Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerequisits.
El temps no és un estímul concret que activi cap receptor sensorial i, tanmateix, no deixa de ser una dimensió explícita (algunes vegades) i implícita (la majoria), del comportament humà. La realitat del temps solament és percebuda pel canvi que experimenten els diferents estímuls, siguin aquests canvis de localització, de textura, de forma, etc. i dels esdeveniments que es donen en el context. Malgrat la seva efímera naturalesa, el temps és una dimensió amb una àmplia interacció amb molts comportaments humans i no humans.
L’objectiu de l'assignatura és descriure, analitzar i verificar experimentalment la incidència del temps com a variable independent en el comportament. Des d’una perspectiva cognitiva, s’ha demostrat que la conducta no solament es desenvolupa en el temps sinó que també es troba estructurada per aquest. Això s’ha verificat tant en micro conductes, com les del conductor que evita un xoc, com en conductes socials i organitzacionals. A més, cultures diferents tenen actituds i conceptualitzacions diferents envers el temps, malgrat tenir en comú estructures neurològiques i fisiològiques subjacents relacionades amb la temporalitat.
Per altra banda, diferents tipus de conducta manifesten diferents cicles d’activació o execució de tasques al llarg del dia, cosa que permet determinar quin és el moment òptim per a realitzar certes activitats. La Cronobiologia i la Cronopsicologia estudien aquests aspectes, de gran importància en l'aplicació directa en l'àmbit laboral (treball per torns, satisfacció laboral, rendiment etc.). L'Orientació i Perspectiva Temporal envers el passat, present o futur exerceixen una influència important en la conducta de cada dia, fins el punt que aquesta orientació es considera un indicador de benestar psicològic, a la vegada que permet predir el comportament en determinats àmbits.
Una òptima gestió del temps ha de tenir en compte els diferents nivells en què la temporalitat incideix en el comportament: des de la cronobiologia fins a l'orientació temporal, passant per l'estudi de l'estimació/percepció del temps.
Antropologia cultural i temps. Temps i conducta. Breu història de la mesura del temps. La regulació temporal: cronobiologia i cronopsicologia. La percepció del temps: estimació i vivència temporal. Estudi quantitatiu i qualitatiu de la percepció del temps. El desenvolupament i adquisició de la noció de temps. El domini/control -o la gestió- del temps: Orientació i Perspectiva temporal. Planificació temporal. Aplicacions a l'àmbit del treball, salut i organitzacions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18 | 0,72 | 3, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21 |
Classes teòriques sobre el treball | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 15, 16, 18, 19, 20, 21 |
Pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 13, 14, 17, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica | 6,5 | 0,26 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 21 |
Realització del treball final o estudi (examen) | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 13, 14, 17, 20, 21 |
Realització d'informe de pràctiques i dels exercicis teòrics | 30 | 1,2 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 21 |
La metodologia docent a emprar combinarà i integrarà les classes magistrals amb debats, realització de pràctiques i entrega d'informes, així com sessions dirigides destinades al recolzament en la realització dels treballs finals.
Per dur a terme aquesta integració de continguts es plantejaran exercicis de desenvolupament teòric dels temes de l'assignatura així com la utilització de les TIC (fòrums, etc) mitjançant la plataforma Moodle.
A més, el treball final (tema lliure, de caire preferentment experimental) es desenvoluparà al llarg del semestre en grups, s'exposarà oralment i s'entregarà mitjançant un informe escrit a finals de curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Realització de treball final | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
EV2. Exposició oral del treball final | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 17, 18, 20, 21 |
EV3. Qüestionari sobre els continguts teòrics | 25% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 11, 12, 14, 15, 17, 19, 21 |
EV4. Informes de Pràctiques | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 13, 14, 17, 20, 21 |
Les competències seran avaluades de la següent manera: treball final i exposició oral, realització d'informes de pràctiques i un breu qüestionari sobre els continguts teòrics tractats, així com seminaris, discussió de lectures i altres evidències que la dinàmica del grup classe permeti dur a terme.
El sistema d’avaluació inclou els següents aspectes que tenen assignat un pes específic en la qualificació final:
EV1: Realització d'un treball final, escrit i en format d'article científic, amb un pes del 35% de la nota. En grup. Lliurament virtual en el segon periode avaluatiu
EV2: Presentació oral del treball final, amb un pes del 20% de la nota. En grup. Presencial l'última setmana de docència programada
EV3: Breu qüestionari sobre el contingut teòric, amb un pes del 25%. Individual. Segon periode avaluatiu
EV4: Elaboració i entrega dels informes de pràctiques, amb un pes del 20%. Individual. Lliurament virtual en el segon periode avaluatiu
L'assistència és obligatòria el dia en què s'hagin programat les evidències avaluables. En el cas de l'exposició oral, la no assistència el dia previst implicarà un No Presentat i només es podrà recuperar si es presenta un document justificatiu i es realitza i lliura l'evidència individualment en un màxim de 48 hores, sempre que el professor/a responsable ho hagi autoritzat.
Pel que fa al retorn de les evidències:
Tipus de Retorn |
||
Escrit |
EV1 i EV4 | La setmana de publicació de qualificacions |
A l’aula |
EV2 | Última setmana de docència programada |
Tutoria |
EV3 | La setmana de publicació de qualificacions |
Definició d'aprovat
Les notes finals de l'assignatura, abans de la recuperació, s’han d’expressar amb un únic decimal, i cal realitzar l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest arrodoniment permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tansols està a una dècima. Exemples: APROVAT : 4.85 (4.9=5.0) / NOTABLE : 6.85 (6.9=7.0) / EXCEL·LENT: 8.85 (8.9=9.0)
Es considerarà alumnat avaluable qui hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) sempre i quan com a mínim una d'elles sigui l'EV3 o l'EV4 (de caire individual). La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació realitzades i es consideraran aprovat l'alumnat que obtingui una nota igual o superior a 5 punts.
La recuperació consistirà en tornar a presentar la/les evidències no lliurades o suspeses, i s'hi podrà presentar l'alumnat que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificaciótotal de l'assignatura, i que tinguin una qualificació d’avaluació continuada inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. La qualificació, en aquest cas, de les evidències recuperades no podrà ser superior a 5 punts. La normativa d'avaluació es pot trobar en el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Traducció d'exàmens
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licidut telemàticament (E-Formulari). (més informació al web de la Facultat).
Avaluació única
L'avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu i s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura. Es realitzarà un examen de tipus obert sobre el conjunt del temari teòric, l'elaboració d'una proposta detallada de recerca empírica, la defensa oral de la proposta així com el lliurament dels informes de pràctiques. Durada 3 hores. La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada.
L’avaluació única se sol·licita telemàticament (E-FORMULARI) en el periode específic (més informació al web de la Facultat).
TAULA D'ACTIVITATS D'AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l'evidència |
Pes |
Durada en hores (de l'acte presencial) |
Data realització/entrega |
EV1: Redacció d'una proposta de recerca sobre un dels temes tractats a l'assignatura | 25% | 3 hores |
Segon periode avaluatiu |
EV2: Defensa oral individual de la proposta | 10% | ||
EV3: Examen obert sobre tots els continguts teòrics | 45% | ||
EV4:Entrega dels informes de pràctiques | 20% |
Ús de la intel·ligència artificial
Ús permès: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexiópersonal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia fonamental:
No hi ha cap manual concret. Es facilitaran materials complementaris al llarg del curs.
Bibliografia complementària:
Adan, Ana (2012). Circadian typology: A comprehensive review. Chronobiology International, 29(9), 1153-1175.
Fraisse, Paul (1967). Psychologie du temps. Paris: Presses Universitaires de France.
Madrid, Juan Antonio & Lama, Mª Ángeles (2006). Cronobiología Básica y Clínica. Madrid: Editeca Red.
Meck, Warren; Doyère, Valérie, & Gruart, Agnès (2012). Interval timing and time-based decision making. Front. Integr. Neuroscience, 6(13). doi: 10.3389/fnint.2012.00013
Sánchez-López, Maria Pilar (1999). Temporalidad, Cronopsicología y diferencias individuales. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, S.A.
Strathman, Alan & Joireman, Jeff (2005). Understanding behavior in the context of time: Theory, research, and application. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Zimbardo, Philip & Boyd, John (2009). The time paradox. Ebury Press.
No s'utilitza programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |