Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per un aprofitament adient de l'assignatura "Anàlisi de dades" és necessari haver superat satisfactòriament l'assignatura de "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació".
"Anàlisi de dades" és la segona assignatura metodològica del pla d'estudis de Psicologia i pertany a la matèria "Mètodes d'investigació i Psicometria". S'imparteix en el primer semestre de segon curs i representa la continuació natural de l'assignatura "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" impartida en el primer curs del Grau. L'assignatura recull algunes competències metodològiques transferides en la matèria "Estadística" i incorpora i desenvolupa de noves, amb la finalitat de que als/les estudiants ampliïn la seva base competencial, aspecte que permetrà la realització de les posteriors assignatures metodològiques.
Els objectius formatius de l'assignatura, de caràcter general són:
En finalitzar l'assignatura el/la estudiant haurà de ser capaç de:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4 |
Classes teòriques | 27 | 1,08 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de problemes | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4 |
Tutoríes | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Aprenentatge cooperatiu | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4 |
Guions de lectura | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4 |
L'assignatura "Anàlisi de dades" implica la realització de 6 crèdits ECTS que suposen un total de 150 hores per a l'estudiant. D'aquest total, 45 hores es dedicaran a activitats formatives dirigides basades en classes teòriques magistrals i classes pràctiques consistents en la resolució de problemes. Un total de 18 hores seran dedicades a la revisió de problemes en aules seminari i a tutories personals amb els/les docents. S'organitzaran diferents activitats autònomes que suposaran 72 hores de dedicació dels/les estudiants basades en la lectura de documents aconsellats pels/les professors/es i aprenentatge cooperatiu (resolució en grup de casos i situacions-problema). Les 9 hores restants que completen la realització de l'assignatura es dedicaran a activitats d'avaluació.
En resum: (1) metodologia docent: exposicions magistrals, pràctiques supervisades, aprenentatge basat en problemes, i exposició/discussió de casos, i (2) activitats formatives: estudi de casos i lectures tècnic-científiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 Avaluació instrumental temes 1 a 4 (autoria grupal) | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4 |
EV2 Avaluació teòrica i instrumental, temes 1 a 4 (autoria individual) | 45% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4 |
EV3 Avaluació instrumental, temes 5 a 8 (autoria grupal) | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4 |
EV4 Avaluació teòrica i instrumental, temes 5 a 8 (autoria individual) | 45% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4 |
Prova MH | Valoració qualitativa | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4 |
Avaluació continuada: La qualificació dels/les estudiants es fonamenta en un procés d'avaluació continuada que permet la valoració del grau en què adquireixen les competències de l'assignatura. Es basa en el lliurament i realització de diverses evidències d'aprenentatge, associades a modalitats d'avaluació diferenciades en moments diferents del semestre. Aquest format facilita als/les estudiants i als/les docents una retroalimentació immediata sobre el nivell de competències adquirit al llarg del curs i el grau de millora en el rendiment acadèmic.
Per a superar l'assignatura els/les estudiants hauran de demostrar un rendiment satisfactori en dues proves obligatòries (EV2 i EV4) d'autoria individual i dues proves d'avaluació instrumental o pràctica (EV1 i EV3) d'autoria grupal.
Les proves EV2 i EV4 s'efectuen presencialment en el lloc i data fixats per la Facultat en el primer i segon període d'avaluació respectivament. Aquestes evidències avaluen, mitjançant proves tipus test constituïdes per 40-45 preguntes, tots els continguts de la matèria considerant tant els de caràcter teòric com instrumental. EV2 avalua els temes 1 a 4 del temari i EV4 avalua els temes restants (5 a 8). La durada de cada prova és aproximadament de dues hores i mitja.
Les evidències instrumentals o pràctiques, EV1 i EV3, es realitzaran aproximadament una o dues setmanes abans que EV2 i EV4, respectivament. EV1 i EV3 consisteixen en l'exposició i posterior resolució d'una situació-problema que cada equip de treball, els membres dels quals s'escolliran a l'atzar pel professorat a l'inici del curs dins cada grup de pràctiques, haurà treballat durant el curs. En aquest sentit, EV1 avaluarà els continguts pràctics dels temes 1 a 4 i EV3 els corresponents als temes 5 a 8. Per poder-se presentar a cadascuna d'aquestes evidències, l'equip de treball caldrà que hagi lliurat la relació d’exercicis-problema anomenats “problemes complementaris” solucionats, disponibles en el material de pràctiques de l’assignatura.
Per determinar la nota final de l'assignatura (NF) es contemplaran les aportacions ponderades de les respectives evidències d'aprenentatge, de manera tal que EV1 contribueix a la nota final de l'assignatura en un 5%, EV2 en un 45%, EV3 en un 5%, i EV4 en un 45%. Per tant: NF=EV1(0.05)+EV2(0.45)+EV3(0.05)+EV4(0.45). L'alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com "no avaluable". Per tant, per a superar l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada és necessari que es compleixin els següents criteris:
Els estudiants amb nota final superior o igual a 5 punts no podran presentar-se a la prova de recuperació amb la finalitat d'incrementar la nota final obtinguda en l'avaluació continuada.
La decisió de recuperar una o ambdues evidències (EV2 i/o EV4) és de l'estudiant. La(es) prova(es) de recuperació d'EV2 i EV4 tindran idèntic format i temari que les proves originals. La(es) nota(es) obtinguda(es) en la prova de recuperació substituirà(n) a la(es) nota(es) obtinguda(es) inicialment en les avaluacions prèvies realitzades durant el curs (EV2 i/o EV4).
Podran optar a la qualificació de matrícula d'honor, els/les estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9 punts. Aquests estudiants hauran de realitzar una prova complementària d'avaluació, de caràcter presencial i format oral. Aquesta prova es realitzarà en el mateix moment que la prova de recuperació. Les condicions, característiques i dinàmica de la prova per optar a la qualificació de “Matricula d’honor” s’especificaran a les persones implicades dies abans de la realització de la prova.
Avaluació única: els estudiants que ho considerin poden acollir-se a la modalitat d’avaluació única. Aquest tipus d’avaluació implica que en una única data d’avaluació es realitzaran totes les evidències/activitats d’aprenentatge, amb les mateixes consideracions, ponderacions i nivell d’exigència que les corresponents a l’avaluació continuada. Els/les estudiants acollits/des a aquesta modalitat d’avaluació poden assistir a classe i, fins i tot, alguna de les sessions poden ser d’assistència obligatòria. La prova d’avaluació única es realitzarà en la mateixa data en que es realitzi l’avaluació d’EV4 i, si s’escau, els/les estudiants podran optar a recuperació en la data fixada per la Facultat i s'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada. La durada de la prova d’avaluació única s’estima entre cinc i sis hores. Cal destacar que EV1 i EV3 no són recuperables.
Per tant, i en resum:
Prova de síntesi: en aquesta assignatura no es contempla la modalitat d’avaluació consistent en una prova de síntesi.
Ens els enllaços següents es poden consultar:
Desprès de cada activitat d’avaluació, el professorat emetrà un retorn sobre el rendiment observat en la corresponent evidència d’aprenentatge. La taula següent indica el tipus de retorn i la setmana aproximada en que es farà efectiu.
Tipus de Retorn |
EV i TIPUS |
SETMANA |
Escrit |
EV3 i EV4 |
Final de la setmana S15 (EV3) i final de la setmana 19 (EV4) |
A l’aula |
EV1 i EV2 |
Setmanes S8 i S10 respectivament |
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (E-Formulari) (més informació al web de la Facultat).
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. En definitiva, es tracta d’emprar les tecnologies IA amb responsabilitat i tenint clar en tot moment que, si s’empra correctament, és una molt bona eina.
Manuals de referència:
Pardo, A., Ruiz, M.A., i San Martín, R. (2009). Análisis de datos (I) en ciencias sociales y de la salud. (2ª ed.). Madrid: Editorial Síntesis.
Bibliografia complementària:
Cumming, G., i Calin-Jageman, R. (2024). Introduction to the new statistics: estimation, open science, and beyond (2ª ed.). New York: Routledge-Taylor & Francis.
Ellis, P.D. (2010). The essential guide to effect sizes. Cambridge: Cambridge University Press.
Kline, R.B. (2013). Beyond Significance Testing: Statistics Reform in the Behavioral Sciences. Washington, DC: American Psychological Association.
Kline, R.B. (2020). Becoming a behavioral science researcher (2ª ed.). London: The Guilford Press.
Pardo, A., Ruiz, M.A., i San Martín, R. (2010). Análisis de datos (II) en ciencias sociales y de la salud. (2ª ed.). Madrid: Editorial Síntesis.
Peña, D. (2001). Fundamentos de estadística. Madrid: Alianza Editorial.
Solanas, A., Salafranca, Ll., Fauquet, J., i Nuñez, M.I. (2005). Estadística Descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Madrid: Thomson.
El programari bàsic emprat en l'assignatura és el programa estadístic STATA (V18). Aquest programari constitueix l'eina bàsica amb la que es portaran a terme els diversos estudis/problemes plantejats per l'assignatura. Complementàriament, l'estudiant disposarà de la possibilitat d'estudiar/aprofundir en dos programes estadístics de distribució lliure. Aquests programes són el sistema JASP (https://jasp-stats.org/) i el programa JAMOVI (https://www.jamovi.org/).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 21 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 22 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 31 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 32 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |