Logo UAB

Fotoperiodisme

Codi: 103119 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OT 3
Periodisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Enrique Fibla Gutierrez
Correu electrònic:
enrique.fibla@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.

 

Pel que fa a equipaments, es podran fer servir, indistintament, propis i de la facultat -càmeras SLR digitals (15u).

 


Objectius

Aproximar-nos a la fotografia periodística com a fenomen mediàtic i com a element de comprensió, coneixement i interpretació de la realitat. Es parteix de la tècnica fotogràfica bàsica, de la història específica de la fotografia en les seves aplicacions en premsa, de lectures teòriques i de l’anàlisi dels procediments professionals de planificació, producció i edició fotogràfica, a fi de dotar els alumnes de competències específiques per a la realització, valoració i utilització crítica d'imatges periodístiques.


Competències

    Periodisme
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Aplicar els processos tècnics i la narrativitat pròpia del fotoperiodisme.
  3. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  4. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Gestionar el temps de manera adequada.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  15. Usar adequadament els recursos comunicatius d'Internet.
  16. Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció informativa.

Continguts

Teoria

  1. El fotoperiodisme en el context general de la premsa: usos de la fotografia en premsa / gèneres en fotoperiodisme / impacte social del fotoperiodisme / ètica i imatge fotogràfica.

  2. Evolució històrica del fotoperiodisme / memòria col·lectiva i fotoperiodisme.

  3. Elements d'anàlisi d'imatges fotogràfiques en premsa.

  4. Pràctica del fotoperiodisme: requisits tècnics / processos de treball / el fotoperiodisme com a creació.

  5. Fotoperiodisme i noves plataformes de publicació i consum d’imatges / irrupció de la IA.

Pràctiques

  1. Tècnica fotogràfica.

  2. Elaboració del reportatge.

  3. Tractament i edició.

Seminaris

  1. Anàlisi de la imatge.

  2. Ètica fotogràfica.

  3. Arxiu fotogràfic.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 22 0,88 2, 16
Seminaris 15 0,6 2, 16
Teoria 15 0,6 2, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories 3 0,12 2, 16
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 92 3,68 2, 16

Classes de teoria avaluables en un examen parcial a mig semestre.

Seminaris per aprofundir en qüestions concretes del fotoperiodisme (les quals s'han de reflectir en el projecte final avaluable). Depenent de qüestions logístiques, un dels seminaris inclourà una visita a un museu o arxiu de fotografia.

Pràctiques per desenvolupar diverses habilitats professionals.

Tutories pel treball final en grup

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació abans de començar el semestre. 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assignacions 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Examen 20% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Reportatge 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Assignacions (pràctiques i seminaris): 40%

Reportatge fotoperiodístic complet (plantejament, execució i edició): 40%

Examen parcial: 20%

Per obtenir una avaluació favorable en l'assignatura s'han d'aprovar els tres àmbits (assignacions, reportatge i examen parcial).

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. 

La revisió de qualificacions es farà en hores de despatx -cita prèvia a convenir-.

L’alumnat que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat, etc.) es qualificarà amb un 0. 

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

 


Bibliografia

Arroyo Jiménez, Lorna, y Rebeca Romero Escrivá, eds. Imágenes en tránsito: fotoperiodismo y transición española (1975-1982). Plural. Valencia: Tirant Humanidades, 2024.

Baeza, Pepe. Por una función crítica de la fotografía de prensa. Gustavo Gili, 2001.

Berger, John. PARA ENTENDER LA FOTOGRAFÍA. 1a ed. Barcelona: Gustavo Gili Editorial S.A, 2015.

Berger, John, y Jean Mohr. Un séptimo hombre: Imágenes y palabras sobre la experiencia de los trabajadores emigrantes en Europa. Madrid: Capitan Swing, 2014.

Escobar de la Serna, Luis / Esteve Ramirez, Francisco. Fotoperiodismo y Edición (Historia y límites jurídicos). Universitas, 2003.

Eurasquin, Manuel Alonso. Fotoperiodismo. Formas y códigos. Síntesis, 2003.

Fontcuberta, Joan. La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografía. 9a ed. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2024.

Freund, Gisèle. La Fotografía como documento social. Gustavo Gili, 2001.

Kobré, Kenneth. Fotoperiodismo. El manual del reportero gráfico. Omega, 2010.

Langford, Michael. Fotografía básica. Omega, 2011.

Newton, Julianne. The Burden of Visual Truth: The Role of Photojournalism in Mediating Reality. Lea’s Communication. Lawrence Erlbaum Associates Inc, 2000.

Sousa, Jorge Pedro. Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2011.

Sontag, Susan. Sobre la fotografía. 2a ed. España: Penguin Random House Grupo Editorial, 2022.


Programari

Programari d'edició fotogràfica


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt