Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits però seria interessant que les persones que vulguin cursar aquesta assignatura tinguin interès en l'àrea educativa de la psicologia.
Aquesta assignatura forma part de la menció en Anàlisi i Intervenció Psicoeducativa i té com a finalitat la formació de futurs professionals capaços d’acompanyar processos d’aprenentatge i transformació educativa en contextos diversos.
Davant dels reptes educatius del Segle XXI (gestió de la informació, autonomia, treball en equip, pensament crític, inclusió i digitalització), és imprescindible que els i les estudiants desenvolupin estratègies per analitzar, dissenyar i aplicar pràctiques educatives significatives i sostenibles. En aquest marc, l’assignatura incorpora metodologies com l’Aprenentatge Servei (ApS), el Partnership educatiu i l’ús de la intel·ligència artificial generativa com a suport a l’aprenentatge actiu i col·laboratiu.
Els objectius específics són:
Aquesta assignatura suposa la participació en un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiant formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).
1. Les estratègies d’aprenentatge i d'afrontament d'incidents: marc conceptual.
1.1. El concepte d’estratègia en el sí de l’enfocament constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge: la construcció del coneixement "estratègic".
1.2. Nocions vinculades al concepte d’estratègies d’aprenentatge: capacitats, habilitats, procediments, mètodes i tècniques.
1.3. Capacitat metacognitiva, mecanismes d’autoregulació i estratègies d’aprenentatge.
1.4. Incidents Crítics i estratègies d'afrontament
2. La intervenció en l'àmbit de les estratègies d’aprenentatge i d'afrontament d'incidents.
2.1. Perquè cal ensenyar estratègies per aprendre? Els reptes del segle XXI.
2.2. Programes generals per "Ensenyar a Pensar" vs específics “infusionats” en el currículum
2.3. Modalitats d’organització de l’ensenyament d’estratègies.
2.4. Model instruccional per l'Ensenyament-Aprenentatge d'Estratègies.
2.4.1. Mètodes per la presentació d'estratègies : modelatge, casos de pensament i anàlisi retrospectiu
2.4.2. Mètodes de pràctica guiada: fulls de pensament, tècniques cooperatives i pautes d’autointerrogació.
2.4.3. Mètodes per la pràctica autònoma: Portafolis, auto-interrogació, tasques autèntiques.
2.5. L’avaluació de lesestratègies d’aprenentatge.
2.6. La formació en estratègies d'afrontament davant incidents crítics.
2.7. La Pauta per l'anàlisi d'incidents crítics (PANIC)
3. L’assessorament psicoeducatiu en l’àmbit de les estratègies d'aprenentatge
3.1. Funcions de l’assessor en l’àmbit de les estratègies d’aprenentatge i d'afrontament d'incidents
3.2. Les Estratègies d’aprenentatge vinculades a dominis específics: lectura, escriptura, i TICs.
3.3. Les Estratègies d'afrontament vinculades a blocs d'incidents crítics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions d'anàlisi de casos, simulació de mètodes d'intervenció i presentació de l'assessorament i dels IC | 12 | 0,48 | 4, 6, 24 |
Sessions de classe teòriques sobre el temari | 24 | 0,96 | 4, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisions de l'assessorament, de la realització de l'IC i de la presentació a classe | 15 | 0,6 | 1, 4, 6, 7, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Contactes professor IES assignat. Visita al centre. | 28 | 1,12 | 15, 24 |
Lectura de textos i revisió de webs | 21 | 0,84 | |
Reunions de coordinació i preparació de l'exposició de l'equip | 50 | 2 | 6, 7, 9, 24, 25 |
L’assignatura es fonamenta en una metodologia activa, col·laborativa i experiencial, centrada en el desenvolupament d’estratègies d’aprenentatge a través de l’anàlisi de casos, la reflexió crítica i la resolució de situacions educatives reals o simulades. Es promou el treball cooperatiu en equips, així com l’aprenentatge Servei (ApS) com a eina per connectar els continguts teòrics amb la pràctica professional. A més, s’integra l’ús de la intel·ligència artificial generativa com a recurs d’acompanyament cognitiu i metacognitiu al llarg del procés.
La proposta metodològica s’emmarca en una perspectiva de Partnership educatiu, on el professorat i l’alumnat assumeixen rols corresponsables en la construcció del coneixement, la presa de decisions i l’avaluació del procés d’aprenentatge.
Les sessions combinen espais de construcció col·lectiva, lectura i discussió de textos, activitats pràctiques, dinàmiques d’aula i treball autònom. L’estudiantat assumeix un paper actiu i reflexiu al llarg de l’assignatura, tot desenvolupant evidències d’aprenentatge de caràcter tant individual com grupal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 Portafolis d'aprenentatge | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27 |
Ev2 Presentació d'un assessorament psicoeducatiu (grupal) | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27 |
Ev3 Realització d'un IC amb l'ús de la pauta PANIC (grupal) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
Ev4 Presentació assessorament psicoeducatiu (grupal) | 15% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 27 |
Ev5 Síntesi final de l'assignatura | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22 |
L’avaluació de l’assignatura és contínua, formativa i competencial, i es fonamenta en diverses evidències que permeten recollir tant el procés com els resultats de l’aprenentatge de l’alumnat. Aquestes evidències combinen treball individual i cooperatiu, i inclouen activitats d’anàlisi, reflexió, creació i aplicació pràctica dels continguts. A continuació es detallen les evidències que componen l’avaluació de l’assignatura, així com la tipologia de retorn que rebrà l’estudiantat:
EV1 – Portafolis individual (15%)
Recull reflexiu i personal del procés d’aprenentatge viscut al llarg de l’assignatura. Permet connectar experiències pràctiques, continguts teòrics i desenvolupament competencial. Es proporcionarà retorn individual en format escrit a través de l’aula virutal cada setmana. A més, es recuperaran qüestions comunes a les sessions teòriques i es podrà sol·licitar una tutoria individual per resoldre dubtes específics.
EV2 – Vídeo d’incident crític (grupal, 30%)
Producció audiovisual col·laborativa en què es representa una situació educativa significativa, analitzada mitjançant la pauta PANIC. Permet aplicar coneixements sobre afrontament i estratègies psicoeducatives. Es facilitarà retorn grupal en format escrit i es podrà complementar amb una tutoria grupal si l’equip ho sol·licita durant la setmana 9.
EV3 – Assessorament psicoeducatiu (grupal, 35%)
Disseny d’una proposta d’assessorament a partir d’un cas real o fictici, on s’integren conceptes teòrics, models d’intervenció i eines pràctiques. És l’evidència principal del treball cooperatiu. Es donarà retorn escrit, tant a través de l’aula com de forma presencial durant les sessions pràctiques. També es podran fer tutories grupals per aprofundir en el procés i fer seguiment.
EV4 – Presentació oral de l’assessorament (grupal, 15%)
Exposició del projecte davant del grup-classe, amb ús de recursos visuals i capacitat comunicativa. S’avalua la claredat, coherència i qualitat argumentativa. El retorn s’oferirà de manera immediata a l’aula un cop finalitzades les presentacions, i posteriorment es complementarà amb una valoració escrita a través de l’aula virtual al llarg de la setmana 15.
EV5 – Síntesi final individual (5%)
Reflexió personal final sobre l’experiència formativa, on es connecten els aprenentatges adquirits amb els objectius de l’assignatura i el desenvolupament professional. Es proporcionarà retorn individual en format escrit mitjançant l’aula virtual al llarg de la setmana 19. Es podran sol·licitar tutories per rebre comentaris més personalitzats.
Totes les evidències s’han de lliurar dins els terminis establerts per tal de poder ser avaluades. La participació activa, el compromís amb el treball cooperatiu i la qualitat reflexiva dels lliuraments seran elements clau per a l’avaluació.
Criteris d'avaluació de l'assignatura:
En aquesta assignatura no es contempla la realització d’una prova d’avaluació única, atès que el procés d’aprenentatge es fonamenta en una avaluació contínua, participativa i basada en diverses evidències que recullen tant el progrés individual com la contribució grupal. El disseny de l’assignatura respon a una metodologia activa i cooperativa que requereix implicació sostinguda al llarg del curs, la qual cosa fa inviable l’avaluació mitjançant una única prova final. Aquesta estructura permet valorar de manera més ajustada i significativa el desenvolupament de competències clau com la reflexió crítica, la presa de decisions compartida, l’autoregulació i la capacitat d’aplicar els coneixements en contextos pràctics i reals. Per més informació podeu revisar les Pautes d'Avaluació de la facultat. De la mateixa manera, l'assignatura no contempla la realització d'una Prova de Síntesi.
En aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial generativa (IA) com a suport endeterminades activitats d’aprenentatge, sempre que el seu ús sigui responsable, transparent i alineat amb els objectius educatius de l’assignatura. El resultat final de qualsevol activitat ha de reflectir una aportació significativa, personal i crítica per part de l’estudiant. En cas d'utilitzar IA, caldrà identificar clarament les parts generades amb aquestes eines, mencionar quines tecnologies s’han emprat i incloure una reflexió crítica sobre com han contribuït o condicionat el procés i el resultat. L'ús no declarat d'IA, o la seva utilització per evitar el desenvolupament personal del treball, es considerarà una falta d'honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització en la qualificació de l’activitat o, en casos greus, sancions segons la normativa vigent de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Manuals de referència:
Monereo,C. (Coord.) (2000). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Visor.
Monereo, C. Monte, M. (2011) Docentes en tránsito. Incidentes críticos en secundaria. Barcelona: Graó.
Marc teòric:
Monereo, C.; Monte, M. y Andreucci, P. (2015) La gestión de incidentes críticos en la Universidad. Madrid: Narcea.
Monereo, C. (2017) The role of critical incidents in the dialogical construction of teacher identity. Analysis of a professional transition case. Learning, Culture and Social Interaction. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.10.002
Guia Docent:
Monereo, C. (Coord.) (2001) Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona: Graó.
Pauta per l'anàlisi d'Incidents Crítics (PANIC):
https://www.critic-edu.com/
Específica per equips:
Cerca d’informació: Monereo, C. (2009) Aprender a encontrar y seleccionar información. En pozo, J.I. y Pérez, M.P. Psicología del aprendizaje universitario. Madrid: Morata; 89-105.
Presa d’apunts: Monereo, C. (Coord.) (2000) Tomar apuntes: un enfoque estratégico. Madrid: Antonio Machado-Visor.
Mapes de conceptes: Novak, J. i Gowin, D. (1988) Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.
Avaluació: Monereo, C. (Coord.) (2009) Pisa como excusa. Barcelona: Graó
Incidents crítics: https://www.critic-edu.com/ https://www.facebook.com/criticface/
Altres recursos:
Pàgina del professor: http://www.carlesmonereo.me/
Pàgina de Guies docents: https://www.sinte.me/arc-pro
Página sobre Incidents Crítics: https://www.critic-edu.com/ https://www.facebook.com/criticface/
Campus Vitual: http://psicovirtual.uab.es/aules/course/view.php?id=229
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |