Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OT | 3 |
Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s'ha establert cap prerequisit per poder cursar l'assignatura.
GENERAL
Proporcionar una base teòrica i pràctica de coneixements que permeti a l'estudiantat adquirir competències informacionals relatives tant a l'organització i la gestió documental com a la resolució de necessitats informatives pròpies de l'activitat periodística.
ESPECÍFICS
. Conèixer la dimensió instrumental de la Documentació, així com, la utilitat de les seves tècniques i serveis en l'exercici professional i per a la millora qualitativa del producte periodístic.
. Mostrar quines són les necessitats informatives més habituals en la tasca periodística i aprendre a resoldre-les mitjançant l'ús de recursos informacionals.
. Saber aplicar, de manera bàsica, tècniques d'anàlisi, descripció i gestió de documents periodístics.
. Conèixer diferents tipologies de serveis, recursos i fonts d’informació, especialment els més útils per a l’exercici del periodisme.
. Adquirir coneixements avançats de cerca i recuperació d’informació en entorns digitals.
. Saber valorar la qualitat i fiabilitat de la informació documental, així com, potenciar-ne un ús ètic i legal.
. Aprendre a documentar-se, és a dir, a proveir-se d'informació rellevant, fiable i rigorosa per a l'elaboració de productes periodístics.
1. Documentació i periodisme. Aproximació a les Unitats d’Informació.
2. Necessitats i fonts d’informació en l'activitat periodística.
3. Representació i accessibilitat de la informació.
4. Cerca i recuperació d’informació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 33 | 1,32 | 1, 3, 9, 10, 11 |
Exposicions i debats | 4 | 0,16 | 2, 4, 6, 7, 10 |
Teoria | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Conferències d'especialistes | 3 | 0,12 | 2, 4, 6, 7, 9, 11 |
Treballs grupals | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11 |
Tutories | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, exercicis, correcció de pràctiques, estudi, preparació d'exàmens, presentacions orals, etc. | 42 | 1,68 | 3, 4, 5, 6, 9, 11 |
"Documentació periodística" és una assignatura de naturalesa eminentment pràctica que, des del punt de vista metodològic, persegueix l'aprenentatge mitjançant l'aplicació dels continguts teòrics que la integren, a la resolució d’exercicis i casos pràctics relacionats amb la cerca d'informació. Aquestes activitats es presenten sempre contextualitzades en escenaris propis del periodisme i la comunicació en general, la qual cosa permet a l'estudiantat copsar la utilitat i el paper que juguen les tècniques documentals en la seva professió futura.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Els exercicis pràctics es realitzen per parelles i en alguns casos, en grup. L’assistència a les sessions de treball grupal és obligatòria. Algunes de les activitats en grup requeriran la seva presentació oral.
En el marc de l'assignatura, el Campus Virtual (aula Moodle) és una eina força utilitzada. S'aconsella visitar-lo periòdicament.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 50% | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Prova grupal de coneixement | 20% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11 |
Prova individual de coneixement | 30% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continuada. La qualificació mínima per superar-la és de 5 punts (sobre 10). Els conceptes que inclou l’avaluació són els següents:
Prova individual de coneixement (30%): examen sobre els continguts del temari. Pot contenir preguntes de resposta alternativa i/o de redacció breu.
Prova grupal de coneixement (20%): examen consistent en la resolució d'un cas pràctic.
Evidències pràctiques (50%): al llarg del curs es realitzaran 4 exercicis grupals (evidències). Totes requereixen l’aplicació de tècniques de documentació, així com, l’elaboració d’un producte periodístic. Les evidències 1,2 i 3 tenen un valor del 12% cadascuna, el valor de l'evidencia 4 és del 14%.
Seguiment de l'assignatura: L'assistència a les classes és obligatòria. Cada absència injustificada, així com, la no realització o el retard en el lliurament de les evidències programades es penalitza amb -0,25 punts en la nota final de l'assignatura.
Aquesta assignatura no preveu avaluació única.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Reavaluació:
L’alumnat tindrà dreta la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
Per tenir accés a la reavaluació, les qualificacions anteriors han de ser, com a mínim, de 3,5 punts. (Consell de Govern 12 de juliol de 2017, art 112)
La reavaluació consistirà en una prova única de síntesi sobre els continguts teòrics i pràctics de l’assignatura. La qualificació màxima que es podrà obtenir en la reavaluació serà de 5 punts.
L'assignatura es considerarà no avaluable quan no s'hagi realitzat alguna o cap de les proves de coneixement ni, com a mínim, el 50% de les evidències pràctiques.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en les tasques que el professorat indiqui. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Manuals generals (els materials de cada tema s'acompanyaran amb la corresponent bibliografia específica):
CARIDAD, M., et al. Documentación audiovisual. Madrid: Síntesis, 2011.
CORDÓN, J.A., et al. Nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide, 2010.
FUENTES I PUJOL, M.E. (ed.). Manual de documentación periodística. Madrid: Síntesis, 1995.
GIMÉNEZ TOLEDO, E. Manual de documentación para comunicadores. Pamplona: Universidad de Navarra, 2004.
LOPEZ YEPES, J.; OSUNA, M.R. Manual de ciencias de la información y documentación. Madrid: Pirámide, 2011.
MOREIRO, J.A. (coord.). Manual de Documentación Informativa. Madrid: Cátedra, 2000.
MORENO, M.A. Manual de documentación para la comunicación. Burgos: Univ. de Burgos. Serv. de Publicaciones, 2009.
TORRES RAMIREZ, I. Las fuentes de información. Estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis, 1998.
No s'usa cap programari específic. Es treballa amb els recursos del Servei de Biblioteques de la UAB, d'altres biblioteques, així com, amb recursos disponibles a Internet.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |