Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OT | 3 |
Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se per escrit i oralment en les llengües pròpies i poder treballar en anglès. A més, ha de dominar la redacció dels diferents gèneres periodístics amb una ortografia professional i un sentit narratiu i analític.
Es requereix capacitat d'iniciativa i autonomia, així com estar al corrent dels temes d'actualitat en l'àmbit internacional.
Es valora positivament l'interès per les relacions internacionals, els conflictes i la política global, però també per temes socials, culturals i relacionats amb els drets humans, i la disposició per aplicar mirades innovadores a l'exercici periodístic.
L’època de les corresponsalies permanents dels grans mitjans de comunicació ha acabat, però en aquesta nova era encara és possible fer periodisme internacional de forma independent, amb diversos mitjans de comunicació i amb projectes de llarga distància. L'assignatura de Periodisme Internacional ofereix coneixements i eines, teòriques i pràctiques, per a exercir la professió de manera independent, freelance, col·laborant amb diferents mitjans, participant en projectes de llarg recorregut o incorporant-se a la secció d'Internacional d'un mitjà.
Sense nostàlgia pel passat, l'assignatura ofereix continguts eminentment pràctics, des de l’experiència professional, per a l’exercici de la professió en el context actual. Es donaran també eines per comprendre i analitzar des d'un punt de vista crític temes transversals i globals, amb especial èmfasi en àmbits geogràfics i temàtics més enllà d’Occident.
Objectius
Temari general
L'ordre dels temes indicats podrà variar segons la planificació definitiva de l'assignatura. El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura i es publicarà al Campus Virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i presentacions convidades. | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 20, 21 |
Seminaris i pràctiques de laboratori. | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 9 | 0,36 | 1, 2, 4, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Recerca, selecció i lectura de bibliografia i altres recursos. Estudi personal. Planificació i treball individual / en equip. | 93 | 3,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
La metodologia docent de l'assignatura combina diferents sessions d'exposicions orals, presentacions de continguts teòrics i experiències professionals, estudis de cas i debat, així com seminaris/tallers participatius i sessions de treball pràctic en aula informatitzada.
El principi fonamental és establir i compartir una base comuna de coneixements perquè, durant el curs, l'alumnat pugui aprofundir en els aspectes que prioritzi i aplicar-los als temes que més li interessin.
Tota la informació necessària per al seguiment del curs serà facilitada per l'equip docent presencialment en classes, tutories i/o via Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A) Pràctiques | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
B) Treball Final de Curs | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
C) Assistència i participació activa a classe | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 21 |
L'assignatura adopta un sistema d'avaluació continuada i sumativa. La qualificació final de l'assignatura serà la suma de la puntuació obtinguda en les següents activitats d'avaluació:
A) Pràctiques: 45 punts (45% sobre la qualificació final);
B) Treball final de curs: 35 punts (35% sobre la qualificació final);
C) Assistència i participació activa a classe: 20 punts (20% sobre la qualificació final).
Total: 100 punts (equivaldria a la nota final 10).
Per a aprovar l'assignatura, serà necessari:
a) Haver realitzat i lliurat totes les activitats d'avaluació (A i B). En cas d'absència per motius justificats de força major, s'ha de presentar el corresponent justificant a l'equip docent; en cas contrari, les activitats es consideraran No Realitzades.
b) Haver sumat una puntuació mínima de 50 punts (equivalent a la nota 5,0) entre totes les activitats d'avaluació realitzades.
b) En qualsevol activitat desenvolupada en grups, l'equip docent podrà adoptar mesures de control per verificar el nivell de participació i implicació de cada membre en el treball comú. Per tant, les puntuacions podran ser diferents per a integrants d'un mateix grup.
Sistema de recuperació
Per tal que qualsevol estudiant pugui optar a la recuperació, cal que hagi estat avaluat durant el quadrimestre d'un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Segona matrícula
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi sobre tot el temari de l'assignatura. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.
Plagi
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixi més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Periodisme internacional
Aldekoa, Xavier. Indestructibles. Península, 2019
Aldekoa, Xavier. Océano África. Península, 2014.
Álvarez, Carlos Manuel: Los intrusos. Anagrama, 2022.
Applebaum, Anne: Hambruna roja. Debate, 2021.
Baró, Mónica: “La sangre nunca fue amarilla”. En Periodismo de Barrio.https://periodismodebarrio.org/2019/02/la-sangre-nunca-fue-amarilla/
Brum, Eliane: La Amazonía: Viaje al centro del mundo. Salamandra, 2024.
Caparrós, Martín: El Hambre. Anagrama, 2015.
Caparrós, Martín. Larga distancia. Malpaso, 2017.
Fallaci, Oriana: Entrevista con la historia.
Guerriero, Leila; Izagirre, Ander: En el fondo la forma. Barcelona: 5W, 2022.
Guerriero, Leila: La llamada. Anagrama, 2024.
Hameida, Ebbaba: Flores de papel. Península, 2025.
Kapuscinski, Ryszard: Toda su obra.
Ki Zerbo, Joseph: Historia del África Negra. Bellaterra Edicions, 2011.
Lecumberri, Beatriz. La revolución sentimental. Viaje periodístico por
la Venezuela de Chávez. Ediciones Puntocero (ebook). 2016.
Marginedas, Marc: Rusia contra el mundo. Península, 2025.
Meredith, Martin: África. Una historia de 50 años de independencia. Fundación Intermón Oxfam, 2011.
Politkovskaya, Anna: La Rusia de Putin. Debate, 2005.
Poniatowksa, Elena: Tinísima.
Ressa, Maria: Cómo luchar contra un dictador. Península, 2023.
Roy, Arundhati: My Seditious Heart. Haymarket, 2019.
Simón, Patricia: Miedo. Viaje por un mundo que se resiste a ser gobernado por el odio. Debate, 2022.
Torres, Maruja; G. Prieto, Mónica: Contarlo para no olvidar. Barcelona: 5W, 2017.
Wa Thiongo, Ngugi: Desplazar el centro. Rayo Verde, 2025.
Zárate, Joseph: “Un niño manchado de petróleo”. En Revista 5W. https://www.revista5w.com/temas/planeta/un-nino-manchado-de-petroleo-7611
Un món sense refugi
Bah, Ibrahim: Tres días en la arena. La imprenta, 2021.
Boochani, Behrouz: Sin más amigos que las montañas. Rayo Verde, 2020.
Hayden, Sally: Cuando lo intenté por cuarta vez, nos abogamos. Capitán Swing, 2024.
Martínez, Óscar: Los migrantes que no importan. Pepitas, 2018.
Morales, Agus: La hipocresía solidaria. Folch&Folch, 2025.
Morales, Agus. No somos refugiados. Círculo de Tiza. 2024.
Paone, Mariangela. Rezwana. Un expediente europeo. Libros del K.O., 2023.
Parra, Mónica: Migrar y resistir. Descontrol, 2021.
Truax, Eileen: Dreamers, la lucha de una generación por su sueño americano. Edit Océano de México, 2013.
Truax, Eileen: El muro que ya existe. Harpercollins, 2020.
Umar, Ousman: Viaje al país de los blancos. Plaza&Janés, 2019.
El món després de l’11-S
Ayestaran, Mikel; Lobo, Ramón: Guerras de ayer y de hoy. Barcelona: 5W, 2016.
Ayestaran, Mikel: Las cenizas del califato. Península, 2018.
Espinosa, Javier; G. Prieto, Mónica:
La semilla del odio. Debate, 2017.
Siria, el país de las almas rotas. Debate, 2016.
Rashid, Ahmed: Descent into Chaos.
Rashid, Ahmed: The Taliban.
Satrapi, Marjane: Mujer Vida Libertad. Reservoir Books, 2023.
Weiss, Michael; Hassan, Hassan: ISIS: Inside the Army of Terror.
Woodward, Bob: Obama’s Wars.
Wright, Lawrence: The Looming Tower: Al Qaeda and the Road to 9/11.
La guerra total d’Israel a l’Orient Mitjà i dret internacional humanitari
Arendt, Hannah: Eichmann en Jerusalén.
Ayestaran, Mikel: Historias de Gaza. Península, 2025.
Ayestaran, Mikel: Oriente Medio, Oriente roto. Península
Feixas Torras, Txell. Dones valentes: lluites femenines i feministes a l'Orient Mitjà. Ara Llibres, 2020.
García Gascón, Eugenio. La cárcel identitaria: dietario de Jerusalén. Libros del K.O., 2013.
Khalidi, Rashid: Palestina.Cien años de colonialismo y resistencia. Capitán Swing, 2023.
Mas, Cristina: Palestina des de dins. Ara Llibres, 2025.
Pappé, Ilan: Breve historia del conflicto entre Israel y Palestina. Capitán Swing, 2025.
Sacco, Joe: Palestina. Planeta Cómic, 2015.
Sands, Philippe: Calle Este-Oeste. Anagrama, 2017.
Periodisme de guerra i periodisme de pau
Aleksiévich, Svetlana: La guerra no tiene rostro de mujer. Debate, 2015.
Arce, Alberto: Novato en nota roja: corresponsal en Tegucigalpa. Libros del K.O., 2015.
Espinosa, Ángeles: El reino del desierto. Aguilar, 2006
Feixas, Txell: Aliadas. Capitan Swing, 2025.
Garcia-Planas, Plàcid (2007). La Revancha del reportero: tras las huellas de siete grandes corresponsales de guerra. Diëresis.
Heft, Annett (2021). “Transnational Journalism Networks ‘From Below’. Cross-Border Journalistic Collaboration in Individualized Newswork”. Journalism Studies, 22 (4), 454-474. https://doi-org.are.uab.cat/10.1080/1461670X.2021.1882876
Leguineche, Manuel & Sánchez, Gervasio (eds.) (2001). Los ojos de la guerra. Plaza & Janés.
Lobo, Ramon. El autoestopista de Grozni y otras historias de fútbol y guerra. Libros del K.O. 2012
Paso, Ana del: Reporteras españolas, testigos de guerra. Debate, 2022.
Plokhy, Serhii: La guerra ruso-ucraniana. Península, 2023.
Sancha, Natalia (coord.): Balas para todas. Seis mujeres periodistas en Oriente Medio y el Magreb. Larrad, 2021.
Veiga, Francisco: Ucrania 22. Alianza Editorial, 2025.
Bauluz, Javier: Morir matando
Este libro recoge sus trabajos en conflictos, migraciones y derechos humanos.
Fontcuberta, Joan: La cámara de Pandora.
Reflexiona sobre la manipulación, el poder y la verdad en la era digital, con énfasis en la fotografía documental.
Frank, Robert: Los americanos. Ed. La Fábrica.
Edición en español del icónico The Americans, con prólogo de Jack Kerouac.
Franklin, Stuart: The Documentary Impulse
Por el expresidente de Magnum Photos, explora el impulso humano de documentar el mundo a través de la imagen.
García Rodero, Cristina: Contacto.
Una de las fotógrafas documentales más importantes de España. Este libro muestra su acercamiento a lo mágico y lo religioso en lo popular.
Kobre, Kenneth: Photojournalism: The Professionals' Approach.
Manual ampliamente usado en escuelas de periodismo. Cubre técnicas, ética, historia y nuevas tecnologías.
Light, Ken: Witness in Our Time: Working Lives of Documentary Photographers.
Entrevistas profundas con destacados fotoperiodistas sobre su trabajo, ética y experiencias.
Sánchez, Gervasio: Fotografías.
Reportero de guerra español. Ha documentado conflictos en Bosnia, Ruanda, Irak y más. Tiene varios libros: Vidas Minadas, Desaparecidos, etc.
Sontag, Susan: On Photography.
Un ensayo filosófico y crítico sobre el poder, la ética y el papel social de la fotografía.
Surinyach, Anna; Tomasi, Juan Carlos: El compromiso de la fotografía. 5W, 2021.
VV.AA.: La maleta mexicana.
Sobre la recuperación de negativos perdidos de la Guerra Civil Española por Robert Capa, Gerda Taro y David Seymour.
Paquet Office (o similars) i eines bàsiques de lliure elecció per a edició d'àudio o vídeo. Per a eventuals activitats virtuals, s'utilitzarà Microsoft Teams o Zoom.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |