Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Informàtica | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té cap prerequisit oficial. S'assumeix que l'estudiant ha cursat l'assignatura prèvia de la matèria, Sistemes Operatius, i que té els coneixements de programació obtinguts en les assignatures corresponents.
En cas de discrepàncies entre les versions d'aquesta guia en els diferents idiomes, preval la versió en Català.
Aquesta és la segona assignatura de la matèria “Sistemes operatius i xarxes”, on s'exposen els conceptes relatius al funcionament de les xarxes basades en els protocols TCP/IP (i Internet en particular), tant des del punt de vista de la interconnexió de xarxes, com des de la relació entre els ordinadors dels extrems i de les aplicacions que ofereixen serveis als usuaris.
Els objectius formatius de l'assignatura són, per una banda, que els estudiants assoleixin una visió general dels conceptes relacionats amb les xarxes d'ordinadors i amb la interconnexió de xarxes heterogènies; que coneguin en detall les qüestions i protocols relacionats amb l'operació conjunta de sistemes heterogenis sobre un conjunt de xarxes interconnectades i les principals aplicacions distribuïdes en aquests sistemes, amb nocions sobre el seu desenvolupament. Per altra banda, els estudiants hauran de ser capaços de dissenyar xarxes internet extensibles i robustes, configurar connexions a xarxes internet, i detectar i solucionar problemes de xarxa deguts a configuracions incorrectes o atacs als protocols.
Tema 1. Introducció
Tema 2. Protocols d'interconnexió de xarxes
Tema 3. Protocols d'extrem a extrem
Tema 4. Protocols d'aplicació
Tema 5. Protocols avançats d'interconnexió de xarxes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 6, 8, 9 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 3, 4, 6, 8, 9 |
Sessions de pràctiques al laboratori | 12 | 0,48 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades proposades a classe | 8 | 0,32 | 1, 3, 4, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració dels problemes de l'assignatura | 30 | 1,2 | 1, 3, 9, 10, 11 |
Estudi i preparació de les proves d'avaluació | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Preparació i treball autònom de pràctiques | 24 | 0,96 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11 |
Al llarg de l'assignatura es duran a terme les següents activitats:
No hi ha previst cap tractament diferenciat pels estudiants que es trobin repetint l'assignatura.
S'utilitzarà el campus virtual de la UAB (aules moodle) com a plataforma de comunicació estudiants-professors, i entre estudiants. Així com pel lliurament d'activitats i accés als documents de treball del curs.
Les competències transversals que es treballen en l'assignatura són T02.01 - Treballar de manera autònoma i T02.03 - Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada. Aquestes competències es treballen en diverses parts de l'assignatura, com en l'elaboració de problemes, preparació de proves teòriques i pràctiques, i sessions de laboratori. L'avaluació individual del traball realitzat en les pràctiques inclou el grau d'autonomia de l'estudiant a través de preguntes concretes en què ha de solucionar aspectes específics de la seva pràctica. Si l'alumne no ha assolit la competència, no pot superar aquestes validacions. El lliurament de les activitats fora de temps, penalitza la nota de l'estudiant. D'aquesta manera s'està avaluant la competència de gestió del temps de l'estudiant. En l'avaluació del supòsit pràctic s'està avaluant també la competència T02.03, ja que l'estudiant ha de demostrar la seva competència per resoldre un problema que es podria trobar en el món professional, en un temps limitat i amb uns recursos limitats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats | 10%. No s'exigeix nota mínima per aquesta part | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 9, 10 |
Controls de coneixements i habilitats | 15%. No s'exigeix nota mínima per aquesta part | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 6, 10, 11 |
Examen final de validació de coneixements | 40%. La nota mínima exigida per aquesta part és de 5 sobre 10 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11 |
Seguiment de les sessions pràctiques amb possibilitat d'un control escrit en la mateixa sessió. | 15%. La nota mínima exigida per aquesta part és de 5 sobre 10 | 2 | 0,08 | 5, 7, 8, 10, 11 |
Suspòsit pràctic | 5%. No s'exigeix nota mínima per aquesta part. | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 6, 10, 11 |
Validació de les sessions de laboratori | 15%. La nota mínima exigida per aquesta part és de 4 sobre 10 | 1 | 0,04 | 5, 7, 8, 10, 11 |
Criteris d'avaluació
L'avaluació serà continuada i formativa a partir de les evidències d'aprenentatge generades pels alumnes en les activitats participatives a classe, el control i exàmens finals de validació de coneixements i el de validació de treball al laboratori.
Activitats i instruments que s'usaran per avaluar:
Activitats a classe
Són activitats que es duen a terme dins de les sessions de teoria i de problemes, sense periodicitat regular. Com que són activitats presencials no tenen caràcter obligatori (no cal fer-les necessariament per aprovar l'assignatura, tot i que formen part de l'avaluació). Exemples d'aquestes activitats poden ser: un comentari sobre un documental curt passat a classe, la descripció d'una activitat teatralitzada feta a classe, unes preguntes test sobre la sessió de teoria o problemes acabada de fer la classe, analitzar el funcionament d'un protocol d'intercanvi d'informació d'encaminament, etc.
Controls i exàmens finals de validació de coneixements
Els controls de coneixements i habilitats són proves escrites individual que pretenen validar si cada estudiant va assolint els coneixements i habilitats de l'assignatura treballats fins a aquell moment. No eliminen matèria per l'examen final ni cal una nota mínima per aquests controls. Els exàmens finals de validació de coneixements i de treball de laboratori són proves escrites individuals que pretenen validar si cada alumne ha assolit de forma mínima els coneixements, habilitats i competències de l'assignatura. Aquests exàmens vénen motivats per l'elevada importància que es dóna a un correcte assoliment dels coneixements, habilitats i comeptències de les assignatures enl'entorn d’enginyeries on s'emmarca la titulació. És imprescindible aprovar l'examen final de validació de coneixements i el de validació de les sessions de laboratori per a superar l'assignatura.
Supòsit pràctic
Es realitzarà una petita prova en què l'estudiant resoldrà de manera individual un supòsit pràctic, aplicant les competències adquirides durant el curs. En aquest exercici es valida com l'estudiant ha integrat allò que ha après per tal de donar solució a un cas plausible que podria trobar-se, per exemple, en el seu futur professional.
Indicadors que s'usaran per qualificar l'aprenentatge assolit
En els problemes i treball tutoritzat els indicadors que usarem seran la constància individual en el treball, la cooperació entre els membres de cada equip, la qualitat de la feina feta i el grau de participació en el conjunt d'evidències. Són indicadors de qualitat la correcta utilització dels termes tècnics, la correcta redacció dels paràgrafs, i la bona estructura dels continguts lliurats. Valorarem també la constància en el treball. Valorarem que les resolucions dels problemes estiguin ben argumentades i corregides si s'escau. En les activitats a classe valorarem la participació dels alumnes i els informes o documents lliurats. En la part pràctica usarem com a indicadors la preparació (informes previs) i participació activa en les sessions de laboratori, i en l'avaluació final. En els controls i en els exàmens finals de validació de coneixements i de validació de pràctiques la indicació principal serà el grau de correcció de les respostes a les qüestions plantejades.
Nota sobre còpies, plagis, i altres irregularitats
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
- deixar copiar;
- presentar un treball de grup (del curs actual o d'anteriors) no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament els que no han treballat);
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant (com per exemple els generats amb eines d'Intel·ligència Artificial com ChatGPT, Copilot, etc.);
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, boligrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);
- parlar amb companys durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);
- copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens);
- usar o intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos.
La nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació). En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'estudiant que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidaran cap de les activitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intentde) en qualsevoldelesactivitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions
Ús de les eines d'Intel·ligència Artificial genertiva
En aquesta assignatura es reconeix l'ús creixent de la intel·ligència artificial generativa com a eina de suport, i per tant se n’admet l’ús de manera limitada. Amb caràcter general, només s'acceptarà l'ús d'aquestes eines per millorar aspectes formals del treball, com ara la redacció, l’estil, la claredat expositiva, la correcció lingüística o la traducció, i per l'obtenció d'assistència puntual en aspectes tècnics.
No és acceptable utilitzar eines d’intel·ligència artificial generativa per generar continguts del treball que estan sotmesos a avaluació, com ara plantejaments metodològics, dissenys, realització d’experiments, anàlisi o interpretació de resultats, elaboració d’idees, o formulació de conclusions. Aquestes tasques han de ser realitzades íntegrament per l’estudiant, ja que constitueixen la part essencial del treball intel·lectual i creatiu requerit per superar l’assignatura. Com que hi ha una gran diversitat de treballs, consulteu amb el vostre tutor/a en cas de dubte.
En qualsevol cas, els estudiants hauran d’indicar de manera explícita, en cadascun dels informes i lliurables, si s’han utilitzat eines d’intel·ligència artificial generativa, especificant quines s’han emprat, per a què i en quin grau. Un ús irresponsable, excessiu o innecessari d’aquestes eines pot tenir un impacte negatiu en la nota final del treball fi de grau. La detecció d’un ús no declarat o inadequat d’aquestes eines pot comportar el suspens de l’assignatura.
Qualificació final
La qualificació final de l'assignatura, que inclou valoració sobre l'adquisició de coneixements, habilitats i competències, serà la mitja de les parts de l'avauació ponderades d'aquesta manera:
La nota final del 20% corresponent als controls (15%) i del supòsit pràctic (5%), CSP, es calcularà en funció de la nota obtinguda a l'examen final de coneixements. Si la nota de CSP és igual o més gran que 1,5 i la puntuació de l'examen final és igual o més gran que 5, aleshores, es prendrà com a CSP, el màxim entre 5 i el seu valor. Això és degut al fet que en l'examen final de coneixement s'avalua tot el contingut teòric de l'assignatura.
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida,lanota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.0 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcionsde que s'atorgarà la qualificació de"noavaluable" als estudiants que no participin en capde les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
L'atorgació de matrícules d'honor es farà tenint en compte la participació activa en el desenvolupament de l'assignatura, per exemple col·laborant en la resolució de problemes en el fòrum de l'assignatura, l'obtenció de mèrits no avaluables indicats durant el curs, com ara els reptes, la nota final de l'assignatura, i la nota de la prova final de coneixements.
Només tindran la qualificació de No Avaluable l'estudiantat que no s'hagi presentat a cap prova d'avaluació.
Calendari d'avaluació:
Les dates d'avaluació es publicaran al Campus Virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al Campus Virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.
Es preveu fer una recuperació de l'examen final de validació de coneixements i de validació de sessions de laboratori per aquells alumnes que no el superin en la primera oportunitat.
No és possible recuperar les activitats de classe, ni els controls, ni el supòsit pràctic, per tractar-se de parts de l'avaluació que no es poden suspendre (no cal una nota mínima) i perquè formen part de l'avaluació continuada (no tenen sentit fora del context temporal en què es realitzen).
Serà possible revisar totes les activitats d'avaluació.
Convalidacions
No hi haurà cap convalidació automàtica i els estudiants que repeteixen l'assignatura no tindran un tracte diferenciat. Les convalidacions hauran de ser sol·licitades explícitament seguint el procediment que s'indicarà el primer dia de classe.
Avaluació única
Aquesta assignatura no pot ser avaluada mitjançant el procediment d'avaluació única.
Bibliografia bàsica:
Bibliografia complementària:
Enllaços web:
En l'assignatura s'utilitzarà codi lliure. En particular, s'utilitzarà el sistema operatiu GNU/Linux.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 411 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 412 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 432 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 471 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 415 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 416 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 417 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 418 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 419 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 420 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 421 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 422 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 423 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 424 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 41 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 43 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 45 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 47 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |