Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.
Bloc 1. Introducció a la intel·ligència i els processos cognitius
Bloc 2. Models d’intel·ligència
Bloc 3. Processos cognitius bàsics i neurociència
Bloc 4. Intel·ligència emocional i social
Bloc 5: Avaluació i ètica en la intel·ligència
Els continguts que seran tractats en les sessions magistrals configuren el cos teòric general de l'assignatura. Les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, es realitzaran sota direcció docent.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions magistrals | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
An?lisi de casos i instruments | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball independent de l'alumnat | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:
(1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.
(2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.
(3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.
(4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.
(5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.
Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1 Presentació oral en grups, presencial (setmana 10-16) | 30 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 7, 8, 10, 12, 16, 17, 19, 23, 24, 25, 26, 29 |
Ev2 Prova de continguts (escrit) (semana 19 o 20) | 30 | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 27, 28 |
Ev3 Informe sobre les pràctiques (darrera setmana de classes) | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Per aprovar l'assignatura la suma de les notes de les activitats Ev1, Ev2 i Ev3 ha de ser 5,0 o superior, independentment de que alguna de les activitats no arribi a aquest valor.
Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que hagi realitzat activitats el pes de les quals en l'avaluació de l'assignatura sigui menor del 40%. Si s'han realitzat activitats que permetrien arribar a un 66% o més de la nota màxima i no s'ha assolit la nota mínima de 5,0 es podrà accedir a un examen de recuperació en el qual es tornaran a realitzar les activitats no presentades i alguna de les activitats presentades que hagi obtingut un baix resultat. La recuperació permet accedir a una nota màxima de 8,5.
No es preveu que l'alumnat de segona o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una prova de síntesi no recuperable.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que s'acull a l'opció d'avaluació única renuncia a l'avaluació continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte d'avaluació, que es realitzarà la setmana 19.
Aquest acte d'avaluació constarà de les mateixes activitats incloses en l’avaluació continuada, amb els mateixos percentatges sobre la nota (veure taula d'avaluació continuada), realitzades consecutivament. La durada de les mateixes serà de: Ev1: 1,5 hores; Ev2: 1,5 hores.
Les condicions de superació de l'assignatura i eventual recuperació de l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única seran les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació continuada.
L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat).
Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
ALTRA INFORMACIÓ:
Retorn avaluacions: à l'aula. Ev1: setmana 16. Ev2: setmana 20. Ev3: darrera setmana de classe.
El termini per a sol·licitar la traducción de les proves avaluatives en aquells casos previstos es regirà per la normativa acadèmica.
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).
Intel·ligència Artificial: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Amador, J. A. (2013). Escala de inteligencia de Wechsler para adultos-IV (WAIS-IV). (Documento de Trabajo).
Colom, R., & Álvarez-Linera, J. (2015). Inteligencia. En D. Díaz Méndez & J. M. Latorre Postigo (Eds.), Psicología Médica (pp. 157-184). Elsevier.
Córdoba Navas, D. (2018). Desarrollo cognitivo, sensorial, motor y psicomotor en la infancia: (2 ed.). IC Editorial. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/113433. Capítulos 2-3.
Cuesta Gómez, J. L., & Ortega Camarero, M. T. (2019). Discapacidad intelectual: una interpretación en el marco del modelo social de la discapacidad. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 10(18), 85-106.
Martín, R. D. (2017). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad (tdah). La preocupación de las familias de afectados y la necesidad de ampliar conocimientos de los profesionales de la educación. Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, (26), 97-110.
Molero, P. P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I., & Valero, G. G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 36(1), 84-91.
Muñoz Cantero, J. M., & Fernández Ríos, L. (2019). Discapacidad intelectual: Una interpretación en el marco del modelo social de la discapacidad. Siglo Cero, 50(3), 79-97. https://doi.org/10.14201/scero20195037997
Redolar Ripoll, D. (2015). Neurociencia cognitiva. QUITO/UIDE/2015. (sección 4).
Wechsler, D. (2012). Escala de inteligencia de Wechsler para adultos-IV (WAIS-IV): Manual técnico y de interpretación. Pearson Clinical & Talent Assessment.
Wechsler, D. (2012). Escala de inteligencia de Wechsler para adultos-IV (WAIS-IV): Manual de aplicación y corrección. Pearson Clinical & Talent Assessment.
Si escau, es facilitarà a través del Campus Virtual.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |