Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L’assignatura es proposa donar als futurs graduats i a les futures graduades en Periodisme una formació bàsica de nivell universitari sobre els fonaments i l’evolució de la Catalunya del segle XX dins del marc espanyol (especialment, des de la proclamació de la Segona República endavant). Es tracta, doncs, que els i les estudiants coneguin les dinàmiques polítiques, socials, econòmiques i culturals que, arrencant de principis del segle XX, arriben al segle XXI, i sense les quals difícilment podrien interpretar ni explicar les realitats del present.
Introducció. Catalunya dins l’Espanya contemporània.
1. La Segona República i la primera autonomia moderna (1931-1939).
2. La instauració del franquisme: una llarga postguerra (1939-1960).
3. Desarrollismo, mobilització social i crisi de la dictadura (1960-1977).
4. La configuració de la democràcia parlamentària i el creixement econòmic (1977-1993).
Epíleg. De la modernització a la crisi econòmica i del model d’Estat (de 1993 als nostres dies).
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions, i singularment les dates de les activitats avaluadores, s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37 | 1,48 | 2 |
Seminaris i pràctiques | 15 | 0,6 | 6, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge | 9,5 | 0,38 | |
Tutories | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 7 |
Lectura de textos. Redaccio de treballs. Preparació de comentaris. Recerca bibliográfica. | 30 | 1,2 | 6, 7, 13 |
La metodologia docent es basa en les explicacions teòriques de les classes, a les quals s'afegeix el treball de l'alumnat a partir de lectures, exercicis pautats i de l'estudi personal. Tot això és supervisat en les corresponents tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Treballs, exercicis o exàmens parcials | 50 % | 3,5 | 0,14 | 3, 6, 13 |
L'avaluació final serà fruit de tres activitats avaluadores, de les quals dues seran proves escrites i quedaran distribuïdes al llarg de les 15 setmanes de docència. L’última prova escrita serà un examen final, que representarà el 50% de la nota de l'assignatura.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per superar l'assignatura, caldrà arribar a l'aprovat (5) fent la ponderació entre les qualificacions de les tres activitats d’avaluació, segons el percentatge de cadascuna. Si aquesta nota està entre el 3,5 i el 4,9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
Recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. L'examen de recuperació no és per pujar nota, només serveix perquè aquell alumnat que ho necessiti pugui arribar a l'aprovat amb una nota final de 5.
No avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Nota final
Serà el resultat de la ponderació entre les notes de les tres activitats d'avaluació, segons el percentatge de cadascuna. La recuperació serà un examen final sobre tot el temari impartit durant el curs.
Enquestes d'avaluació
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Avaluació única
L'alumnat que així ho manifesti podrà fer avaluació única. Acollir-se a aquesta opció no exclou l’assistència a classe. Aquesta consistirà en tres activitats d’avaluació que representaran, respectivament, 25%, 25% i 50% de la qualificació final. Les dues primeres seran anàlisis de materials històrics i hauran d’entregar-se el dia de la prova de síntesi, que consistirà en un examen final en el dia fixat al calendari. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la suma de les tres activitats. Si aquesta nota està entre el 3'5 i el 4'9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
Segona matrícula
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen final. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o d’informació.
BALCELLS, Albert; PÉREZ, Arturo; SABATÉ, Flocel; SIMON, Antoni: Història de Catalunya. Barcelona: L’Esfera dels Llibres, 2004.
CASANOVA, Julián: República y Guerra Civil. Barcelona: Crítica / Marcial Pons, 2007.
DOWLING, Andrew: La reconstrucció nacional de Catalunya. 1939-2012. Barcelona: Pasado & Presente, 2012.
FONTANA, Josep: La fi de l’Antic Règim i la industrialització (1787-1868). Barcelona: Edicions 62, 1998.
HURTADO, Víctor; MESTRE, Jesús; MISERACHS, Toni: Atles d’Història de Catalunya. Barcelona: Edicions 62, 1995.
MARÍN, José María; MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Historia política de España. 1939-2000. Madrid: Istmo, 2001.
MARÍN, Martí: Història del franquisme a Catalunya. Vic: Eumo, 2006.
MARÍN, Martí: "¡Ha llegado España!". La política del franquisme a Catalunya (1938-1977). Vic: Eumo, 2019.
MOLINERO, Carme; RISQUES, Manel; VILANOVA, Francesc (coord.): Sobre el franquisme i Catalunya. El Papiol: Efadós, 2015.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: El règim franquista. Feixisme, modernització i consens. 2a ed. Vic: Eumo, 2003.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Catalunya durant el franquisme. Barcelona: Empúries, 1999.
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé Manoel (coord.): España en democracia, 1975-2011. Barcelona: Crítica / Marcial Pons, 2017.
RIQUER, Borja de: La dictadura de Franco. Barcelona: Crítica / Marcial Pons, 2010.
RIQUER, Borja de; MALUQUER DE MOTES, Jordi: La Catalunya autonòmica. 1975-2003. 2 vol. Barcelona: Edicions 62, 2003.
RIQUER, Borja de; CULLA, Joan B.: El franquisme i la transició democràtica (1939-1988). Barcelona: Edicions 62, 2000.
RISQUES, Manel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria: Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut. Barcelona: Pòrtic, 2006.
SOBREQUÉS i CALLICÓ, Jaume (dir.): Història contemporània de Catalunya. Vol. I i II. Barcelona: Columna, 1997-1998.
TÉBAR, Javier; RISQUES, Manel; MARÍN, Martí; CASANELLAS, Pau: Gobernadores. Barcelona en la España franquista (1939-1977). Granada: Comares, 2015.
TERMES, Josep: De la Revolució de Setembre a la fi de la guerra civil (1868-1939). Barcelona: Edicions 62, 1999.
El seguiment de l'assignatura no requereix cap programa informàtic específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |