Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Fonaments de Psicobiologia I és una assignatura de formació bàsica i obligatòria del Grau de Psicologia de la UAB.
L’assignatura pretén proporcionar els coneixements necessaris de fisiologia de la neurona i de neuroquímica per, posteriorment i en successives assignatures de l'àrea de Psicobiologia, poder estudiar les relacions entre els diferents processos conductuals i el seu substrat biològic. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura els/les estudiants puguin entendre i utilitzar correctament la terminologia pròpia de l’assignatura i demostrar coneixement de:
1. Les neurones i les cèl.lules glials.
2. L’impuls nerviós i la seva conducció.
3. La transmissió sinàptica i les substàncies transmissores.
4. La capacitat plàstica del sistema nerviós.
Tema 1. Les Cèl·lules del Sistema Nerviós.
Tema 2. Excitabilitat i Conductivitat Neuronal.
Tema 3. Transmissió Sinàptica.
Tema 4. Plasticitat Neural.
Tema 5. Substàncies Transmissores.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de pràctiques d'aula, 1/2 del grup | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Sessions de pràctiques de laboratori, 1/4 del grup | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Sessions en grup sencer | 31,5 | 1,26 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment individualitzat i/o en grup petit | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació en revistes, llibres i internet | 10,5 | 0,42 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Estudi | 53,5 | 2,14 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Exercicis autoavaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5 |
Lectura de texts, monografies i articles | 10 | 0,4 | 5 |
Preparació de part de temari corresponent al tema de Neurotransmissors | 9 | 0,36 | 3, 5 |
Activitat dirigida:
Els continguts de l’assignatura es treballaran en sessions de tot el grup de matrícula i en sessions amb grups més reduïts:
- Grup sencer (1/1): sessions presencials amb tot el grup de matrícula on s’explicaran i treballaran els continguts de l’assignatura.
- Grup partits: sessions presencials amb grups reduïts (1/2 o 1/4 del grup de matrícula) per treballar a través de diferents activitats, com la resolució de problemes o la realització d'exercicis pràctics, els principals continguts de l’assignatura.
Activitat supervisada:
- Sessions de resolució de dubtes amb el/la professor/a de forma individual i/o en grups petits.
Activitat autònoma:
- Recerca de documentació i preparació del material bàsic i complementari de l’assignatura (materials d’estudi disponibles a través del campus virtual, manuals de l’assignatura, monografies i articles).
- Exercicis d’autoavaluació.
- Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència aprenentatge 1 | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4 |
Evidència aprenentatge 2 | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7 |
Evidència aprenentatge 3 | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
L’avaluació de l’assignatura és contínua i es durà a terme mitjançant la realització de 3 evidències d'aprenentatge. La nota final s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació realitzades:
- Evidència d'aprenentatge 1 (Ev1)
- Evidència d’aprenentatge 2 (Ev2)
- Evidència d'aprenentatge 3 (Ev3)
Es considera que un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents: a) Haver obtingut una qualificació mínima de 5 punts (sobre 10) en l'avaluació continuada, b) haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts (sobre 10) a l'evidència 3. En cas de no assolir aquests requisits, la nota a l'expedient acadèmic serà el valormenor entre 4,5 punts i la mitjana ponderada de les notes de l'avaluació continuada.
Avaluació única
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova d'avauación continuada del segon període avaluatiu de l’assignatura.
Es realitzarà un únic examen de preguntes obertes i tipus test en el que s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura. Durada 2 hores. La nota final de l’assignatura correspondrà a la nota obtinguda en aquest examen. L'avaluació única es sol·licita telemàticament (E-formulari, més informació al web de la facultat) en el període específic.
Recuperació:
- Tota la informació respecte a la recuperació és vàlida tant per als estudiants que han seguit l'avaluació continuada com per als que han seguit l'avaluació única.
- Per tal que l’alumnat pugui optar a la recuperació, cal que:
- Prova de recuperació:
“No avaluable”:
- L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
No es preveu que l’estudiant de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
A continuació trobareu l'enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials podrà ser sol·licitat si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (E-formulari, més informació al web de la facultat). En qualsevol cas, l'equip docent decidirà la pertinença o no de realitzar les traduccions.
Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso (2016) Neurociencia:Explorando el cerebro, 4a edición. Barcelona: Wolters Kluwer.
Neil R. Carlson, Melissa A. Birkett (2018). Fisiología de la conducta, 12 a edición. Madrid: Pearson Educación. (Accés online a través biblioteca UAB)
Duane E. Haines, Gregiry A. Mihailoff (2019). Principios de neurociencia: aplicaciones básicas y clínicas. Elsevier (Accés online a través de la biblioteca UAB.
Bryan Kolb, Ian Whishaw (2002) Cerebro y Conducta. Una Introducción. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.
John P.J. Pinel (2006) Biopsicología. Madrid: Pearson Educación.
Dale Purves,George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, S. Mark Williams, 5 a edición (2016). Neurociencia. Madrid: Medica Panamericana.(Accés online a través biblioteca UAB)
Diego Redolar Ripoll (2019) Psicobiología. Madrid: Panamericana.
Mark R. Rosenzweig, S. Marc Breedlove, Neil V. Watson, N.V. (2005) Psicobiología. Una introducción a la Neurociencia Conductual, Cognitiva y Clínica. Barcelona: Ariel
Stephen M. Stahl (2023) Psicofarmacología esencial de Stahl: bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas. 5a ed. Madrid: Aula médica, Formación en Salud.
Neurosim (disponible a les aules AI31 a AI35)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 32 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 214 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |