Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació | OB | 2 |
Enginyeria Electrònica de Telecomunicació | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits formalment establerts, és molt recomanable un bon coneixement de l'funcionament bàsic d'un computador, dels sistemes digitals i fonaments de programació. (Fonaments d'Informàtica, Sistemes digitals i llenguatge C).
Els objectius bàsics de l'assignatura són:
•Definir el funcionament d'un sistema computador de propòsit general i d'un sistema encastat (embedded) basat en microcontroladors.
•Adquirir habilitats fonamentals de la programació en llenguatge assemblador.
•Donar una visió general dels perifèrics més usuals, com funcionen, com es controlen, i com es connecten a un equip informàtic utilitzant llenguatges d'alt nivell, com a C i assemblador.
INTRODUCCIÓ. ARQUITECTURA DE COMPUTADORS
- Conceptes bàsics: processadors i microcontroladors. Arquitectures típiques.
- Programació en assemblador.
- Repertori d'instruccions. Dades, tipus d’instruccions i estructures de control. Format d´instruccions. Procediments i ús de la pila.
SISTEMES D'ENTRADA / SORTIDA i PERIFÉRICS
- Classificació dels dispositius de E/S. Mòduls de E/S.
- Programació dels dispositius de E/S. Sincronització amb el processador i transferència de dades. Enquesta programada, interrupcions i DMA.
- Exemples de dispositius de E/S.
SISTEMA DE MEMÒRIA
- Característiques dels sistemes d'emmagatzematge
- Tipus de memòries. Organització de la memòria
- Jerarquia de la memòria.
DISSENY DE SISTEMES BASATS EN MICROCONTROLADORS
- Microcontroladors: organització interna, interfície externa. Mapa de memòria.
- Eines per al disseny de sistemes basats en microcontroladors: Plaques d'avaluació, simuladors i monitors.
- Depuradors: conceptes bàsics, tècniques maquinari i programari, conceptes avançats (Background Debug Mode).
- Programació de microcontroladors: Llenguatge assemblador i llenguatge C.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Laboratori | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 8, 9 |
Problemes | 12 | 0,48 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Teoria | 29 | 1,16 | 2, 5, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 125,5 | 5,02 | 3, 4, 5, 6, 8 |
Aquest plantejament del treball està orientat a promoure un aprenentatge actiu i a desenvolupar les competències de capacitat d'organització i planificació, comunicació oral i escrita, treball en equip i raonament crític. La qualitat del projecte realitzar, de la seva presentació i del seu funcionament es valorarà especialment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control Laboratori | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11 |
Pràctiques de laboratori | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova Individual 1: Processador i Repertori d'instruccions | 24% | 4 | 0,16 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Prova Individual 2: Entrada - Sortida | 24% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Prova Individual 2: Memòria del computador | 12% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 |
a. Procés i activitats d'avaluació programades
L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:
- Proves parcials de les classes magistrals i seminaris: Al llarg del curs es fan dues proves parcials on l'alumne verifica que ha adquirit els coneixements i habilitats definits en els objectius de l'assignatura, així com les seves competències treballades en les classes magistrals i seminaris. El percentatge de la primera prova parcial és del 40% respecte a la nota final de teoria, el percentatge de la segona prova parcial és del 60% respecte a la nota final de teoria. El percentatge de la nota final de teoria, respecte a la nota total de l'assignatura, és del 60%.
Per a obtenir la nota de teoria en l'avaluació contínua, s'ha d'obtenir en les proves parcials una nota superior o igual a 4 i la nota mitjana d'aquestes proves parcials (tenint en compte els pesos descrits), ha de ser major o igual que 5.
- Sessions de pràctiques de laboratori: En aquestes sessions de pràctiques els alumnes posen en pràctica, sobre una placa de desenvolupament, els coneixements adquirits en les classes magistrals i seminaris. El percentatge de la nota final d'aquestes sessions de pràctiques, respecte a la nota total de l'assignatura, és del 30%.
És obligatòria l'assistència a totes les sessions de pràctiques. Es tolera una absència a una sessió de pràctiques per motius justificats oficialment, però en qualsevol cas, abans d'absentar-se, s'ha de consultar prèviament al professor de la sessió de pràctiques. Cal tenir en compte que les sessions de pràctiques són activitats no recuperables, per tant, suspendre-les amb una nota inferior a 5, suposa no poder aprovar l'assignatura.
Per a poder aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua, la nota final d'aquestes sessions de pràctiques ha de ser major o igual que 5.
- Prova de pràctiques: En aquesta prova, l'alumne verifica que ha aconseguit els coneixements adquirits en les sessions de pràctiques. El percentatge de la nota d'aquesta prova de pràctiques, respecte a la nota total de l'assignatura, és del 10%.
Per a poder aprovar l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua, la nota d'aquesta prova de pràctiques ha de ser major o igual que 4.
La nota final s’obté segons els pesos que figuren en la taula “Activitats d’avaluació”, sempre que totes les parts siguin aprovades. En cas contrari, si el càlcul global és igual o superior a 5, però hi ha alguna part suspesa, es posarà una qualificació final de 4,5.
Cal tenir en compte que l’activitat de laboratori és no recuperable, per tant, suspendre-la amb una nota inferior a la indicada anteriorment, suposa no poder aprovar l’assignatura.
b. Programació d'activitats d'avaluació
La planificació temporal de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i es farà pública a través del Campus Virtual i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens. Aquestes poden estar subjectes a modificacions per motius d’organització docent o incidències. Qualsevol canvi serà comunicat per via del campus virtual i a classe.
c. Procés de recuperació
A la prova de recuperació de l'assignatura només es podran presentar els alumnes que hagin estat prèviament avaluats en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura i hagi obtingut una nota de l'assignatura en l'avaluació contínua igual o superior al 3,5. En el cas que no s'aconsegueixi un 5,0, es mantindrà la nota obtinguda en l'avaluació continuada.
En aquesta prova, l'alumne haurà d'examinar-se de les proves parcials de teoria de les quals ha obtingut una nota inferior a 4 i /o de la prova de pràctiques amb una nota inferior a 4.
Per a poder aprovar l'assignatura, pel procés de recuperació, les notes de les proves parcials de teoria (les mantingudes del procés d'avaluació contínua i les obtingudes en la prova de recuperació) han de ser majors o iguals que 4 i la nota mitjana d'aquestes notes de les proves parcials ha de ser major o igual que 5. Igualment, la nota de la prova de pràctiques obtinguda en la prova de recuperació ha de ser major o igual que 4.
d. Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en què l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisà posteriorment aquesta activitat.
e. Qualificació
La qualificació final de l'assignatura es calcula d'acord amb els pesos especificats, tenint en compte que cadascuna d'aquestes parts (proves individuals, pràctiques de laboratori) ha d'estar aprovada per poder fer la mitjana. En el cas de no arribar al mínim exigit en alguna de les activitats d'avaluació, si el càlcul de la nota final és igual o superior a 5, es posarà un 4,5 de nota en l'expedient.
Atorgar una qualificació de Matrícula d’Honor (MH) és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat a cap de les activitats avaluables de l'assignatura.
f. Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar, deixar copiar, plagiar, enganyar, etc, en qualsevol de les activitats d'avaluació, implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar tota l'assignatura, quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.
L’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) està permès com a suport en el desenvolupament del treball, sempre que es reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal. Caldrà indicar clarament quines parts han estat generades amb IA, les eines emprades i aportar una reflexió crítica sobre com han influït en el procés i els resultats. La manca de transparència en aquest ús és considerarà una falta d'honestedat acadèmica i es podrà sancionar amb penalització de la nota o altres mesures disciplinàries.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
Com a norma general, no es fa distinció entre estudiants repetidors i no repetidors pel que fa a l’avaluació. Tots han de seguir el mateix sistema i requisits.
h) Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
- "Organización y Arquitectura de Computadores. Principios de estructura y funcionamiento" Stallings, William. Prentice Hall
- “Problemas resueltos de estructura de computadores”. Felix García Carballeira. Paraninfo.
- "Computer Organization & Design. The hardware/software interface" David Patterson/John L. Hennessy. Ed. Morgan Kaufmann Publishers.
- “Digital Design and ComputerArchitecture, ARM Edition”. Sarah Harris, David Harris. Morgan Kaufmann
- “Digital Design and Computer Architecture, RISC-V Edition”. Sarah Harris, David Harris. Morgan Kaufmann
- Designing Embedded Hardware, 2nd Edition By John Catsoulis Publisher: O'Reilly Media Released: May 2005
-The Art of Readable Code Simple and Practical Techniques for Writing Better Code By Dustin Boswell, Trevor Foucher Publisher: O'Reilly Media Released: November 2011
-Designing Mobile Interfaces Patterns for Interaction Design By Steven Hoober, Eric Berkman Publisher: O'Reilly Media Released: November 2011
-Making Embedded Systems Design Patterns for Great Software By Elecia White Publisher: O'Reilly Medi Released: October 2011
- The Definitive Guide to the ARM Cortex-M0 Elsevier. Joseph Yiu. (2011). Yiu, Joseph, Llibre en línia
Code Warrior (FRDM-KL25Z)
Compilador de C (gcc)
Assemblador (ARM)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 321 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 322 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 331 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 315 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 316 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 317 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 318 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 319 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 320 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 32 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |