Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Personalitat i Diferències Individuals

Codi: 102578 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Manel Monsonet Bardaji
Correu electrònic:
manel.monsonet@uab.cat

Equip docent

Marta Salla Martínez
Pilar Torrecilla Gonzalez
Lorena Chanes Puiggros

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit establert específicament per a aquesta assignatura, però és altament recomanable estar cursant simultàniament la resta d’assignatures que componen el primer semestre del primer curs; especialment Història de la Psicologia i Fonaments de Psicobiologia I.


Objectius

En finalitzar l’assignatura, l’estudiant haurà d’haver assolit els següents objectius:

OBJECTIUS GENERALS:
1) Conèixer les diferents perspectives que conviuen dins la psicologia de la personalitat.
2) Identificar els aspectes complementaris i diferencials de les diferents perspectives de la psicologia de la personalitat.

OBJECTIUS ESPECÍFICS:
1) Discriminar les diferents perspectives de la personalitat.
2) Adscriure els autors a les seves respectives teories.
3) Associar teoria, avaluació i tractament per a cada perspectiva.
4) Comprendre el desenvolupament històric de les perspectives.
5) Valorar la bondat de les diferents perspectives de la Psicologia de la Personalitat.


Competències

  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer la diversitat del comportament humà i la naturalesa de les seves diferències, tant en la normalitat com en l'anormalitat i la patologia.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Avaluar els diferents tipus de personalitat.
  4. Classificar els principals models teòrics que expliquen les diferències individuals i la personalitat.
  5. Identificar els instruments d'avaluació en psicologia de la personalitat.
  6. Identificar i relacionar els trets de personalitat dels individus.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

Definició, camp d’estudi i mètodes d’investigació en l’estudi de la personalitat.
    1. Introducció a l’estudi de la personalitat.
    2. Introducció als mètodes per a l’estudi de la personalitat.
    3. Introducció a l’avaluació de la personalitat.

Teories i models en psicologia de la personalitat.
    4. Introducció a les principals perspectives en psicologia de la personalitat.
    5. Perspectiva disposicional. Aproximació lèxica.
    6. Perspectiva disposicional. Aproximació teòrica.
    7. Perspectiva biològica.
    8. Personalitat i salut.

9. Integració de teories.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 27 1,08 4
Pràctiques d'aula 6 0,24 1, 3, 4, 6
Seminaris en grup petit 18 0,72 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Estudi 82 3,28
Lectura articles 6,5 0,26 1

METODOLOGIA DOCENT:
   Exposicions teòriques.
   Descripció i aplicació de proves d’avaluació de la personalitat.
   Fòrums de discussió i tutories.

ACTIVITATS FORMATIVES:
   Anàlisi d’instruments i tècniques d’avaluació en personalitat.
   Aplicació de tècniques d’avaluació de la personalitat.
   Estudi de casos.
   Discussions en grup.
   Lectures científiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EVIDÈNCIA 1: Prova escrita sobre els continguts del BLOC A, escrita, individual, presencial 1r periode avaluatiu 40% 1,5 0,06 3, 4, 5, 6
EVIDÈNCIA 2: Prova escrita sobre els continguts del BLOC B + competència T01 (lectura i comprensió article científic en anglès), escrita, individual, presencial 2n periode avaluatiu 40% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6
EVIDÈNCIA 3: Informe de pràctiques, escrit, col·lectiu, lliurament presencial mes de desembre 15% 0 0 3, 5, 6, 8
EVIDÈNCIA 4: "Peer-review", escrit, col·lectiu, presencial a última pràctica d'aula 5% 0 0 2, 3, 5, 6, 7

L’Avaluació Continuada (AC) consistirà en el següent:
   Evidència 1: Prova presencial escrita BLOC A
   Evidència 2: Prova presencial escrita BLOC B + competència T01 (lectura i comprensió article científic en anglès)
   Evidència 3: Informe de pràctiques

Aquells/es estudiants amb notes de l'avaluació continuada (EV1+EV2+EV3+EV4) més altes, a partir del 9,00, obtindran matrícula d'honor. Si el nombre de matrícules d'honor atorgades seguint aquest criteri no supera el màxim, aquells/es estudiants amb una nota de l'avaluació continuada entre 8,00 i 8,99 que ho desitgin podran optar a matrícula d'honor realitzant un breu examen oral.

Recuperació: Evidència 1 i/o Evidència 2 (aquella/es suspesa/es). Les Evidències 3 i 4 no són recuperables.

  • L'assignatura es considerarà superada quan la mitjana ponderada de l'avaluació continuada (EV1+EV2+EV3+EV4) sigui igual o superior a 5,00.
  • Es considerarà avaluable, aquell/a estudiant que hagi lliurat com a mínim una evidència d'aprenentatge amb pes igual a 4 punts (40%). Això equival a haver-se presentat a la EV1 o la EV2.
  • Es considerarà no avaluable, aquell/a estudiant que no s'hagi presentat ni a l'EV1 ni a l'EV2.
  • Recuperació: pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual omajor a 2/3 de la qualificació total (és a dir, haver fet l'Ev1 i l'Ev2) i hagi obtingut una nota inferior a 5,00 punts i major o igual a 3,50 punts. 
    • EV1, Ev2: Recuperació del bloc/blocs no superat/s
    • EV3, Ev4: No recuperable.

La nota de l'evidència recuperada substituirà la nota obtinguda originalment i es recalcularà la nota ponderada final de la mateixa manera que per a l'avaluació continuada.

L'Avaluació Única (AU) consistirà en:
Ev1: Prova escrita sobre els continguts del BLOC A, escrita, individual, presencial (40%)
Ev2: Prova escrita sobre els continguts del BLOC B + competència T01 (lectura i comprensió article científic en anglès), escrita, individual (40%)
Ev3: Informe de pràctiques, escrit, individual (15%)
Durada màxima 5 hores. A realitzar durant el segon període evaluatiu.

Procés de recuperació: Mateix que l'AC.

L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)

Programació del retorn:

Evidència 1: es farà un retorns del resultats de l'evidència tant en la sessió de teoria posterior a la data de l'evidència com amb tutoria (QD2, setmanes 9-10).

Evidència 2: Retorn amb tutoria (QD2, setmana 20).

Evidències 3 i 4: Activitats vinculades als seminaris. Retorn amb tutoria i rúbrica (QD2, setmana 20).

Ús de la Inteligencia Artificial (IA) per la confecció de les Ev3 i Ev4: està permés l’ús de tecnologies d’Intel·ligència artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca d’informacióo l'adaptació i correcció de textos, sempre i quan s'expliqui perquè s'ha utilitzat. Per tant, serà obligatori identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre con aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les evidencies avaluables es considerarà falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).

NO ESTÀ CONTEMPLADA UNA PROVA DE SÍNTESI.

 

 

 

 

 

 https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

Manual de referència:
Carver, C.S. & Scheier, M.F. (2014). Teorías de la personalidad. México: Pearson.

Altres manuals:
Larsen, R. J. & Buss, D. M. (2005). Psicología de la pesonalidad. Méjico: McGraw-Hill.
Pueyo, A. A. (1996). Manual de psicología diferencial. Madrid: McGraw-Hill.
Ávia, M.D. y Sánchez-Bernardos, M.L. (1995). Personalidad: Aspectos cognitivos y sociales. Madrid: Pirámide.
Bermúdez, J., Pérez-García, A. y Sanjuán, P. (2003). Psicología de la personalidad: teoría e investigación. Madrid: UNED.
Brody, N. y Ehrlichman, H. (2000). Psicología de la personalidad.  Madrid: Prentice Hall.
Cooper, C. (2002). Individual Differences.  London: Arnold
Eysenck, H.J. (1982). Fundamentos biológicos de la personalidad. Barcelona: Fontanella.
Eysenck, H.J. y Eysenck, M. W. (1987). Personalidad y diferencias individuales. Madrid: Pirámide.
Fierro, A. (1996). Manual de psicología de la personalidad. Barcelona : Paidós.
Funder, D.C. (1997). The personality puzzle. New York: W.W. Norton & Company.
Liebert, R. y Langenbach, L. (2000). Personalidad. México: International Thompson Editores.
Matthews, G; Deary, I.J. & Whiteman, M. C. (2003). Personality traïts. Cambridge: Cambridge UniversityPress.

Milon, T. (1995). La personalidad y sus trastornos. Madrid: Ediciones Martínez Roca.
Pelechano, V. (1996). Psicología de la personalidad. Barcelona: Ariel.
Pervin, L.A. (1998). La ciencia de la personalidad. Madrid: McGrawHill.
Phares, E.J. (1991). Introduction to personality. New York: HarperCollins Publishers.
Schultz, D. P. y Schultz, S. P. (2002). Teorías de la personalidad. Madrid: Thomson.
Zuckerman, M. (2005). Psychobiology of personality. Cambridge: Cambridge University Press.


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 21 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 22 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 31 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 32 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 214 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 314 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 412 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 413 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 414 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 511 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 512 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 513 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt