Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits previs específics per a realitzar l'assignatura, pero es recomana haver realitzat l'assignatura Medicina animal i Cirurgia (MiCA) de cuart i estar cursant l'assignatura MiCA II de cinqué curs per poder entendre i assimilar el contingut de l'assignatura de Clínica d'Animals Exòtics i Zoo
En l’assignatura de Clínica d’Animals Exòtics i Zoològic es tracten les condiciones de d’aclimatació i maneig i les principals malalties, el seu diagnòstic i tractament, que afecten al petits mamífers, aus i rèptils que es mantenen com a mascotes i estan aclimatades a parcs zoològics.
Els objectius de l’assignatura són:
1- Aprendre les característiques anatòmiques i fisiològiques i el comportament dels animals exòtics de cada classe, mamífer, au i rèptil.
2- Aprendre l’aclimatació i dieta en captivitat de cada espècie.
3- Aprendre l’abordatge clínic, és a dir aprendre com subjectar els pacients per poder fer una exploració i saber com prendre mostres.
4- Saber les malalties més freqüents i més importants que afecten als animals exòtics.
5- Saber les proves diagnòstiques indicades per cada malaltia en cada espècie.
6- Adquirir coneixements bàsics de terapèutica i cirurgia en animals exòtics.
PROGRAMA DE TEORIA |
PETITS MAMÍFERS
Tema 1. Introducció a la clínica de conills i rosegadors: Principals malalties que afecten als conills i als rosegadors.
Tema 2. Introducció a la clínica de fures. Principals malalties que afecten a les fures.
AUS
Tema 3. Condicions de manteniment en captivitat, maneig i examen físic.
Tema 4. Malalties de l’aparell genito-urinari.
Tema 5. Malalties de l’aparell respiratori.
Tema 6. Malalties de l’aparell digestiu.
Tema 7. Malalties de la pell.
RÈPTILS
Tema 8. Condicions de manteniment en captivitat, maneig i examen físic.
Tema 9. Malalties més freqüents.
PROGRAMA DE SEMINARIS (assitència obligatòria)
PAUL 1. Gestió i planificació veterinària d’un Zoo. Actuació veterinària en un Zoo: casos clínics (2h)
PAUL 2. Examen neurològic en aus i petit mamífers. (2h)
PAUL 3. Oftalmologia en aus i rèptils (2h)
Només es permet no assistir a una de les PAUL. I en el cas de no assistir, l'absència se compensarà fent un treball d'un tema relacionat amb la PAUL no asistida. EL treball serà d'un màxim de 4 pàgines i la bibliografia. Serà entregat abans de finalitzar l'assignatura.
Seminari presentació de casos clínics (2h): Màximtres seminaris. 1 x 4 grups: 12 grups depràctiques
|
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES (assistència obligatòria) |
Setmana de pràctiques a l’Hospital Clínic Veterinari. Durant dos matins: dilluns i dimecres de 9-14h, el alumnes assistiran a les consultes del servei d’animals exòtics a l’Hospital Clínic Veterinari (HCV). Els alumnes veuran com es desenvolupa i es resol cada cas clínic; des de com es pren l’anamnesi, com es realitza la exploració física, com s’emet un diagnòstic diferencial; com se determinen i es duen a terme les proves de diagnòstic tant la presa de mostres com el desenvolupament analític, realització de tècniques d’imatges i la seva interpretació, i en el cas d’animals ingressat o de procediments quirúrgics, com se realitza una gestió i control de pacients hospitalitzats amb cuidats intensius, i control anestèsic i tècniques quirúrgiques respectivament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 13 | 0,52 | |
PAULS | 6 | 0,24 | |
Pràctiques clíniques | 10 | 0,4 | |
Seminari exposició cas clínic | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 26 | 1,04 | |
Preparació cas clínic | 16 | 0,64 |
L’assignatura és de 3 crèdits amb una presencialitat del 44%.
Per desenvolupar l’assignatura se realitzaran:
A- 13h de classes teòriques a aula, en forma de classes magistrals;
B- 3 PAUL de 2 hores de duració: presència obligatòria; es pot faltar a un , que es compensarà amb un treball relacionat amb el tema (4 págines arial 10, interlineat 1,2 amb un full de bibliografia)
C- 10 hores de pràctiques presencials al servei d’animals exòtics l’HCV;
D- 2 hores Seminari de discussió de casos clínics: discussió de casos clínics i una presentació oral
per part dels alumnes acompanyada d’un format “power point” o similar, vist durant la setmana a
l’HCV. Disposaran de 3 setmanes per preparar-ho, però el temps depèn del calendari. Al final de
la guia docent es troba la bibliografia recomanada per completar l’assignatura i per realitzar la
discussió del cas clínic.
Us de la IA
Model 2 - Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA)
exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les
traduccions ... (altres?) ....], [les activitats xxx] [altres situacions específiques en que es consideri]. L'estudiant
haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines
emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de
l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat
acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos
de gravetat.”
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Actitud i aptitud | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 |
Examen teòric multiresposta | 50% | 0 | 0 | 2, 5, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 25, 26, 29, 30, 31, 39, 46 |
Exposició cas clínic | 40% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 22, 26, 27, 30, 31, 40, 41 |
No hi ha Avaluació Única. La avaluació de l'assignatura se representa amb una nota numèrica del 1 al 10.
El 50% de la nota és el resultat d'un examen teòric multirresposta o de casos clínics. Per superar l'assignatura, aquest examen ha de tenir una nota igual o superior a 5.
El 50% de la nota és el resultat de las pràctiques a l'HCV, on s'avaluarà la actitud i aptitud de l'estudiante (10% de la nota), i la presentació del cas clínic (40% de la nota), on s'avaluarà el contingut científic i la capacitat de comunicació i el treball en equip.
El no presentar el material o no asistir a les hores obligatories implicarà un NO AVALUABLE
La bibliografia que se cita a continuació no és indispensable per l’examen teòric pero si és la que s’haurá de consultar per realitzar la presentació i discusió del cas clínic. No será necessària utilitzar-la tota, ja que la informació consultada dependrà de cada cas clínic en particular
-Carpenter JW, Marion CJ (eds): Exotic animal formulary (4th ed). Elsevier. 2012
- Fudge AM: Laboratory medicine; avian and exotic pets. Saunders. 2000
- Meredith A, Johnson-Delani CJ (eds): BSAVA Manual of exotic pets (5th ed). BSAVA. 2010
- Quesenberri KE, Carpenter JW (eds): Ferrets, rabbit, and rodents. Clinical medicine and surgery (3rd ed). Elsevier. 2011
- Meredith A, Flecknell P (eds): BSAVA manual of rabbit medicine and surgery (2nd ed). BSAVA. 2006
- Harcourt-Brown F: Textbook of rabbit medicine (1st ed) Butternorth-Heinemann. 2001.
- Lewington JH (ed): Ferret husbandry, medicine and surgery (2ed). Saunders Elsevier. 2007
- Capello V, Lennox AM: Clinical radiology of exotic companion mammals. Wilei-Blackwell. 2008
- Silverman S, Tell L: Radiology of rodents, rabbits and ferrets: An Atlas of normal anatomy and positioning. Saunders Elsevier. 2004
- Oglesbee BL: Blackwell's five-minute consult: Small mammal (2 ed). Wilei-Blackwell. 2011
- Ritchie BW, Harrison GJ, Harrison LR: Avian Medicine: principles and application. Zoological Education Network. 1994
- Harrison GJ, Lightfoot T (eds): Clinical Avian Medicine, vols 1 and 2. Spix Publishing. 2005
- Harcourt-Brown N, Chitti J (eds): BSAVA manual of psittacine birds (2 ed). BSAVA. 2005
- Chitti J, Lierz M (eds): BSAVA manual of raptors, pigeons and passerine birds. BSAVA. 2008
- Tulli TN, Dorrestein GM, Jones AK (eds): Handbook of avian medicine (2ed). Saunders elsevier. 2009
- Samour J (ed): Avian Medicine (2 ed). Mosbi. 2008
- Silverman S, Tell L: Radiology of birds: An atlas of normal anatomy and positioning. Saunders Elsevier. 2009
- Donelei B: Avian medicine and surgery in practice. CRC press. 2010
- Mader DR (ed): Reptile medicine and surgery 2 ed. Elsevier Saunders. 2005
- McArthur S, Wilkinson R, Meier J (eds): Medicine and surgery of tortoises and turtles. Blackwell Publishing. 2004
- Girgling SJ, Raiti P (eds): BSAVA manual of reptiles (2 ed). BSAVA. 2004
- Millee, Fowler's Zoo and Wild Animal Medicine Current Therapy, Volume 7. 2012
Journals específics d’animals exòtics i de zoo:
Journal of Exotic Pet Medicine
Journal of Avian Medicine and Surgery
Bulletin of Association of Reptile and Amphibian Veterinarians
Journal of Zoo and Wildlife Medicine
No cal cap tipus de programari especial.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |