Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cinètica Química

Codi: 102404 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Enginyeria Química OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Gea Leiva
Correu electrònic:
teresa.gea@uab.cat

Equip docent

Esther Molina Peñate
José Antonio Bueno Mancebo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver assolit els coneixements fonamentals de les assignatures Química Inorgànica i de l’Equilibri i Bases de l’Enginyeria Química


Objectius

Els objectius de l’assignatura Cinètica Química son adquirir i consolidar els conceptes fonamentals de cinètica, estequiometria i mecanismes de reacció així com de cinètica homogènia i cinètica catalítica heterogènia. Tanmateix, es pretén adquirir les competències especificades en aquesta guia docent.


Competències

    Enginyeria Química
  • Aplicar el mètode científic a sistemes en què es produeixin transformacions químiques, físiques o biològiques tant a escala microscòpica com macroscòpica.
  • "Comprendre i aplicar els principis bàsics en què es fonamenta l'enginyeria química, i més concretament: balanços de matèria, energia i quantitat de moviment; termodinàmica, equilibri entre fases i equilibri químic; cinètica dels processos físics de transferència de matèria, d'energia i de quantitat de moviment, i cinètica de la reacció química"
  • Hàbits de pensament
  • Hàbits de treball personal
  • Treball en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar un treball científic de cinètica de la reacció química.
  2. Aplicar els conceptes de cinètica química catalítica heterogènia.
  3. Aplicar els conceptes de cinètica química homogènia.
  4. Aplicar i identificar conceptes bàsics relacionats amb l'enginyeria química.
  5. Desenvolupar el pensament científic.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Treballar cooperativament.
  8. Treballar de manera autònoma.
  9. Utilitzar criteris per determinar l'etapa de control dels processos catalítics heterogenis.

Continguts

1. Introducció. Conceptes fonamentals

1.1. Tipus de reaccions químiques

1.2. Equilibri, cinètica i estequiometria

1.3. Model estequiomètric

1.4. Mesura d’avanç de les reaccions

1.5. Concepte de velocitat de reacció

1.6. Mecanisme de reacció i model cinètic

 

2. Cinètica homogènia

2.1. Reaccions en medis homogenis

2.2 Dependència de la concentració i de la temperatura

2.3. Determinació de velocitat de reacció i equació cinètica

2.4. Reaccions simultànies

 

3. Cinètica catalítica heterogènia

3.1. Catalitzadors. Materials i propietats.

3.2. Adsorció

3.3. Models cinètics per a reaccions catalitzades per sòlids

3.4. Transferència externa i interna de matèria

3.5. Mètodes per determinar la resistència controlant

3.6. Desactivació de catalitzadors sòlids

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 15 0,6
Classes magistrals 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Seminaris 5,5 0,22
Treballs sobre la matèria 8 0,32 1
Tipus: Autònomes      
Búsqueda de documentació 5 0,2 1
Estudi 32 1,28 1
Lectura de llibres, articles i casos 4,5 0,18 1
Resolució de problemes 35 1,4
Tutories 6 0,24

La metodologia docent d’aquesta assignatura combina diferents elements: classes magistrals i seminaris; aprenentatge basat en problemes; anàlisi de treballs científics; aprenentatge cooperatiu; avaluació entre iguals; aula inversa. La comunicació amb l'alumnat es farà via Campus Virtual (Moodle).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves d'avaluació per escrit 65% de la nota final de l'assignatura 6 0,24 2, 3, 5, 6, 9
Seminaris, treballs i proves avaluables 35% de la nota final de l'assignatura 3 0,12 1, 4, 7, 8

Procés i activitats d’avaluació programades

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

1. Seminaris i Proves avaluables

- Primera prova avaluable PA1. Seminari avaluable, aprenentatge basat en problemes, resolució de problema de forma col·laborativa. 5% de la nota de l'assignatura

- Segona prova avaluable PA2. Exercici sobre disseny i aplicacions de catalitzadors sòlids. Avaluació entre parells. 15% de la nota de l'assignatura.

- Tercera prova avaluable PA3. Realització de treball en grup + Seminari avaluable. 15% de la nota de l'assignatura.

 Les persones repetidores de l'assignatura podran optar a guardar la nota de les proves avaluables del curs anterior en el seu conjunt o repetir-les totes de nou. 

2. Examens 

- Primer examen sobre els Temes 1 i 2. 30% de la nota de l'assignatura

- Segon examen de síntesi. 35% de la nota de l'assignatura.

Tots dos exàmens incorporaran una pregunta zero sobre un concepte elemental que s’haurà treballat i indicat prèviament a classe. Una resposta incorrecta a la pregunta zero implicarà el suspens directe de l’examen i l’alumne haurà d’anar a recuperació.

Es necessari obtenir una nota igual o superior a 4,5 sobre 10 a la mitjana ponderada dels exàmens per a fer mitjana amb les proves avaluables i optar a l'aprovat de l'assignatura.  En cas de no assolir aquest llindar, la nota de l'assignatura correspondrà a la de la mitjana ponderada dels exàmens.

Molt important Les entregues escrites i els exàmens hauran de presentar-se amb un nivell de cura i claredat adequat; aquelles que no compleixin amb aquests estàndards seran penalitzades o, si la presentació és especialment deficient, poden no ser corregides.

Programació d’activitats d’avaluació

La calendarització de les activitats d’avaluació es donarà el primer dia de l’assignatura i es farà pública a través del Campus Virtual. 

Procés de recuperació

La nota mínima ponderada als dos exàmens és de 4,5. L’alumne podrà optar a un examen de recuperació al final de semestre cas d’obtenir una qualificació inferior a 4,5 a la mitjana ponderada dels examens o inferior a 5 en el total de l'assignatura.

La recuperació de l’assignatura es farà mitjançant un examen de síntesi del temari corresponent a tota l’assignatura.

Procediment de revisió de les qualificacions

Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Qualificacions

Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Un estudiant esconsiderarà no avaluable (NA) si no s’ha presentat en un conjunt d'activitats el pesde les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

Irregularitats per part de l’estudiant, còpia i plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinaries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero lesirregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a unavariació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la copia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Les activitats d’avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si es necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d’avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

ÚS RESTRINGIT DE LA IA

Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de correcció o millora de text, però no per la generació de continguts. L'estudiant haurà d'identificar clarament l’ús que ha fet d’aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 

 

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Izquierdo, J.F., y col. "Cinética de las Reacciones Químicas". Ed. U.B., 2004.

 

Bibliografia complementària

Fogler, H.S. "Elements of Chemical Reaction Engineering", 4th ed., Prentice-Hall, 2005.

Levenspiel, O. "Chemical Reaction Engineering", 3rd. ed., John Wiley and Sons, 1999

 

 

Recursos on-line

Chemical Kinetics and Reaction Dynamics
By: Houston, Paul L. Courier Dover Publications. 
https://app.knovel.com/web/toc.v/cid:kpCKRD0001/viewerType:toc/root_slug:chemical-kinetics-reaction?kpromoter=federation

Principles of Chemical Kinetics
By: House, J. E. Academic Press

https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/reader.action?docID=535154&ppg=90

An Introduction to Chemical Kinetics
By: Margaret Robson Wright. John Wiley & Sons Incorporated

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/047009060X


Programari

Es farà ús dels recursos apresos a l'assignatura Bases de l'Enginyeria Química (MS Excel)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 211 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 212 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 21 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt