Logo UAB

Fisiologia Aplicada

Codi: 102916 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Medicina OT 3

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Mesquida Febrer
Correu electrònic:
jaume.mesquida@uab.cat

Equip docent

Maria Candelaria De Haro López
Guillem Gruartmoner de Vera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes corporals, particularment de les assignatures Fisiologia Mèdica I i Fisiologia General. Màxim nombre d’alumnes matriculats: 80 

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.

És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i 
organització del cos humà i els seus sistemes corporals, particularment de les assignatures Fisiologia 
Mèdica I i  Histologia i Fisiologia General. 
Màxim nombre d’alumnes matriculats: 80 

 


Objectius

L’assignatura de Fisiologia Aplicada, programada durant el tercer curs del Grau en Medicina, té com a finalitat introduir l’estudiant en la comprensió dinàmica dels conceptes fisiològics dels diferents sistemes funcionals, amb l’objectiu d’integrar-los en la pràctica clínica diària, amb especial interès en l'atenció a la patologia mèdica aguda.  Els objectius formatius generals de l’assignatura són:

- Comprendre els mecanismes de resposta dels diferents òrgans i sistemes davant situacions clíniques agudes.

- Integrar els coneixements adquirits a les matèries troncals de Fisiologia Mèdica, així com incorporar nous conceptes relacionats amb la resposta a la malaltia aguda.

- Aplicar la valoració fisiològica en el context de la sistemàtica ABCD durant l’avaluació clínica.

- Introduir-se en l’ús de mètodes pràctics per a la valoració del funcionament dels diferents sistemes de l’organisme.

 


Competències

  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Fisiologia respiratòria i suport respiratori instrumentalitzat

Insuficiència respiratòria aguda i crònica

Fisiologia de la ventilació mecànica

Transport d'oxigen als teixits

Avaluació de l'oxigenació tissular a peu de llit

Monitoratge cardiovascular

Alteracions i resposta microcirculatòria a la malaltia aguda

Bases fisiològiques pel suport hemodinàmic

Interacció cor-pulmó

Monitoratge neurològic

Resposta a la infecció

Bases fisiològiques per al suport renal agut i la depuració extrarenal

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 15 0,6
TEORIA (TE) 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Exposició i discussió de cas clínic 2 0,08
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 36 1,44 1

Classes teòriques:

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants.

L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes del programa de l’assignatura.

Classes pràctiques:

Sessions de pràctiques a la Unitat de Cures Intensives per l’observació i realització de procediments, l’aprenentatge pràctic de tècniques d'avaluació funcional i la seva aplicació mèdica. S’hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu.

Docència Supervisada:

Es realitzarà l'exposició i debat d'un cas clínic a la finalització del període pràctic.

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova objectiva de resposta múltiple (40%) 40% 3 0,12 1
Avaluació mitjançant activitat a les pràctiques i discussió de cas clínic (30%) 30% 2 0,08 1
Prova objectiva de resposta lliure (30%) 30% 2 0,08 1

Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:

- Prova objectiva de resposta múltiple sobre els coneixements adquirits (40% de la nota final)

Avaluació mitjançant activitat a les pràctiques i discussió de cas clínic (30% de la nota final)

- Avaluació continuada de l'activitat a les pràctiques i la preparació del cas clínic (30% de la nota final)

Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.

Es programarà una prova de recuperació pels alumnes que no superin l'assignatura amb un format a determinar.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Bibliografia

 

– BERNE R, LEVY M. Fisiología (4ª ed.). Elsevier-Mosby, 2009. 
– GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (12ª ed.). Elsevier-Saunders, 2009. 
– TRESGUERRES JAF. Fisiología Humana (4ª ed.). Mc Graw Hill-Interamericana, 2010.

– WEST JB. Fisiología Respiratoria (10ª ed.). Editorial Médica Panamericana, 2021. 

– GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (12ª ed.). Elsevier-Saunders, 2009. 

 


Programari

NO necessitat de cap programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura