Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia Evolutiva II

Codi: 102549 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
toni.castello@uab.cat

Equip docent

Maria Josep Corominas Perez
Laura Betiana Garcia Ravida
Marta Borrueco Carmona
Cristina Zhang Yu
Carolina María Guzmán Valenzuela
Alicia Peralta Serrano
Anna Muro Rodriguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És imprescindible un bon domini del català i/o castellà oral i escrit per tal de poder realitzar les activitats que es proposen, així com un bon domini lector de la llengua anglesa i de les eines d’informàtica bàsiques. També és necessari un bon nivell de redacció escrita. Els continguts tractas a Psicologia Evolutiva I han d'estar assimilats.

 


Objectius

Contextualització

L’objectiu principal de l'assignatura és el de proporcionar uns coneixements teòrics i pràctics sobre els processos de canvi en els àmbits de socialització, desenvolupament emocional, cognitiu, d’identitat i de valors, des d'una perspectiva temporal .

Es donaran a conèixer les principals qüestions que es plantegen dins la Psicologia Evolutiva sobre el desenvolupament humà al llarg del seu cicle vital. 

Objectius formatius de l’assignatura

Quan l’estudiant acabi l’assignatura serà capaç de:

  • Relacionar els diferents factors socials, històrics i culturals que possibiliten el desenvolupament de la persona i descriure els processos.
  • Reconèixer diferents pràctiques de socialització i relacionar-les amb els contextos on tenen lloc. Família, escola, amics, mitjans de comunicació i les noves tecnologies
  • Identificar els condicionants culturals del desenvolupament, així com les arrels i metes culturals de les pràctiques educatives.
  • Conèixer la diversitat funcional en el desenvolupament.
  • Identificar els processos de construcció del gènere i la identitat a travès de la infància i l'adolescència.
  • Identificar els procesos en la construcció de les etapes vitals.
  • Identificar elements de les diverses dimensions de la parella i de les relacions de parella: afecte, comunicació, gestió del sistema i regles.
  • Conèixer els processos biopsicosocials de l'envelliment.
  • Utilitzar l’entrevista com a procediment de recerca d'informació vàlida per l'anàlisi del desenvolupament humà. Construir històries de vida i analitzar els processos evolutius corresponents.
  • Seleccionar i utilitzar els recursos comunicatius orals i escrits convenients i el treball en grup.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Aplicar tècniques per a recollir i elaborar informació sobre el funcionament dels individus, grups o organitzacions en el seu context.
  • Comunicar-se eficaçment, fent ús dels mitjans apropiats (orals, escrits o audiovisuals), tenint en compte la diversitat i tots aquells elements que puguin facilitar o dificultar la comunicació.
  • Distingir i relacionar els principis psicosocials del funcionament dels grups i de les organitzacions.
  • Fer revisions sistemàtiques a partir de la consulta de les diferents fonts documentals en psicologia per a recollir, ordenar i classificar dades i materials de recerca.
  • Identificar i descriure els processos i les etapes del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els principis i les variables que incideixen en els processos educatius al llarg del cicle vital.
  • Reconèixer la dimensió social de l'ésser humà, considerant els factors històrics i socioculturals que intervenen en la configuració psicològica humana.
  • Reconèixer la diversitat del comportament humà i la naturalesa de les seves diferències, tant en la normalitat com en l'anormalitat i la patologia.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  • Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar les relacions entre el sistema familiar i altres sistemes relacionats.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  6. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  7. Contrastar diferents fonts documentals.
  8. Descriure els processos i les etapes del desenvolupament d'una família.
  9. Dissenyar i dur a terme entrevistes a persones de diferents edats.
  10. Elaborar documents de síntesi.
  11. Identificar les funcions i les pautes educatives d'una família.
  12. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  13. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  14. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  17. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  20. Reconèixer diferents pràctiques de socialització.
  21. Reconèixer els conceptes teòrics fonamentals en els textos.
  22. Reflexionar sobre les dificultats comunicatives que poden sorgir en els processos comunicatius amb diferents grups d'edat.
  23. Relacionar els continguts de les entrevistes amb els continguts teòrics.
  24. Relacionar els diferents factors socials, històrics i culturals que possibiliten el desenvolupament.
  25. Relacionar les pràctiques de socialització amb els context on tenen lloc.
  26. Seleccionar i utilitzar els recursos comunicatius convenients.
  27. Treballar en equip.
  28. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  29. Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  30. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  31. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Tema 0. Introducció a l’assignatura

Tema 1. L'estudi dels processos de canvi en el desenvolupament

Tema 2. Etapes naturals i etapes socials

Tema 3. Optimització cognitiva i desenvolupament sostingut

Tema 4. Emocions i cognició

Tema 5. Funcionament cognitiu adult

Tema 6. Aprenentatge al llarg de la vida

Tema 7. Desenvolupament de la personalitat I

Tema 8. Desenvolupament de la personalitat II

Tema 9. Adolescència I

Tema 10. Adolescència II

Tema 11. Adultesa I

Tema 12. Adultesa II

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris - Casos 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Seminaris - Entrevistes 9 0,36 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Sessions teoria 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 31
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 5, 9, 14, 22, 23, 24, 27
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació 8 0,32 5, 14, 24, 28
Estudi 22,5 0,9 3, 5, 7, 8, 11, 14, 20, 21, 24, 25
Lectura de textos 17 0,68 3, 5, 7, 11, 14, 20, 21, 23, 24, 28
Treball de camp 5 0,2 3, 5, 9, 14, 20, 22, 24, 25, 27, 28
Treballs en grup 23 0,92 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Treballs individuals 18 0,72 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Metodologia docent

  • Sessions expositives (19.5h)
  • Seminaris: anàlisi retrospectiva i prospectiva (24h)

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Examen presencial de resposta múltiple (setmana 7) 30% 1,5 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 28, 30, 31
Evidència 2: Examen presencial de preguntes d'elecció múltiple (setmana 19) 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Evidència 3: Pràctiques. Anàlisi de cas (setmana 17) 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

Les activitats 1 i 2 conformen la nota de teoria (60%) i l'activitat 3 la de pràctiques (40%). Per a superar l'assignatura, la suma de les tres activitats, ponderades pel percentatge indicat, ha de donar una nota mínima de 5. No cal, doncs, aprovar per separat la teoria i les pràctiques.

Les activitats 1 i 2 és individual i presencial. I l’activitat 3 es presentarà individualment i de manera telemàtica. L'activitat 3 (portafoli) inclourà els continguts treballats a les sessions de seminari, referides a l'anàlisi de la trajectòria vital individual. La setmana de prensentació del portafoli serà la 17 i es podrà obtenir feddback del mateix durant la sessió de pràctiques de la setmana 20.

L'alumnat rebrà feed-back de les avaluacions 1 i 2 en format text, justificant les respostes correctes. Aquest document es penjarà al Campus Virtual les setmanes immediatament posteriors a l'examen (setmanes 8 i 20).

Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que hagi realitzat activitats el pes de les quals en l'avaluació de l'assignatura sigui menor del 40%. Si s'han realitzat activitats que permetrien arribar a un 66% o més de la nota màxima i no s'ha assolit la nota mínima de 5, es podrà accedir a un examen de recuperació de la part de teoria i/o a presentar el treball de pràctiques com a recuperació de les mateixes. L'examen de recuperació de la teoria consistirà en la realització de l’evidència 1 i/o 2, si no s’ha presentat, o la que hagi obtingut una menor puntuació. Si no s’ha presentat el portafoli de pràctiques, o aquesta és la nota més baixa, es presentarà una nova versió del mateix.

El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es cumpleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realita la seva sol·licitud la setmana 4 de manera telemàtica (e-formulari). Per a més informació, aneu al web de la Facultat.

En el cas d'alumnat repetidor, NO es planteja la possibilitat d'una PROVA DE SÍNTESI, sinó que caldrà seguir el procediment ordinari d'avaluació.

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única se sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic que s'anuncia al web de la Facultat.

L'alumnat que s'acull a l'opció d'avaluació única renuncia a l'avaluació continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte d'avaluació, que es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova de la setmana 19 de l'assignatura (evidència 2).

Aquest acte d'avaluacióconstarà en la realització dels exàmens (evidències 1 i 2) presencials que seguiran el mateix format i comprendran els mateixos continguts que les evidències 1 i 2 de l'avaluació continuada. A banda de les dues proves, la persona lliurarà el treball de pràctiques corresponent a l’evidència 3.

La durada de l’avaluació única serà de tres hores pels exàmens, sense apunts ni material per a consultar.

Les condicions de superació de l'assignatura i d'accés a la recuperació de l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única seran les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació continuada.

 

Per qualsevol de les evidències es pot fer ús de recursos d'IA, a excepció de les situacions d'avaluació.

 

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

Les lectures consistiran en articles que estaran disponibles en el Moodle de l'assignatura i capítols que seran referenciats en la mateixa plataforma.

A continuació es detalla una llista de manuals de referència relacionats amb l'assignatura:

Bennet, M. (Ed.) (1993). El nen com a psicòleg. Barcelona: Ediuoc.

Bruner, J. S. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.

Cole, M. (1999). Psicología Cultural. Madrid: Morata.

Harris, P. (1992). Las emociones en el niño. Madrid: Psicología minor.

Palacios J.; Marchesi A. & Coll, C. (2001). Desarrollo Psicológico y Educación.I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza.

Perinat, A. (2003). Psicología del desarrollo. Un enfoque sistémico. Barcelona EDIUOC.

Perinat, A. (Comp.) (2003): Adolescentes del siglo XXI. Aproximación psicológica y social. Barcelona: EDIUOC.

Roche, R.(Comp) (2010) “La prosocialidad: nuevos desafíos” Buenos Aires. Ciudad Nueva.

Rodrigo, M. J. & Palacios, J. (1998) (coords.). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza.

Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. Barcelona: Paidós.

Rogoff, B. (2003). The Cultural Nature of Human Development. Oxford: Oxford University Press.

Turiel, E.; Enesco, I. & Linaza, J. (1989). El mundo social en la mente humana. Madrid: Alianza Psicología.


Programari

No en cal.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 214 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 313 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 314 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 412 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 413 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 414 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 511 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 512 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 513 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre matí-mixt