Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Relacions laborals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver cursat anteriorment l'assignatura de Psicologia del Grau de RRLL. A més, la docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
És una assignatura de segon curs, de caràcter més especialitzat, com a continuació de l'assignatura de Psicologia de primer curs.
L'objectiu general és comprendre la relació entre els processos psicosocials bàsics que es donen en les organitzacions i que es treballen a l'assignatura, les seves conseqüències sobre el comportament i els resultats socioeconòmics, i conèixer alguns processos d'intervenció en l'àrea dels RR.HH.
Els objectius específics són:
1. Descripció de l'organització: Dels models clàssics a les noves orientacions.
2. Intervencions en Recursos Humans a les Organitzacions:
- Procés de reclutament i selecció de personal: la incorporació de la persona com a part de
l'organització. Procés, etapes i tècniques.
- Entrenament i formació dels membres de l'organització: la formació com a instrument per
facilitar els canvis organitzacionals.
- Plans de desenvolupament professional.
3. Els processos psicosocials complexos a les organitzacions:
- Cultura i clima organitzacional
- Motivació laboral
4. Eines per a la millora de la gestió de persones:
- Lideratge Situacional
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de situacions reals | 15 | 0,6 | 3, 5 |
Classes magistrals | 19,5 | 0,78 | 5, 14 |
Resolució de casos pràctics | 18 | 0,72 | 3, 4, 5, 8, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració del projecte | 11,5 | 0,46 | 1, 3, 4, 5, 8, 9, 13, 14, 17 |
Seguiment d'informes del projecte | 5 | 0,2 | 2, 5, 9, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de casos pràctics amb plataforma simulació d'empreses | 35 | 1,4 | 1, 9, 13, 16 |
Estudi | 20 | 0,8 | 2, 9, 16 |
Lectura de textos | 7 | 0,28 | 2, 9, 16 |
Recerca bibliogràfica | 10 | 0,4 | 2, 9, 16 |
Redacció d'informes | 6 | 0,24 | 1, 9, 13, 16 |
La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:
- Classes magistrals per a la millor comprensió de conceptes, ja que s’ampliaran les explicacions amb exemples i es buscarà la participació
- Pràctiques a l’aula amb l’objectiu d'entendre i exemplificar els conceptes treballats a cada sessió.
- Projecte transversal que permet la incorporació de tota la informació treballada i la seva millor assimilació, a la vegada que possibilita l’aprenentatge de les competències establertes en l’assignatura.
- Resolució de casos pràctics a través d’un entorn virtual de simulació d’organitzacions.
S'ha dissenyat un entorn virtual que simula una organització on es plantegen diferents processos o demandes en què l'alumnat haurà d'intervenir i prendre decisions. Mitjançant aquest espai virtual, l’alumnat podrà obtenir la informació que requerirà per a cobrir les demandes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'un projecte basat en un cas simulat en un entorn virtual | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Prova escrita | 25 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 10, 11, 12, 13, 14 |
Prova escrita | 25 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 10, 11, 12, 13, 14 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà mitjançant un procés d’avaluació contínua, on l’alumnat anirà presentant el producte de les diferents tasques explicades a classe en les dates fixades i de forma contínua anirà rebent un feedback sobre el seu procés d’aprenentatge per part del professor.
L'avaluació continuada té 3 objectius fonamentals:
1) Monitoritzar el procés d'ensenyament-aprenentatge, permetent tant a l'alumnat com al professorat conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir-les si s'escau.
2) Incentivar l'esforç continuat.
3) Verificar que l'alumnat ha assolit les competències determinades en aquesta matèria.
L'avaluació es realitzarà al llarg de tot el curs amb una part grupal (entre 4 i 6 persones) i una individual.
Part grupal (50% de pes en la nota final):
- Elaboració d'un projecte basat en un cas real simulat en un entorn virtual, el qual consta de tres evidències d'aprenentatge (50% de pes en la nota final).
Part individual (50% de pes en la nota final):
- Dues proves escrites que es realitzaran al llarg del curs en horari de classe (25% de pes en la nota final cadascuna de les proves).
Reavaluació: La reavaluació serà a partir d'un tres en la nota final del curs (mitjana de totes les evidències lliurades al llarg del curs). Com hi ha una part individual i una en grup en aquesta assignatura, la reavaluació de cadascuna de les dues parts serà diferent. D'una banda, la reavaluació de la part individual consistirà en un examen final. Per l'altra, en la part en grup, els treballs que no superin el 5, hauran de ser repetits.
Plagi: El plagi està totalment prohibit. Per a poder valorar l'evolució de l'aprenentatge de l'estudiantat és indispensable que els treballs siguin versions originals. Les activitats avaluables que no respectin aquesta premissa bàsica, atès que farien impossible l'avaluació en termes d'aprenentatge de l'estudiantat, comportarien qualificar la prova amb un suspens. Així aquell treball o activitat avaluable de l'assignatura on s'hagi comès plagi serà suspesa automàticament. A més, qualsevol treball que contingui un fragment de text que reprodueixi un altre fragment de text sense fer referència a la font original (ja sigui una altra prova o publicació), també serà considerat plagi.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació única: Les persones que hagin justificat aquesta modalitat d'avaluació disposen de dos activitats: 1 prova escrita (50%) i una activitat pràctica consistent en un projecte (50%). La reavaluació serà específica per a cadascuna de les dues parts. Les persones que s'acullin a aquesta avaluació han de comunicar-ho al professorat de l'assignatura a l'inici del curs.
Bibliografia bàsica:
Alcover, Carlos María. (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: Mcgraw-Hill.
Blanch, J. M. (2012). Trabajar y Bienestar. Barcelona: UOC.
Dolan, Simon L.; Schuler, Randall; Jackson, Susan; i Valle, Ramón. (2003). La gestión de los Recursos Humanos (3ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.
Gálvez, A. i Tirado, F. (2012) Capitalismo y trabajo. Problemàtiques socials del món contemporani. Barcelona: Editorial UOC.
Garrido, A. (coord.). (2004). Sociopsicología del Trabajo. Barcelona: Editorial UOC.
García-Ramos, T., Díaz-Juarbe, R., i Santiago-Estrada, S. (2013). Historicidad crítica de la psicología industrial/organizacional: hacia una nueva psicología del trabajo y las organizaciones. Psicología desde el Caribe, 30(1), 146-176. Retrieved June 25, 2023, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2013000100008&lng=en&tlng=es.
Han, B. C. (2014). Psicopolítica: neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.
Köhler, H. i Martín, A. (2005). Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Delta.
Martínez-Tur, Vicente; Ramos, José i Moliner, Carolina. (2015). Psicología de las organizaciones. Madrid: Síntesis.
Román Onsalo, Marisa; Alfaro de Prado, Ana María; Rodríguez, Lucía i Leal Millán, Antonio Genaro (coord.) (2001) El factor humano en las Relaciones Laborales. Manual de Dirección y Gestión. Madrid: Ed. Pirámide.
Romero Caraballo, M. (2017). Significado del trabajo desde la psicología del trabajo. Una revisión histórica, psicológica y social. Psicología desde el Caribe, 34(2), 120-138. https://doi.org/10.14482/psdc.33.2.72783
Selva,C. i Tresserra, O. (2014). Flexibilidad global, sinécdoque de progreso. Athenea digital, 14(2).
Saura, G., & Bolívar, A. (2019). Sujeto académico neoliberal: Cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 9-26.
Tirado, F., Gálvez, A. i Baleriola, E. (2017). Las organizaciones en el siglo XXI. Un enfoque psicosocial y político. Barcelona: Editorial UOC.
Tirado, F., Baleriola, E. i Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Barcelona: Editorial UOC.
Bibliografia complementària:
Foucault, M. (2009). Nacimiento de la biopolítica: curso del Collège de France (1978-1979). Akal.
Gasalla, José María. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Madrid:Pretics Hall.
Gómez Mejia, Luis; Balkin, David; Cardy, Robert. (1999). Gestión de RR.HH. Madrid: Ed. Prentice Hall.
Martín-Quirós, María Angustias y Zarco, Victoria (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Madrid: Ed. Pirámide
Myers, David G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill.
Martín, Antonio. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Madrid: Consejo Económico y Social.
Zuboff, Soshana. (2020). La Era del Capitalismo de la Vigilancia. Paidós.
No cal programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |