Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OT | 3 |
Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
Pel que fa a equipaments, es podran fer servir, indistintament, propis i de la facultat -càmeras SLR digitals (15u).
Aproximar-nos a la fotografia periodística com a fenomen mediàtic i com a element de comprensió, coneixement i interpretació de la realitat. Es parteix de la tècnica fotogràfica bàsica, de la història específica de la fotografia en les seves aplicacions en premsa, de lectures teòriques i de l’anàlisi dels procediments professionals de planificació, producció i edició fotogràfica, a fi de dotar els alumnes de competències específiques per a la realització, valoració i utilització crítica d'imatges periodístiques.
Teoria
El fotoperiodisme en el context general de la premsa: usos de la fotografia en premsa / gèneres en fotoperiodisme / impacte social del fotoperiodisme / ètica i imatge fotogràfica.
Evolució històrica del fotoperiodisme / memòria col·lectiva i fotoperiodisme.
Elements d'anàlisi d'imatges fotogràfiques en premsa.
Pràctica del fotoperiodisme: requisits tècnics / processos de treball / el fotoperiodisme com a creació.
Fotoperiodisme i noves plataformes de publicació i consum d’imatges / irrupció de la IA.
Pràctiques
Tècnica fotogràfica.
Elaboració del reportatge.
Tractament i edició.
Seminaris
Anàlisi de la imatge.
Ètica fotogràfica.
Arxiu fotogràfic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 22 | 0,88 | 2, 16 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 2, 16 |
Teoria | 15 | 0,6 | 2, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3 | 0,12 | 2, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 92 | 3,68 | 2, 16 |
Classes de teoria avaluables en un examen parcial a mig semestre.
Seminaris per aprofundir en qüestions concretes del fotoperiodisme (les quals s'han de reflectir en el projecte final avaluable). Depenent de qüestions logístiques, un dels seminaris inclourà una visita a un museu o arxiu de fotografia.
Pràctiques per desenvolupar diverses habilitats professionals.
Tutories pel treball final en grup
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació abans de començar el semestre.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assignacions | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Examen | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Reportatge | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Assignacions (pràctiques i seminaris): 40%
Reportatge fotoperiodístic complet (plantejament, execució i edició): 40%
Examen parcial: 20%
Per obtenir una avaluació favorable en l'assignatura s'han d'aprovar els tres àmbits (assignacions, reportatge i examen parcial).
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
La revisió de qualificacions es farà en hores de despatx -cita prèvia a convenir-.
L’alumnat que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat, etc.) es qualificarà amb un 0.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Arroyo Jiménez, Lorna, y Rebeca Romero Escrivá, eds. Imágenes en tránsito: fotoperiodismo y transición española (1975-1982). Plural. Valencia: Tirant Humanidades, 2024.
Baeza, Pepe. Por una función crítica de la fotografía de prensa. Gustavo Gili, 2001.
Berger, John. PARA ENTENDER LA FOTOGRAFÍA. 1a ed. Barcelona: Gustavo Gili Editorial S.A, 2015.
Berger, John, y Jean Mohr. Un séptimo hombre: Imágenes y palabras sobre la experiencia de los trabajadores emigrantes en Europa. Madrid: Capitan Swing, 2014.
Escobar de la Serna, Luis / Esteve Ramirez, Francisco. Fotoperiodismo y Edición (Historia y límites jurídicos). Universitas, 2003.
Eurasquin, Manuel Alonso. Fotoperiodismo. Formas y códigos. Síntesis, 2003.
Fontcuberta, Joan. La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografía. 9a ed. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2024.
Freund, Gisèle. La Fotografía como documento social. Gustavo Gili, 2001.
Kobré, Kenneth. Fotoperiodismo. El manual del reportero gráfico. Omega, 2010.
Langford, Michael. Fotografía básica. Omega, 2011.
Newton, Julianne. The Burden of Visual Truth: The Role of Photojournalism in Mediating Reality. Lea’s Communication. Lawrence Erlbaum Associates Inc, 2000.
Sousa, Jorge Pedro. Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2011.
Sontag, Susan. Sobre la fotografía. 2a ed. España: Penguin Random House Grupo Editorial, 2022.
Programari d'edició fotogràfica
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |