Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estratègia de Mitjans Publicitaris

Codi: 103161 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Aurea Beatriz Gomez Garrido
Correu electrònic:
Aurea.Gomez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Assignatura Planificació de Mitjans


Objectius

L'assignatura té com a objectius principals introduir a l'estudiant en el món de la planificació estratègica de mitjans. Per a assolir aquest objectiu, l'assignatura es centrarà bàsicament en:

1.- Conèixer en profunditat les característiques dels mitjans publicitaris per tal de poder portar a terme una selecció de mitjans i suports correcta en una estratègia de mitjans.

2.- Ser original en la recerca de nous mitjans, suports i formats publicitaris.

3.- Desenvolupar les aptituds d’investigació de cara al briefing de mitjans.

4.- Conèixer la importància del coneixement del target.

5.- Ser capaç de crear una estratègia de mitjans correcta (decisió estratègica), en funció d’uns objectius determinats.

6.- Practicar les presentacions en públic.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM25 (Competència) Formular una estratègia de mitjans adequada com a resultat de l'aplicació de tècniques de negociació.
  2. SM23 (Habilitat) Aplicar els principis bàsics de la planificació de mitjans per a la negociació i compra d'espais publicitaris tenint en compte la relació cost-benefici.

Continguts

Tema 1 Anàlisi dels mitjans. Característiques qualitatives i quantitatives
Premsa, Revistes, Ràdio, Cinema, Exterior, Internet, Televisió
 
Tema 2 Elaboració de l’Estratègia de Mitjans
Briefing, Anàlisi de Situació, Estratègia de Mitjans, Selecció de Mitjans, Tàctica d’Actuació, Selecció de Suports, Negociació, Avaluació, Seguiment i Anàlisi Post Campanya
 
Tema 3 Case Studies: Exemples d’Estratègies de Mitjans
 
Tema 4 Tècniques de Negociació amb els Mitjans

Tema 5: Planificació tàctica


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques i Seminaris 37,5 1,5
Sessions Presencials Teòriques 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Treballs 82,5 3,3

La dinàmica del semestre és eminentment pràctica i participativa, orientada a la presentació d’un “concurs” final i centrada en el treball autònom/en grup per a complementar i adaptar els contiguts a les necessitats de cada equip. Es preveuen 4 o 5 pràctiques d’equip més la presentació del Treball final. Unes lectures bàsiques son obligàtories, i seràn la base de discussió a clase per a complementar les sessions teòriques.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques 50% 4,75 0,19 CM25, SM23
Seminari 10% 0,5 0,02 CM25, SM23
Treball Final 40% 2,25 0,09 CM25, SM23

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació de l'assignatura es basarà en l'avaluació de les pràctiques i l'assistència i participació a classe (50%), seminaris (lectures, 10%) i en la presentació d'un treball final que computarà en un 40% per a la nota final. Totes les activitats hauran de ser superades per a optar a l'avaluació final de l'assignatura. L'assistència a les tutories de seguiment del treball final i a la presentació d'aquest són obligatòries.

RECUPERACIÓ DE L’AVALUACIÓ CONTINUADA

Les últimes tres setmanes del curs es dedicaran a activitats de reavaluació. L'alumnat tindrà dret a la recuperacióde l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura..

Per a poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3,5. Podran ser recuperables tant les pràctiques com el seminari. S’exclou de la recuperació el treball final perquè es tracta d’una activitat de desenvolupament progressiu amb seguiment continuat.

AVALUACIÓ ÚNICA

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 40% Prova teòrica. Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable)

B) 30% Resolució de 3 casos d’estudi / pràctiques

C) 30% Lliurament d’un treball final: estrategia de mitjans aportant anàlisis de target, de competència, plantejament estratègia, estratègia de mitjans, distribució de pressupost, calendarització accions, etc

 A (40%) + B (30%)+ C (30%) = 100% NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA

RECUPERACIÓ DE L'AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat tindrà dret a la recuperacióde l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Per a poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3,5. Podran ser recuperables tant la prova teórica com la resolució dels casos pràctics. S’exclou de la recuperació el treball final perquè es tracta d’una activitat de desenvolupament progressiu amb seguiment continuat.

NO AVALUABLE

L’alumnat que no hagi completat almenys el 33% de les activitats d’avaluació previstes en l’assignatura serà considerat com a ‘no avaluable’ i així constarà en la qualificació final.

PLAGI

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat finalreflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat


Bibliografia

•Donnelly, William J. Planning media: strategy and imagination. Prentice Hall (New Jersey, 1996).
•Gesky, Ronald D. : Media Planning & Buying in the 21st Century. Marketing Communications LLC. (2013)
•González Lobo María. Ángeles., Carrero López E. y Mariñas González, G.. Manual de Planificación de Medios (2018)
•Jones, John Philip (ed.): The advertising business. Operations, Creativity, Media Planning, Integrated Communications. Sage Publications (Thousend Oaks, 1999).
•Papí Gálvez, Natalia. Investigación y planificación de Medios Publicitarios. Ed. Síntesis. (2017)
•Sharp, Byron : How brands grow. What marketers don’t know. Oxford University Press. (2010)
•Sissors, Jack Z., Baron, Roger B. (2010). Advertising media planning. McGraw-Hill. (2010)
 
Bibliografia complementària
 
•Cheng Y,“A Practical Guide to Budget Pacing Algorithms in Digital Advertising” (arXiv) (2025)
•Cheong.Y., de Gregorio, F., Kim, K.  2010, December. The Power of Reach and Frequency in the age of digital advertising. Offline and online media demand different metrics. Journal of Advertising Research. 403-415
•Kelley, L., Sheehan, K.Advertising Media Planning: A Brand Management Approach (2015)
•Ries, Al. Trout, Jack . The 22 immutable laws of marketing. Harper (1993)
•Sharp, Byron: Marketing: theory, evidence and practice. Oxford University Press. (2013)
•Steel, Jon. The perfect pitch. The art of selling ideas and winning n ew business. John Wiley & Sons. New Yersey (2007)
•Young, Anthony. Brand Media Strategy. Integrated Communications Planning in the digital Era. Palgrave Macmillan (2010)
 
•Webgrafia
• http://www.aedemo.es
• http://www.aimc.es
• http://www.anuncios.es
• http://www.google.es/intl/es/analytics/
• http://www.iabspain.net
• http://www.infoadex.es
• http://www.marketingnews.es
• www.warc.com/

Programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre tarda