Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Influència Social i Grups

Codi: 102602 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Beatriz San Roman Sobrino
Correu electrònic:
beatriz.sanroman@uab.cat

Equip docent

Jesús Rojas Arredondo
Nuria Sadurni Balcells
Maria Beatriz San Roman Sobrino
Cristian Carrer Russell
Laura Sanmiquel Molinero
Christian Diaz-Santos Guiu
Ivan González Suárez
Verna Alcalde González
Marcelo Balasch Dominguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat prèviament l'assignatura La dimensió social de la persona de primer curs.

Es recomana cursar de forma simultània les assignatures de segon curs del primer semestre.


Objectius

En l'assignatura de primer curs "La dimensió social de la persona" s'han desenvolupat temàtiques com a identitat, actituds, atracció, agressió... En aquesta altra assignatura, la segona que cursarà l'estudiant vinculada a l'àrea de Psicologia Social, es treballaran altres processos psicosocials vinculats a la temàtica de la influència i s'introduirà a l'estudiant en aspectes teòrics i pràctics de les dinàmiques grupals i les relacions intergrupals. Es pretén que l'estudiant:
- conegui alguns elements teòrics de les temàtiques esmentades i sigui capaç d'analitzar-los d'una forma pràctica.
- reconeixi la dimensió social de l'ésser humà i la influència de factors socioculturals.

Competències

  • Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
  • Aplicar tècniques per a recollir i elaborar informació sobre el funcionament dels individus, grups o organitzacions en el seu context.
  • Distingir i relacionar els principis psicosocials del funcionament dels grups i de les organitzacions.
  • Escoltar activament per poder obtenir i sintetitzar la informació pertinent i comprendre el contingut.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer i apreciar les valoracions externes sobre la pròpia actuació.
  • Reconèixer la dimensió social de l'ésser humà, considerant els factors històrics i socioculturals que intervenen en la configuració psicològica humana.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i comparar conceptes i processos psicosocials que mostren la dimensió social del comportament individual de la persona.
  2. Aplicar conceptes i identificar processos psicosocials en l'anàlisi del comportament de la persona en relació amb la seva pertinença a categories socials i al seu context social.
  3. Aplicar conceptes i identificar processos psicosocials en l'anàlisi del comportament de la persona en relació amb la seva pertinença a determinats grups socials.
  4. Aplicar tècniques que permeten detectar les necessitats principals de l'activitat endogrupal.
  5. Aplicar tècniques que permeten la gestió de l'activitat grupal.
  6. Identificar alguns conceptes i processos psicosocials que permeten comprendre i explicar la interacció social entre les persones.
  7. Identificar alguns principis psicosocials que intervenen en el funcionament dels grups.
  8. Identificar alguns principis psicosocials que intervenen en la interacció entre diferents grups socials.
  9. Identificar alguns principis psicosocials que permeten comprendre i explicar la interacció social en els grups.
  10. Identificar alguns principis psicosocials que permeten comprendre i explicar l'activitat endogrupal.
  11. Identificar les principals tècniques que permeten recollir informació en un grup.
  12. Identificar les tècniques d'anàlisi i interpretació de la informació recollides en un grup.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Reconèixer conceptes i processos psicosocials a partir d'analitzar experiències clàssiques de la psicologia social.
  15. Reconèixer i apreciar les valoracions externes sobre la pròpia actuació.
  16. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Continguts

1. Influència social:

1.1 Normalització, uniformitat, conformisme.

  • Normalització: les investigacions de Muzafer Sherif
  • Conformisme: les investigacions de Solomon Asch
  • Influència normativa i influència informativa

1.2 Obediència a l'autoritat.

  • Els experiments de Stanley Milgram
  • Obediència en el S. XXI
  • La banalitat del mal
  • Desobediència

1.3 Propaganda i persuasió.

  • De la propaganda Nazi a la Teoria de la Comunicació persuasiva
  • L'aparell de propaganda Nazi: el primer laboratori de persuasió de masses
  • La Segona Guerra Mundial i les seves necessitats bèl·liques i no bèl·liques
  • Característiques dels models duals de persuasió
  • El model de probabilitat d'elaboració de Petty i Cacioppo
  • Persuasió i acció
  • Persuasió, raó, emoció i acció
  • Persuasió, Big Data i propaganda
  • Resistència a la persuasió: exposició i evitació selectives
  • Resistència a la persuasió: inoculació

1.4 Influència majoritària i Influència minoritària.

  • L’estudi de las minories actives
    • La influència com a procés recíproc
    • La noció de minoria
    • Tipus de minories
  • Minories actives i conflicte
    • El conflicte com a requisit de la influencia de les minories
    • Elements reguladors del conflicte
     
  • Acciones afavoridores i obstaculitzadores de la influència de les minories
    • Accions afavoridores de la influència de les minories
    • Mitjans per a obstaculitzar la influència de les minories
  • Models explicatius de la influència de les minories
    • Models cognitius
    • Models sociocognitius
    • Relacions de poder en un  context històric-social

2. Grups i moviments col·lectius:

2.1 Definició i tipus de grups.

  • Concepte de grup
  • Alguns tipus de grups

2.2 Estructura i processos grupals.

  • Noció d’estructura grupal
  • Elements de l’estructura del grup: rols i estatus
  • La cohesió grupal
  • La presa de decisions

2.3 Comunicació en els grups

  • Concepte de comunicació i comunicació al grup
  • Aspectes psicosocials de la comunicació
  • Xarxes de comunicació

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de casos pràctics, rol playing i dinàmiques de grup (seminari grup petit) 22,5 0,9 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 14
Conferències 21 0,84 1, 2, 6, 7, 9
Tipus: Supervisades      
Debats i tutories virtuals 15,5 0,62 15, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 1, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Lectura textos 30 1,2 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16
Recerca documentació 10 0,4 1, 2, 3, 14, 16
Treball en grup 18 0,72 2, 3, 4, 5, 13, 14, 15, 16

Sessions teòriques en grup gran en les quals el/la docent desenvolupa elements teòrics de l'assignatura.

Sessions pràctiques en grups reduits d'anàlisis de casos d'influència social.

Sessions pràctiques en grups reduits d'aplicació de tècniques de dinàmica de grups.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 - Examen d'alternativa múltiple sobre els continguts del programa de teoria 25 1,5 0,06 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 14
EV2 - Examen d'alternativa múltiple sobre els continguts del programa de teoria 25 1,5 0,06 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 14
EV3- Informe grupal cas pràctic 25 0 0 4, 8, 10, 13, 14, 16
EV4 - Participació activa positiva en les activitats de les sessions de dinàmiques de grup 25 0 0 3, 5, 11, 12, 15
EV5 - Exercicis en línia 5 0 0 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16

1. AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació de l'assignatura s'estructura al voltant de cinc evidències d'aprenentatge:

Ev1 i Ev2: Examens d'alternativa múltiple
Aquestes evidències avaluen principalment el coneixement i la comprensió dels conceptes, les teories i les investigacions fonamentals treballats durant l'assignatura.

Ev3: Treballs en grup (Ev3a + Ev3b)
Aquestes evidències d'aprenentatge requereixen que els estudiants treballin en grup per elaborar un treball conjunt que es lliura en format escrit.

Ev4: Participació activa a les sessions de dinàmiques de grup
Implica assistència obligatòria a les sessions.

Ev5: Exercicis en línia 
Durant el curs es realitzaran una sèrie d'exercicis en línia al voltant de la comprensió i l'aplicació de conceptes.

Per superar l'assignatura cal obtenir una mitjana ponderada de les activitats d'avaluació igual o superior a 5.
L’ estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% constarà com a “avaluable”.
Si es detecta plagi o còpia en algun lliurament, la nota serà de 0 i s'informarà la coordinació d'estudis per tal que prengui les mesures pertinents.
Aquesta assignatura no contempla avaluació de síntesi.
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es farà si es compleixen els requisits establerts a l’article 263 de la normativa acadèmica i si es sol·licita telemàticament (mitjançant un e-formulari) durant la setmana 4 (més informació al web de la Facultat).

2. RECUPERACIÓ

  • Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts en eltotal de l'assignatura i major o igual a 3,5 punts.
  • La provade recuperació de les evidències d'aprenentatge Ev1 i Ev2 i serà depreguntes obertes a desenvolupar. La qualificació final màxima que es pot obtenir en l'assignatura mitjançant recuperació és 5.
  • L'evidència Ev3 es podrà recuperar de forma continuada.
  • L’evidència Ev4 no és recuperable. 

3. SOBRE EL RETORN

D’acord amb la normativa vigent, el retorn es farà com indica la següent taula.

 

Tipus de retorn

Setmana

Ev1: Examen

A l’aula/ Tutoria

10

Ev2: Examen

A l’aula/ Tutoria

21

Ev3: Treballs en grup

Escrit

13 i 18

Ev4: Participació dinàmiques

A l’aula

2 a 8

Ev5: Exercicis en línia 

Eina digital

3 a 15

4. AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació única s’ha de sol·licitar telemàticament (mitjançant un e-formulari) dins del període establert (més informació al web de la Facultat).

Les activitats d'avaluació seran les mateixes que a l'avaluació continuada, amb l’excepció de la Ev4. Aquesta evidència es recuperarà mitjançant una prova escrita sobre els materials de les dinàmiques de grup. Els treballs grupals es duran a terme entre les persones que fan l'avaluació única.

5. ÚS D'INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL (IA)

L'assignatura permet l'ús d'IA com a part del vostre procés d'aprenentatge i en l'elaboració dels treballs. La IA és una tecnologia que ja està redefinint molts àmbits de la nostra societat, incloent-hi el professional i l'acadèmic i, com a professionals haureu d'aprendre a interactuar amb aquestes tecnologies de manera efectiva i ètica. El context universitari és un bon context per familiaritzar-vos amb la IA, explorar les seves capacitats i entendre les seves limitacions. No es tracta que la IA substitueixi el vostre pensament crític o la vostra reflexió, sinó que es converteixi en una eina que potenciï la vostra capacitat d'anàlisi. És crucial que l'ús de la IA es faci amb transparència i responsabilitat, identificant les eines concretes que heu utilitzat i que s'inclogui una reflexió crítica sobre com la IA hainfluït en el vostre procés i en el resultat final de l'activitat. La vostra contribució personal en l'anàlisi i la reflexió ha de ser significativa.


Bibliografia

Fonamental

Feliu, J. (2003). Influència, conformitat i obediència. Les paradoxes de l'individu social. A T. Ibañez Gracia (Ed.), Introducció a la psicologia social (pp. 251-366). Barcelona: UOC.

Sánchez, J. C. (2002). Psicologia dels grups. Madrid: McGraw Hill.

Complementària

Acosta Ávila, M. T. (2006). La psicologia de les minories actives revisitada: entrevista amb Serge Moscovici. Polis: Investigació i Anàlisi Sociopolític i Psicosocial, 2(1), 141-177. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/726/72620106.pdf

Apfelbaum, E. (1989). Relacions de dominació i moviments de lliberació. Una anàlisi del poder entre els grups. A J. F. Morales & C. Huici (Comps.), Lectures de Psicologia Social (pp. 261-295). Madrid: UNED.

Canto, J. M. (1998). Psicologia dels grups. Estructura i processos. Málaga: Aljibe.

Cialdini, R. B. (2022). Influència. La psicologia de la persuasió. HarperCollins Ibérica.

Doise, W., & Moscovici, S. (1984). Les decisions en grup. A S. Moscovici (Ed.), Psicologia Social, I. Influència i canvi d'actituds. Individus i grups (pp. 261-278). Barcelona: Paidós.

Doms, M., & Moscovici, S. (1984). Innovació i influència de les minories. A S. Moscovici (Dir.), Psicologia social I (pp. 71-116). Barcelona: Paidós.

Huici, C. (1987). Definició i tipus de grup. A C. Huici (Dir.), Estructura i processos de grup (Vol. 1). Madrid: UNED.

Huici, C., & Morales, J. F. (Dirs.). (2011). Psicologia de grups I. Estructura i processos. Madrid: UNED.

Huici, C., Molero, F., Gómez, Ä., & Morales, J. F. (Coords.). (2011). Psicologia dels grups. Madrid: UNED.

Martínez-Taboada Kutz, C., & Arnoso Martínez, A. (2024). Psicologia dels grups: essència dinàmica de la persona i de lo social. Aula Magna.

Milgram, S. (1980). Obediència a l'autoritat: un punt de vista experimental. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Myers, D. G., & Twenge, J. (2019). Psicologia Social (13ª ed.). McGraw-Hill Interamericana de España S.L.

Neumayer, C., & Svensson, J. (2016). Activism and radical politics in the digital age: Towards a typology. Convergence, 22(2), 131-146. https://doi.org/10.1177/1354856514553395

Sammut, G., & Bauer, M. W. (2021). The psychology of social influence: Modes and modalities of shifting common sense. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108236423

Stangor, C. (2004). Social groups in action and interaction. New York: Psychology Press.

Van Zomeren, M., Postmes, T., & Spears, R. (2008). Toward an integrative social identity model of collective action: A quantitative research synthesis of three socio-psychological perspectives. Psychological Bulletin, 134(4), 504-535. https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.4.504

 


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 214 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 314 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 412 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 413 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 414 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 511 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 512 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 513 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt