos, aquestes activitats o recursos podran ser presentats públicament com a part de l’avaluació.
La implicació de l’estudiantat es reforça mitjançant l’elaboració individual d’una carpeta d’aprenentatge, que permet integrar els continguts treballats des d’una perspectiva reflexiva. Paral·lelament, es duran a terme activitats pràctiques en grup, orientades pel professorat durant les sessions presencials i, si escau, a través de tutories. El procés d’aprenentatge es complementa amb dinàmiques d’autoavaluació i avaluació entre iguals, fomentant així una actitud crítica i col·laborativa.
L’assistència a classe és obligatòria, i es requereix una participació mínima del 80% per superar l’assignatura.
Es reservaran 15 minuts d’una sessió, d’acord amb el calendari establert pel centre o titulació, perquè l’alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació del professorat i de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació entre iguals de la carpeta d'aprenentatge | 15% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 8 |
Carpeta d'aprenentatge | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Projecte en grup | 35% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 8, 9 |
Per superar aquesta assignatura, l’estudiantat haurà de demostrar una bona competència comunicativa general, tant oral com escrita, en català i/o castellà. En totes les activitats, tant individuals com en grup, es valorarà la correcció lingüística, la claredat expositiva i els aspectes formals. Qualsevol activitat que no compleixi aquests requisits podrà ser retornada o suspesa pel professorat. Així mateix, només es consideraran vàlides les evidències originals, elaborades exclusivament per l’estudiant o el grup.
La còpia o el plagi, tant en treballs com en proves, constitueixen un delicte acadèmic. Qualsevol activitat copiada o plagiada es qualificarà amb un 0 i no donarà dret a reavaluació. Es considera còpia la reproducció total o parcial d’un treball d’un/a altre/a company/a, i plagi la presentació de textos aliens com a propis sense la citació corresponent, ja sigui en paper o en format digital. Pel que fa a l’avaluació, només podran accedir-hi els estudiants que compleixin amb el mínim del 80% d’assistència i participació a les sessions presencials. El fet d’arribar sistemàticament tard o marxar abans d’haver assistit, com a mínim, a dues hores de classe comportarà la pèrdua d’aquest dret.
L’avaluació continuada de l’assignatura es basa en tres activitats. La primera és la carpeta d’aprenentatge, de caràcter individual, que inclourà notes de classe, reflexions, esquemes, resums propis, textos i activitats realitzades durant el curs i materials complementaris que es considerin rellevants. Aquesta activitat representa un 50% de la nota i es lliurarà el 14 de gener de 2026.
La segona activitat consisteix en una avaluació entre iguals de la carpeta d’aprenentatge, que es durà a terme durant la sessió del 10 de desembre de 2025. Cada estudiant presentarà l’estat actual de la seva carpeta perquè sigui avaluada per un/a company/a. L’avaluació rebuda no tindrà impacte en la nota, però l’avaluació emesa serà valorada pel professorat i representarà el 15% de la qualificació. La participació en aquesta activitat és imprescindible. Si l’alumne no disposa de la carpeta actualitzada, no hi podrà participar i obtindrà un 0 sense dret a recuperació. En casos justificats per motius de salut amb certificat, s’oferirà una alternativa.
La tercera activitat, amb un pes del 35%, consisteix en el disseny d’un projecte grupal de projectes basats en el model PECBaR (Projectes d'Escriptura Col·laborativa Basats en Recerca). Aquest projecte es desenvoluparà tant dins com fora de l’aula i haurà de reflectir els continguts treballats a l’assignatura. La data límit de lliurament serà el 21 de gener de 2026.
Per poder fer mitjana de l’assignatura, caldrà haver aprovat amb un mínim de 5 punts sobre 10 tant la carpeta d’aprenentatge com el projecte grupal. Si aquestes condicions no es compleixen, però l’alumne ha lliurat com a mínim dues de les tres activitats avaluables i la mitjana global és igual o superior a 3,5, es podrà optar a una reavaluació, que tindrà lloc el 21 de gener de 2026. Aquesta reavaluació consistirà en una prova escrita. L’activitat d’avaluació entre iguals no és recuperable.
L’ús de tecnologies d’IA es permet exclusivament per a la correcció de textos, traduccions i activitats proposades pel professorat que en contemplin l’ús. En aquests casos, l’alumnat haurà d’indicar clarament quines parts han estat generades amb IA, quines eines s’han utilitzat i aportar una reflexió crítica sobre la seva influència en el procés i els resultats. Contravenir aquests usos implicarà un 0 a l’activitat sense opció de recuperació.
Finalment, el professorat farà la devolució de totes les evidències avaluades en un termini màxim de 20 dies.
Les persones que optin per l’avaluació única hauran de fer totes les tasques de forma individual i presentar-les a final de curs. A més a més, per aprovar l'assignatura, hauran de dur a terme una prova en la qual es faran preguntes al voltant dels temes treballats a l'assignatura. Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no lliuraran ni rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupament de l’assignatura. El lliurament serà únic i concentrat en un mateix dia, en què es farà la prova: 21 de gener de 2026). Data de recuperació: 28 de gener de 2026.
Besora, R. (2003) Escola i creativitat. Pagès.
Camps, A. i Zayas, F. (coords) (2006) Seqüències didàctiques per aprendre gramàtica. Graó
Camps, C. i Uribe, P. (2021) La construcción del discurso escrito en un entorno académico: una visión de la dinámica del aprendizaje de los géneros discursivos. In Camps, A. y Fontich, X. (eds.) (2020). La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática: Un itinerario de enseñanza e investigación en educación lingüística. Universidad Nacional de San Juan. https://www.researchgate.net/publication/369481098_La_actividad_metalinguistica_como_espacio_de_encuentro_de_la_escritura_y_la_gramatica_Un_itinerario_de_ensenanza_e_investigacion_en_educacion_linguistica
Camps, A. i Fontich, X. (2019). Innovación en la enseñanza de la lengua. A S. Fabregat y E. del P. Jiménez-Pérez (eds.), Innovación docente: Investigaciones y propuestas (pp.129-41). Graó.
Cassany, D. (2011) En_línia. LLegir i escriure a la xarxa. Graó
Carbonell, J. (2014) Pedagogías del siglo XXI. Octaedro
DDAA (2010) Competències i didàctica de la llengua. Monografia de la revista Articles, 51.
DDAA (2012) La lectura a les activitats d'escriptura. Monografia de la revista Articles, 56.
DDAA (2012) Projectes de treball per ensenyar i aprendre llengua i literatura. Monografia de la revista Articles, 57.
DDAA (2014) El sentit de l'aprenentatge avui. Monografia de la revista GUIX, 405.
Fontich, X. (2020). Projectes per aprendre literatura: interpretació i creativitat a l’aula. UAB.
Fontich, X. & Fabregat, S. (2021). Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser. A F. Pesántez-Avilés, L. Álvarez-Rodas y Á. Torres-Toukoumidis (ed.), Covida-20: una coalición educativa para enfrentar la pandemia (pp. 54-65). Pearson.
Majó Masferrer, F.; Baqueró Alòs, M. (2014) Los proyectos interdisciplinarios. Graó
Martín García, X. (2006) Investigar y aprender. Cómo organizar un proyecto. Horsori
Palou, J. i Bosch, C. (ccords) (2005) La lengua oral a l'escola. 10 experiències didàctiques. Graó
Palou, J.; Fons, M.; Cela, J. (coord.) (2016) Escenaris nous, aprenentatges nous. Dossier.
Palou Sangrà, J.; Fons esteve, M. (coords.) (2016) Didáctica de la lengua y la literatura en educación primaria. Síntesis.
Perrenoud, P. (2012) Cuando la escueña pretende preparar para la vida. Graó
Rodríguez Gonzalo, C. (coord) (2008) La lengua escrita y los proyectos de trabajo. Propuestas para el aula. Perifèric.
Zayas, F. (2021). Darle a la lengua. COedCO.
El programari que s'emprarà serà bàsicament programes de tractament de dades, textos i exposicions, així com repositoris de documents.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 70 | Català | primer quadrimestre | tarda |