Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tractament Fisioterapèutic en Neurologia

Codi: 102998 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carina Francisco
Correu electrònic:
carina.francisco@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  • Fonaments en Neuroanatomia i Neurofisiologia: Comprensió sòlida de l'anatomia i fisiologia del sistema nerviós, essencial per interpretar les patologies neurològiques més comunes en l'àmbit de la neurorrehabilitació.
  • Habilitats Bàsiques en Fisioteràpia: Coneixement i experiència pràctica en tècniques fonamentals de fisioteràpia.
  • Rol del Fisioterapeuta en Neurorrehabilitació: Familiaritat amb les funcions i responsabilitats del fisioterapeuta dins de l'equip de neurorrehabilitació.
  • Assignatures de Fisioteràpia en Neurologia: Es recomana encaridament haver aprovat prèviament assignatures relacionades amb la Fisioteràpia en Neurologia.

Objectius

Els objectius de l'assignatura són:

  • Assentar les bases del tractament fisioterapèutic en neurologia avançada
  • Aprofundir habilitats de les tècniques complementàries aplicades en neurorehabilitació
  • Desenvolupar el raonament clínic en neurorehabilitació per a l'abordatge del pacient neurològic a causa de la seva complexitat potencial
  • Conèixer les diferents tècniques de fisioteràpia neurològica avançada
  • Practicar l'aplicabilitat de les diferents tècniques de fisioteràpia neurològica avançada a pacients simulats o reals
  • Conèixer el treball en equip multidisplinar en neurorehabilitació

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
  4. Aplicar els mètodes i tècniques avançades de fisioteràpia referides a les patologies neurològiques.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  7. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  8. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  9. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  10. Enumerar els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els aspectes fisioterapèutics i ortopèdics que s'apliquen en les malalties neurològiques.
  11. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
  12. Explicar detalladament la fisiopatologia de les malalties neurològiques i identificar les manifestacions que apareixen al llarg del procés.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Raonar amb sentit crític.
  20. Resoldre problemes.
  21. Treballar en equip.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  23. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

 CONTINGUT TEÒRIC-PRÀCTIC:

 

Tots els continguts seran impartits presencialment pel professor.

  • Bases científiques del control i laprenentatge motor.
  • Intervenció precoç i pacient crític neurològic.
  • Revisió de les tècniques manuals més útils en neurorehabilitació.
  • Trastorns no motors freqüents en el pacient neurològic de gran influència per a la fisioteràpia.
  • Estabilitat (core stability) i mobilitat en pacients neurològics.
  • Tractament del control postural i equilibri.
  • Correcció dels patrons de marxa.
  • Tractament i abordatge funcional de lextremitat superior.
  • Tractament dels trastorns sensitius i dolor neuropàtic.
  • Realitat virtual i teràpia amb mirall (mirror therapy).
  • Constraint-induced moviment therapy (CIMT).
  • Altres tecniques terapeutiques freqüentment utilitzades en la practica clinica actual Estudi de casos clínics

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 30 1,2 3, 4, 19, 20, 21
TEORIA (TE) 10 0,4 3, 4, 6, 7, 12, 19, 20, 21
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ DE TREBALLS 2 0,08 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 21
Tipus: Autònomes      
elaboració de treballs i informes així com recerca d'informació a compartir a les classes presencials 26 1,04 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 21
ESTUDI PERSONAL 78 3,12 3, 4, 6, 8, 9, 19

 

 

La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.

Classes teòriques:

- exposició del contingut per part del professor

Classes pràctiques:

- pràctica entre estudiants

- estudi de casos clínics reals en grup

- Exposició de treball de recerca per part dels estudiants

 

Les classes practiques són de caràcter amb minim d'assistència de 80%. Durant les classes practiques se seguirà una guia prèviament publicada en moodle però són els estudiants els responsables de crear els seus propis apunts i conclusions de cada classe practica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada. 50% 1 0,04 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 15, 16, 17, 19, 20
Avaluació escrita 40% 2 0,08 3, 4, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 18, 19, 20
Entrega de treball escrits i oral 10% 1 0,04 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 19, 20, 21, 22, 23

Aquesta assignatura NO ofereix l'opció d'avaluació única. La qualificació final es basarà en un sistema d'avaluació contínua que integra diversos components:

  1. Treball Escrit en Grup (NT)

    • Descripció: Consisteix en el lliurament i la presentació d'un treball escrit realitzat en grup.
    • Ponderació: 10% de la nota final.
  2. Examen Pràctic (NEP)

    • Descripció:Es tracta d'una avaluació objectiva estructurada que simula la resolució d'un cas clínic i l'execució d'un pla terapèutic. Es realitza en parelles, amb una durada de 15 minuts. Es valorarà:
      • L'habilitat manual en l'aplicació de les tècniques.
      • L'adequació de la tècnica/maniobra escollida a la situació plantejada.
      • La planificació i estructuració de l'abordatge.
      • El maneig del pacient.
      • Aspectes relacionats amb l'actitud del terapeuta i el raonament clínic.
    • Ponderació: 50% de la nota final.
  3. Examen Teòric (NET)

    • Descripció:Avaluació escrita composta per:
      • 20 preguntes de selecció múltiple: Amb 4 possibles respostes i només una de correcta. Cada resposta correcta suma 0,35 punts.
      • 2 preguntes de resposta oberta: De desenvolupament, on cada resposta correcta suma 1 punt.
      • 3 preguntes de resposta curta: On cada resposta correcta suma 0,5 punts.
    • Ponderació: 40% de la nota final.

Criteris d'Aprovació i No Avaluació

Per aprovar l'assignatura, és imprescindible complir amb l'assistència mínima obligatòria i realitzar totes les proves avaluables.

La Nota Final es calcularà mitjançant la següent fórmula:

Nota Final=(NET×0.40)+(NEP×0.50)+(NT×0.10)

S'aprovarà l'assignatura amb una Nota Final igual o superior a 5.

Si un estudiant no pot aportar suficients evidències d'avaluació (és a dir, no compleix amb l'assistència mínima obligatòria o falla alguna de les proves d'avaluació), l'assignatura es consignarà com a NO AVALUABLE.

 

Convocatòria de Recuperació

En la convocatòria de recuperació, s'aplicarà el mateix sistema d'avaluació contínua que en la convocatòria ordinària:

  • Part Teòrica: Inclourà preguntes sobre el contingut exposat a classe i sobre els temes dels treballs presentats.
  • Part Pràctica: Consistirà en la simulació de la resolució d'un cas clínic.

La revisió de la qualificació final en la recuperació seguirà el mateix procediment que per a l'avaluació contínua.

 

Alumnes de Programes d'Intercanvi

Els alumnes de programes d'intercanvi seran avaluats seguint els mateixos criteris que els alumnes regulars de la UAB.


Bibliografia

  • Nijboer TCW, Winters C, Kollen BJ, Kwakkel G. Impact of clinical severity of stroke on the severity and recovery of visuospatial neglect. PLoS One. 2018;13(7):1–11.
  • Furie KL, Jayaraman M V. 2018 Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke. Stroke. 2018;49:509–10.
  • Powers WJ, Rabinstein AA, Ackerson T, Adeoye OM, Bambakidis NC, Becker K, et al. Guidelines for the early management of patients with acute ischemic stroke: 2019 update to the 2018 guidelines for the early management of acute ischemic stroke a guideline for healthcare professionals from the American Heart Association/American Stroke A. Vol. 50, Stroke. 2019. 344–418
  • Imura T, Nagasawa Y, Fukuyama H, Imada N, Oki S, Araki O. Effect of early and intensive rehabilitation in acute stroke patients: retrospective pre-/post-comparison in Japanese hospital. Disabil Rehabil [Internet]. 2018;40(12):1452–5.
  • Dąbrowski J, Czajka A, Zielińska-Turek J, Jaroszyński J, Furtak-Niczyporuk M, Mela A, et al. Brain Functional Reserve in the Context ofNeuroplasticity after Stroke. Neural Plast. 2019;1–10.
  • Sasmita AO, Kuruvilla J, Ling APK. Harnessing neuroplasticity: modern approaches and clinical future. Int J Neurosci. 2018;128(11):1061–77.
  • Carey L, Walsh A, Adikari A, Goodin P, Alahakoon D, De Silva D, et al. Finding the Intersection of Neuroplasticity, Stroke Recovery, and Learning: Scope and Contributions to Stroke Rehabilitation. Neural Plast. 2019;1–15.
  • Pin-Barre C, Laurin J. Physical Exercise as a Diagnostic, Rehabilitation, and Preventive Tool: Influence on Neuroplasticity and Motor Recovery after Stroke. Neural Plast. 2015;1–12.
  • Livingston-Thomas J, Nelson P, Karthikeyan S, Antonescu S, Jeffers MS, Marzolini S, et al. Exercise and Environmental Enrichment as Enablers of Task-Specific Neuroplasticity and Stroke Recovery. Neurotherapeutics. 2016;13:395–402.
  • Crozier J, Roig M, Eng JJ, MacKay-Lyons M, Fung J, Ploughman M, et al. High-intensity interval training after stroke: An opportunity to promote functional recovery, cardiovascular health, and neuroplasticity. Neurorehabil Neural Repair. 2018;32(6–7):543–56.
  • Cano de la Cuerda. Nuevas Tecnologías en Neurorehabilitación. plicacione diagnósticas y terapéuticas. Madrid: Panamericana, 2018.
  • Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice.5th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2016
  • Krakauer J, Carmichael S. Broken Movement: the neurobiology of motor recovery after stroke. 2017
  • Yang J, Zhao Z, Du C, Wang W, Peng Q, Qiu J, Wang G. The realization of robotic neurorehabilitation in clinical: use of computational intelligence and future prospects analysis. Expert Rev Med Devices. 2020 Dec;17(12):1311-1322.
  • Wiers RW, Verschure P. Curing the broken brain model of addiction: Neurorehabilitation from a systems perspective. Addict Behav. 2021 Jan;112:106602.
  • Yamout B, Sahraian M, Bohlega S, Al-Jumah M, Goueider R, Dahdaleh M, Inshasi J, Hashem S, Alsharoqi I, Khoury S, Alkhawajah M, Koussa S, Al Khaburi J, Almahdawi A, Alsaadi T, Slassi E, Daodi S, Zakaria M, Alroughani R. Consensus recommendations for the diagnosis and treatment of multiple sclerosis: 2019 revisions to the MENACTRIMS guidelines. Mult Scler Relat Disord. 2020 Jan;37:101459.
  • Learmonth YC, Motl RW. Exercise Training for Multiple Sclerosis: A Narrative Review of History, Benefits, Safety, Guidelines, and Promotion. Int J Environ Res Public Health. 2021 Dec 16;18(24):13245.
  • Osborne JA, Botkin R, Colon-Semenza C, DeAngelis TR, Gallardo OG, Kosakowski H, Martello J, Pradhan S,Rafferty M, Readinger JL, Whitt AL, Ellis TD. Physical Therapist Management of Parkinson Disease: A Clinical Practice Guideline From the American Physical Therapy Association. Phys Ther. 2022 Apr 1;102(4):pzab302.
  • Powers WJ, Rabinstein AA, Ackerson T, Adeoye OM, Bambakidis NC, Becker K, Biller J, Brown M, Demaerschalk BM, Hoh B, Jauch EC, Kidwell CS, Leslie-Mazwi TM, Ovbiagele B, Scott PA, Sheth KN, Southerland AM, Summers DV, Tirschwell DL. Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke: 2019 Update to the 2018 Guidelines for the Early Management of Acute Ischemic Stroke: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke. 2019 Dec;50(12):e344-e418.
  • Gittler M, Davis AM. Guidelines for Adult Stroke Rehabilitation and Recovery. JAMA. 2018 Feb 27;319(8):820-821. doi: 10.1001/jama.2017.22036. PMID: 29486016.
  • Demont A, Gedda M, Lager C, de Lattre C, Gary Y, Keroulle E, Feuillerat B, Caudan H, Sancelme Z, Isapof A, Viehweger E, Chatelin M, Hochard M, Boivin J, Vurpillat P, Genès N, de Boissezon X, Fontaine A, Brochard S. Evidence-Based, Implementable Motor Rehabilitation Guidelines for Individuals With Cerebral Palsy. Neurology. 2022 Aug 16;99(7):283-297.
  • de Silva RN, Vallortigara J, Greenfield J, Hunt B, Giunti P, Hadjivassiliou M. Diagnosis and management of progressive ataxia in adults. Pract Neurol. 2019 Jun;19(3):196-207. doi: 10.1136/practneurol-2018-002096.
  • Keita M, McIntyre K, Rodden LN, Schadt K, Lynch DR. Friedreich ataxia: clinical features and new developments. Neurodegener Dis Manag. 2022 Oct;12(5):267-283. doi: 10.2217/nmt-2022-0011. Epub 2022 Jun 29.
  • Martin Ginis KA, van der Scheer JW, Latimer-Cheung AE, Barrow A, Bourne C, Carruthers P, Bernardi M, Ditor DS, Gaudet S, de Groot S, Hayes KC, Hicks AL, Leicht CA, Lexell J, Macaluso S, Manns PJ, McBride CB, Noonan VK, Pomerleau P, Rimmer JH, Shaw RB, Smith B, Smith KM, Steeves JD, Tussler D, West CR, Wolfe DL, Goosey-Tolfrey VL. Evidence-based scientific exercise guidelines for adults with spinal cord injury: an update and a new guideline. Spinal Cord. 2018 Apr;56(4):308-321.

Programari

  • Moodle
  • Microsoft teams
  • Classes teòriques presencials
  • Classes pràctiques presencials
  • Google forms
  • Google Meet

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 301 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda