Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Política de Creixement de l'Empresa

Codi: 102326 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Administració i Direcció d'Empreses OT 4
Economia OT 3
Economia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Sanchez Vila
Correu electrònic:
ramon.sanchez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomanable haber cursat Comptabilitat Financera i Finances I i II.


Objectius

Coneixement de les estratègies associades al creixement durador de l'empresa com a font de creació de valor econòmic: entendre els factories subjacents, els límits, la política de competitivitat, la crisi de creixement, les estratègies de reestructuració, les fusions i les adquisicions d'empreses, el creixement i el valor de l'empresa.


Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Aplicar els coneixements teòrics de les finances per a millorar les relacions amb les fonts de finançament i identificar les diferents formes de finançament i els avantatges i inconvenients tant per a les empreses com per als seus proveïdors.
  • Aplicar els fonaments estadístics per a millorar la capacitat de treball en situacions de risc, entendre'n l'origen i desenvolupar possibles estratègies per reduir-ne o mitigar-ne els efectes.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Gestionar els conflictes d'interessos, en particular sobre propostes justes de distribució del valor generat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
    Economia
  • Aplicar els coneixements teòrics de les finances per a millorar les relacions amb les fonts de finançament i identificar les diferents formes de finançament i els avantatges i inconvenients tant per a les empreses com per als seus proveïdors.
  • Aplicar els fonaments estadístics per millorar la capacitat de treball en situacions de risc, entendre'n l'origen i desenvolupar possibles estratègies per reduir-ne o mitigar-ne els efectes.
  • Gestionar els conflictes d'interessos, en particular sobre propostes justes de distribució del valor generat.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis bàsics de la gestió del risc.
  2. Aplicar la metodologia de raonament de l'economia financera i distingir-la del seu equivalent en l'economia real.
  3. Avaluar la creació de valor als mercats financers.
  4. Avaluar la formació de preus i primes pel risc als mercats financers.
  5. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  6. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  7. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  8. Comprendre la formació de valor des de les perspectives dels accionistes.
  9. Definir les característiques de les diferents fonts de finançament.
  10. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  11. Demostrar que coneixen les variables que determinen la formació de valor.
  12. Descriure les característiques i els objectius de la regulació financera des de la perspectiva de l'eficiència del mercat.
  13. Dominar els principis de valoració d'actius, bàsics i derivats.
  14. Formular polítiques d'endeutament i de dividends.
  15. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  16. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  17. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  18. Seleccionar i interpretar la informació financera dels mercats i les empreses.
  19. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  20. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
  21. Valorar la formació de valor de les accions de les empreses.
  22. Valorar les oportunitats d'inversió des d'una perspectiva estratègica.
  23. Valorar projectes d'inversió.

Continguts

Tema 1. Concepte de creixement de lempresa: introducció conceptual


Tema 2. El creixement de l'empresa i la política macroeconòmica

  • Política macroeconòmica i economia de l'empresa
  • Introducció a les diferents polítiques estructurals: rendes, fiscal, monetària, ...
  • Quines condicions són necessàries a nivell macroeconòmic perquè les empreses puguin créixer?

Tema 3. Polítiques i límits del creixement a l'empresa

  • Tipus de creixement: intern i extern.

Tema 4. La competitivitat

  • La dimensió de les empreses
  • La petita i mitjana empresa: paràmetres indicatius
  • La política financera al creixement.
  • Tema 4. La globalització i la internacionalització com a política de creixement

Tema 5. L'empresa multinacional o transnacional

  • Estratègies de creixement de les multinacionals
  • La dimensió de les multinacionals
  • Els preus de transferència
  • La problemàtica fiscal dels diferents països: control dels transfer Pricing


Tema 6. La crisi en el creixement: el turnaround

  • Símptomes i indicadors de la crisi
  • El pla d'urgència
  • El pla de viabilitat


Tema 7. El creixement regulat i la captació de recursos.

  • L'autofinançament
  • Les captacions de recursos via mercats reguladors (OPAS, OPVS, obligacions)
  • El Mercat Alternatiu Borsari (MAB)
  • La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV)
  • La transferència informativa


Tema 8. El creixement extern i el M&A

  • Adquisicions
  • Fusions i absorcions
  • La Due Dilligence i l'auditoria de compra
  • Aspectes regulatoris de protecció a minoritaris, al mercat ia l'interès general.


Tema 9. Creixement, creació de valor i mètodes de valoració

Tema 10. L'adaptació al canvi a les organitzacions, la necessària habilitat del Management per fer-ho.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 17 0,68 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23
Teoria 32,5 1,3 2, 9, 10, 13, 16, 17, 21, 23
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment 28 1,12 6
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts, resolució d´exercicis i treball monogràfic 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Classes teòriques: el professor fa una exposició de la matèria incentivant la participació dels estudiants.

Classes pràctiques on s'analitzen i es discuteixen exercicis i casos pràctics prèviament resolts pels estudiants.

Propostes de lectures i discussió de notícies relacionades amb l'assignatura.

 

Ús de la IA
 
Amb l'objectiu de garantir la coherència i la transparència en l'ús de la IA en assignatures, i activitats avaluables específiques, la UAB ha establert diferents models dels quals aquesta assignatura aplica el Model 2 - Ús restringit:
 
“Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 0.5 2 0,08 1, 2, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 18, 21, 22, 23
Exercicis de Classe i Participació 0.2 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23
Exposició del treball monogràfic 0.3 0,5 0,02 5, 6, 7, 10, 15, 16, 17, 19, 20

La nota final serà la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats següents:

a) 20% participació en classe i exercicis a l' aula.

b) 30% exposició d' un treball sobre un dels temes de l' assignatura.

c) 50% examen final compost d' una part teòrica i una part pràctica.

La nota mínima de l' examen per poder calcular la mitjana ponderada és un 4. Si un estudiant no obté aquesta nota mínima està suspès i podrà presentar-se a recuperació si la nota de l' examen és superior a 3.5 i inferior a 4.

Un estudiant rebrà la qualificació de NO avaluable quan no hagi participat almenys en un 25% de les activitats d' avaluació.

Si l' estudiant obté una nota, resultat de la mitjana indicada, superior o igual a 3.5 i inferior a 5 podrà presentar-se a l' examen de recuperació que si s' aprova dóna dret a una nota màxima igual a 5. Si se suspèn l' examen de recuperació es manté la nota de l' avaluació continuada. 

Calendari d' activitats d' avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, lliurament de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l' examen final de l' assignatura està programada en el calendari d' exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d' avaluació no es podrà modificar, llevat que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d' avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l' estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l' article 264. Calendari de les activitats d' avaluació. Normativa Acadèmica UAB. 

Els i les estudiants de la Facultat d' Economia i Empresa que d' acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d' avaluació han de presentar la petició emplenant el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l' examen final s' anunciarà el dia i el mitjà en què es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s' informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d' exàmens d' acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar en el procés de recuperació l' alumnat ha d' haver estat prèviament avaluat en un conjunt d' activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l' assignatura o mòdul." Apartat 2 de l' article 261. La recuperació. Normativa Acadèmica UAB. Els i les estudiants han d' haver obtingut una qualificació mitjana de l' assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d' aquesta prova estarà programada en el calendari d' exàmens de la Facultat. L' estudiant que es presenti i la superi aprovarà l' assignatura amb una nota de 5.0. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d' avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d' avaluació d' una mateixa assignatura, la qualificació final d' aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l' article 266. Resultats de l' avaluació. Normativa Acadèmica UAB.

Aquesta assignatura no preveu l' avaluació única.


Bibliografia

Porter, M. E., Kramer, M. R., & Lorsch, J. W. (2009). Ser competitivo (pp. 624-624). Barcelona: Deusto.

Nueno, P. (1997). Reflotando la empresa: corporate turnaround. Deusto.

Richard, A., & Brealey, A. (2023). Principios de finanzas corporativas. McGraw-Hill Interamericana.

Fernández, P. (2005). Creación de valor para los accionistas: definición y cuantificación. UCJC Business and Society Review (formerly known as Universia Business Review), (6).

Rojo Ramírez, A. A. (2007). Valoración de empresas y gestión basada en valor. Ediciones Paraninfo, SA.

Equipo economistas DVE (2009), Cómo sanear una empresa. De Vecci Editorial

Documento de la AECA, El crecimiento de la Empresa 

Pedrosa Negrete, F. (2016), El crecimiento de la Empresa. Articulo 

Las operaciones corporativas - varios artículos y tratados


Programari

ver en continguts


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre tarda