Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Fisioteràpia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir coneixements d’anatomia i fisiologia del sistema cardiorespiratori, necessaris per interpretar la fisiopatologia de les alteracions cardiopulmonars i decidir-ne l’abordatge terapèutic.
L'objectiu és proporcionar a l'alumnat els coneixements teòrics i les habilitats pràctiques necessàries per dur a terme avaluacions i intervencions pròpies de la fisioteràpia cardiorespiratòria, fonamentades en l'evidència científica i en la bona pràctica clínica.
En les darreres dècades, la fisioteràpia respiratòria ha esdevingut una peça clau en el tractament de nombroses patologies respiratòries, tant agudes com cròniques, i ha contribuït de manera significativa a la millora de la qualitat de vida de les persones afectades.
Els avenços en l'atenció sanitària, tant en l'àmbit preventiu com terapèutic, han incrementat l'esperança de vida de la població, incloent situacions clíniques greus i complexes. Això ha comportat un augment de la comorbiditat respiratòria, especialment entre les persones ingressades, institucionalitzades o d'edat avançada, fet que accentua la necessitat d’una atenció fisioterapèutica especialitzada.
A més, l'increment del nombre de nadons prematurs i el diagnòstic precoç de diverses malalties genètiques han consolidat el paper essencial de la fisioteràpia respiratòria en l'àmbit pediàtric i comunitari.
D'altra banda, les malalties cardíaques també es beneficien dels avenços terapèutics i de la detecció precoç. En aquest context, els programes de rehabilitació cardíaca han demostrat, segons l'evidència científica disponible, una millora en la qualitat de vida i un augment de la supervivència de les persones amb patologia cardíaca.
Contingut de les classes magistrals:
Recordatori d’anatomia cardiopulmonar
Recordatori de fisiologia respiratòria
Mecànica ventilatòria
Conceptes bàsics de fisiopatologia
Valoració en fisioteràpia respiratòria:
5.1. Anamnesi i exploració física
5.2. Constants vitals
5.3. Auscultació respiratòria (AR)
5.4. Radiologia de tòrax
5.5. Conceptes bàsics de les proves funcionals respiratòries (PFR)
5.6. Conceptes bàsics de la gasometria
5.7. Conceptes bàsics de les proves de capacitat funcional
5.8. Escales de valoració
Objectius generals de la fisioteràpia respiratòria
Conceptes bàsics d’oxigenoteràpia i teràpia inhalada (o aerosolteràpia)
Tècniques de fisioteràpia respiratòria:
8.1. Tècniquesde reeducació ventilatòria
8.2. Tècniques de drenatge de secrecions
Fisioteràpia respiratòria en patologies obstructives
Fisioteràpia respiratòria en patologies restrictives
Fisioteràpia respiratòria en la persona pacient quirúrgica
Fisioteràpia cardíaca en les patologies del cor
Fisioteràpia respiratòria en pediatria
Contingut de les activitats supervisades:
Auscultació respiratòria i exploració física
Tècniques de fisioteràpia respiratòria
Aspiració de secrecions
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 15 | 0,6 | |
TEORIA (TE) | 30 | 1,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS / CLASSES VIRTUALS (VIRT) / TUTORIES | 0,5 | 0,02 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 35 | 1,4 | |
ESTUDI PERSONAL | 33 | 1,32 | |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 19,5 | 0,78 |
L'assignatura s'impartirà mitjançant classes teòriques i classes pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i als seminaris. | 10% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 6, 9, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Proves objectives de selecció d'items d'elecció múltiple + prova d'assaig de preguntes restringides | 30% + 20% respectivament | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 21 |
Treball escrit + defensa oral | 30% + 10% respectivament | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
L'avaluació de l'assignatura es basa en un sistema d’avaluació continuada, que combina activitats individuals i grupals, tant escrites com pràctiques. Aquest sistema pretén valorar de manera integral els coneixements teòrics, les habilitats pràctiques i la participació activa de l'estudiantat.
L'assistència mínima del 80% a les activitats dirigides (PLAB) és obligatòria per aprovar l'assignatura, ja que aquestes activitats són fonamentals per al desenvolupament competencial de l'alumnat.
A continuació, es detalla la distribució de les evidències d’avaluació, els criteris de superació i les condicions per a la recuperació.
Sistema d'avaluació
L'assistència mínima obligatòria al 80% de les activitats dirigides (PLAB) és requisit indispensable per superar l'assignatura. Aquesta assistència tindrà un valor del 10% de la nota final.
El treball escrit en grup s'aprovarà amb una puntuació mínima de 5 sobre 10 i representarà el 30% de la nota final. Tots els grups hauran de preparar una presentació oral, tipus pòster, que defensaran a l'aula; aquesta tindrà un pes del 10% sobre la nota final.
La prova escrita constarà d'un testamb quatre opcions de resposta, amb una única resposta correcta. Les respostes incorrectes penalitzaran un 25% del valor d'una resposta correcta. La prova es considerarà superada amb una nota mínima de 5 sobre 10 i tindrà un pes del 30% de la nota final.
La prova escrita també inclourà una part d'assaig amb preguntes restringides, basada en un cas clínic. S'aprovarà amb una puntuació mínima de 5 sobre 10 i suposarà el 20% de la nota final.
Per poder obtenir la nota final, cal superar amb una nota mínima de 5 cadascuna de les parts següents: el treball final, el test i el cas clínic de la prova escrita.
Supòsits específics:
Si qualsevol de les parts no s'ha aprovat, l'assignatura es considerarà suspesa, encara que la mitjana ponderada sigui igual o superior a 5. En aquest cas, la nota final que constarà a l'expedient acadèmic serà la de la part amb qualificació més baixa.
Si la mitjana ponderada de l'estudiant és inferior a 5, aquesta serà la qualificació final, independentment de les qualificacions parcials.
Cal presentar-se a totes les activitats d'avaluació per poder aprovar l'assignatura i, si escau, tenir dret a la recuperació. L'absència en qualsevol de les proves es considerarà com a “no avaluable”, i en aquest cas no es podrà optar a la recuperació.
El lliurament de treballs fora de termini, la detecció de plagi o l'ús indegut d'eines d'intel·ligència artificial (IA) generativa —com ChatGPT o altres plataformes— en qualsevol evidència comportarà una qualificació de 0 en aquella activitat i, per tant, la no superació de l'assignatura sense opció a recuperació.
Els/les estudiants que no superin l'assignatura podran optar a una prova de recuperació només de la part o parts suspeses. En cas de superar-la, la qualificació màxima serà de 5.
Per obtenir una Matrícula d'Honor, caldrà haver obtingut una puntuació final igual o superior a 9,5.
Avaluació única
L'estudiant que opti per aquest sistema ha de tenir en compte que:
Les evidències d'avaluació seran les mateixes i tindran el mateix pes que en l'avaluació continuada.
Totes les evidències es realitzaran el mateix dia, que coincidirà amb la data oficial de l'examen de l'assignatura, segons el calendari acadèmic de la UAB.
Es manté el mateix sistema de recuperació que en el cas de l'avaluació continuada.
El procediment de revisió de la qualificació final també serà el mateix que per a l'avaluació continuada.
Nota sobre l’ús responsable d’eines d’intel·ligència artificial (IA):
L'ús d’eines d'IA generativa (com ChatGPT o d’altres) pot estar permès com a suport en tasques acadèmiques, sempre que s'utilitzin de manera ètica i transparent. Per exemple, es poden emprar per resoldre dubtes puntuals, reformular frases o millorar la redacció, però mai com a substitut del treball reflexiu o crític de l’estudiant.
Qualsevol aportació rellevant generada amb IA ha de quedar degudament indicada en el treball, bé en un apartat d’agraïments o com a nota a peu de pàgina. En cas de dubte, es recomana consultar prèviament amb el professorat.
Bàsica:
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.
Els/Les docents podria que fessin ús d'aplicacions com Kahoot o Wooclap per la dinamització de les classes.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 203 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 204 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 201 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |