Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia Aplicada i de l'Empresa

Codi: 103140 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Oriol Roca Sagales
Correu electrònic:
oriol.roca@uab.cat

Equip docent

Jaime Eduardo Amoroso Miranda
Paloma Heredia Ruiz

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No són necessaris coneixements previs d’economia.


Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, primer semestre, per tant, de formació bàsica.

L’assignatura proporciona els instruments bàsics de l’anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre el funcionament de les economies de mercat, posant èmfasi en el comportament de les empreses i en les diferents estructures de mercat.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Els objectius formatius de l’assignatura es poden sintetitzar en els següents punts: 

1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de la micro i macroeconomia

2. Conèixer el funcionament dels mecanismes de mercat (oferta, demanda) en diferents contextos

3.  Demostrar l’adquisició dels coneixements a través de l’expressió escrita i oral.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Avaluar de manera crítica la influència de l'economia de mercat en la construcció de models i valors socials.
  2. KM05 (Coneixement) Identificar els fonaments de l'economia de mercat i de les empreses i la relació que tenen amb els diferents àmbits de la comunicació persuasiva.
  3. SM05 (Habilitat) Operar amb conceptes propis de la ciència econòmica com oferta i demanda, costos i producció, política monetària i fiscal, en el context de l'empresa publicitària i de les relacions públiques.

Continguts

Part I: L’economia de mercat

1.- L’economia i l’empresa com a objectes d’estudi

Introducció i conceptes generals.

2.- L’economia de mercat

El funcionament de l’economia de mercat. Anàlisi de la demanda. Anàlisi de l'oferta. L'equilibri del mercat.

3.- Introducció a la Macroeconomia

La demanda agregada i l’oferta agregada. El diner, els bancs i la política monetària. La política fiscal.

 

Part II: L'empresa

4.- Els costos i la producció

Els factors i el producte. Economies i deseconomies d'escala. Els costos de producció.

5.- Les empreses dels mercats competitius

La competència perfecta. El comportament de les empreses i la maximització de beneficis.

6.- Els mercats de competència imperfecta

El monopoli. La discriminació de preus. L’oligopoli. La competència monopolística. La publicitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals (teoria) 37,5 1,5
seminaris 15 0,6
Tipus: Supervisades      
tutories 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
estudi 82,5 3,3

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 35% 2,5 0,1 CM04, KM05, SM05
exercicis i resolució casos pràctics 15% 2 0,08 CM04, KM05, SM05
Proves escrites a realitzar en les dates especificades 50% 3 0,12 CM04, KM05, SM05

Avaluació continuada

L’avaluació de l’assignatura es durà a terme de manera continua al llarg del curs tenint en compte els següents criteris:

  1. Per aprovar l’assignatura serà imprescindible obtenir una mitjana igual o superior a 5.
  2. 15% de la nota final corresponent a activitats pràctiques: exercicis, casos pràctics a l'aula, i estudis de cas lliurats a través del Campus Virtual. 
  3. 50% de la nota corresponent a dues proves escrites a realitzar a classe.
  4. 35% de la nota final corresponent a l'examen final.

Els alumnes que hagin participat de l'avaluació continuada i suspenguin, podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3 punts, i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota assolida en l'examen de recuperació (activitat de reavaluació) serà la qualificació final. La recuperació tindrà lloc dins del període que estableix el calendari acadèmic de la facultat. Totes les activitats, són recuperables sempre que l'alumnat hagi estat avaluat en un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única (per a aquell alumnat la sol·licitud del qual hagi estat acceptada)

  • Examen teòric (40%), Exercicis (35%), i ressenya escrita d'un llibre a acordar amb el professorat (25%).
  • Totes les activitats de l'avaluació única són recuperables.

 

Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació esgoten la convocatòria i tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és únicament pel cas de l'alumnat que hagi optat per l'avaluació continuada i s’hagi presentat només a un dels tres examens escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.

 

Inteŀligència Artificial

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bibliografia Bàsica

Projecte CORE, La Economía, e-book gratuït: La Economía – La Economía (core-econ.org).

 

Krugman, Paul;  Wells, Robert;  Graddy, Katheryn. (2015) Fonaments d'economia, Editorial Reverté.

Mankiw, Gregory N. (2012). Principios de economia, Thomson-Paraninfo, 6ª ed.

Mochón, Francisco (2009). Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, 6ª ed.

Samuelson, Paul; Nordhaus, William (2010). Economía. Ed. McGraw-Hill, 19ª ed.

Torres, Juan. (2017). Introducción a la economía. Piramide

 

Enllaços web:

Pàgina web de l'assignatura: http://introduccioeconomia-dea.uab.cat/

Altres pàgines:

Banco de España: www.bde.es

Instituto Nacional de Estadística: www.ine.es

Ministerio de Economía y Hacienda: www.mineco.es

Fondo Monetario Internacional: www.imf.org

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE): www.oecd.org

 

Enllaços addicionals:

https://sites.google.com/view/uab-econ4you 

 

 

 


Programari

Word, power point, excel 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda