Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Activitat Física i Salut

Codi: 102558 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Lluís Capdevila Ortís
Correu electrònic:
lluis.capdevila@uab.cat

Equip docent

Antonio Estrella Arraez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha pre-requisits per cursar l'assignatura.


Objectius

Aquesta assignatura ofereix una perspectiva general i introductòria que es pot relacionar amb els àmbits de la Psicologia de la Salut i de la Psicologia de l’Esport i de l’Activitat Física.

Els objectius formatius de cara als alumnes són aprendre a:

  • Identificar les principals característiques dels enfocaments teòrics en l’àmbit de la Psicologia aplicada a la Activitat Física per millorar la salut.
  • Analitzar les conseqüències que es deriven de la pràctica regular de activitat física en la salut i en el benestar de la població general.
  • Analitzar les demandes i les necessitats psicològiques de la població general envers la pràctica d’activitat física relacionada amb la salut.
  • Escollir els mètodes i els instruments més adequats per avaluar i per a intervenir envers l’àmbit de la pràctica d’activitat física relacionada amb la salut en la població general.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Identificar i reconèixer els diferents mètodes de tractament i intervenció en els diversos àmbits aplicats de la psicologia.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Reconèixer els determinants i els factors de risc per a la salut, i també la interacció entre la persona i el seu entorn físic i social.
  • Reconèixer les limitacions pròpies i de la disciplina, en els diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les conseqüències que es deriven de la pràctica regular d'activitat física en la salut i en el benestar de la població general.
  3. Analitzar les demandes i les necessitats psicològiques de la població general davant de la pràctica d'activitat física relacionada amb la salut.
  4. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  7. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  8. Distingir les principals característiques dels enfocaments teòrics en l'estudi de la psicologia de l'esport i de l'activitat física.
  9. Identificar els diferents mètodes de tractament i intervenció en l'àmbit de la psicologia aplicada a la pràctica d'activitat física relacionada amb la salut en la població general.
  10. Identificar i decidir els mètodes i els instruments més adequats per avaluar les necessitats psicològiques de la població general davant de la pràctica d'activitat física relacionada amb la salut.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  13. Precisar els principals models teòrics utilitzats en l'estudi de l'activitat física i la seva relació amb la salut.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  15. Reconèixer les limitacions pròpies i de la disciplina, en els diferents àmbits de la pràctica professional.

Continguts

Tema 1. Fonaments teòrics i evidències científiques.

Tema 2. Condició física saludable.

Tema 3.  Planificació d’un programa de condicionament físic saludable. 

Tema 4. Models teòrics i d’intervenció.

Tema 5. Estil de Vida Actiu, Saludable i Sostenible.

Tema 6. Beneficis de l’activitat física saludable.

Tema 7. Motivació cap a la pràctica d’exercici.

Tema 8. Activitat Física i Psicologia de la Salut.

Tema 9. Estratègies d’adherència cap a l’exercici físic. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aplicació en casos pràctics 12 0,48 4, 6, 9, 10, 14
Instruments d'avaluació i d'intervenció 6 0,24 4, 9, 10, 15
Sessions de continguts teòrics 18 0,72 2, 3, 8, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Assessorament sobre avaluació i intervenció 4 0,16 1, 3, 6, 9, 10, 14
Supervisió en l'aplicació d'instruments d'avaluació i intervenció 6 0,24 4, 5, 6, 9, 10
Tutories prèvies a la prova escrita 6 0,24 2, 3, 7, 8, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi de casos pràctics en avaluació i intervenció 36 1,44 1, 3, 4, 6, 9, 10
Estudi de continguts de la prova escrita 40 1,6 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 15
Pràctica i domini dels instruments d'avaluacio i d'intervenció 20 0,8 3, 4, 5, 9, 10

La metodologia de  l'asignatura es basarà en el desenvolupament seriat i coordinat d'un seguit d'activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran a l'estudiant cap a l'assoliment dels resultats d'aprenentatge. Es donarà molta importància al debat de lectures especialitzades, sota la base d’un guió de discussió elaborat prèviament i orientat a que els estudiants presentin síntesis crítiques d’articles científics vinculats amb la temàtica de l’assignatura.

Sessions de Docència Dirigida

  • En el grup sencer es faran 9 sessions en les que es treballaran els principals conceptes teòrics de l'assignatura.
  • En el grup sencer es faran 3 sessions en les que es presentaran i explicaran diferents instruments  relacionats amb la intervenció i amb l'avaluació d'un estil de vida saludable en la població general i en poblacions diana.
  • En subgrups es faran 6 sessions al llarg de tot el semestre per tal d'aplicar en casos pràctics diferents instruments relacionats amb la intervenció i amb l'avaluació d'un estil de vida saludable.

Activitat Supervisada

  • Cada tipus d'activitat (teoria, instruments d'avaluació i aplicació en casos pràctics) porta associades una sèrie d'hores d'activitat supervisada pels professors a través de la plataforma moodle i en horaris de despatx.

Activitat autònoma

  • El desenvolupament de les diferents tasques dirigides i supervisades fa imprescindible que l'estudiant vagi realitzant al llarg de tot el semestre l'activitat autònoma necessària per a la consequció dels resultats d'aprenentatge

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Prova escrita 40 2 0,08 2, 3, 4, 6, 7, 8, 13, 15
EV2: Informes escrits i participació en les sessions 10 0 0 5, 6, 7, 9, 10, 12
EV3: Presentació Oral de treballs 20 0 0 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11
EV4: Pràctiques 30 0 0 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 14, 15

Les competències d'aquesta matèria seran avaluades per mitjà de: proves escrites; informes escrits i participació activa en les diferents activitats; i presentacions orals dels treballs en grup realitzats. 

El sistema d'avaluació recomanat inclou els següents aspectes, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:

  • EV1: Prova escrita individual: 40%. Segon període avaluatiu. Setmana 19.
  • EV2: Informes escrits i participació activa en les diferents activitats: 10%. Setmanes 2, 3, 4, 6, 9 i 10
  • EV3: Presentacions orals dels treballs en grup realitzats: 20%. Setmanes 13 i 14
  • EV4: Pràctiques: 30%. Setmana 16.

RETORN DE LES EVIDÈNCIES:

  • EV1: Setmana 20.
  • EV2: Setmanes 3, 4, 5, 7, 10 i 11
  • EV3: Setmana 17
  • EV4: Setmana 18.

Es considera l'assignatura superada quan l'alumne assoleix un total d'almenys 5 punts en l'avaluació final, amb un mínim de 4,5 punts (en una escala 0-10) en les evidències EV1, EV3 i EV4. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4.5 punts.

Es considera estudiant avaluable tot aquell que hagi acumulat almenys un 40% del pes de les evidències d'aprenentatge.

Es considera estudiant no-avaluable tot aquell que no hagi acumulat almenys un 40% del pes de les evidències d'aprenentatge.

La recuperació consistirà en una prova escrita global que serà la nota final a consignar en les actes. Es pot presentar a la recuperació tot aquell estudiant que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una qualificaciófinal inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts.

No es preveu quel'alumnat de segona o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

AVALUACIÓ ÚNICA: Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema
d’avaluació única.

ÚS DE LA IA: Ús permès. En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com
a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució
significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines
parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica
sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA
es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o
sancions majors en casos de gravetat.

Enllaç a les pautes d'avaluació de la Facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL:

(MANUAL DE REFERÈNCIA) Capdevila, Lluis (2005) Actividad física y estilo de vida saludable. Girona: Documenta Universitaria.

Pintanel, Monica, Capdevila, Lluis, y Niñerola, Jordi (2006) Psicología de la actividad física y salud: guía práctica. Girona: Documenta Universitaria.

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

Capdevila,Lluis (2008), Activitat física, conducta alimentària i salud. En F.Suay (Ed), Psicobiologia de l’esport i de l’ activitat física, pp. 59-80.Valencia: Publicacions Universitat de València.

Capdevila L, Losilla JM, Alfonso C, Estrella T, Lalanza JF. (2025). Physical activity and planetary health: A scoping review. J Sci Med Sport. Jan;28(1):56-68. doi: 10.1016/j.jsams.2024.07.012. Epub 2024 Jul 25. PMID: 39164187.

Capdevila,L, Niñerola,J i Pintanel,M. (2004), Motivación hacia la actividad física: El autoinforme de motivos en la practica de ejercicio físico. Revista de Psicología del Deporte, 13 (1), 55-74.

Grau-Pellicer, M.; CAPDEVILA, L.; Lalanza J.F. and Jovell-Fernandez, E. (2019). Impact of mHealth technology on adherence to healthy Physical Activity after stroke: a randomized study. Topics in Stroke Rehabilitation. DOI: 10.1080/10749357.2019.1691816 

Niñerola,J; Capdevila,L, i Pintanel,M. (2006), Barreras percibidas en el ejericico físico: el autoinforme de barreras para la práctica de ejercicio físico. Revista de Psicología del Deporte, 15 (1), 53-69.

Parrado, Eva, Cervantes, Julio, Ocaña, Marta, Pintanel, Monica,Valero, Montse y Capdevila, Lluis (2009). Evaluación de la conducta activa: el Registro Semanal de Actividad Física (RSAF). Revista de Psicología del Deporte, 8(2), 197-216.

Zapata-Lamana R, Lalanza JF, Losilla J, Parrado E, Capdevila L. (2020). mHealth technology for ecological momentary assessment in physical activity research: a systematic review. PeerJ 8:e8848. https://doi.org/10.7717/peerj.8848

 


Programari

No aplicable.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt