Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OP | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L´estudiantat ha de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos, editors de vídeo (programari lliure, Da Vinci) i editors d'àudio (Audacity).
Els principals objectius són:
A) Conèixer i entendre els conceptes teòrics fonamentals per la creació de guions audiovisuals de no ficció.
B) Relacionar i aplicar els conceptes teòrics i pràctics en la creació de guions de no ficció en l'àmbit de la comunicació audiovisual.
C) Treballar en el procés de producció d' un producte de no ficció.
Tenint present que l´estudiantat ha cursat l'assignatura Guió Audiovisual de Ficció, els temes proposats al temari es centraran en la complexitat de l'elaboració de guions audiovisuals de no ficció.
El temari proposat és:
1. Conceptes bàsics: la no ficció
1.1 Antecedents de la no ficció
1.2 Alice Guy: la pionera del cinema
2. La no ficció i els gèneres periodístics: entrevista i reportatge
3. El documental
3.1 Les maneres de la representació de la realitat
3.2 Punt de partida: la idea en el documental
3.3 Elements i estructura del documental
4. Documental contemporani
4.1 Cinema assaig
4.2 Docudrama
4.3 Biogràfic
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | |
Pràctiques | 22 | 0,88 | CM02, SM05 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 40 | 1,6 | |
Realització del projecte | 41 | 1,64 | CM02, SM05 |
Al temari està organitzat per components teoricopràctics. Les classes teòriques proporcionaran una revisió dels gèneres periodístics presents en el desenvolupament d'un producte de no-ficció i s'exposaran referents, corrents i formats audiovisuals on s'expressa la diversitat i la complexitat de les narratives de no-ficció. El producte que l'alumnat desenvolupi ha de reflectir, d'una banda, el bon ús de pràctiques periodístiques (elecció d'un tema d'impacte social, selecció de fonts fidedignes, tractament periodístic de la informació) i, de l'altra, una proposta narrativa creativa.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric | 50% | 3 | 0,12 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
Participació activa a les pràctiques | 10% | 4 | 0,16 | CM02, SM05 |
Pràctiques | 40% | 18 | 0,72 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
El sistema d’avaluació continuada està integrat per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar per a superar l’assignatura:
A) Examen teòric: 50%
B) Pràctiques: 40%
C) Participació activa a les pràctiques: 10%
L`alumnat que hagi participat de l’avaluació continuada i suspenguin la teoria podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3,5 punts i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda serà la nota definitiva d’aquesta part. Les pràctiques no es poden recuperar.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
L’estudiantat que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Aquesta assignatura ofereix la possibilitat d'avaluació única.
Avaluació única
L' alumnat podrà optar a l'avaluació única sempre que ho comuniqui a la professora la primera setmana de classe. Passat aquest temps l'alumnat no podrà acollir-se a aquesta opció.
Característiques de l'avaluació única:
Per superar l'assignatura l'alumnat haurà d'aprovar amb miním de 5 totes les proves.
Descripció de les proves avaluatives
Examen: la prova inclourà els conceptes teòrics vistos a classe i es realitzarà el 4 de desembre de 2025 (12 a 14 hrs.).
Guió documental
Realitzar un guió de curt documental (15 min.) que com a mínim contingui el resultat de tres entrevistes.
Dossier
Aquest s'acompanyarà d'un dossier que haurà d'incloure els següents apartats:
El guió documental i el dossier es lliurarà el 11 de gener de 2026.
No Avaluable
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".
Inteŀligència Artificial
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat,o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografía Básica:
Barnouw, Erik. (1983). *Documentary: A history of the non-fiction film* (Rev. ed.). Oxford University Press.
Bruzzi, Stella. (2000). *New documentary: A critical introduction*. Routledge.
Català Domènech, Josep M. (2000). *El film-ensayo: La didáctica como una actividad subversiva*.
Ebbrecht-Hartmann, Tobias, & Paget, Derek. (2016). *Docudrama on European television: A selective survey* (1st ed.). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-49979-0
Gifreu, Arnau. (2015). Evolución del concepto de no ficción. *Obra Digital. Revista de Comunicación*, (9), 1–16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5287851
Halperín, Joaquín. (2008). *La entrevista periodística*. Aguilar.
Hayes, Joy Elizabeth. (2024). Rethinking docudrama and its origins from radio and film to streaming media. *Television & New Media, 25*(3), 215–233. https://doi.org/10.1177/15274764231213811
Herrera, Susana. (2007). La estructura del reportaje en radio. *Área Abierta*, (17). https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB0707110163A
Herrera, Susana. (2008). *Cómo elaborar reportajes en radio*. La Crujía.
Izquierdo-Castillo, Jessica, & Torres-Romay, Emma. (2022). Women in the documentary industry: Continuing inequality in the streaming age. *El Profesional de la Información, 32*(1), 1–11. https://doi.org/10.3145/epi.2023.ene.06
León, Bienvenido (Coord.). (2014). *Nuevas miradas al documental*. Comunicación Social.
Lipkin, Steven N. (2011). *Docudrama performs the past: Arenas of argument in films based on true stories*. Cambridge Scholars Publishing.
Mar, María del Mar, & Moreno Ruíz, Pablo. (2019). *‘News from Home’ de Chantal Akerman: El documental autobiográfico en el contexto del documental contemporáneo*. *Fonseca, Journal of Communication*, (18), 103–115. https://doi.org/10.14201/fjc201918103115
Míguez, Roberto. (2014). Ficción y no ficción en la cultura audiovisual digital. *Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación*, (99). https://bit.ly/2Smolp4
Monterrubio, Lourdes. (2019). Dispositivos de enunciación del film-ensayo español contemporáneo: Evolución de la subjetividad ensayística y su pensamiento en acto. *Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 16*(3), 335–361. https://doi.org/10.1386/slac_00003_1
Nichols, Bill. (1997). *La representación de la realidad*. Paidós.
Paget, Derek. (2016). *No other way to tell it: Docudrama on film and television* (2nd ed.). Manchester University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv18b5j9c
Peña, Daniel. (2016). Diseño de guiones para audiovisual: Ficción y documental. http://ilitia.cua.uam.mx:8080/jspui/handle/123456789/750
Peydró, Guillermo G. (2015). Las variaciones *Guernica*: Film-ensayo sobre arte. En *No se está quieto* (pp. 265–275). Iberoamericana Vervuert.
Porto Renó, Denis, Longhi, Raquel, & Ruiz, Sandra. (2022). Diversos géneros en la narrativa transmediática del documental 33. *Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1*(10), 224–235. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.19
Rodríguez, Raúl. (2021). Documental sonoro y arte radiofónico. *Historia y Comunicación Social, 26*(2), 441–451. https://doi.org/10.5209/hics.75797
Scolari, Carlos A. (2014). Narrativas transmedia: Nuevas formas de comunicar en la era digital. En *Anuario AC/E de Cultura Digital* (pp. 72–81). https://www.socialnautas.es/wpcontent/uploads/2016/10/6Transmedia_CScolari.pdf
Sellés-Quintana, Magdalena. (2008). *El documental*. Editorial UOC. https://openaccess.uoc.edu/handle/10609/111366?locale=es
Silva Rodríguez, Manuel. (2024). El paso del ensayo literario y filosófico al ensayo audiovisual: Una aproximación desde la imagen y el montaje cinematográfico. *La Palabra*, (47). https://doi.org/10.19053/uptc.01218530.n47.2024.16492
Speer, Annika C. (2013). The feminist potential of docudrama: Destabilizing the primacy of primary sources through Paula Kamen’s *Jane*. *Frontiers (Boulder), 34*(3), 1–26. https://doi.org/10.1353/fro.2013.a530604
Vallejo, Aida. (2007). La estética (ir)realista. Paradojas de la representación documental. *DocOnline*, (2), 82–106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4001053
Vallejo, Aida. (2008). Protagonistas de lo real: La construcción de personajes en el cine documental. *Secuencias. Revista de Historia del Cine*, (27), 72–89. https://repositorio.uam.es/handle/10486/3946
Yáñez, María. (2012). El documental que viene nace de la web. http://antes.embed.at/article81.html
Bibliografia complementaria:
De Lara Rangel, María del Carmen. “El cine documental mexicano hecho por mujeres.” Fonseca (Salamanca) 18 (2019): 13–23.
Lagos Labbé, Paola (2024). David Perlov. La imagen bisagra como pensamiento cinematográfico intersticial. Shangrila Ediciones.
Ortells-Badenes, Sara i alt. (2015). “Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo”. En Signo y Pensamiento. Avances. 66, Vol. XXXIV. p.44-61.
Rodríguez, Raúl (2014). “El relato por otros medios: ¿un giro transmediático?. En Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 19-37.
Romero, Laura (2012). “Radio y arte sonoro: ¿es posible la integración?”. En Gallego, J. Ignacio y García Leiva, M. Trinidad (coords.) Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Instituto RTVE, Madrid
Scholz, Anette; Álvarez, Marta; Binimelis Adell, Mar; & Ortega Oroz, Elena (Eds.). (2021). Entrevistas con creadoras del cine español contemporáneo. Peter Lang.
Vilalta, J. (2008). El reportero en acción. Comunicación activa, 2. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona.
Villegas Vélez, Álvaro Andrés. (2019) “Estrategias Ficcionales En El Documental Contemporáneo En Primera Persona.” Alpha (Osorno, Chile) 47, 225–236. Web.
L'alumnat utilitzarà programes d'edició audiovisual (Da Vinci) i d'edició sonora (Audacity). Es recomana l'ús de programari lliure.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |