Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Empresa Familiar

Codi: 102360 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Administració i Direcció d'Empreses OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Freixanet Solervicens
Correu electrònic:
joan.freixanet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana estar cursant quart curs del grau


Objectius

  • Facilitar als alumnes la comprensió del fenomen de  l’empresa familiar com a expressió d’un concepte d’empresa i d’empresari, i una forma genuïna de creació i gestió empresarial.
  • Explorar i conèixer les diferents configuracions i trets específics en les diferents etapes que conformen la vida i evolució d’aquests tipus d’empreses, i l’impacte que tenen en la seva gestió
  • Familiaritzar els alumnes amb les eines i instruments més utilitzats en la gestió de les empreses familiars
  • Reflexionar sobre el paper que la societat, a través de les seves institucions, assigna a les empreses familiars

Competències

  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Demostrar que es coneixen els processos d'implementació d'estratègies de les empreses.
  • Identificar els competidors de les empreses, veure com interaccionen entre ells i elaborar d'estratègies òptimes en cada cas per estimular la competitivitat.
  • Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Transmetre els objectius de l'empresa, del departament o de la feina que es desenvolupa d'una manera clara.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar la formulació i implementació d'estratègies a diferents entorns, empresa familiar o empreses acabades de crear.
  2. Aplicar els processos de formulació d'estratègies a casos concrets.
  3. Avaluar l'efecte de les diferents estratègies en la competitivitat de l'empresa.
  4. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  5. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  6. Classificar les diferents formes de competir d'una empresa.
  7. Elaborar plans d'empreses.
  8. Enumerar els principals competidors d'una empresa.
  9. Enumerar les etapes i els processos bàsics en la formulació i implementació d'una estratègia empresarial.
  10. Fonamentar decisions d'estratègia empresarial.
  11. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  12. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  13. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  14. Relacionar l'estratègia empresarial amb els objectius de les empreses i el seu desglossament per departaments o unitats de treball.
  15. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Continguts

Tema I. Introducció a l’empresa familiar

  1. Concepte i característiques diferencials d’aquest tipus d’empreses
  2. L’empresa familiar a Catalunya i en el món.
  3. Tipus d’empreses familiars i configuracions bàsiques.
  4. Dinàmiques de les empreses familiars : necessitats, objectius i expectatives individuals.
  5. Cicle de vida de l’empresa familiar. El paper del fundador.
  6. Relacions i comunicació interpersonals a les empreses familiars.

 

Tema II. La gestió de l’empresa familiar

  1. Els conflictes a l’empresa familiar i la seva gestió.
  2. La gestió dels recursos humans a les empreses familiars.
  3. Estratègia de l’empresa familiar
    • 3.1. Objectius, Recursos i Capacitats
    • 3.2. Estratègies de creixement (I) Innovació
    • 3.3. Estratègies de creixement (II) Internacionalització: Selecció, Forma d’Entrada en els mercats exteriors.

4. La gestió financera a l’empresa familiar.

 

Tema III. Estructures de govern de l’empresa familiar

  1.  Governança de la propietat en l’empresa familiar.
  2.  Governança de l’empresa. 
  3.  Governança de la família.

 

Tema IV. La continuïtat de l’empresa familiar

  1. El protocol familiar.
  2. El problema de la successió.
  3. La supervivènciade l’empresa familiar.

  

Tema V. Empresa familiar i societat

  1. Legislació específica per a l’empresa familiar
  2. La fiscalitat de l’empresa familiar
  3. Les administracions i l’empresa familiar
  4. Organitzacions associatives i empresarials que incideixen en l’empresa familiar.

 

 

 

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 15
Classes teòriques 32,5 1,3 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 10,5 0,42 1, 2, 4, 7, 10, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts 30 1,2 1, 2, 3, 7, 9, 10
Recerca de informació, preparació i resolució de casos i treball monogràfic 56,5 2,26 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Per tal d’assolir els objectius de l’assignatura, s’utilitzaran les següents metodologies docents:

LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL

1. Classes magistrals amb suport TIC: En aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge es posaran exemples d’empreses i s’efectuaran les aplicacions pràctiques necessàries.

2. Sessions de treball centrades en un cas: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.

3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiant al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura d’articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballant a l’assignatura, així com també l'assistència a conferències i xerrades.

4 Tutories presencials: L’estudiant disposarà d’unes hores on els professors de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

Per a aquest curs, l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) està permès exclusivament per a tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’estudiant ha d’identificar clarament quines parts han estat generades mitjançant aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes eines han influït tant en el procés com en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una vulneració de la integritat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total de la qualificació de l’activitat, o sancions més greus en els casos més severs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 10% 0 0 1, 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 15
Examen final 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Presentació de casos pràctics 15% 0 0 1, 2, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Projecte Final 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Prova parcial 20% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de cinc notes:

1. Assistència a classe i participació. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització dels exercicis i activitats programades per cadascun dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes que resultaran en una nota que representarà el 10% de la nota final del curs.

2. Prova parcial. A meitat del curs es realitzarà una prova escrita. La nota d’aquest examen representarà el 20% de la nota final del curs.

3. Projecte final. Treball monogràfic sobre l'empresa familiar, que representarà el 25% de la nota final.

4. Examen final. S’avaluarà a l’alumne en base als continguts de l’assignatura. La nota de l’examen representarà el 30% de la nota final del curs.

5. Presentació de casos pràctics. Cada alumne presentarà un cas pràctic que s'assignarà per part del professor, i que es prepararà en grups. Aquesta activitat representarà el 15% de la nota final.

Per superar l’assignatura és necessari: Obtenir una nota mínima de 4 punts en els components d'avaluació 3., 4., i 5., i que la mitjana ponderada de les cinc notes que formen l'avaluació del curs sigui igual a 5 punts. Si aquest promig final és igual o superior a 3,5 i inferior a 5, l'estudiant suspendrà l'assignatura amb dret a recuperació. Si aquest promig final és inferior a 3,5 l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació.

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Amat J.M. (2004) “La sucesión en la empresa familiar”, Deusto, España.
Bigné, A. E. (1999). “La Empresa Familiar: Retos de Futuro”. Fundación Generalitat Valenciana, Valencia, España.

Blasco, R (2024). Family Business Management, Ed. Routledge

Casillas, Díaz y Vázquez (2005) “La gestión de la empresa familiar”, Thomson, España.
Corona, J. (Ed.)(2005): Manual de la Empresa familiar. Instituto de la Empresa Familiar / PriceWaterhouseCoopers. Editorial Deusto.
Font y Gallo M. (1989) “La empresa Familiar”, 3, Estudios y Ediciones IESE.
Gallo, M. (1998) “La sucesión en la empresa familiar”. La Caixa. Servicio de Estudios. Colección Estudios e informes, Nº 12. Barcelona.

Gallo, M (2007) "Ideas básicas para dirigir la empresa familiar", Ediciones Universidad de Navarra S.A.

Gallo, M (2015), Evolución y desarrollo de la empresa y la familia", Ediciones Universidad de Navarra S.A.
Galve y Salas (2003) “La empresa familiar en España: fundamentos económicos y resultados”, Fundación BBVA, Bilbao.

Publicaciones de empresa familar de la biblioteca de la UAB que encontrarás en https://ddd.uab.cat/pub/guibib/224929/bibrecdigitals.pdf

Gandarillas, M, Nuñez Urquiza, C Rivero, R y  (2019), Empresa familiar. Una visión práctica", Fundación Confemetal
Gersick et al (1997) “Empresas familiares generación a generación”, McGraw-Hill, México.
Lank, A. y Neubauer, F. (1999) “La empresa familiar: Cómo dirigirla para que perdure”, Deusto, Bilbao.
Lansberg, Ivan (2001) “Los sucesores en la empresa familiar”, Granica, España.
Lansberg, Ivan et al. (1997) “Empresas Familiares”, McGraw Hill
Leach, P.(2003).“La Empresa Familiar”, Granica, España.

Lucero, M.A. (2018), "Protocolos de empresas de familia", Unión Editorial

Olmedo, F.J (2020), "La transmisión de la empresa familiar", Editorial Tirant lo Blanch

Rosploch, K (2021), "The complete family office handbook", John Wiley & Sons Inc.

Tapies, F (2018) "Lecturas sobre empresa familiar", https://blog.iese.edu/empresafamiliar/2018/lecturas-empresa-familiar/

Publicacions sobre empresa familiar disponibles a la biblioteca de la UAB, https://ddd.uab.cat/pub/guibib/224929/bibrecdigitals.pdf


Programari

Microsoft Office


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda