Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Patologia Medicoquirúrgica

Codi: 103014 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Fisioteràpia FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Cuartero Archs
Correu electrònic:
jordi.cuartero@uab.cat

Equip docent

Jimena Carolina Terra
Jean Claude Perrot

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements dels conceptes fisio-patológics i tècniques de diagnòstic de la patologia del sistema músculo-esquelètic.


Objectius

L’assignatura es programa al segon curs del grau de fisioteràpia i forma part de les assignatures de formació específica. Constitueix la base del coneixement de les patologies pròpies de fonamentalment de l’aparell locomotor, així com dels seus tractaments mèdics i quirúrgics bàsics. Essent fonamental l’aprenentatge de les aplicacions fisioterapèutiques en cada patologia.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Enumerar els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics i ortopèdics, que s'apliquen en les principals malalties que són susceptibles de tractament amb fisioteràpia.
  5. Explicar la fisiopatologia de les principals malalties que són susceptibles de tractament de fisioteràpia i identificar les manifestacions que apareixen al llarg del procés.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  11. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  12. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  13. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

PROGRAMA PATOLOGIA MEDICOQUIRÚRGICA en FISIOTERÀPIA

TEMARI TEORIA
1- Patologia degenerativa articular. Artrosi, artroplàstia, artrodesi 
2- Patologia inflamatòria articular. Artritis 
3-Fractures. Generalitats 
4-Procés reparatiu de les fractures 
5-Mètodes de contenció de les fractures
6-Complicacions de la consolidació
7-Principis de la osteosíntesi
8- Patologia muscular 
9- Patologia inflamatòria i de les bursas 
10- Lesions de nervi perifèric 
11- Lesions fisarias. Fractures en el nen
12- Infeccions en el Sistema esquelètic 
13- Infeccions en el sistema múscul esquelètic II 
14-Lesions tendinoses traumàtiques 
15- Fractures de fèmur. Lux maluc 
16-Fractures de maluc (Dr. Perelli)
17-Fx diafisàries i supracondíleas fèmur. 
18- Fx ròtula i aparell extensor 
19-Lesions meniscals de genoll 
20- Lesions lligamentoses de genoll
21-Fx proximals i diafisàries de tíbia 
22- Fx i luxacions de turmell
23- Fx i luxacions del peu 
24- Luxacions d'espatlla 
25- Fractura d'húmer proximal.
26- Fractures diafisàries d'húmer 
27- Fractures al voltant del colze 
28- Fractures d'avantbraç i canell 
29- Fractures del carp i de la mà
30- Dolor raquidi. Patologia raquis 
31- Fx vertebrals 
32- Patologia no traumàtica d'espatlla (manegot rotatoris)
33- Patologia no traumàtica de colze 
34- Patologia no traumàtica canell i mà 

Altres entitats clíniques:

35-Patologia oncològica principal

36-Cirurgia Toràcica, cardíaca i abdominal més prevalent

37-Cirurgia vascular (amputacio eess/eeii)

 

SEMINARIS

 

SEMINARI 1. Material d'osteosíntesis i implants
SEMINARI 2- Valoració ecogràfica múscul-tendinosa
SEMINARI 3 -Sessió RX. Interpretació d'exploracions complementàries
SEMINARI 4 -Casos clínics ei raonament clínic ( Elena Montiel) 
SEMINARI 5-Casos clínics en perspectiva de gènere (Yolanda Castellanos)
SEMINARI 6-Casos clínics (introducció i treball en grup reduits)
SEMINARI 7-Presentació i avaluació dels casos clínics

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 10 0,4
TEORIA (TE) 35 1,4 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 14,5 0,58 4, 5
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 30 1,2 1, 4, 5
ESTUDI PERSONAL 29 1,16 1, 4, 5
LECTURA CRÍTICA D'ARTICLES D'INTERÈS 30 1,2 1, 4, 5

La docència es basa en classes teòrico-pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en classe 0-5% 0,5 0,02 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple i / o desenvolupament 95% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13

Avaluació Única:


Aquells alumnes que ho sol·licitin segons el circuit establert podran acollir-se a l'avaluació única, fent-ne totes les avaluacions en la mateixa data i sense que sigui obligatòria l'assistència a les PLABs o cap altra activitat docent. L'avaluació final serà la mitja entre les avaluacions escrites  (parcials)  El 95% de la nota final és el resultat de les proves escrites d'elecció múltiple. 0-5% avaluació competències transversals

 

Avaluació de l'assignatura

 En qualsevol de les proves parcials o de recuperació com en l'avaluació única, poden contenir els continguts impartits en les classes magistrals com les impartides en els seminaris.

-Primer parcial: Qeu avalua del tema 1 al 17 inclòs de la guia actual així com els seminaris realitzats fins a la data de l'examen, que hagin realitzat els tres grups de classe. La prova conté 20 preguntes elecció múltiple, amb 4 opcions amb una sola opció correcta. Pregunta errònia descompta: 0,33. És imprescindible arribar al 5/10 de la prova per fer mitja.

-Segon parcial: Que avalua del tema 18 al 34 inclòs de la guia actual així com els seminaris realitzats fins a la data de l'examen, que hagin realitzat els tres grups de classe. La prova conté 20 preguntes elecció múltiple, amb 4 opcions amb una sola opció correcta. Pregunta errònia descompta: 0,33. És imprescindible arribar al 5/10 de la prova per fer mitja.

 

Segons els acords del Consell de Govern 17/11/2010 sobre normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

  • De 0 a 4,9= Suspens.

  • De 5 a 6,9= Aprovat.

  • De 7 a 8,9=Notable.

  • De 9 a 10= Excel·lent.

 

L'assignatura es considerarà superada quan la mitja dels dos examens sigui igual o superior a 5.

-Assistència a classe L'assistència i participació en classe aporta un valor afegit, no és un complement per aprovar.

 -Examen de recuperació: de qualsevol dels parcials suspesos.  Examen serâ escrit al qual es podran presentar els alumnes que no hagin arribat al 5 després de realitzar els altres dos exàmens. Data determinada per la UAB. Prova amb preguntes elecció múltiple amb. una sola opció certa. Pregunta errònia descompta: 0,33


Bibliografia

 

Bibliografia específica

-Lecciones básicas en Cirugia Ortopédica y Traumatologia. Ignacio Proubasta. Ed Permanyer (se dara copia a los alumnos en PDF)

-Fracturas en el adulto. Rockwood and Green. Marban libros. Madrid 2003.

-Campbell. Cirugía Ortopédica. Elsevier-Mosby. Madrid 2004.

-Manual de Cirugía Ortopédica y Traumatología se la Sociedad Española de Cirugía Ortopédica y Traumatología (SECOT). 2ª Edición. Madrid 2010. Ed.  Panamericana

-Patología del Aparato Locomotor. Tomas Jolín y Antonio Silvestre. Ed. Síntesis. Madrid 1996.

-Traumatoloia: Manuel Bastos. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991004466779706709 

-Traumatologia: Balibrea Cantero, JL. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991002410109706709

-Manual SERMEF de rehabilitación y edicina física. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991005160739706709 

 

 

Bibliografia de consulta

-Biologia y biomecànica de las fracturas. Perren P.S. Masson Barcelona 2003.

-Ortopedia Infantil cotidiana. Dimeglio A. Masson Barcelona 1991.

-Apuntes de ortopedia infantil. Julio de Pablos. Ed ergon SA. 2000

-Manual AO de Osteosíntesis.

 

 

 

 

Recursos d’Internet

-www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

-www.secot.es

-www.efisioterapia.net

-www.sedolor.es

-www.sefidsp.es

-www.aefi.net

-www.sermef.es


Programari

Microsoft PowerPoint


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 201 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 202 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 203 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 201 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda