Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En sentit estricte, no hi ha prerequisits per a cursar “Psicologia dels Organitzacions”. No obstant això, haver cursat l'assignatura “Influència social i grups” ofereix les bases per a un millor aprofitament de les activitats d'aprenentatge plantejades. Cursar l'assignatura és un pas previ fonamental per a la menció optativa de “Psicologia del Treball i les Organitzacions” en el quart curs.
Psicologia de les organitzacions és l'única assignatura de la matèria del mateix nom. Es tracta d'una assignatura obligatòria impartida en el segon semestre del tercer any del grau en Psicologia.
Quant als objectius formatius, es pretén que, al finalitzar l'assignatura, l'estudiantat ha de ser capaç de:
1. Introducció: per què és interesant estudiar les organitzacions?
2. Rols en les organitzacions
3. El fenomen del lideratge en les organitzacions
4. Comunicació i organitzacions
5. Relacions de poder
6. El conflicte en les organitzacions
7. Cultura i antropologia de les organitzacions
8. Gènere i organitzacions
9. Subjectivitat i organitzacions
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Conferències | 13,5 | 0,54 | 5, 9, 12, 20, 21, 22 |
D2. Sessions de treball en grups petits | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories amb grups petits | 1 | 0,04 | 6, 20, 22, 26, 27 |
S2. Anàlisi de casos en laula virtual | 2,5 | 0,1 | 9, 20, 22, 23, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
A1.Recerca bibliogràfica | 14 | 0,56 | 22, 26, 27, 29 |
A2.Redacció i presentació d'informes | 18 | 0,72 | 6, 7, 20, 21, 22, 25 |
A3. Lectura i estudi de continguts | 22 | 0,88 | 5, 9, 22, 23 |
A4.Anàlisi de dades | 25 | 1 | 3, 14, 22, 24, 26 |
A5. Planificació i recollida de dades en contextos organitzatius | 30 | 1,2 | 8, 15, 21, 22, 27, 28 |
L'assignatura integra diferents tipus d'activitats en dos espais clarament diferenciats. D'una banda, un conjunt de conferències monogràfiques, vinculades als continguts de l'assignatura. D'altra banda, una sèrie de sessions de treball en grups petits i integrades per combinacions d'activitats com: seminaris (lectura i discussió de textos prèviament seleccionats), tallers d'anàlisis, desenvolupament i presentació de treballs, així com projecció i discussió de materials audiovisuals.
Tant les conferències com les sessions de treball en grup petit es relacionaran amb un conjunt d’activitats a desenvolupar pels estudiants com treball no presencial. En el cas de les conferències, els estudiants realitzaran petits exercicis de síntesi o bé, prepararan preguntes de manera prèvia. En el cas de les sessions de treball en grup petit, les activitats no presencials dels estudiants seran d'allò més diverses, incloent la lectura de materials seleccionats, la resolució de casos, la preparació de petites exposicions, la recerca d'informació bibliogràfica, l'accés a organitzacions i la recollida de dades, l’anàlisi d'informació, etc.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les contingències que ocorrin al llarg del semestre. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual / en línia de les diferents activitats dirigides i d'avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Participació en les activitats de les sesions de treball | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 10, 11, 13, 17, 20, 21, 22, 23, 29 |
EV2. Treball grupal | 40% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 25, 26, 27, 28, 30 |
EV3. Examen test | 30% | 2 | 0,08 | 5, 8, 24 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant les següents proves:
1) Participació en les activitats de les sessions de treball (30%). La participació es valorarà mitjançant el lliurament a final de classe de les respostes a les activitats plantejades (ex. casos analitzats, avenços al treball grupal). Evidència amb una qualificació individual. Es considera superada amb l'assistència al 80% de les sessions de treball programades, si no s'assisteix a aquest percentatge l'evidència no tindrà qualificació.Cal esmentar que aquesta evidència computarà dins dels 2/3 d'activitats avaluades necessàries per optar a la recuperació si, i només si, s'ha participat en almenys 5 de les activitats programades.
2) Treball grupal (40%). Treball escrit que es lliurarà via moodle la setmana 12. Evidència amb qualificació grupal.
3) Examen test (30%). Es realitzarà en el segon període avaluatiu.
El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).
Assignatura superada: Evidència de l'assoliment de les competències avaluades amb una nota igual o superior a 5.
No avaluable: Qualificació de qui no hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%).
El tipus de retorn es durà a terme mitjançant Moodle per a l'examen final, penjant les respostes correctes durant la setmana de l'examen. Per al treball grupal i la participació en les sessions de treball, es durà a terme a l'aula, tant en el seguiment setmanal com en l'exposició final del treball. Quant a la participació en les sessions de treball, el retorn es farà a classe de pràctiques d'aula de manera oral conforme els avenços al treball setmanal.
Recuperació: Podrà optar l'alumnat que, havent participat en les activitats avaluades amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total, hagi assolit una nota mínima total de 3,5 i no hagi superat l'assignatura al llarg de l'avaluació continuada. Consistirà en una prova global de tota la matèria i la seva qualificació contarà com a nota final de l'assignatura.
L'assignatura ofereix la possibilitat de dur a terme avaluació única. Consistirà en el següent:
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
EV1. Anàlisis i resolució a l'aula de dos casos |
30% |
3h. |
Segon període avaluatiu |
EV2. Entrega d’un pòster |
40% |
||
Ev3. Examen test |
30% |
||
|
|
||
|
|
En l'avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada. L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat). Aquesta assignatura no contempla avaluació de síntesi específicament.
LES PAUTES GENERALS D'AVALUACIÓ DE LA FACULTAT ES PODEN CONSULTAR Al SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiantat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Les referències són obres introductòries a les temàtiques tractades en l'assignatura. No obstant això, aquesta té com a manual de referència la següent obra:
Tirado, F.; Gálvez, A. y Baleriola,E. (2017). Las organizaciones en el siglo XXI. Un enfoque psicosocial y político. Barcelona: Editorial UOC.
Anderson, N., Ones, D.S. y Viswesvaran, C. (Eds.), (2001). Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology (Vols. 1 y 2). London: Sage.
Brown, S. D y Lent, R. W. (Eds.). (2005). Career development and counseling: putting theory and research to work. Hoboken N.J.: John Wiley and Sons.
Cooper, G. L. (Ed.). (2000). Classics in management thought. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Denison, D. R. (1996). What is the difference between Organizational Culture and Organizational Climate? A native's point of view on a decade of paradigm wars. Academy of Management Review, 21(3), 619-654.
Grey, C. (2005). A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying organizations. London: Sage.
Hatch, M. (2006). Organization theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives (2da ed.). New York: Oxford University Press.
Jex, S.M. (2002). Organizational Psychology a Scientist-Practitioner Approach (2da ed.). New York: Wiley.
Mintzberg, H. (1993). Structures in fives. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Peiró, J. M. (1991). Psicología de la organización (Vols. 1 y 2). Madrid: UNED.
Perrow, C. (1973). The short and glorious history of organizational theory. Organizational Dynamics, 2(1), 3-15.
Quijano de Arana, S. D. (1993). La psicología social en las organizaciones: fundamentos. Barcelona: PPU.
Rodríguez, A. (1992). Psicología de las organizaciones: teoría y método. Barcelona: PPU.
Rodríguez, A. (Coord.), (1998). Introducción a la psicología del trabajo y de las organizaciones. Madrid: Pirámide.
Rodríguez, A. (Coord.), (2003). Psicología de las organizaciones. Barcelona: Editorial UOC.
Tirado, F.; Gálvez, A. y Baleriola,E. (2017). Las organizaciones en el siglo XXI. Un enfoque psicosocial y político. Barcelona: Editorial UOC.
Tirado, F.; Baleriola, E. y Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Barcelona: Editorial UOC.
Enllaços Web
European Associaton of Work and Organizational Psychology:http://www.eawop.org/web/
European Network of Work and Organizational Psychologists:http://www.enop.ee/
Society for Industrial and Organizational Psychology:http://www.siop.org/
No es fa servir cap programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 114 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 214 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 313 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 314 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 412 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 413 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |