Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OP | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
- Aprofundir en els conceptes teòrics fonamentals i avançats per a la creació de guions cinematogràfics
- Analitzar críticament productes audiovisuals, especialment cinematogràfics, des de la seva perspectiva narrativa i de gènere
- Relacionar i aplicar els conceptes teòrics i tècnics en la creació de guions cinematogràfics de ficció
- Crear un guió original amb la qualitat suficient per a ser presentat a la indústria
El contingut de l' assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l´ús del llenguatge inclusiu, tant pel que fa a l' escriptura de guions originals com a les referències al treball de cineastes i guionistes.
1.- Introducció
- La realitat contemporània com a recurs dramàtic
- Repensar el guió: començar per les imatges per arribar a les paraules
- La recerca del tema: allò que més ens interessa del món que ens envolta
- Reflexions al voltant de l'ús de la IA en l'escriptura de guions cinematogràfics
2.- Estructures narratives
- Estructures narratives clàssiques i no convencionals
- Estructures narratives més freqüents en el cinema actual
- Com l' estructura narrativa determina l' audiència
3.- Construcció de Personatges
- Personatges en la cinematografia més recent
- Equilibri entre l'arquetip i la idiosincràsia
- Funcionalitat personatges principals i secundaris
- La construcció interna dels personatges (motivacions, intencions) a partir de trets externs
4.- Construcció de la seqüència cinematogràfica
- Comparació entre seqüència i curtmetratge
- Dosificació de la informació i construcció intriga en la seqüència
5.- L'escriptura audiovisual
- Escriure per generar imatges
6.- El dossier per a la indústria
- Capítols del dossier professional
- Maquetació del dossier professional
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | |
Pràctiques | 22,5 | 0,9 | |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de treballs | 45 | 1,8 | |
Treball personal, anàlisi i síntesi de textos escrits o audiovisuals | 37,5 | 1,5 |
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l´ús del llenguatge inclusiu.
En aquesta assignatura, els objectius s'assoliran mitjançant classes teòriques i activitats pràctiques.
Les classes teòriques s'estructuren a partir del visionat de múltiples fragments de ficció i debats a l'aula sobre els guions dels mateixos.
El principal objectiu de les classes pràctiques és la realització d'un guió original y professional de curtmetratge des de la idea fins arribar a l’escriptura. Els alumnes treballaran regularment en els seus guions i la professora corregirà els avenços en les tutories.
Les tutories són imprescindibles per al seguiment dels guions objecte d'avaluació.
Les activitats autònomes de l'alumnat són igualment imprescindibles per aconseguir els objectius d'aprenentatge.
En aquesta assignatura es faran servir metodologies docents innovadores com l'aula invertida en els estudis de cas d'alguns films seleccionats: es proporcionarà a l'alumnat la pel·lícula que hauran de visionar fora de l'aula. Aquesta pràctica permetrà dedicar més temps a classe per a l'anàlisi, compartir idees, dubtes i debatre sobre això. Es dedicaran dos seminaris a aquesta activitat.
A la part pràctica de l'assignatura s'aplicarà l'aprenentatge basat en projectes (ABP).
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis teòrics | 50% | 3 | 0,12 | |
Guió | 30% | 2,5 | 0,1 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
Intervenció i participació als seminaris | 10% | 1 | 0,04 | |
Tutories i desenvolupament del projecte | 10% | 1 | 0,04 |
Avaluació Continuada:
Cal aprovar per separat cadascuna de les parts avaluables (teoria i pràctica) per aprovar l'assignatura
Per a superar la part teòrica de l'assignatura en la modalitat d'avaluació continuada, els alumnes hauran d’entregar 5 assajos escrits que corresponen a les 5 classes de teoria, en aquests assajos es treballa sobre un aspecte dels tractats a classe i l'alumne ha de fer una investigació al respecte. Cada assaig té una puntuació de 1/5 de la nota de teoria. La nota de teoria representa el 50% de la nota total i la pràctica representa l´altre 50%.
Només s'haurà de presentar a l'examen final de la part teòrica l’alumnat que no hagi superat l'avaluació continuada, així com aquells que tinguin una o més faltes d’assistència. En aquest cas, l’examen tindria una puntuació del 100% de la teoria.
Per a superar la part pràctica, els alumnes hauran de realitzar el guió professional d’un curtmetratge des de la idea fins arribar a la redacció (guió literari) . Aquest guió serà supervisat per la professora regularment en les tutories.
Per poder optar a l'avaluació continuada és requereix l'assistència a classe i tutories
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. A més, per participar en el procés de recuperació, l’alumnat ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 3,5.
Procediment de revisió de les qualificacions:
Les notes seran pujades al campus virtual durant la setmana prèvia a les setmanes de recuperació. I apareixeran desglossades en tres columnes (teoria, pràctica i total)
Aquells alumnes que vulguin revisar les seves notes hauran de demanar cita amb la professora mitjançant correu electrònic.
Plagi
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) serà qualificat amb 0 en aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats o una irregularitat molt greu, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació única:
L'avaluació única suposa una única data d’avaluació. En aquesta data l’alumnat que s’adhereix a l’avaluació única haurà de fer un examen presencial corresponent a tota la teoria de l´assignatura. En aquesta mateixa data l’alumnat que s’adhereix a l’avaluació única haurà de fer el lliurament de les activitats pràctiques: dossier maquetat (sinopsis, nota d´intenció, escaleta simple, escaleta seqüencial, perfil de personatges, moodboards ) i guió literari, amb l´ajuda del documents disponibles al campus virtual.
L´alumnat d´avaluació única tindrà dret a la recuperació de l´assignatura si ha estat avaluat del conjunt d´activitats, el pes de les quals sigui d´un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l´assignatura. Per poder presentar-vos a la recuperació de l'assignatura, caldrà haver obtingut una nota mínima de 3,5. Cal aprovar per separat cadascuna de les parts de l'assignatura (teoria i pràctica).
Pel que fa al plagi o a l'ús de la IA, s'apliquen les mateixes consideracions que a l'avaluació continuada
No Avaluable
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".
BROWN, Larry A (2018): How Films Tell Stories. The Narratology of Cinema. Creative Arts Press.
CRUZ, Coral (2014). Imágenes Narradas. Cómo hacer visible lo invisible en un guion de cine. Laertes.
DAVIS, Rib (2016) Creating Compelling Characters for Film, TV, Theatre and Radio. Bloomsbury Academic.
DUNHA, Lena (2018): Dueñas del Show. Las Mujeres que están revolucionando las series de television DUEÑAS DEL SHOW. Joy Press / Alpha Decay
MACÍAS, Juana (2003) 24 palabras por segundo: cómo escribir un guion de cine. Instituto Oficial de Radio y Telelvisión (IORTV), Madrid, 2003.
MC KEE, Robert. (2002) El guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones; traducción: Jessica Lockhart. Ed Alba, Barcelona.
MEAD, Rebecca Mead et Al. (2019) El cuento de la criada. Ensayos para una incursión en la república de Gilead. Errata Naturae.
PIÑOL, Marta et Al. (2019) Imaginar Mundos. Tiempo y memoria en la ciencia ficción 2019. Sans Soleil ediciones
TUBAU, Daniel (2007) Las paradojas del guionista. Reglas y excepciones en la práctica del guion. Ed. Alba, Barcelona.
SEGER, Linda (2018) El secreto del mejor cine: El subtexto en el guion y en la novela. Ed. Rialp
SEGER, Linda (2001), ¿Cómo llegar a ser un guionista excelente?, Ediciones Rialp, Madrid
TIMBAL-DUCLAUX, Louis (1993) Escritura creativa: técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. Madrid, EDAF
VOGLER, C. (2002) El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Ediciones Robinbook, Barcelona.
Fons Digitals.
García Serrano, Federico (2009) Las técnicas del “pitching” en el mercado audiovisual español: del “caramelo” al guion.http://eprints.ucm.es/8577
Chung, Lee Isaac. Minari screenplay. https://deadline.com/wp-content/uploads/2021/03/Minari-Screenplay.pdf
Fennell, Emerald. Promising Young Woman screenplay. https://s3.documentcloud.org/documents/20457415/promising-young-woman-final-screenplay.pdf
Field, Syd, Manual del guionista http://www.laescaleta.mx/wp-content/uploads/2017/09/syd-field-el-manual-del-guionista-.pdf
Gutiérrez Herranz, Maria Rosa. Història del Cinema. 2014-15. (1139 Grau en Humanitats 778 Grau en Humanitats) https://ddd.uab.cat/record/120258
Hittman, Eliza. Never Rarely Sometimes Always screenplay. https://focusfeaturesguilds2020.com/never-rarely-sometimes-always/screenplay/Never_Rarely_Sometimes_Always.pdf
July, Miranda. Kajillionaire screenplay https://focusfeaturesguilds2020.com/kajillionaire/screenplay/Kajillionaire.pdf
Johnson, Rian Knives Out screenplay https://lionsgate.brightspotcdn.com/fb/14/23cd58a147afbb5c758ecb3dff0a/knivesout-final.pdf
Labaki, Nadine, Capernaum Screenplay https://www.sonyclassics.com/awards-information/2018-19/screenplays/capernaum_screenplay.pdf
Luzón, Virginia; Puig, Joaquim; Ramírez,Ferran. De la viñeta a la cámara (2013) https://ddd.uab.cat/record/171644?ln=ca
Mckee, Robert. El guion. https://tfreites.weebly.com/uploads/2/6/3/8/26387211/el-guion-robert-mckee-pdf.pdf
Nolan, Christopher. Tenet screenplay https://drive.google.com/file/d/1-T3zyGiaNczvSvASWD_T8WCcv3aMcGLG/view
Reichardt, Kelly. First Cow Screenplay https://deadline.com/wp-content/uploads/2021/02/FIRST-COW-screenplay.pdf
Ribes Guàrdia, Francesc Xavier [et al.]. «Impacto de la interactividad en la identificación con los personajes de ficciones».Psicothema, Vol. 22, núm. 4 (2010), p. 822-827. https://ddd.uab.cat/record/132186
Rogers, Steven. I, Tonya. http://neonguilds.com/assets/downloads/i-tonya-screenplay.pdf
Ross, Mat, Captain Fantastic Screenplay http://assets.bleeckerstreetmedia.com.s3.amazonaws.com/503cc4fa-3011-4cbe-8939-bda373ba3fca/full.pdf
Sorkin, Aaron. The Trial of the Chicago 7 https://deadline.com/wp-content/uploads/2020/12/The-Trial-of-the-Chicago-7-Script.pdf
Zeller, Florian. The Father Screenplay https://www.sonyclassics.com/assets/screenplays/thefather/thefather-screenplay.pdf
Zhao, Chloé. Nomadland screenplay. https://deadline.com/wp-content/uploads/2021/02/Nomadland-Screenplay.pdf
Recursos Online
Federation Screenwriters Europe http://www.scenaristes.org/
Writers Guild of America (WGA) http://www.wga.org/
Foro de Asociaciones de guionistas Audiovisuales http://www.sindicatoguionistas.org/
Associació de guionistes de Catalunya http://www.guionistes.cat/
Escriptors de l’Audiovisual Valencià http://www.edav.es/
Asociación Galega de guionistas (AGAG) http://www.culturagalega.org/avg/index.php
Autores Literarios en Medios Audiovisuales (ALMA) http://www.asociacionalma.es/
Sociedad General de Autores y Editores (SGAE) http://www.sgae.es/
Derechos de Autor de Medios Audiovisuales (DAMA) http://www.damautor.es/
El Portal del guion http://www.abcguionistas.com/
Programa MEDIA http://ec.europa.eu/culture/media/index_en.htm
Canva
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |