Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Intel·ligència i Processos Cognitius

Codi: 102597 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina María Guzmán Valenzuela
Correu electrònic:
carolina.guzman@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Definir els objectius i elaborar el pla d'intervenció en funció del propòsit d'aquesta intervenció (prevenció, tractament, rehabilitació, inserció, acompanyament).
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar respecte i discreció en la comunicació i l'ús dels resultats de les avaluacions i les intervencions psicològiques.
  • Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  • Reconèixer i valorar els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i a l'adaptació d'instruments d'avaluació psicològica.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  • Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  7. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  8. Comunicar eficaçment el resultat de l'avaluació intel·lectual amb instruments psicomètrics.
  9. Dissenyar plans d'optimització del funcionament cognitiu en funció de cada perfil representacional.
  10. Distingir els diferents models psicoeducatius d'explicació de la qualitat docent i les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  11. Elaborar instruments d'anàlisi i diagnòstic cognitiu i intel·lectual.
  12. Elaborar instruments d'anàlisi i diagnòstic de les diferències individuals en intel·ligència i estructures de coneixement.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  17. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  18. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  19. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  21. Seleccionar els instruments de mesura adequats per a l'anàlisi de la cognició.
  22. Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  23. Seleccionar i utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de contextos educatius formals i no formals.
  24. Treballar en equip.
  25. Utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de processos cognitius.
  26. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  27. Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  28. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  29. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Bloc 1. Introducció a la intel·ligència i els processos cognitius

Bloc 2. Models d’intel·ligència

Bloc 3. Processos cognitius bàsics i neurociència

Bloc 4. Intel·ligència emocional i social

Bloc 5: Avaluació i ètica en la intel·ligència

 

Els continguts que seran tractats en les sessions magistrals configuren el cos teòric general de l'assignatura. Les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, es realitzaran sota direcció docent.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions magistrals 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29
Tipus: Supervisades      
An?lisi de casos i instruments 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29
Tipus: Autònomes      
Treball independent de l'alumnat 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29

La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:

 (1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.

 (2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.

 (3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.

 (4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.

 (5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.

Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 Presentació oral en grups, presencial (setmana 10-16) 30 1,5 0,06 2, 3, 5, 7, 8, 10, 12, 16, 17, 19, 23, 24, 25, 26, 29
Ev2 Prova de continguts (escrit) (semana 19 o 20) 30 1,5 0,06 1, 4, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 27, 28
Ev3 Informe sobre les pràctiques (darrera setmana de classes) 40 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Per aprovar l'assignatura la suma de les notes de les activitats Ev1, Ev2 i Ev3 ha de ser 5,0 o superior, independentment de que alguna de les activitats no arribi a aquest valor.

Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que hagi realitzat activitats el pes de les quals en l'avaluació de l'assignatura sigui menor del 40%. Si s'han realitzat activitats que permetrien arribar a un 66% o més de la nota màxima i no s'ha assolit la nota mínima de 5,0 es podrà accedir a un examen de recuperació en el qual es tornaran a realitzar les activitats no presentades i alguna de les activitats presentades que hagi obtingut un baix resultat. La recuperació permet accedir a una nota màxima de 8,5.

No es preveu que l'alumnat de segona o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una prova de síntesi no recuperable.

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat que s'acull a l'opció d'avaluació única renuncia a l'avaluació continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte d'avaluació, que es realitzarà la setmana 19.

Aquest acte d'avaluació constarà de les mateixes activitats incloses en l’avaluació continuada, amb els mateixos percentatges sobre la nota (veure taula d'avaluació continuada), realitzades consecutivament. La durada de les mateixes serà de: Ev1: 1,5 hores; Ev2: 1,5 hores.

Les condicions de superació de l'assignatura i eventual recuperació de l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única seran les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació continuada.

L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat).

Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

ALTRA INFORMACIÓ:

Retorn avaluacions: à l'aula. Ev1: setmana 16. Ev2: setmana 20. Ev3: darrera setmana de classe.

El termini per a sol·licitar la traducción de les proves avaluatives en aquells casos previstos es regirà per la normativa acadèmica.

El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).

Intel·ligència Artificial: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Amador, J. A. (2013). Escala de inteligencia de Wechsler para adultos-IV (WAIS-IV). (Documento de Trabajo).

Colom, R., & Álvarez-Linera, J. (2015). Inteligencia. En D. Díaz Méndez & J. M. Latorre Postigo (Eds.), Psicología Médica (pp. 157-184). Elsevier.

Córdoba Navas, D. (2018). Desarrollo cognitivo, sensorial, motor y psicomotor en la infancia: (2 ed.). IC Editorial. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/113433. Capítulos 2-3.

Cuesta Gómez, J. L., & Ortega Camarero, M. T. (2019). Discapacidad intelectual: una interpretación en el marco del modelo social de la discapacidad. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas10(18), 85-106.

Martín, R. D. (2017). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad (tdah). La preocupación de las familias de afectados y la necesidad de ampliar conocimientos de los profesionales de la educación. Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, (26), 97-110.

Molero, P. P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I., & Valero, G. G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología/Annals of Psychology36(1), 84-91.

Muñoz Cantero, J. M., & Fernández Ríos, L. (2019). Discapacidad intelectual: Una interpretación en el marco del modelo social de la discapacidad. Siglo Cero, 50(3), 79-97. https://doi.org/10.14201/scero20195037997

Redolar Ripoll, D. (2015). Neurociencia cognitiva. QUITO/UIDE/2015. (sección 4).

Wechsler, D. (2012). Escala de inteligencia de Wechsler para adultos-IV (WAIS-IV): Manual técnico y de interpretación. Pearson Clinical & Talent Assessment.

Wechsler, D. (2012). Escala de inteligencia de Wechsler para adultos-IV (WAIS-IV): Manual de aplicación y corrección. Pearson Clinical & Talent Assessment.


Programari

Si escau, es facilitarà a través del Campus Virtual.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt