Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Avaluació Clínica en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor

Codi: 102985 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Fisioteràpia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Hector Corominas Macias
Correu electrònic:
hector.corominas@uab.cat

Equip docent

Carlos Lopez Perez
Patricia Moya Alvarado

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És necessari que l’estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de les assignatures d’Anatomia Humana  i  Biomecànica realitzades en el primer curs.

És convenient així mateix, haver assolit els coneixements i competències bàsiques en l’assignatura Psicologia Humana.


Objectius

Els objectius generals de l’assignatura comprenen la valoració de l’aparell locomotor a partir de les dades clíniques obtingudes de l’anamnesi, la inspecció i l’exploració física. Es definiran els parámetres clínics de normalitat o anormalitat , que permetin elaborar una primera aproximació diagnòstica i una orientació terapèutica. 

Tota l´assignatura té en compte la perspectiva de gènere i l´us de llenguatge no sexista.

 

 

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions de la fisioteràpia en les diferents especialitats clíniques que tracten les afeccions de l'aparell locomotor.
  5. Aplicar mètodes específics d'intervenció de fisioteràpia per promoure hàbits de vida saludables, en relació amb l'aparell locomotor, a través de l'educació per a la salut.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic en alteracions de l'aparell locomotor.
  8. Descriure i analitzar el moviment humà.
  9. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema musculoesquelètic.
  10. Descriure i aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  11. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  12. Descriure les guies de bona pràctica clínica aplicades a les alteracions de l'aparell locomotor.
  13. Enumerar els diferents tipus de material i aparells que cal utilitzar en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  14. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema musculoesquelètic.
  15. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  16. Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia en les alteracions de l'aparell locomotor.
  17. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  18. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Localitzar mitjançant la palpació en superfície els diferents músculs.
  21. Organitzar i planificar.
  22. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  23. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  24. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  25. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  26. Raonar amb sentit crític.
  27. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema musculoesquelètic.
  28. Resoldre problemes.
  29. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  30. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Pendent confirmació d´horaris


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitat guiada 0,5 0,02
PLABs 10 0,4 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25, 27, 29, 30
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) 9 0,36 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
TEORIA (TE) 26 1,04 1, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25, 27, 29, 30
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 19 0,76 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25, 27, 29, 30
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 22, 24, 25, 27, 29, 30
LECTURA DE TREBALLS 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

1. Les classes teòriques seran presencials i es proposa la següent metodologia de treball: durada 2 hores amb un format mixt dde teoria, resolució de dubtes, kahoots i cassos clínics. 

2. Les pràctiques, seran impartides pel fisioterapeuta Carlos López i es desenvoluparan en les aules de pràctiques, d'acord amb el calendari establert i les mesures de seguretat imposades per la Universitat en relació al covid19 

Cal recordar que aquesta guia pot presentar alguna modificació posterior a la seva publicació, en funció dels esdeveniments relacionats amb la pandèmia per coronavirus. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada 40% 4,42 0,18 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: cassos clínics 60% 1,08 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Avaluació ünica 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluacio unica.

 

Avaluació:

L’examen es dividirà en dues proves:

 

Prova escrita: 50 preguntes que poden ser de tipus test, casos clínics i/o test d’imatges.

 

Examen pràctic: Consta de (1) simulacre d’avaluació d’un cas on l’alumne ha de demostrar les habilitats de comunicació amb el pacient, raonament clínic, selecció de maniobres objectives adients i execució de les mateixes. 

 

Les puntuacions màximes que es poden obtenir de cada examen són:

 

Prova escrita – 6 punts

Examen pràctic – 4 punts

 

La nota final de l’assignatura serà la suma de la nota de cada examen (escrit + pràctic).

 

Per poder fer sumatori de les puntuacions, cal assolir com a mínim el 40% de la nota final de la prova escrita i al menys un 50% de la part pràctica.

  

Si no s’assoleix aquest mínims en alguna de les dues proves, no es farà el sumatori i l’assignatura constarà com a suspesa.

 

L’assignatura es considerarà aprovada amb una puntuació igual o superior a 5 punts i suspesa amb una puntuació igual o inferior a 4,9 punts.

 

Els estudiants que no hagin superat l’assignatura es podran presentar a una prova de recuperació, que es realitzarà en la data oficial del mes corresponent.

 

No tindran dret a la prova de recuperació aquells alumnes que no s’hagin presentat a qualsevol de les dues proves d’avaluació.

 

L'alumne que hagi suspés (nota final igual o inferior a 4,9) haurà de presentar-se només a la part suspesa (teòric i/o pràctic).

 

En aquest cas, només hi haurà dues qualificacions possibles, que constaran en l’acta final:

 

– Aprovat (igual o superior a 5 punts)

 

– Suspès (igual o inferior a 4,9 punts).


Bibliografia

1- EXPLORACIÓN CLÍNICA PRÁCTICA. Noguer-Balcells. 28 edd. Elsevier. 2016

2-  FISIOTERAPIA DEL APARATO LOCOMOTOR. Estructuras, funciones, medidas de actuación sobre afecciones. Editorial Ploke-Reichel. 2007

3-  EVOLUCIÓN HUMANA. Roger Lewin. Salvat-Editores 2000.  

4-  EXPLORACIÓN FÍSICA DE LA COLUMNA VERTEBRAL Y LAS EXTREMIDADES. Stanley Hoppenfeld. 1979

5-  DIAGNOSTICO FISOTERÁPICO. CONCEPCIÓN, REALIZACIÓN, APLICACIÓN EN LA PRÁCTICA LIBRE Y HOSPITALARIA.  Éric Viel. ED. Masson- 2006

6-  TÉCNICAS DE BALANCE MUSCULAR. Daniel's y Wothingham  Ed. Elsevier. 2014

7-  PRUEBAS CLINICAS PARA PATOLOGIA OSEA, ARTICULAR Y MUSCULAR. K.Buckup. ED. Masson. 2013

8- PROCESO EVALUATIVO MUSCULOESQUELÉTICO. Hazel M.Clarkson. Ed.  Paidotribo. 2003

9.- THE MUSCLE AND BONE PALPATION MANUAL. Joseph E. Muscolino. Mosby Elsevier 2008

10.- MANUAL DE PRUEBAS DIAGNÓSTICAS. TRAUMATOLOGÍA Y ORTOPEDIA. A.Jurado Bueno, Ivan Medina Porqueres Ed Paidotribo- 2002.  

11.- EXPLORACIÓN Y EVALUACIÓN NEUROMUSCULOESQUELÉTICA. UN MANUAL PARA TERAPEUTAS. Nicola J.Petty, Ann P. Moore. Ed. Mc Graw-Hill-Interamericana. 2003

12. KENDALL’S. MUSCULOS, PRUEBAS, FUNCIONES Y DOLOR POSTURAL. Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary, Patricia Geise Provance. Edit. . Marban. 5 ed. 2008

13. ATLAS DE ANATOMIA PALPATORIA. Serge Tixá ( tomus 1 i 2)   Ed Elsevier( 3ed) . Barcelona 2014

 

Pàgines web d'interès

 

www.efisioterapia.net

www.fisonet.net

www.aefi.net

www.scfisioterapia.cat

1- EXPLORACIÓN CLÍNICA PRÁCTICA. Noguer-Balcells. 25 ed. Elsevier.  2005

 

 

2-  FISIOTERAPIA DEL APARATO LOCOMOTOR. Estructuras, funciones, medidas de actuación sobre afecciones. Ploke-Reichel. 2007

 

3-  EVOLUCIÓN HUMANA. Roger Lewin. 2000

<spanstyle="text-decoration: underline;"> 

4- EXPLORACIÓN FÍSICA DE LA COLUMNA VERTEBRAL Y LAS EXTREMIDADES. Hoppenfeld. 1979

 

5-  DIAGNOSTICO FISOTERÁPICO. CONCEPCIÓN, REALIZACIÓN, APLICACIÓN EN LA PRÁCTICA LIBRE Y HOSPITALARIA.  Éric Viel. Masson- 1999

 

6-  TRAITÉ D’ANATOMIE DE LA THÉORIE À LA PRATIQUE PALPATOIRE.  Beauthier – Lefevre. Editions universitaires. 1990

 

7-  Daniels-Worthingham’s. PRUEBAS FUNCIONALES MUSCULARES. TÉCNICAS DE EXPLORACIÓN MANUAL. Hislop H.J. i Montgomery J.  Marban. 2002

 

8-  FUNDAMENTOS DE LAS TÉCNICAS DE EVALUACIÓN MUSCULOESQUELÉTICA. M.Lynn Palmer i Marcia E. Epler. Ed.Paidotribo. 2002

 

9- PROCESO EVALUATIVO MUSCULOESQUELÉTICO. Hazel M.Clarkson. Ec Paidotribo2003

 

10.- MANUEL DE PALPATION OSSEUSE ET MUSCULAIRE. Joseph E. Muscolino.  Elsevier- Massson.

 

11.- GUÍA DE VALORACIÓN ORTOPÉDICA CLÍNICA. Janice Loudon, Stephania L.Bell, jane Johnston. Ed Paidotribo . 2001.

 

12.- MANUAL DE PRUEBAS DIAGNÓSTICAS. TRAUMATOLOGÍA Y ORTOPEDIA. A.Jurado Bueno, Ivan Medina Porqueres Ed Paidotribo- 2002.  

 

13.- EXPLORACIÓN Y EVALUACIÓN NEUROMUSCULOESQUELÉTICA. UN MANUAL PARA TERAPEUTAS. Nicola J.Petty, Ann P. MooreMCGraw-Hill-Interamericana. 2001

 

14. KENDALL’S. MUSCULOS, PRUEBAS, FUNCIONES Y DOLOR POSTURAL. Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary, Patricia Geise Provance. Ed. Marbán. 4ª ed. 2005

 

15. ATLAS DE ANATOMIA PALPATORIA. Tixá Serge. Ed Masson ( 2 ed) . Barcelona 2006


Programari

No cal programari específic per a l'assignatura

En cas de classes virtuals, s'utlitzarà l'aplicatiu  TEAMS, com l'any passat. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 202 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 203 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 204 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 201 Català primer quadrimestre tarda