Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gèneres Cinematogràfics

Codi: 103076 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Audiovisual OP 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Carmen Ávalos Del Pino
Correu electrònic:
mariadelcarmen.avalos@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements d’anglès per a lectures i visionats.


Objectius

L'objectiu general és conèixer les convencions narratives i expressives dels diferents patrons genèrics del cinema de ficció, analitzant les tipologies establertes i atorgant especial èmfasi a la producció cinematogràfica més recent i la reformulació dels gèneres. L'assignatura té una vessant teòrica, amb èmfasi en els visionats i l'anàlisi de cas, però també una vessant pràctica amb la realització d'una producció audiovisual que permet aprofundir en l'aprenentatge dels codis narratius i iconogràfics dels gèneres cinematogràfics. Es realitzen també dos seminaris d'anàlisi fílmica sobre dues peces audiovisuals concretes.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM15 (Coneixement) Definir les principals teories i models relatius als gèneres televisius i cinematogràfics.
  2. SM14 (Habilitat) Demostrar les destreses necessàries per a la gestació de continguts adaptats a cada gènere audiovisual.
  3. SM15 (Habilitat) Aplicar la imaginació i creativitat a la ideació de continguts.

Continguts

1. Introducció a la teoria dels gèneres cinematogràfics.

2. El Western i el Neowestern: gènere i evolució temàtica.

3. El Drama i les seves reformulacions. Estudi de cas.

4. El Musical: gènere i història.

5. Ciència Ficció: gènere, narrativa i efectes especials.

6. El Documental: gènere, forma i estudi de cas.

7. L´animació: gènere o tècnica?


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6
Pràctiques de laboratori 23 0,92
Realització d'una obra audiovisual, presentar-la i argumentar-la 61 2,44
Seminaris 6 0,24
Tipus: Supervisades      
Tutories 16 0,64

L’adquisició de coneixements i competències per part de l'alumnat es farà a través de diversos procediments metodològics:

  1. Sessions teòriques que inclouen: classes magistrals, exercicis de debat i reflexió proposats a l’aula, lectures i participació a seminaris, a més dels materials textuals i audiovisuals de suport disponibles a través del Campus Virtual.
  2. Sessions pràctiques en les que l'alumnat treballarà en la realització de dos exercicis pràctics: un tràiler remuntat i una producció audiovisual de ficció en clau genèrica.

En aquesta assignatura es faran servir metodologies docents innovadores com l'aula invertida als estudis de cas: es proporcionaran productes audiovisuals seleccionats, que l'alumnat haurà de visionar fora de l'aula. Aquesta pràctica permetrà dedicar més temps a l´aula per analitzar el producte audiovisual, compartir idees, dubtes i debatre. Es dedicaran dos seminaris a aquesta activitat.

A la part pràctica s'aplicarà l'aprenentatge basat en projectes (ABP).

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 35% 2 0,08 SM14, SM15
Exercici 1: Trailer Recut 10% 6 0,24 SM14, SM15
Exercici 2: Scene Reframing 35% 15 0,6 KM15, SM14, SM15
Intervenció seminaris i pràctiques 20% 6 0,24 SM14, SM15

Aquesta assignatura no preveu el sistema d´avaluació única.

AVALUACIÓ CONTINUADA

El sistema d'avaluació continuada està integrat per quatre parts diferenciades:

Examen teòric (35% de la nota).

Realització d´una peça audiovisual en clau de gènere (35% de la nota).

Remuntatge d´un tràiler en clau de gènere (10% de la nota).

Assistència i intervenció a les classes teòriques i pràctiques (20% de la nota).

 L'alumne tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si compleix dos requisits:

1.- si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

2.- haver obtingut un mínim de 3,5 a l'examen escrit i una nota mínima del 3,5 a les activitats pràctiques enumerades més amunt.

 La recuperació no és un mitjà per pujar nota.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

L´alumnat serà considerat no avaluable quan no hagi assistit a classe ni participat en les activitats pràctiques.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

ALTMAN, Rick (2000): Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

GRANT, Barry Keith (2013): Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press.

KALINAK, Kathryn (2018): Genre, Authorship and Contemporary Women Filmmakers. Edinburgh University Press

PEIRSE, ALISON (2020), Women Make Horror. Filmmaking, Feminism, Genre. Rutgers university press

WEBGRAFÍA

https://www.studiobinder.com/blog/movie-genres-list/

 

 


Programari

Canva

DaVinci/ Premiere


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt