Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Màrqueting Estratègic i Operatiu

Codi: 103159 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Martorell Castellano
Correu electrònic:
cristina.martorell@uab.cat

Equip docent

Leila Mohammadi

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

  1. Proporcionar els coneixements necessaris per crear, implementar i avaluar un pla de màrqueting.
  2. Fomentar l’ús del pensament estratègic en la presa de decisions de màrqueting.
  3. Facilitar l’aplicació pràctica dels coneixements adquirits a través de la resolució de casos i l’elaboració de projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM21 (Competència) Dissenyar plans de màrqueting que tinguin en compte les empreses proveïdores, els pressupostos i el control de costos.
  2. CM22 (Competència) Planificar una estratègia publicitària atenent a la part interessada (stakeholders) i també a la repercussió social que tenen.
  3. CM24 (Competència) Dissenyar estratègies de campanyes publicitàries evitant el biaix per raó de gènere.
  4. KM26 (Coneixement) Indicar la significació de les etapes d'anàlisi, el diagnòstic, l'estratègia i l'acció que intervenen en el disseny i planificació de campanyes de comunicació persuasiva.
  5. SM20 (Habilitat) Determinar els objectius de comunicació per al disseny de les estratègies publicitàries més adequades tenint en compte les necessitats de les marques i el públic.
  6. SM22 (Habilitat) Analitzar la persona consumidora per determinar els insights idonis en el disseny de l'estratègia d'una campanya publicitària.

Continguts

Unitat 1: Introducció al màrqueting estratègic i operatiu.
Unitat 2: Anàlisi i diagnòstic de la situació.
Unitat 3: Estratègies de producte i gestió de marca.
Unitat 4: Estratègies de preu.
Unitat 5: Estratègies de distribució.
Unitat 6: La comunicació integrada de màrqueting.
Unitat 7: Implementació i control del pla de màrqueting.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris i pràctiques 33 1,32
Sessions de teoria 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24
Tipus: Autònomes      
Realització d'exercicis, lectures i estudi 83,5 3,34

L'assignatura combinarà les classes magistrals -a les quals s’impartiran els continguts teòrics bàsics- amb la realització d’exercicis pràctics, on s’aplicaran els coneixements adquirits a les sessions teòriques. Es preveu també la realització de tutories de seguiment del treball final, així com la realització d'exercicis de forma autònoma per part de l'alumnat, dins i fora de l'aula.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 2 0,08 KM26
Pràctiques 15% 3 0,12 SM20, SM22
Treball de curs 35% 7,5 0,3 CM21, CM22, CM24

Avaluació continuada:

La nota final de l’assignatura en la modalitat d’avaluació continuada s’obté a partir dels següents percentatges:

a) 50% Prova teòrica final. Cal treure una nota superior a 4 a la prova teòrica per poder fer mitjana amb la resta d’ítems d’avaluació.

b) 15% Realització i presentació dels exercicis pràctics (individuals i en grup), que es realitzaran al llarg del curs, tant dins com fora de l’aula.

c) 35% Realització i presentació oral del treball final, els requeriments del qual s’explicaran a classe i es publicaran al Campus Virtual.

 

Avaluació única:

La nota final de l’assignatura en el sistema d’avaluació única s’obté a partir dels següents percentatges:

a) 50% Prova teòrica final. Cal treure una nota superior a 4 a la prova teòrica per poder fer mitjana amb la resta d’ítems d’avaluació.

b) 20% Resolució individual de casos pràctics a l’aula.

c) 30% Lliurament d’un treball final, els requeriments del qual s’explicaran a classe i es publicaran al Campus Virtual.

Nota: En el sistema d’avaluació única, és obligatori assistir presencialment a classe a les següents sessions: 1) presentació de l’assignatura; 2) prova teòrica i resolució de casos pràctics.

 

Segona convocatòria i successives:

L’alumnat podrà seguir qualsevol dels sistemes d’avaluació previstos a primera convocatòria i, addicionalment, podrà optar per l’avaluació de l’assignatura exclusivament a partir d’una prova teòrica-pràctica final (100% de la nota final).

 

Recuperació:

a) Avaluació continuada

Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys de dos terços del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

Recuperació de la prova teòrica: Només pot recuperar la prova teòrica final l’alumnat que hagi obtingut una qualificació inferior a 4 en aquest ítem d’avaluació. La recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.

No es podrà recuperar ni el treball final de l’assignatura ni la resolució individual de casos pràctics, perquè la naturalesa d’aquestes activitats i el temps disponible a la recuperació ho fa impossible.

 

b) Avaluació única

Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys de dos terços del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

Recuperació de la prova teòrica: Només pot recuperar la prova teòrica final l’alumnat que hagi obtingut una qualificació inferior a 4 en aquest ítem d’avaluació. La recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.

Recuperació de la resolució individual de casos pràctics: Només podrà recuperar aquest ítem d’avaluació l’alumnat que hagi obtingut una qualificació mínima de 3,5. La recuperació consistirà en un exercici presencial de característiques similars al de la primera convocatòria.

Indicacions en relació a la qualificació “No avaluable”

Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, “quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable”. En aquesta assignatura, es qualificarà amb un “no avaluable” l’alumnat que no es presenti a la prova teòrica final o que no lliuri el treball final de l’assignatura. Les pràctiques no entregades es qualificaran amb un zero, a excepció de faltes d’assistència per causes de força major.

 

Ús de la intel·ligència artificial

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'inteŀligència artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la correcció de textos o les traduccions, així com en altres situacions específiques prèviament aprovades pel professorat. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Bibliografia

Andreu, Luisa; Bigné, Enrique. (2004). Marketing estratégico de destinos turísticos. Ediciones Tirant lo Blanch.

Kotler, Philip; Keller, Kevin Lane. (2012). Dirección de marketing (14.ª ed.). Pearson Educación.

Lambin, Jean-Jacques; Schuiling, Isabelle. (2012). Marketing estratégico y operativo: El camino hacia la creación de valor (9.ª ed.). McGraw-Hill.

Miquel, Salvador; Bigné, Enrique; Mollá, Ana. (2010). Investigación de mercados y comportamiento del consumidor. ESIC Editorial.

Moorman, Christine; Rust, Roland T.; Bhalla, Girish. (2010). Rethinking marketing. Harvard Business Review, 88(1), 94–101. https://hbr.org/2010/01/rethinking-marketing

Quelch, John A.; Jocz, Katherine E. (2012). All business is local: Why place matters more than ever in a global, virtual world. Portfolio/Penguin.

Santesmases, Miguel. (2011). Marketing: Conceptos y estrategias (7.ª ed.). Ediciones Pirámide.

Taylor, Heidi. (2022). B2B marketing strategy: Differentiate, develop and deliver lasting customer engagement. Kogan Page.

 

 


Programari

No es requereix cap programari.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda