Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Veterinària | OB | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La present assignatura, inclosa en el cinquè curs del Grau de Veterinària i amb caràcter integrador des del punt de vista acadèmic, exigeix que els/les estudiants hagin cursat 230 ECTS abans de matricular-se al Rotatori, així com també haver superat totes les assignatures dels tres primers cursos del grau.
Aquesta assignatura té un caràcter fonamentalment "professionalitzador", raó per la qual es dissenya i organitza per a que l'alumnat del Grau de Veterinària tinguin l'oportunitat d'introduir-se en el context de la professió veterinària, la qual té múltiples àmbits d'especialització. D'acord amb la legislació vigent, la professió veterinària és una "professió sanitària". En aquest context, doncs, i donat que l'assignatura està definida com a "Rotatori de Salut Pública", les activitats programades se centren en les tasques pròpies de la professió veterinària relacionades amb aquest objectiu principal.
Objectius formatius de l'assignatura:
1. Conèixer les tasques principals de la professió veterinària relacionades amb la salut pública i la sanitat animal en general.
2. Entendre i aprendre la importància de les tasques d'inspecció i control pròpies de la professió veterinària en la producció d'aliments d'origen animal saludables i inocus (màximes garanties sanitàries).
3. Entendre la importància de la sanitat animal i de les tasques de supervisió i d'inspecció veterinàries en la prevenció de zoonosis.
4. Adquirir consciència del benestar animal com a element intrínsec d'avaluació de la producció i de la sanitat animal modernes.
5. Conèixer la importància de la producció d'aliments d'origen animal en el context econòmic i social del país.
6. Desenvolupar capacitats analíques i d'avaluació de les empreses alimentàries i ramaderes adreçades a la seva caracterització i millora.
Els continguts d'aquesta assignatura es reparteixen en 8 mòduls docents d'unes 5-8 hores de durada cada un, alguns d'ells amb horari de matinada o de matí o de matí i de tarda, la qual cosa té una equivalència de 50-55 hores de docència presencial. A més, es programa una sessió d'introducció a l'assignatura d'1 hora de durada.
L'organització de l'assignatura, doncs, és la següent:
1. Valoració de l'organigrama i de les funcions i de les responsabilitats principals de la professió veterinària en l'àmbit de la ramaderia, la seguretat alimentària i el benestar animal, per part de professionals del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA), activitat realitzada en dues parts: La primera, a la Facultat de Veterinària i la segona, dedicada a la discussió de casos pràctics, es realitza a la seu central del DARPA, a Barcelona (matí)
2. Visita al Centre de Recerca en Sanitat Animal: exposició de les funcions del centre en l'àmbit de la vigilància epidemiològica i introducció als conceptes de bioseguretat i de biocontenció (CReSA, campus UAB, darrera de la Facultat de Veterinària). (matí)
3. Visita al Punt de Control Fronterer (PCF). Activitat realitzada als Serveis d'Inspecció en Frontera del port de Barcelona. (matí)
4. Visita al CESAC (Centre de Sanitat Avícola de Catalunya i Aragó), laboratori designat pel DARPA, per a la realització de les anàlisis oficials de les malalties incloses en els programes oficials de les aus a Catalunya (Reus, Tarragona). Inclou una visita als laboratoris del CESAC i una visita a una granja avícola propera al CESAC, per tal de realitzar una inspecció ante mortem. (matí)
5. Visita al Mercat Central del Peix de Mercabarna (Zona Franca, Barcelona) (Agència de Salut Pública de Barcelona). (matinada-matí)
6. Visita a una Oficina comarcal o als Serveis Territorials del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DARPA) (localització variable). Aquesta visita es pot perllongar durant tota la jornada (matí i tarda).
7. Visita acompanyant inspectors/res de l'Agencia Catalana de Salut Pública (ASPCAT) (localització variable). Aquesta visita es pot perllongar durant tota la jornada (matí i tarda).
8. Visita a un escorxador avícola, acompanyant inspectors/res de l'Agencia Catalana de Salut Pública (ASPCAT). Aquesta visita tenen horari variable durant tota la jornada.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Autònomes | 15 | 0,6 | 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
Introducció | 1 | 0,04 | |
Tutoria | 2 | 0,08 | |
Tipus: Supervisades | |||
Nou visites externes | 55 | 2,2 | 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
- Les sessions programades en aquesta assignatura consisteixen majoritàriament en visites externes a institucions, instal·lacions o equipaments públics o privats vinculats a activitats de salut pública i de sanitat animal.
- L'activitat realitzada per l'alumnat en aquesta assignatura és majoritàriament "supervisada" per tutors/es externs. La supervisió docent es desenvolupa per veterinaris/es professionals directa o indirectament vinculats a les administracions implicades en la salut pública.
- El desplaçament i el transport necessaris per assistir a les activitats programades serà responsabilitat de l'alumnat.
- La mida dels grups d'estudiants assignada a cada mòdul serà variable en funció de les necessitats o la capacitat dels àmbits professionals veterinaris en els quals es realitzin les activitats programades.
- L'assistència a les activitats programades (mòduls) és obligatòria, raó per la qual serà controlada per les persones tutores externes vinculades a la UAB. Aquesta assistència és requisit indispensable per a l'aprovació de l'assignatura. L'exempció a aquesta norma estarà sempre subjecta a la justificació pertinent, la qual serà valorada pel professorat responsable de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a les activitats programades | 50% | 0 | 0 | 2, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Exàmens | 20% | 1 | 0,04 | 6, 14, 15, 16 |
Qualitat dels informes de les sortides a serveis territorials | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L'avaluació consistirà en:
1) Assistència a totes les activitats, la qual cosa suposarà el 50% de la nota final.
2) Exàmens (a la sortida al CReSA i a la seu central del DARPA), els quals equivaldran al 20% de la nota final i tractaran sobre qüestions generals i bàsiques relatives als mòduls cursats.
3) Qualitat, claredat i aprofundiment dels 3 informes realitzats en relació a les sortides acompanyant veterinaris/es inspectors/es (DARPA i ASPCAT). Els informes equivaldran al 30% de la nota final.
Es requereix entregar els diferents informes i l'absència d'incidències greus (absentisme, dèficits greus i reiterats de comportament, etc.) en els mòduls per aprovar el conjunt de l'assignatura. La no assistència, sense la deguda justiricació, a cada una de les activitats programades es penalitzarà amb una reducció d'un 20% respecte de la nota parcial d'assistència (50% de la nota final); la possible penalització s'aplica sobre cada un dels mòduls programats, per la qual cosa és aditiva i pot comportar el suspens de l'assignatura. Si un/a estudiant no presenta cap dels informes i/o no realitza les sortides es podrà considerar com a "no avaluable".
- Recuperació: l'alumnat que no hagi pogut superar l'assignatura segons el procés d'avaluació exposat prèviament, podran accedir a una prova de recuperació dues setmanes després de la primera convocatòria, com a màxim.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
No hi ha bibliografia específica, però es recomana consultar els espais web de les institucions i centres de recerca involucrats.
No es requereix cap programari en especial. En qualsevol cas, serà necessari l’ús d’un editor de text (MS Word o similar).
Recomanem que l'estudiant disposi de signatura electrònica.
Es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) a l'hora de fer els informes, exclusivament en tasques de suport, com la correcció de textos, etc. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |