Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Teoria i Anàlisi de la Televisió

Codi: 103048 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Audiovisual OP 3

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Garcia Muñoz
Correu electrònic:
nuria.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es requereix una bona comprensió lectora de l'anglès.


Objectius

Aquesta assignatura s'inclou en la matèria del grau Historia i Estètica de la comunicació audiovisual. Aquesta matèria la formen les següents assignatures de 6 crèdits ETCS cadascuna:

  • Història del cinema
  • Història de la ràdio i la televisió
  • Teoria i Anàlisi del film
  • Teoria i Anàlisi de la ràdio
  • Teoria i Anàlisi de la fotografia
  • Estudis visuals
  • Teoria i història de la comunicació interactiva

L'assignatura proporciona coneixements sobre la televisió (TDT i plataformes), especialment en la introducció als factors estructurals, tecnològics i estètics que defineixen els productes televisius i la relació amb les audiències. En aquest sentit, s'articulen també eines d'anàlisi i d'interpretació per als continguts televisius, dotant a l'alumnat de capacitat crítica per analitzar i crear continguts per les plataformes i TDT.  

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  2. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  3. KM10 (Coneixement) Citar els principals mètodes d'anàlisi i interpretació de les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  4. KM11 (Coneixement) Reconèixer els principals moviments estètics i l'impacte social que tenen que podem trobar en les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  5. KM12 (Coneixement) Relacionar produccions concretes de cinema, ràdio i televisió amb els factors estructurals i tecnològics existents en l'àmbit de la comunicació audiovisual.

Continguts

1.-Context de la televisió contemporània.

Breu repàs contextualitzador de les principals característiques (tecnològiques, reguladores, culturals i socials) que defineixen i determinen la indústria televisiva. La funció social de la televisió.

2.-Tendències de la televisió.

Anàlisi crítica de les tendències programàtiques a nivell internacional i el fenòmen del global format trade.

3.-El paper de les plataformes televisivas. 

Determinar les implicacions de les plataformes de distribució del senyal televisiu i, especialment, d'Internet en l'evolució social del mitjà. La irrupció de la Social TV.

4.-Aproximació als Television Studies.

5.-L'anàlisi televisiva: fonts, eines i models analítics.

Descripció dels principals mètodes i tècniques d'investigació per abordar l'anàlisi televisiva. Proposta, desenvolupament i aplicació d'un model propi. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASSES TEÒRIQUES 37,5 1,5
SEMINARIS 15 0,6
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
TREBALL AUTÒNOM 82,5 3,3

L'adquisició de coneixements i competències per part dels alumnes es durà a terme a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals a l'aula, excercicis d'anàlisi, debat i reflexió a partir de visionats i de material de lectura en els espais de l'aula i dels seminaris, i tutories. 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
PROVA TEÒRICA 25% 2,5 0,1 CM05, KM10, KM11, KM12
SEMINARIS 25% 1 0,04 CM05, KM10, KM12
TREBALL 50% 4 0,16 CM05, KM10, KM11, KM12

Avaluació continuada

L'Avaluació consisteix en tres parts:

• Prova teòrica (25%). Haurà d'estar aprovada per superar l'assignatura (condició indispensable).
• Treball en grup (50%). Anàlisi de referents televisius d’un producte televisiu contemporani (TDT/plataformes)
• Entrevista a professionals de la indústria audiovisual (25%) 

Avaluació única

L'Avaluació consisteix en quatre parts:

• Prova teòrica (50%). (El model d’examen és diferent respecte a l’avaluació continuada).
• Treball (20%). Anàlisi de referents televisius d’un producte televisiu contemporani (TDT/plataforma)
• Treball de recerca (15%). Els formats televisius a Europa 2010/20.
• Entrevista a un o una professional de la informació televisiva sobre les fonts d’informació en les rutines productives (15%).

La data de la prova teòrica i del lliurament de les activitats avaluables és el 12 de gener, de 9 a 12.

Recuperació́: avaluació́ continuada
a) Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació́, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica i ha obtingut una nota superior a 3. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.


Recuperació: avaluació única
a) Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica i ha obtingut una nota superior a 3. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.

IA

Per a aquesta assignatura, l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) està permès exclusivament per a tasques especificades per l'equip docent. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

No evaluable

Es considerarà com a “no evaluable” la persona que hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació. 

Plagi
 
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregulariats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.  

Bibliografia

Bibliografia bàsica

Beck, Daniel; Hellmueller, Lea; Aeschbacher, Nina (2012). "Factual Entertainment and Reality TV". En Communication Research Trends, vol. 31 (2), 4-27.

Bignelli, Jonathan (2004). An Introduction to Television Studies. London: Routledge.

Casetti, Francesco; Di Chio, Frederico (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.

Esser, Andrea (2012). "The format business: Franchising television content". En International Journal of Digital Television, vol. 4 (2), 141-158.

Gray, Jonathan; Lotz, Amanda (2012). Television Studies. Cambridge/Malden: Polity Press.

Grainge, Paul (ed.). Ephemral Media. Transitory Screen Culture from Television to YouTube. London: Palgrave Macmillan, British Film Institute.

Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York, London: New York University Press.

Lotz, Amanda (2009). Beyond prime time: Television programming in the post-network era. New York: Routledge.

Navarro, Celina; Garcia-Muñoz, Nuria; Delgado, Matilde (2022). Local fiction series: the value of European Public Service Media (1990–2020). Media, Culture & Society, 1-17. https://doi.org/10.1177/01634437211069972

Prado, Emili; Delgado, Matilde; García-Muñoz, Núria; Monclús, Belén; Navarro, Celina (2020). “General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels”. El profesional de la información, v.29, n. 2, e290204. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.04. https://30pubtv.com/

Spigel, Lynn; Olsson, Jan (eds.) (2004). Television after TV. Essays on a medium in transition. Durham/London: Duke University Press.

Tay, Jinna; Turner, Graeme (2009). Television Studies after TV: Understanding Televisionin the Post-broadcast Era.London, New York: Routledge.

Vande Berg, Lea; Wenner, Lawrence; Gronbeck,Bruce (1998). Critical approaches to television. Boston/New York: Houghton Mifflin Company.

Van Dijck, José (2009). “Users like you? Theorizing agency in user-generated content”. En Media, Culture & Society, 31(1), 41-58.  https://doi.org/10.1177/0163443708098245

https://30pubtv.com/

Al llarg de les classes es proporcionará bibliografia complementària i material audiovisual sobre els temes tractats.


Programari

Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt