Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Polítiques de Comunicació

Codi: 103095 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Carmina Crusafon Baques
Correu electrònic:
carmina.crusafon@uab.cat

Equip docent

Laura Cervi
Carmina Crusafon Baques
Carmen Padilla Pineda
Francesc Manuel López Chaves

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura.


Objectius

OBJECTIUS

  1. Comprendre els fonaments i l’evolució de les polítiques de comunicació, així com analitzar-ne els principals actors, instruments i àmbits d’aplicació, en el context català, espanyol, europeu i internacional.
  2. Contextualitzar les polítiques de comunicació dins els actuals entorns polítics, econòmics, socials, tecnològics i culturals, amb especial atenció a la transformació digital, la concentració de mitjans, la regulació de les plataformes digitals i la defensa de la diversitat lingüística i cultural.
  3. Fomentar una actitud crítica i informada envers les polítiques públiques de comunicació, tot afavorint el debat sobre temes com la llibertat d’expressió, el dret a la informació, la sostenibilitat dels mitjans i el paper dels reguladors independents.
  4. Afavorir un aprenentatge participatiu amb l’ús d'eines d’anàlisi i debat que permetin entendre i incidir en les polítiques de comunicació del nostre entorn, mitjançant estudis de cas, recerques aplicades i propostes col·laboratives.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar el mètode científic adequadament, plantejar hipòtesis relatives a la comunicació periodística, validar i verificar les idees i els conceptes, i ressenyar correctament les fonts.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar la influència dels mitjans de comunicació segons l'opinió pública.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar de manera transversal els mètodes científics en l'anàlisi de la relació entre canvi tecnològic, el canvi social i accessibilitat als mitjans.
  6. Aplicar els principis teòrics a l'anàlisi dels processos audiovisuals.
  7. Descriure la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol i europeu des del punt de vista polític.
  8. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  9. Establir relacions entre el coneixement comunicatiu i les ciències socials, humanes i tecnològiques en procés d'implementació d'estratègies i polítiques de comunicació.
  10. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Fonamentar els corrents semiòtics contemporanis i aplicar-los a la comunicació i al periodisme.
  12. Identificar els fenòmens i plantejar els problemes teòrics relatius a la comunicació audiovisual.
  13. Identificar els fonaments de les teories i de la història de la comunicació.
  14. Identificar els principis teòrics de la producció i el consum audiovisual.
  15. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  16. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  17. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  18. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  19. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  20. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  21. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  22. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  23. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  24. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  25. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  26. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  27. Valorar els impactes socials de la mediació tecnològica en la comunicació contemporània.
  28. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEMARI

Tema 1: Les polítiques de comunicació

  • Evolució històrica de les polítiques de comunicació
  • Definició, tipologia i proposta metodològica
  • Com es posen en marxa les polítiques de comunicació?

Tema 2 : La regulació dels mercats comunicatius  

  • Com es regulen els mercats comunicatius?
  • Les autoritats reguladores: definició i tipologia
  • Anàlisi dels reguladors: Estats Units i Europa

Tema 3: Servei Públic, Continguts i Diversitat Cultural

  • Les polítiques de Servei Públic: la perspectiva europea  
  • La Diversitat Cultural: l’instrument de protecció i promoció dels continguts culturals
  • Les polítiques de continguts

Tema 4: les polítiques de la Societat Digital

  • Transformació tecnològica i el seu impacte en les polítiques de comunicació
  • L’agenda internacional de les polítiques digitals
  • Les polítiques digitals a la Unió Europea

Tema 5: Els grans reptes actuals de les polítiques de comunicació

  • Els instruments per combatre la desinformació
  • Les accions de la Unió Europea 
  • El repte del desplegament de la intel·ligència artificial 

 

El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents  i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37,5 1,5 7, 9, 27
Seminaris 15 0,6 5, 7, 27
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 8
Tipus: Autònomes      
Treball personal 82,5 3,3 5

L'assignatura es desenvoluparà en sessions teòrica-pràctiques. Les classes magistrals es dedicaran a l'explicació dels conceptes centrals de les polítiques de comunicació. Les sessions pràctiques tindran les següents modalitats: anàlisi de cas, exercicis pràctics, debats i presentació oral de treballs. En algunes activitats, s'utilitzarà la metodologia d'aula invertida. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de cas 1 10 1 0,04 1, 3, 4, 9, 10, 12, 13, 17, 18, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 28
Anàlisi de cas 2 10 1 0,04 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 24, 25, 26, 27, 28
Dinàmica del grup gran 20 1,5 0,06 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 16, 23, 24, 25, 26, 27
Pràctica avaluable - Tema 3 10 1 0,04 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Pràctica avaluable: Tema 4 10 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27
Pràctica avaluable: tema 5 10 1 0,04 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28
Prova de continguts 30 1 0,04 1, 3, 7, 9, 10, 11, 13, 26, 27

L’avaluació de l’assignatura és sumativa i es basa en el seguiment continuat de les activitats proposades. Per obtenir la qualificació final és imprescindible presentar-se a totes les activitats d’avaluació i assolir un mínim de 10 punts al control de continguts.

Les activitats d’avaluació i la seva ponderació són les següents:

  • Dos anàlisi de cas: 20 punts
  • Tres pràctiques: 30 punts
  • Control de continguts: 30 punts
  • Participació en la dinàmica de grup gran: 20 punts

L’assistència a les activitats d’avaluació és obligatòria per a tot l’alumnat. No obstant això, es contemplen excepcions puntuals degudament justificades (com malaltia, intervencions quirúrgiques, defunció d’un familiar proper, entre altres). En aquests casos, caldrà presentar un justificant oficial i comunicar la situació al professorat mitjançant el Campus Virtual abans de l’activitat o tan aviat com sigui possible.

Participació en la dinàmica del grup gran:
Per obtenir la puntuació corresponent a la participació activa en les dinàmiques del grup gran, cal haver assistit com a mínim al 80 % de les sessions. Si no s’assoleix aquest percentatge, no es puntuarà l’activitat, però es considerarà realitzada a efectes de l’avaluació continuada.

Activitats no realitzades per causa justificada:
Les activitats d’avaluació que no es puguin realitzar per causa justificada no es reprogramaran durant el semestre, però podran ser recuperades al juny de 2026. La data exacta per a la recuperació s’anunciarà el primer dia de classe.

Entrega i correcció de treballs:
Totes les activitats s’han de lliurar dins el termini indicat i seguir les indicacions formals establertes a les fitxes tècniques corresponents. No s’acceptaran treballs fora de termini, per tal de garantir el calendari de correcció i lliurament de notes.

Publicació de notes i revisions:
Les qualificacions es publicaran al Campus Virtual. Es disposarà d’un termini de 10 dies naturals per fer consultes o reclamacions un cop publicada la nota de cada activitat.

Tutories:
Cada docent establirà un horari de tutoria per resoldre dubtes i fer seguiment personalitzat de l’aprenentatge.

Control d’assistència:
A les sessions teòriques es passarà llista amb signatura per computar el percentatge d’assistència, necessari per a l’avaluació de la dinàmica del grup gran.

RECUPERACIÓ: 

L’assignatura preveu dues vies de recuperació:

  1. Recuperació de la part teòrica (control de continguts):
    L’alumnat que no assoleixi el mínim de 10 punts en el control de continguts haurà de fer una prova de recuperació teòrica. Aquesta prova consistirà en un nou control de continguts que abastarà tot el temari de l’assignatura.
    Per calcular la nota final, es mantindran les puntuacions obtingudes en les activitats de seminari, que representen el 50 % de la nota. La qualificació final serà la suma entre la prova teòrica recuperada i les activitats de seminari.
  2. Recuperació global de l’assignatura:
    Els i les estudiants que, un cop sumades totes les activitats de l’avaluació continuada, no arribin a la qualificació mínima d’aprovat (5 sobre 10) i hagin tingut més de 3,5 punts, podran presentar-se a la recuperació per realitzar una prova de conjunt.
    Aquesta prova constarà de dues parts: Una part teòrica, que consistirà en un control de continguts sobre tot el temari. Una part pràctica, basada en les activitats realitzades als seminaris. La nota obtinguda en aquesta prova global substituirà la nota anterior i es considerarà com a qualificació definitiva de l’assignatura.

PLAGI: L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL:

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o en situacions indicades pel professorat de l’assignatura L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

SEGONA MATRÍCULA: En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un control de continguts i uns exercicis pràctics. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. L'estudiant que vol fer la prova de síntesi ho ha de comunicar per escrit a la coordinadora de l'assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA:  

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 50% Prova teòrica sobre el temari de continguts

B) 30% Prova escrita de resolució de 3 casos pràctics.

C) 20% Presentació oral per comentar i argumentar sobre alguna de les polítiques de comunicació estudiades.

La nota de l'avaluació única serà el resultat de les notes de les proves teòrica, escrita i presentació oral.

Les dates de realització d'aquestes proves s'anunciarà al principi de curs a través del calendari de l'assignatura. 

 RECUPERACIÓ DE L'AVALUACIÓ ÚNICA: Consistirà en una prova de síntesi que incorporarà preguntes test sobre continguts, resolució de casos i una part d'exposició oral. S'hi podran presentar aquells estudiants que s'hagin presentat a les proves de l'avaluació única i hagin obtingut com a mínim un 3'5 en la nota de conjunt de l'assignatura. La data s'anunciarà a l'inici del curs. 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

ALBORNOZ, Luis Alberto i GARCÍA LEIVA, Mª Trinidad (eds.) (2017) Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI. México: Fondo de cultura económica. 

DONDERS, Karen (2021). Public Service Media in Europe. Law, Theory, and Practice. London: Routledge.

DONDERS, Karen; PAUWELS, Caroline i LOISEN, Jan (eds.) (2014). The Palgrave Handbook of European Media Policy. New York: Palgrave Macmillan.

FLEW, Terry i MARTIN, Fiona R (eds.) (2022) Digital Platform Regulation. Global Perspectives on Internet Governance. New York: Palgrave Macmillan.

MANSELL, Robin i RABOY, Marc (2011). The Handbook of Global Media and Communication Policy.Londres: Blackwell.

PICARD, Robert (2020). Media and Communications Policy Making. New York: PalgraveMacmillan. 

RANAIVOSON, Heritiana; BROUGHTON MICOVA, Sally and RAATS, Tim (eds.) (2023) European Audiovisual Policy in Transition. London: Palgrave. 

VAN CUILENBURG, Jan and MCQUAIL, Denis (2003) “Media Policy Paradigm Shifts: towards a New Communications Policy”, European Journal of Communication, vol. 18, 181-207.

Es facilitarà bibliografia complementària pels continguts específics del temari. 

 


Programari

No hi ha programari específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 13 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 21 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 22 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 23 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt