Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Fisioteràpia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Ser estudiant del grau de fisioteràpia.
Disposar de coneixements bàsics d’anatomia, histologia, física i exercici físic, que permetin comprendre el funcionament cardiorespiratori en persones sanes i en pacients amb patologia cardiorespiratòria o altres comorbiditats.
Tenir un nivell bàsic d’anglès i estar familiaritzat amb els principals cercadors i revistes científiques, per tal de poder dur a terme recerca bibliogràfica quan sigui necessari.
Conèixer la fisiologia de l’exercici i els principis de l’entrenament aplicats a la funció cardiorespiratòria.
Conèixer la fisiologia i anatomia cardiorespiratòria.
Adquirir nocions bàsiques sobre patologia i conèixer els beneficis de l’exercici físic en diverses patologies mèdiques.
Tenir nocions bàsiques per a la interpretació de la prova d’esforç cardiopulmonar.
Fisiologia de l’exercici i principis de l’entrenament
Conceptes bàsics: activitat física / exercici físic, condició física, sedentarisme / inactivitat física
Beneficis de l’exercici físic
Principis de l’entrenament
Fonts energètiques
Múscul esquelètic i control del moviment
Potència i capacitat aeròbica
Potència i capacitat anaeròbica
Resposta i adaptacions a l’exercici:
Cardiocirculatori
Sistema pulmonar
Altres òrgans (renal, gastrointestinal, neuroendocrí, hematològic, sèrie blanca i coagulació)
Beneficis de l’exercici físic en patologies cardiorespiratòries, comorbiditats associades i altres patologies mèdiques
Valoració de la capacitat funcional i la seva aplicació en l’entrenament
Mecanisme de fatiga amb l’exercici
Entrenament físic en condicions especials:
Hipòxia
Estrès tèrmic i exercici
Fisiologia de l’altitud i exercici
Hiperbària, microgravetat i exercici
Aspectes fisiològics de l’exercici físic en diferents etapes i poblacions:
Edat infantil
Envelliment
Dona
Obesitat: valoració de la composició corporal i la força muscular
Fisiologia pulmonar
Estructura i funció del pulmó
Ventilació / Difusió / Flux sanguini i metabolisme
Relació ventilació i perfusió
Transport de gasos per la sang
Control de la ventilació
Mecànica respiratòria
Fisiopatologia pulmonar
Fisiologia cardiovascular
Estructura i funció del sistema cardiovascular
Activitat elèctrica del cor
Funció cardíaca
Funció vascular
Control neurohormonal del cor i la circulació
Flux sanguini en els òrgans
Funció d’intercanvi de la microcirculació
Fisiopatologia cardiovascular
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de Laboratori (PLAB) | 7 | 0,28 | 3, 4, 6, 7, 14, 15, 16 |
Seminaris de Casos Clínics (SCC) | 13 | 0,52 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 14, 15, 16, 17, 18 |
Teoria (TE) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi Personal | 69 | 2,76 | 3, 4, 6, 7, 14, 15, 16 |
La docència combina classes magistrals, seminaris de casos clínics i pràctiques al laboratori de funció cardiorespiratòria
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple. | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Seminari | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Seminari | 15% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Seminaris de Casos Clínics (SCC) | 5% | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Teoria (TE) | 5% | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5, 7, 10, 12, 14, 15, 16 |
L’avaluació es durà a terme de la següent manera:
Assistència i participació a les classes teòriques i seminaris de casos clínics: 10 % de la nota final.
Treball grupal: entrega i presentació, que suposarà el 15 % de la nota final.
Treball individual: entrega i presentació oral, que representarà el 25 % de la nota final.
Examen tipus test: cada resposta correcta sumarà 1 punt i cada resposta errònia restarà 0,33 punts. La nota mínima per superar l’examen serà de 5 sobre 10. Aquest examen equival al 50 % de la nota final.
L’avaluació dels estudiants d’intercanvi serà la mateixa que la dels estudiants propis de la UAB.
En cas que l’estudiant no es presenti a l’examen teòric o no realitzi els treballs corresponents, serà considerat no avaluable i obtindrà un 0 en aquella part de l’avaluació.
D’acord amb l’article 116.8, quan es consideri que l’estudiant no ha aportat suficients evidències d’avaluació, l’assignatura s’indicarà com a no avaluable en l’acta corresponent.
Els estudiants que no superin l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada podran optar a un examen de recuperació.
Cal destacar que aquesta assignatura no s’acull a la modalitat d’avaluació única.
- Atlas de Anatomía Humana. Frank H. Netter. 7ª Edición. Elsevier.
- Fisiología Humana. JA Tresguerres. 3ª Edición. Ed Mc Graw-Hill Interamericana.
- Tratado de Fisiología Médica. Guyton y Hall. 13ª Edición. Elsevier.
- Netter Fundamentos de Fisiología. Susan E. Mulroney, Adam K. Myers. 2ª Edición. Elsevier.
- Fisiología Respiratoria. West. 7ª Edición. Editorial Médica Panamericana.
- Respiratory Physiology, a clinical approach. RM Schwartzstein. Lippincott Williams and Wilkins.
- Fisiopatología pulmonar. Fundamentos. John B. West. Lippincott Williams and Wilkins.
- Rehabilitación respiratoria. Gómez Garrido A. 1a ed. Madrid: Médica Panamericana; 2025.
- Rehabilitación cardíaca. Sanz Ayan P. 2a ed. Madrid: Médica Panamericana; 2025.
- Textbook of Pulmonary Rehabilitation. Enrico Clini et al. Springer
- Rehabilitación Respiratoria. Rosa Güell Rous et al. SEPAR
- Principios de Rehabilitación Cardíaca. Eulogio Pleguezuelos et al. Editorial Panamericana
- Manuales de procedimientos SEPAR.
- Guías de práctica clínica. SORECAR.
- Indicaciones e interpretación de gasometría. A. Crespo Giménez, F. J. Garcés Molina, Y. Casillas Viera y J. C. Cano Ballesteros. Medicine. 2007;9(90):5813-5816.
- Comprendiendo la Ergometría con Gases. Manuel Abeytua et al.
PowerPoint
Adobe Acrobat
Teams
Microsoft Word
Wooclap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 301 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 301 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 301 | Català | primer quadrimestre | tarda |