Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ètica i Legislació. Gestió Empresarial

Codi: 102680 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Veterinària OB 5

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Manteca Vilanova
Correu electrònic:
xavier.manteca@uab.cat

Equip docent

Manuel Antonio López Béjar
(Extern) Pere Mercader

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials.


Objectius

Es tracta d’una assignatura obligatòria de cinquè curs que desenvolupa tant els aspectes legals (normativa i reglamentació) com els ètics relacionats amb la professió veterinària. Tanmateix i separadament es tracten  els aspectes de gestió empresarial útils en els camps professionals dels veterinaris i les veterinàries.

Es pretén:

a) Dotar als i a les alumnes dels útils jurídics, tècnics i pràctics per a un correcte coneixement del marc legal espanyol, europeu i internacional en general que esdevingui útil a la pràctica dins els valors etics de la professió.

b) Abordar continguts relacionats amb les tècniques de gestió empresarial.

 

Els objectius formatius concrets són:

  1. Identificar, analitzar i conèixer el marc jurídic, legislatiu i normatiu del desenvolupament professional veterinari.

  2. Fer una reflexió dels temes ètics i deontològics relacionats amb el exercici professional

      3. Conèixer les eines necessàries per desenvolupar un pla de negoci, ja sigui des d’un aspecte d’emprenedoria o com assalariat/da, des d’un organ directiu d’una empresa, tractant aspectes com l’estratègia empresarial, la gestió econòmic financera, els recursos humans i el màrqueting


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  • Buscar i gestionar la informació relacionada amb l'activitat professional
  • Demostrar que coneix els drets i deures del veterinari, fent una especial incidència en els principis ètics
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els aspectes d'organització, econòmics i de gestió en tots els camps de la professió veterinària.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen les normes i lleis de l'àmbit veterinari i els reglaments sobre els animals i el seu comerç.
  • Reconèixer les obligacions ètiques en l'exercici de les responsabilitats davant de la professió i de la societat.
  • Redactar i presentar de manera satisfactòria informes professionals.
  • Tenir coneixements bàsics de la professió, i en particular de l'organització i el funcionament de la pràctica professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  2. Aplicar amb una concepció holística i en el marc jurídic els coneixements tècnics adquirits.
  3. Buscar i gestionar la informació relacionada amb l'activitat professional
  4. Descriure els fonaments científics del dret en veterinària i aplicar els principis de la legislació veterinària.
  5. Descriure les característiques i el funcionament de la unitat econòmica de producció.
  6. Dur a terme peritatges tècnics basats en dades científiques, legislatives i ètiques.
  7. Explicar els factors que influeixen en el grau de compliment de la legislació.
  8. Explicar els mecanismes històrics dels codis de conducta, legislació i responsabilitat civil segons les cultures i el desenvolupament dels països.
  9. Explicar els principis ètics de l'exercici de la professió.
  10. Fer dictàmens tenint en compte la legislació existent.
  11. Fer un diagnòstic eficaç de la situació financera d'una empresa i establir-hi plans d'acció adequats.
  12. Identificar les eines més habituals del màrqueting aplicables en una empresa veterinària.
  13. Manejar les dades econòmiques i financeres necessàries per a la presa de decisions en el nivell empresarial.
  14. Reconèixer els riscos de l'incompliment legislatiu.
  15. Reconèixer les obligacions ètiques en l'exercici de les responsabilitats davant de la professió i de la societat.
  16. Redactar i presentar de manera satisfactòria informes professionals.
  17. Tenir coneixements bàsics de la professió, i en particular de l'organització i el funcionament de la pràctica professional.
  18. Utilitzar correctament la terminologia deontològica i ètica.
  19. Utilitzar de forma correcta la terminologia legislativa i legal.
  20. Utilitzar eines per identificar oportunitats, amenaces i canvis en l'entorn competitiu de l'empresa.
  21. Valorar diverses legislacions dels diferents països i realitzar informes pertinents.
  22. Valorar l'impacte de les decisions comercials, productives i organitzatives en els resultats econòmics de l'empresa.

Continguts

ÈTICA i LEGISLACIO

Tema 1. Introducció als aspectes ètics i legals relacionats amb el benestar dels animals.
Tema 2. Protecció dels animals de companyia.
Tema 3. Protecció dels animals de producció: aspectes generals i normes mínimes de protecció dels porcs, els pollastres de carn, les gallines de posta i els vedells a les explotacions ramaderes. Transport i sacrifici.
Tema 4. Protecció dels animals salvatges. Conveni CITES.
Tema 5. Protecció dels animals utilitzats en procediments de recerca i docents.
Tema 6. Marc jurídic de la professió veterinària a Catalunya, Espanya i Europa.
Tema 7. Responsabilitat professional en l’exercici de la clínica d’animals de companyia, en l’àmbit de la ramaderia i en l’àmbit de la salut pública.
Tema 8. Peritatge professional.
Tema 9. Marc legal dels centres veterinaris. Nuclis zoològics. Centres d’animals de companyia. Control i identificació dels animals de companyia. Tinença responsable d’animals de companyia.
Tema 10. Certificacions veterinàries.

GESTIÓ EMPRESARIAL
Tema 1. Introducció al Business Plan 1.1. Visió estratègica de l’empresa. 1.2. Màrqueting: La necessitat del consumidor. Factors claus de la investigació de mercats. Producte i Preu
Tema 2. Els recursos humans. 2.1. Els recursos humans i la seva importància. 2.2. Equip i organització.2.3. Llocs de treball. 2.4. Objectius. 2.5. Retribució
Tema 3. El pla financer. 3.1. Ingressos, despeses, compte de pèrdues i guanys. 3.2. El Balanç. 3.3. El finançament.
Tema 4. Màrqueting. 4.1. Comunicació i distribució. 4.2. El mercat global. 4.3. Aliances estratègiques. 4.4. Calendari d’implementació.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 17 0,68 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21
Seminaris 8 0,32 1, 2, 6, 10, 15, 16, 19, 20, 22
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 25 1 4, 7, 8, 12, 14, 19, 20, 21
Resolució dels casos 24 0,96 1, 2, 10, 16, 19

Per tal d'assolir els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents metodologies i activitats:

La metodologia de les classes teoriques i seminaris es dura a terme en format mixte : Presencial i no -presencial  

1. Classes teòriques participatives.

En aquestes classes el professor realitzarà una primera exposició de la matèria indicant quins son els aspectes més rellevants, oferirà a l'estudiant la informació estructurada per tal que l’alumne/a pugui enfrontar-se a la realització dels casos que se li plantejaran als seminaris i al treball d’autoaprenentatge i, en el futur, en el desenvolupament de la seva activitat professional. En aquestes sessions el professor donarà les pautes i indicacions pel seguiment de l’assignatura. L'alumne/a adquireix els coneixements propis de l’assignatura complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. 

2. Seminaris

Es tracta de sessions amb un nombre reduït d’alumnes en les que es fomentarà la participació dels i les estudiants. Aquestes sessions serveixen per aprofundir en els coneixements científic-tècnics exposats a les classes teòriques i completar la seva comprensió. També són un fòrum natural per afavorir la discussió i l’intercanvi d'idees i de coneixements amb la missió de promoure la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes. En aquestes sessions s’obliga als i a les alumnes a adoptar un paper actiu en el procés d'aprenentatge i són adequades per plantejar qüestions i resoldre dubtes. A demés permeten que el professor realitzi un seguiment de l’estudiant i que aquest/a prengui consciència dels seus avenços en la matèria. Quan es plantegen treballs en grup es potencien actituds d'implicació i iniciativa que milloren el grau de comprensió i creen una relació social positiva.

En aquestes sessions es porten a terme diferents activitats: anàlisi d'informació, resolució de qüestions, aprenentatge basat en problemes, etc. En alguns casos abans de les sessions els i les estudiants hauran de treballar de manera autònoma les qüestions que prèviament haurà plantejat el professor i es discutiran posteriorment a la classe.

3. Autoaprenentatge:

Els i les alumnes hauran de preparar un treball sobre un tema relacionat amb la matèria i que tingui el vistiplau dels professors.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens escrits 45% 1 0,04 4, 5, 7, 8, 12, 13, 14, 17, 19, 21
Participació durant els seminaris 5% 0 0 1, 2, 3, 6, 9, 10, 11, 15, 16, 18, 19, 20, 22
Treball escrit 50% 0 0 1, 2, 3, 6, 9, 10, 11, 15, 16, 18, 19, 20, 22

 

AQUESTA ASSIGNATURA NO PREVEU AVALUACIÓ ÚNICA

Es realitzarà un examen quan hagi acabat l'assignatura. L'examen serà tipus test amb dues possibles respostes (verdader o fals) i valdrà un 45% de la nota final. Els / les alumnes hauran d'entregar un treball escrit que valdrà el 50% de la nota final. La participacion durant els seminaris representarà el 5% de la nota.

Els / les alumnes que no es presentin al primer examen ni tampoc al de recuperació o que no entreguin el treball es consideraran no avaluables.

Recuperació: els / les alumnes que suspenguin l'examen es podran presentar a la recuperació. 

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

BLOC 1.  ÈTICA Y LEGISLACIÓ

. DIARI OFICIAL DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA.

. BOLETIN OFICIAL DEL ESTADO

Codigo de los animales de compañía. https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=210_Codigo_de_Animales_de_Compania&modo=2

Ley de enjuiciamiento Civil https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2000-323&tn=2&p=20201112

Ley de enjuiciamiento criminal  https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1882-6036&tn=2

.  DIARIO OFICIAL DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS.

https://www.mapa.gob.es/es/pesca/temas/calidad-seguridad-alimentaria/reglamento178-2002_tcm30-290827.pdf

https://www.wto.org/spanish/tratop_s/sps_s/sps_s.htm

https://www.boe.es/doue/2005/255/L00022-00142.pdf

. CAHPA repports. Consell d'Europa.Strasbourg.

. COL.LEGI OFICIAL DE VETERINARIS DE BARCELONA: Docs es troben al web:  http://www.covb.es

SAVATER F.(1991): Ética para Amador. Ariel. Barcelona. 

Webs d’interès:

https://www.covb.cat/wp-content/uploads/2020/07/REGLAMENT-PER-A-L%E2%80%99EXERCICI-PROFESSIONAL-CLI%CC%81NICA-CAT.pdf

http://www.veterinaris.cat/sites/default/files/reglament_aiac.pdf

http://www.avhic.com/

http://europa.eu.int/eur-lex/es/index.html

http://www.fao.org/docrep/w6419S/w6419s01.htm#introducción

http://www.fao.org/noticias/2001/010406-s.htm

http://www.cdc.gov/nceh/spanish/default.htm

http://www.oie.int/esp/es_index.htm

http://www.colvet.es/madrid/

http://www.recol.es/web/Veterinaria/default.asp?idCmdad=22&nombCmdad=Veterinaria

http://www.gencat.es/sanitat/cat/cindex.html

http://www.uruciencias.com/index.html#top

http://www.consumaseguridad.com/

http://www.fao.org/noticias/2001/010406-s.htm

http://www.gencat.es/sanitat/cat/cindex.html

http://europa.eu.int/eur-lex/es/index.html

http://www.mapausa.org/Guia/subguia6.htm

http://www.cdc.gov/nceh/spanish/default.htm

http://www.recol.es/web/Veterinaria/default.asp?idCmdad=22&nombCmdad=Veterinaria

http://www.oie.int/esp/normes/mcode/e_summry.htm

http://www.ers.usda.gov/publications/aib766/aib766.pdf

http://www.who.org

http://europa.eu.int/comm/dg24/index.html

BLOC 2:  GESTIÓ EMPRESARIAL

 

  • El plan de márketing en la práctica. J. Mª Sainz de Vicuña. (18ª Ed.) 2013. ESIC Editorial

  • La empresa basada en equipos humanos. G. Gil García. 2012. Ed. Marcombo

  • Finanzas para managers. K. Berman, J. Case, J. Knight. 2007. Ed. DEUSTO

  • Como preparar el Plan de empresa. J. A. Neira Rodriguez. 2010. Ed. FUND. CONFEMETAL


Programari

Veure la secció de continguts


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 3 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 4 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 5 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt