Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Transmissors i Receptors de Telecomunicacions

Codi: 103518 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Andres Verdu Tirado
Correu electrònic:
jordi.verdu@uab.cat

Equip docent

(Extern) Carlos Caballero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements avançats de matemàtiques, especialment càlcul logarítmic.

Tenir clar el concepte de dB, dBm, dBw, i saber operar amb ells.


Objectius

Conèixer les diferents tipologies de transmissors i receptors, els subsistemes que les constitueixen i avaluar les seves propietats i característiques.

Avaluació de la qualitat dels subsistemes en termes de soroll, distorsió i anàlisi dels senyals implicats.

Conèixer la nomenclatura oficial de les diferents bandes de freqüències i la seva utilització.

Comprendre el funcionament i seleccionar els components electrònics per arquitectures de transmissors i/o receptors.

Conéixer noves figures de mèrit a nivell de sistema en relació al tipus de modulació.

  •  

 

 


Competències

  • Aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic de telecomunicació i utilitzar les especificacions, els reglaments i les normes de compliment obligatori.
  • Comunicació
  • Ètica i professionalitat
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal
  • Seleccionar i concebre circuits, subsistemes i sistemes de comunicacions guiades i no guiades per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics, per complir unes especificacions determinades.
  • Treball en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  2. Comunicar eficientment, oralment i per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  3. Descriure els principis de gestió de l'espai radioelèctric i d'assignació de freqüències.
  4. Desenvolupar el pensament sistèmic.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  7. Seleccionar circuits, subsistemes i sistemes de radiofreqüència, microones, radiodifusió, radioenllaços i radiodeterminació.
  8. Treballar cooperativament.

Continguts

Tema 1. - Introducció

Tema 2. - Arquitectures de transmissors i receptors

Tema 3. - Capçal de RF - Soroll

Tema 4. - Capçal de RF - No Linealitat

Tema 5. - Figures de mérit per arquitectures avançades. 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de Teoria 26 1,04 1, 3, 4, 6, 7
Pràctiques 12 0,48 4, 6, 7, 8
Problemes 12 0,48 1, 4, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi 85 3,4 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8

En aquesta assignatura s'utilitzarà una metodologia docent basada en classes de teoria, problemes i pràctiques de laboratori. Tant les classes de teoria com les de problemes s'impartiran en pissarra principalment sempre que l'assignatura es pugui realitzar presencialment, i via Teams quan aquesta sigui online.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Parcial 1 25% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Examen Parcial 2 35% 2,5 0,1 1, 3, 4, 5, 6, 7
Pràctiques 40% 10 0,4 2, 4, 5, 6, 7, 8

(En cas que l'assginatura s'hagi d'impartir de forma online, l'Examen 1 serà substituït per entregues extraordinàries amb el mateix pes 20%).

 

1. - Notal Final = MAX(0.25*ECP+0.35*Ex.2+0.4*Pract , 0.6*Ex.2+0.4*Pract)

2. - Nota mínima Examen 2 per a aprovar l'assignatura = 4.  Si no s'arriba a la nota mínima s'haurà d'anar a recuperació sent la nota del Examen 2 = 0.

3. - Es considerarà presentat en el moment en que es presenti a una de les pràctiques o a qualsevol dels exàmens.

S'implementarà una prova de síntesi a final de curs, dintre el calendari d'exàmens de l'Escola, per als alumnes que hagin suspès algun dels dos exàmens on la nota mínima serà un 4 per poder aprovar l'assignatura.

NF recuperació = 0,6*Ex_recup + 0,4*Prac

Varis:

- Les pràctiques de laboratori es faran en grups de 2 persones.

- La revisió de la nota de cada activitat es realitzarà amb el professor corresponent de forma individual amb hora prèviament concertada.

- La nota de matrícula d'honor (MH) es donarà a aquells alumnes amb nota total superior a 9 (un màxim d'alumnes segons el reglament de la UAB). Si un alumne no és avaluat en cap activitat, la seva nota serà No Avaluable.

- Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluación única.

- No està permés l'ús de la IA per les activitats avaluables.


Bibliografia

ROHDE, U.L.; WHITAKER, J.; BUCHER, T.N. Communication receivers: principles and design. 2nd ed. McGraw-Hill, 1996

ROHDE, U.L.;RF/Microwave Circuit Design for Wireless Applications. McGraw-Hill, 2000

KRAUSS, H. L.; BOSTIAN, CH. W.; RAAB, F. H. Solid state radio engineering. John Wiley and Sons, 1980

DAVID M. POZAR; Microwave and RF Design of Wireless Systems. John Wiley & Sons, Inc. 2001

RICHARD J. CAMERON; CHANDRA M. KUDSIA; RAAFAT R. MANSOUR; Microwave filters for communication systems: Fundamentals, Design, and Applications. John Wiley & Sons, Inc. 2007 


Programari

Agilent Design Software (ADS)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 331 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 332 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 331 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 332 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 333 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 330 Català primer quadrimestre matí-mixt