Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Documentació Periodística

Codi: 103079 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OT 3
Periodisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Angeles Jimenez Lopez
Correu electrònic:
angels.jimenez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 No s'ha establert cap prerequisit per poder cursar l'assignatura.

 


Objectius

GENERAL

Proporcionar una base teòrica i pràctica de coneixements que permeti a l'estudiantat adquirir competències informacionals relatives tant a l'organització i la gestió documental com a la resolució de necessitats informatives pròpies de l'activitat periodística.

ESPECÍFICS

. Conèixer la dimensió instrumental de la Documentació, així com, la utilitat de les seves tècniques i serveis en l'exercici professional i per a la millora qualitativa del producte periodístic.

. Mostrar quines són les necessitats informatives més habituals en la tasca periodística i aprendre a resoldre-les mitjançant l'ús de recursos informacionals.

. Saber aplicar, de manera bàsica, tècniques d'anàlisi, descripció i gestió de documents periodístics.

. Conèixer diferents tipologies de serveis, recursos i fonts d’informació, especialment els més útils per a l’exercici del periodisme.

. Adquirir coneixements avançats de cerca i recuperació d’informació en entorns digitals.

. Saber valorar la qualitat i fiabilitat de la informació documental, així com, potenciar-ne un ús ètic i legal.

. Aprendre a documentar-se, és a dir, a proveir-se d'informació rellevant, fiable i rigorosa per a l'elaboració de productes periodístics.

 

Competències

    Periodisme
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la deontologia professional del periodisme en la planificació de la gestió documental periodística.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  9. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  10. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  11. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

 

1. Documentació i periodisme. Aproximació a les Unitats d’Informació.

2. Necessitats i fonts d’informació en l'activitat periodística.

3. Representació i accessibilitat de la informació.

4. Cerca i recuperació d’informació.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 33 1,32 1, 3, 9, 10, 11
Exposicions i debats 4 0,16 2, 4, 6, 7, 10
Teoria 15 0,6 1, 2, 3, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Conferències d'especialistes 3 0,12 2, 4, 6, 7, 9, 11
Treballs grupals 15 0,6 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11
Tutories 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures, exercicis, correcció de pràctiques, estudi, preparació d'exàmens, presentacions orals, etc. 42 1,68 3, 4, 5, 6, 9, 11

"Documentació periodística" és una assignatura de naturalesa eminentment pràctica que, des del punt de vista metodològic, persegueix l'aprenentatge mitjançant l'aplicació dels continguts teòrics que la integren, a la resolució d’exercicis i casos pràctics relacionats amb la cerca d'informació. Aquestes activitats es presenten sempre contextualitzades en escenaris propis del periodisme i la comunicació en general, la qual cosa permet a l'estudiantat copsar la utilitat i el paper que juguen les tècniques documentals en la seva professió futura.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Els exercicis pràctics es realitzen per parelles i en alguns casos, en grup. L’assistència a les sessions de treball grupal és obligatòria. Algunes de les activitats en grup requeriran la seva presentació oral.

En el marc de l'assignatura, el Campus Virtual (aula Moodle) és una eina força utilitzada. S'aconsella visitar-lo periòdicament.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidències d'aprenentatge 50% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11
Prova grupal de coneixement 20% 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11
Prova individual de coneixement 30% 3 0,12 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11

L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continuada. La qualificació mínima per superar-la és de 5 punts (sobre 10). Els conceptes que inclou l’avaluació són els següents:

Prova individual de coneixement (30%):  examen sobre els continguts del temari. Pot contenir preguntes de resposta alternativa i/o de redacció breu.

Prova grupal de coneixement (20%): examen consistent en la resolució d'un cas pràctic.

Evidències pràctiques (50%): al llarg del curs es realitzaran 4 exercicis grupals (evidències). Totes requereixen l’aplicació de tècniques de documentació, així com, l’elaboració d’un producte periodístic. Les evidències 1,2 i 3 tenen un valor del 12% cadascuna, el valor de l'evidencia 4 és del 14%.

Seguiment de l'assignatura: L'assistència a les classes és obligatòria. Cada absència injustificada, així com, la no realització o el retard en el lliurament de les evidències programades es penalitza amb -0,25 punts en la nota final de l'assignatura. 

Aquesta assignatura no preveu avaluació única.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Reavaluació:

L’alumnat tindrà dreta la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Per tenir accés a la reavaluació, les qualificacions anteriors han de ser, com a mínim, de 3,5 punts. (Consell de Govern 12 de juliol de 2017, art 112)

La reavaluació consistirà en una prova única de síntesi sobre els continguts teòrics i pràctics de l’assignatura. La qualificació màxima que es podrà obtenir en la reavaluació serà de 5 punts.

L'assignatura es considerarà no avaluable quan no s'hagi realitzat alguna o cap de les proves de coneixement ni, com a mínim, el 50% de les evidències pràctiques.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en les tasques que el professorat indiqui. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Manuals generals (els materials de cada tema s'acompanyaran amb la corresponent bibliografia específica):

CARIDAD, M., et al. Documentación audiovisual. Madrid: Síntesis, 2011.

CORDÓN, J.A., et al. Nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide, 2010.

FUENTES I PUJOL, M.E. (ed.). Manual de documentación periodística. Madrid: Síntesis, 1995.

GIMÉNEZ TOLEDO, E. Manual de documentación para comunicadores. Pamplona: Universidad de Navarra, 2004.

LOPEZ YEPES, J.; OSUNA, M.R. Manual de ciencias de la información y documentación. Madrid: Pirámide, 2011.

MOREIRO, J.A. (coord.). Manual de Documentación Informativa. Madrid: Cátedra, 2000.

MORENO, M.A. Manual de documentación para la comunicación. Burgos: Univ. de Burgos. Serv. de Publicaciones, 2009.

TORRES RAMIREZ, I. Las fuentes de información. Estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis, 1998.


Programari

No s'usa cap programari específic. Es treballa amb els recursos del Servei de Biblioteques de la UAB, d'altres biblioteques, així com, amb recursos disponibles a Internet.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt