Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És una assignatura de quart curs, que pressuposa la prèvia adquisició de coneixements i perspectives aportats pel conjunt dels cursos anteriors, especialment per assignatures com: Influència social i grups i Psicologia de les Organitzacions.
L'objectiu de l'assignatura optativa de Psicologia del Treball és proporcionar els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a comprendre i analitzar els processos psicològics i socials en l'entorn laboral. Es pretén que l’estudiantat desenvolupi habilitats d'anàlisi crítica i reflexió sobre temes com: la globalització, la nova realitat del treball, els factors de risc psicosocials i la salut ocupacional, l'impacte de la tecnologia en el treball, i la intervenció psicològica en l'àmbit laboral. Addicionalment, s’abordaran els aspectes ètics i la responsabilitat professional en el camp de la Psicologia del Treball.
Objectius d'aprenentatge:
• Utilitzar el vocabulari bàsic i les categories d'anàlisi i intervenció en l'àmbit de la psicologia social aplicada al treball i a les relacions laborals.
• Descriure el desenvolupament sociohistòric del treball i de les relacions laborals.
• Reconèixer la construcció del treball com a categoria central de la subjectivitat.
• Explicar l’impacte psicosocial de la situació ocupacional i de les condicions de treball.
• Discutir aspectes epistemològics, teòrics, ètics i metodològics de la investigació i intervenció psicosocial en l'àmbit del treball i de la seva organització.
• Identificar diferents tipus de factors de risc psicosocial en l'entorn laboral contemporani.
• Descriure i valorar l’impacte psicosocial dels diferents tipus de factors de risc analitzats.
Els continguts que abordarà l'assignatura giraran entorn de les següents temàtiques:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Classe magistral | 24 | 0,96 | 5, 6, 12, 14, 19, 20 |
D2. Sessions grups aula | 12 | 0,48 | 7, 8, 13, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Supervisió grupal | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 9 |
S2. Tutoria individual | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Revisió individual de literatura | 25 | 1 | 3, 11 |
A2. Treball individual | 33 | 1,32 | 4, 21 |
A3. Treball Grupal | 40 | 1,6 | 15, 16, 17, 21, 22 |
La metodologia docent de l’assignatura està orientada a fomentar l’autonomia, la reflexió i l’actitud crítica de l’estudiantat. Aquells continguts que, per la seva naturalesa, ho permetin, són abordats des de la perspectiva de gènere. Així mateix, al llarg del curs es promourà la participació igualitària a l'assignatura.
Seguint l'ordre de les activitats formatives presentades, les activitats autònomes consistiran en la revisió individual de material bibliogràfic i documental, que donarà lloc a la realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums, que seran utilitzats posteriorment en els treballs individual i grupal.
Les activitats dirigides seran de dues tipologies: classes magistrals i sessions en grup aula. En ambdós casos, les sessions seran de 2 hores, però, si bé les classes magistrals es realitzaran setmanalment, les sessions en grup aula es realitzaran, majoritàriament, de forma quinzenal. Unes i altres, incorporaran innovacions docents com l'aprenentatge basat en problemes, debats i taules rodones o la posada en joc, per part de l'estudiantat, de rols d'investigadors i facilitadors a l'aula.
Amb tot, el desenvolupament de les activitats dirigides a l'aula contemplaran:
Finalment, les activitats supervisades giraran al voltant de qüestions associades al disseny i la preparació de les sessions en grup aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Examen d'alternativa múltiple sobre els continguts del programa de teoria | 30 | 2 | 0,08 | 5, 6, 7, 10, 12, 14, 19, 20 |
Ev2. Treball individual: anàlisi de casos | 30 | 0 | 0 | 1, 3, 10, 11, 22 |
Ev3. Treball grupal: informe i la seva presentació | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 22 |
L'assoliment de les competències en aquesta assignatura, serà avaluat mitjançant les següents evidències, contemplades en les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2025-2026
Codi Evidència |
Denominació | Pes | Format | Autoria | Via | Setmana |
Ev1 | Examen d'alternativa múltiple sobre els continguts del programa de teoria | 30% | Escrit | Individual | Presencial | Segon període avaluatiu |
Ev2 | Treball individual: anàlisi de casos | 30% | Escrit | Individual | Presencial | Entre les setmanes 7 i 10 |
Ev3 | Treball grupal: cas pràctic que inclou el lliurament d'un informe i la seva exposició i defensa | 40% | Escrit | Grupal | Presencial | Entre les setmanes 10 i 12 |
Quant al retorn de cada evidència, aquest es durà a terme mitjançant dues vies: 1) Per escrit, via Moodle, amb els comentaris i aspectes de millora de cada lliurament, així com els punts forts de les evidències (setmana 8 per al treball individual, i final de semestre per al treball grupal i l'examen); i 2) De manera oral en classe, amb un seguiment i feedback individual de l'aprenentatge de cada estudiant (setmana 8 per al treball individual, i setmana 12 per al treball grupal).
Per superar l’assignatura amb l'avaluació continuada cal obtenir una puntuació mínima de 5 en la nota final ponderada.
<pstyle="text-align: justify;">L’avaluació única es realitzarà en el mateix dia i hora que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura, i comprendrà tots els continguts d’aquesta. Per tant, en l’avaluació única es realitzarà l’examen d’alternativa múltiple, l’informe individual i el desenvolupament i presentació dels casos pràctics.
Codi Evidència |
Denominació | Pes | Durada | Data |
Ev1 | Examen alternativa múltiple | 30% | Segon període avaluatiu | |
Ev2 | Informe individual: assaig teòric-empíric | 30% | ||
Ev3 | Exposició individual: cas pràctic | 40% |
Còpia o plagi: Segons l’Art 116, punt10 Normativa UAB, en cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en les evidències d'aprenentatge o ús de la IA en l'elaboració de les seves respostes, la qualificació final serà0. En el cas de les evidències escrites (EV2 i EV3), es farà ús del programa Urkund per a verificar el possible plagi.
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat)
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Fonts d’informació bàsica:
Revistes d’informació especialitzada:
Institucions d'interès:
No aplicable: no es farà servir cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |