Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OT | 3 |
Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements dels fonaments tecnològics i del llenguatge audiovisual. Competències bàsiques de l’alumnat en l’ús del programari d’edició de fotos, de vídeo i d’àudio.
Proporcionar a l'alumnat els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a la ideació, preproducció, gravació i muntatge de documentals amb una mirada més elaborada i reflexiva, propera a l’observació i al retrat de la realitat, que vol anar més enllà de les convencions narratives periodístiques.
Conèixer la història del documental, les obres i autors/es més representatius/ves, i aprendre els llenguatges i especificitats del gènere per tal de desenvolupar la capacitat d’analitzar i realitzar projectes documentals crítics i imaginatius.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 4, 6, 9, 15 |
Pràctiques de laboratori | 22,5 | 0,9 | 4, 6, 7, 9, 15 |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Visionats, lectures i realització de peces documentals | 82,5 | 3,3 | 4, 9, 15 |
Teoria i Pràctica del Documental és una assignatura teòrica amb pràctiques de laboratori (TPL). Els objectius pedagògics s’assoleixen mitjançant tres tipus de sessions: classes teòriques, seminaris i pràctiques.
Les classes teòriques s’estructuren a partir del visionat de fragments de documentals i dels debats a l’aula.
Les sessions dels seminaris i les pràctiques de laboratori es destinen a la planificació, disseny, producció i postproducció d’un curtmetratge documental. Les activitats autònomes de l’alumnat i les tutories de seguiment del professorat són imprescindibles per a l’assoliment de les competències i els resultats d’aprenentatge a partir d’aquest exercici de creació AV grupal (equips de 4 a 6 alumn@s)
El calendari amb les diferents sessions, la descripció detallada de la pràctica, els objectius i les dinàmiques de funcionament es presentaran el primer dia de classe. I tots els continguts/material de treball vistos a l’aula s’aniran publicant al Campus Virtual per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 |
Prova escrita | 30% | 3 | 0,12 | 3 |
Seminaris | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 8, 13, 15, 16, 17 |
El sistema d’avaluació continuada de l’assignatura té tres parts diferenciades:
És imprescindible realitzar les tres parts avaluables per aprovar l’assignatura i només la prova teòrica pot ser objecte de reavaluació.
L’assistència a les classes teòriques no és obligatòria però sí recomanada ja que el contingut dels visionats, els debats i les qüestions plantejades a classe és matèria d’examen i al campus virtual només es penja un resum de la presentació feta a l’aula.
L’assistència a les sessions dels seminaris i pràctiques és obligatòria. Els seminaris es destinaran a la preproducció del projecte documental (proposta de temes, desenvolupament del projecte i pitching) i les pràctiques a la producció i postproducció dels curtmetratges documentals (dinàmica de treball de l’equip, peça audiovisual lliurada i el dossier/memòria de producció).
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del treball, sempre que estiguin justificades i que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La no transparència es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
ARTIS, Anthony Q. (2009). Cállate y rueda. Omega.
BARNOW, Erik (1996). El documental. Historia y estilo. Barcelona: Gedisa.
BRICCA, Jacob: Documentary editing: principles & practice, Londres: Routledge, 2018
CERDÁN, Josetxo; TORREIRO, Casimiro (2005). Documental y vanguardia. Madrid: Catedra
FRANCÉS, Miquel (2013). El documental en el entorno digital. Barcelona:UOC.
GIFREU, Arnau (2013). El Documental interactivo: evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: UOC.
LEÓN, Bienvenido (2009). Dirección de documentales para TV: guión, producción y realización. Navarra: Eunsa
NICHOLS, Bill (1997): La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental Barcelona: Paidós.
NICHOLS, Bill. (2001): Introduction to documentary. Bloomington: Indiana University Press.
PLANTINGA, Carl (1997). Rhetoric and representation in nonfiction film. Cambridge University Press.
RABIGER, Michael (2005): Dirección de Documentales. Madrid: IORTV.
SOLER, Llorenç. (1997): La realización de documentales y reportajes para televisión. Barcelona: Cims.
SUCARI, Jacobo (2012). El documental expandido: pantalla y espacio. Barcelona: UOC.
WEINRICHTER, Antonio. (2004): Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid:T&B Editores
Ofimàtica: Word o similar, Powerpoint o similar
Edició i Postproducció de vídeo i àudio: Da Vinci / Premiere / Final Cut ; Affinity Photo / Photoshop; Audacity / Audition.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |