Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver cursat i aprovat Fonaments de Comunicacions, Senyals i Sistemes així com coneixements de càlcul i eqüacions diferecials.
Entendre el comportament d’un sistema lineal i arribar a dissenyar un regulador que permeti un bon comportament tant pel que fa a la dinàmica (estabilitat) com al seguiment d’una consigna (precisió).
El curs s’estructura en els següents temes:
L’Enginyeria de Control: En aquest primer tema presentarem l’Enginyeria de control com a disciplina. Es presentarà el marc general de control a partir de diversos exemples i la seva interpretació històrica.
Models: Es presentaran les diferents formes de representar sistemes dinàmics lineals i els enfocaments del control clàssic i modern. A partir de la Transformada de Laplace es representaran els sistemes mitjançant un diagrama de blocs l’algebra del qual estudiarem.
Sistemes de Control realimentat: Principis de anàlisi i funcionament dels sistemes de control en base a la realimentació. Senyals implicats i relacions d’anàlisi.
Linealitat: generació de models lineals en base a descripcions no-lineals del sistema a controlar. Concepte de punt d’operació i de variables incrementals i absolutes.
Regim Permanent: Anàlisi del comportament del sistema en règim estacionari. Caracterització de les constants d’error que ens permeten avaluar el rendiment del sistema respecte la capacitat de seguir entrades en referencia amb error zero.
Estabilitat i Robustesa: Mètodes per a avaluar la estabilitat del sistema en llaç tancat a partir dels models del sistema en llaç obert i el controlador a emprar. Es presenta la idea de robustesa com a tolerància a errors en el model com a representació del sistema real a controlar.
Controladors PID: Es presentarà el controlador mes emprat a nivell industrial, el controlador PID. Les diferents formulacions existents, significat dels seus paràmetres, mètodes de disseny i sintonia, etc
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Clases de Problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Clases de Teoria | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
Practiques | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Aquesta assignatura té un marcat caire d’enginyer. Teoria: és més aviat metodologia, per tant no és gaire diferent que els Problemes. Pràctiques: amb simulació s’estudien els problemes fets amb càlcul, la qual cosa ajuda a entendre’ls millor. Per això cal que l’alumne faci els exercicis que es proposen. Atès que el grup no és nombrós, es dedicaran unes hores de classe teòrica a fer seminaris en els que es “forci” als alumnes a participar en les discussions sobre els temes ja explicats a teoria. La realització de les pràctiques és obligatòria i a l’alumne se l’avalúa al llarg de les sessions d’acord amb el seu rendiment a les sessions. També es tindrà en compte el treball previ de preparació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques | 30% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Proves escrites | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19 |
Treball | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 15, 16, 18, 19 |
Aquesta assignatura s’avalua en base a tres qualificacions
La nota final de l’assignatura es calcula en base a
NOTA_FINAL=0.4*NotaExamen+0.3*NotaPràctiques+0.3*NotaTreball
Respecte a l’avaluació de l’assignatura:
Aquells estudiants que no superin l’assignatura en base a la avaluació continuada, tenen opció a una segona convocatòria en la que:
Utilització de IA: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat “
Referències clàssiques
Textos adicionals per aprofundir
Referencies per l’ús de MATLAB
MATLAB / Simulink
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 321 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 321 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 322 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 320 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |