Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Una bona comprensió lectora de l'anglès.
Aquesta assignatura s’inclou en la matèria del grau en Comunicació Audiovisual anomenada “Gèneres audiovisuals” i es desenvolupa amb diverses assignatures de 6 crèdits ECTS cadascuna:
- Programació audiovisual
- Gèneres televisius
-Gèneres interactius
-Gèneres cinematogràfics
- Gèneres publicaris
Objectius:
1.Conèixer els fonaments dels principals gèneres audiovisuals, a partir dels orígens, evolució, taxonomies, audiències i indústria audiovisual.
2.Comprendre la relació entre els gèneres i els contexts socials, culturals, econòmics i tecnològics, entre d’altres.
3.Entendre el paper dels referents audiovisuals en la creació de continguts i les identitats de les audiències (locals i globals).
4.Descriure i analitzar les tendències audiovisuals en relació amb els gèneres, continguts i formats.
Aproximació a la teoria del gènere
Els gèneres en el mercat audiovisual, programacions i multiplataforma
Els gèneres i la identitat de les audiències
Els gèneres i els formats
Els gèneres cinematogràfics.
Els gèneres radiofònics.
Els gèneres televisius.
Els gèneres publicitaris.
Els gèneres interactius.
Trets fonamentals dels gèneres consolidats en el context audiovisual
Els gèneres en el procés de creació dels continguts audiovisuals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | KM14, SM14, SM15 |
Pràctiques | 22 | 0,88 | KM14, SM14, SM15 |
Seminaris | 15 | 0,6 | KM14, SM14, SM15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10,5 | 0,42 | KM14, SM14, SM15 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 82,5 | 3,3 | KM14, SM14, SM15 |
L'adquisició de coneixements per part dels alumnes es farà a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals, excercicis i debat a partir de visionats i de material de lectura.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projecte i presentació | 40% | 1 | 0,04 | KM14, SM14, SM15 |
Prova teòrica | 30 % | 1 | 0,04 | KM14, SM14, SM15 |
Seminaris i participació | 30% | 3 | 0,12 | KM14, SM14, SM15 |
Avaluació continuada
L'avaluació tindrà 3 parts:
• Prova teòrica (30%).
• Treball en grup i presentació (40%)
• Seminaris i participació (30%)
Podran fer la prova de recuperació de l'examen teòric les persones que tinguin una nota mínima de 3.
Avaluació única
L'avaluació consisteix en quatre parts:
• Prova teòrica (40%). (El examen és diferent respecte al de l’avaluació continuada).
• Treball de recerca (30%). Anàlisi de les diferències i similituds de cinc programes radiofònics o televisius de gèneres informatius diversos.
• Treball de recerca documental (15%). Recensió d’un mínim de quatre articles científics sobre el infotainment a Europa i EUA.
• Informe documentat sobre l’evolució dels gèneres publicitaris a l’era digital, amb mostres dels diferents gèneres (15%).
La data de la prova teòrica i del lliurament de totes les activitats avaluables és el 17 de juny de 2026, de 12 a 15.
Recuperació: avaluació continuada
a) Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació́, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l’avaluació́ continuada i ha obtingut una nota mínima de 3. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.
Recuperació: avaluació única
a) Segons normativa, per poder participar al procés derecuperació́, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada i ha obtingut una nota superior a 3. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.
IA
Per a aquesta assignatura, l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) està permès exclusivament per a tasques especificades per l'equip docent. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
No Avaluable
Es considerarà com a “no avaluable” la persona que hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació.
Plagi
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregulariats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Allen, Robert C. y Gomery, Douglas (1995). Teoría y Práctica de la Historia del cine. Barcelona: Paidós.
Altman, Rick (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
Atorresi, Ana (1999). Los géneros radiofónicos. Argentina: Colihue.
Bignell, Jonathan (2004). An introduction to Television Studies. London, Routledge.
Brants, Kees. (1998). ‘Who’s Afraid of Infotainment?’. European Journal of Communication 13 (3):315-335. https://doi.org/10.1177/0267323198013003002
Creeber, Glen (ed) (2001). The television genre book. London: British Films Institute.
Garcia-Muñoz, Nuria; Navarro, Celina; Delgado, Matilde. (2022). Representation of women and work in the most popular series in the UK and Spain, Revista de Investigaciones Feministas, 13(2), pp. 695-704.
http://dx.doi.org/10.5209/infe.79233
Geraghty, Lincoln. i Jancovich, Marc (2008). The Shifting Definitions of Genre. North Carolina: McFarland.
Hill, Annette (2007). Restyling factual TV. London and New York: Routledge,
Mittell, Jason (2001). “A Cultural Approach to Television Genre Theory”. A Cinema Journal 40 (3), pp 3-23. https://www.jstor.org/stable/1350192
Navarro, Celina, García-Muñoz, Nuria.& Delgado, Matilde. (2022). Local fiction series: the value of European Public Service Media (1990–2020). Media, Culture & Society, 44(6), 1074-1090. https://doi.org/10.1177/01634437211069972. www.30PUBTV.com
Neale, Steve (Ed.) (2002). Genre and contemporary Hollywood. London: British Films Institut.
Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas. Una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.
Prado, Emili; Delgado, Matilde;García-Muñoz, Núria; Monclús, Belén; Navarro, Celina (2020). "General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels". El profesional de la información, v.29, n. 2, e290204. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.04
Rausell Köster (2005). “Nuevos relatos audiovisuales. Hacia una definición del relato audiovisual interactivo”, a Telos 62.
Sánchez Noriega, Jose Luis (2005). Historia del Cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.
Silberblatt, Alec. (2007). Genre Studies in Mass Media. M.E. London: Sharpe.
Soengas, Xose (2003). Informativos radiofónicos. Madrid, Cátedra.
Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema.
Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 41 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 42 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 43 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |