Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es demanen pre-requisits
L’estudi de les diferents formes d’interpretació i producció dels sistemes simbòlics de la nostra cultura ens permeten conèixer aspectes importants de les representacions mentals i també d’aspectes funcionals de l’individu, la qual cosa constitueix una eina important de diagnòstic i intervenció d’ordre psicològic i pedagògic.
Objectius
En acabar l'assignatura l'alumnat hauria de ser capaç de:
2. El llenguatge natural.
- El joc en la infància com a pràctica cultural i simbòlica.
- L’ús d’objectes per representar rols, relacions i emocions.
- Simbolització del gènere a través del llenguatge, la imatge i el relat cultural.
- Estereotips i estructures de poder en la representació de la dona.
- Representació del cos i del moviment com a llenguatge.
- Impacte en la construcció de la identitat i els imaginaris socials.
- El dibuix infantil com a eina de representació de l’espai, el temps i les emocions.
- Imatges i rols en la construcció del gènere i les relacions socials.
- L’escriptura infantil: evolució i funció simbòlica.
- Simbolitzaciógràfica del llenguatge oral i de les idees.
- Lectura crítica de la imatge fixa.
- Representacions de classe, gènere i identitat.
- Simbolització audiovisual i transmissió d’ideologia.
- L’impacte de les narratives cinematogràfiques en la construcció del significat.
- La narració com a vehicle simbòlic: mites, contes i moral.
- Estereotips de gènere i valors culturals en els productes mediàtics.
- Lectura crítica de campanyes i anuncis.
- Anàlisi crítica de la representació a la història de l’art.
- Presència i absència de visibilització de les dones artistes.
- L’art com a sistema de simbolització social i cultural.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teòriques (24h) i seminaris (12h) | 40 | 1,6 | 3, 4, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories per a grups de treball | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de camp | 105 | 4,2 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
A partir de materials que mostren diferents sistemes i conductes de simbolització facilitats per la professora, s’analitzaran les diferents formes de comprendre i d’interpretar les esmentades conductes. S’estudiaran els principals conceptes teòrics que expliquen la construcció simbòlica i representacional de l’individu i també les implicacions psicològiques i pedagògiques corresponents.
Les i els estudiants es posaran en situació d’observar i analitzar per si mateix@s les interpretacions i/o produccions de diferents sistemes de simbolització per part de persones de diferents edats.
Les i els estudiants, en petits grups, realitzaràn alguns estudis de camp, sobre alguns dels temes del programa, basant-se en la metodologia i les exposicions portades a terme a les classes per la professora.
Síntesi
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1a. Presentació continguts construcció dels símbols i el gènere | 30%. Grupal. Presencial | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Ev1b. Dossier evidències aprenentatge | 30%. Individual. Presencial | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Ev2. Treball de camp/Presentacions | 40%. Grupal. Escrit-Oral | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
EVIDÈNCIES D’APRENENTATGE
EV1a. Presentació sobre continguts: construcció dels símbols i el gènere (I)
Contingut: Presentació, dinàmica i debat
Autoria: Grupal
Pes: 30%
Format de presentació: Híbrid
Modalitat de lliurament: Presencial
Setmana de lliurament: Primer període d’avaluació
No es permet l’ús de la IA per redactar els treballs.
Tipus de retorn: a l'aula durant la sessió, setmanes 3, 4, 5.
EV1b. Dossier d’evidències d’aprenentatge (II)
Contingut: Recollida d’apunts personals, dinàmiques i debat
Autoria: Individual
Pes: 30%
Format de presentació: Híbrid
Modalitat de lliurament: Presencial
Setmana de lliurament: Segon període d’avaluació
No es permet l’ús de la IA per redactar els treballs.
Tipus de retorn: a l'aula durant la sessió, setmanes 6,7,8.
EV2. Treball de camp (I)
Contingut: Treball de camp amb una temàtica diferent per grup, presentacions i debat
Autoria: Grupal
Pes: 40%
Format de presentació: Híbrid
Modalitat de lliurament: Híbrida
Setmana de lliurament: Desembre/Gener
No es permet l’ús de la IA per redactar els treballs.
Tipus de retorn: a l'aula durant la sessió, setmanes 10,11,12.Estudiant no avaluable
Un/a estudiant que no hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% constarà a les actes com a “no avaluable”.
Assignatura superada
Per superar l’assignatura s’han de complir els dos requisits següents:
Cada evidència ha de tenir una puntuació mínima de 3,5 punts per poder fer mitjana amb la resta d’evidències.
L’assignatura es considerarà superada quan el còmput dels percentatges corresponents a cada evidència sigui superior a 5,00.
Si no es compleixen aquests dos requisits, la nota màxima que es podrà obtenir serà de 4,5punts.
“Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.”
L’estudiant podrà optar a una recuperació final si:
Ha obtingut una nota d’avaluació contínua inferior a 5,0
Ha realitzat evidències amb un pes de com a mínim 2/3 del total.
La recuperació consistirà a tornar a presentar totes aquelles evidències no superades.
Les evidències no superades que es presentin en la recuperació podran aspirar a una puntuació màxima de 7,00.
Quan l’estudiant no hagi presentat una evidència en el calendari previst per causes justificades, podrà aspirar a una puntuació màxima de 10.
En el cas d’evidències no presentades sense justificació, la puntuació màxima serà de 5,00.
No es preveu que l’alumnat de segona o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
d. Traducció exàmens
EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
Per a més detalls sobre els criteris d’avaluació, consulteu el següent enllaç:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Textos que tracten sobre les representacions mentals. Permeten conèixer els mecanismes representacionals mitjançant els quals els subjectes comprenen un fenomen o un tipus de representació simbòlica.
Textos que tracten sobre els sistemes de simbolització: els símbols i els signes.
D'altres:
Tractat sobre joc simbòlic i exposició de treballs experimentals que permeten entendre els aspectes representacionals que són a la base del joc simbòlic.
Textos que permeten conèixer i interpretarels mecanismes representacionals d'elaboració del dibuix infantil, i valorar la seva evolució.
D'altres:
Textos que aborden els codis de la imatge, útils per entendre les interpretacions que la població infantil porta a terme sobre diversos tipus d'imatge:
Textos que tracten sobre els mecanismes de producció de sistemes gràfics de simbolització bàsics pels aprenentatges escolars.
Textos que tracten el llenguatge des d'una perspectiva de la construcció dels significats per part del subjecte.
Whorf B.L. (1971) "Lenguaje, pensamiento y realidad". Barcelona. Barral Editores.
Textos per aprofundir informació general de la matèria:
Berger, J. (2016). Modos de ver. Editorial GG.
Bornay, E. (2009). Arte se escribe con M de mujer. SD Edicions.
Bruner, J. (1990). Acts of Meaning.
Bruner, J. (1997). La cultura de la educación. Paidós.
Kalman, J. (1993).En búsqueda de una palabra nueva: la complejidad conceptual y las dimensiones sociales de la alfabetización. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXIII(1), 87-95.
Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices.
Hooks, b. (1992). Black looks: Race and representation. South End Press.
Hooks, b. (1994). Outlaw culture: Resisting representations. Routledge.
Hooks, b. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. Routledge.
Hooks, b. (2000). Feminism is for everybody: Passionate politics. South End Press.
Hooks, b. (2002). The will to change: Men, masculinity, and love. Atria Books.
Hooks, b. (1992). The oppositional gaze: Black female spectators. In Black looks: Race and representation (pp. 115–131). South End Press.
Pérez Valiño, A. (2017). Eva y María: dos imágenes enfrentadas. Autoridad, Poder E Influencia. Mujeres Que Hacen Historia, 763-775.
Piaget J. (1977) "La formación del símbolo en el niño". México. Fondo Cultural Europeo.
Sánchez Romero, M. (2022). Prehistorias de mujeres. Destino.
Schipper, M. (2024). Myth and Misogyny: how male representations of the female form have changed the way women are viewed.
Leal, A. (2006). “Simbolización gráfica, medio de expresión e instrumento de pensamiento”. Infancia y Aprendizaje, 29(2), 203-218.
Nead, L. (2013). El desnudo femenino: Arte, Obscenidad Y Sexualidad. Tecnos Editorial S A.
Vygotsky, L. S. (1930). El arte como lenguaje fundamental del ser humano.
Vygotsky, L. S. (1988). Pensamiento y lenguaje. Crítica.
No es fa servir cap programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |