Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 |
Economia | OT | 3 |
Economia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura pretén introduir l'estudiantat d'Economia i Empresa en la perspectiva sociològica, treballant les seves característiques principals i les eines conceptuals i teòriques bàsiques a través d'una metodologia innovadora que integra el pensament visual, el teatre social i l'aprenentatge col·laboratiu. L'objectiu bàsic és facilitar la reflexió crítica sobre les dinàmiques socials que conformen els mercats i les organitzacions empresarials, promovent una mirada sociològica que enriqueixi la formació econòmica i empresarial i permeti a l'estudiantat analitzar les realitats del món dels negocis de manera rigorosa i creativa des d'una perspectiva interdisciplinària.
L'assignatura busca desenvolupar competències teòriques sòlides que permetin dominar els conceptts fonamentals de la sociologia i comprendre les principals perspectives teòriques que han configurat el pensament sociològic contemporani, establint ponts conceptuals amb la sociologia econòmica i la sociologia de les organitzacions. Simultàniament, es fomenta el pensament crític per desenvolupar l'imaginació sociològica que connecti les decisions econòmiques individuals amb les estructures socials i els sistemes econòmics més àmplies, qüestionant les evidències del mercat i analitzant críticament els processos de construcció social dels valors econòmics, les dinàmiques de poder en les organitzacions, la desigualtat socioeconòmica i les transformacions del capitalisme contemporani.
La metodologia innovadora integra el Teatro del Oprimido d'Augusto Boal com a eina per explorar les relacions de poder en l'àmbit laboral i les dinàmiques organizacionals, el pensament visual mitjançant mapes mentals i simulacions de casos empresarials per organitzar els continguts sociològics aplicats a l'economia i l'empresa, i dinàmiques col·laboratives que fomentin l'anàlisi de diferents models de negoci i la construcció col·lectiva del coneixement sobre responsabilitat social corporativa. Aquestes estratègies pedagògiques busquen desenvolupar competències comunicatives eficaces per al lideratge empresarial, habilitats per a l'anàlisi d'entorns socioeconòmics complexos i la capacitat de crear estratègies empresarials que integrin la diversitat i la sostenibilitat social.
Finalment, l'assignatura promou la consciència social empresarial i l'acció transformadora en l'àmbit econòmic, reconeixent el potencial de la sociologia com a eina complementària per a la gestió responsable i el desenvolupament d'una mentalitat emprenedora sensible vers les problemàtiques socials contemporànies, la diversitat cultural en els mercats globals i els processos de globalització econòmica que afecten les comunitats locals. Aquestes finalitats es desenvolupen mitjançant una metodologia participativa que situa l'estudiantat al centre del procés d'aprenentatge, convertint l'aula en un espai de reflexió crítica sobre l'impacte social de les activitats econòmiques, creativitat per a la innovació empresarial i compromís actiu amb la construcció d'un model econòmic més just i sostenible que promogui l'equitat social i el respecte pels drets humans en l'àmbit empresarial.
Bloc 1. Els clàssics de la disciplina
Els grans clàssics europeus: Marx, Durkheim, Weber. Els temes principals inclouen la classe social i l'alienació; poder i autoritat; el treball i la divisió del treball; vida urbana i modernitat.
Bloc 2. Relacions socials i pràctica cultural
Els temes principals inclouen: la presentació de la persona en la vida quotidiana; el capital cultural i social; i la confiança social al context de la globalització i transformació.
Bloc 3. Identitat, desigualtat i discriminació
Els temes principals inclouen: Identitat i diversitat en el marc de la globalització; la construcció i la desigualtat de: gènere, diversitat religiosa i noves desigualtats educatives.
Bloc 4. Ciutadania i pertinença
Els temes principals inclouen: migració i integració; memòria i, molt especialmente, processos de socialització.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques i seminaris | 17 | 0,68 | 2, 4, 9, 17 |
Classes teoria | 32,5 | 1,3 | 2, 4, 9, 17 |
Estudi, lectura de textos | 75,5 | 3,02 | 2, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Pensament visual i teoria | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Reunions individuals o en grups reduïts per resoldre dubtes i supervisar el treball oral i escrit. | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 6, 9, 16 |
Metodologia La metodologia d'aquesta assignatura combina diferents estratègies didàctiques per afavorir un aprenentatge significatiu i participatiu, integrant metodologies docents innovadores que promouen l'autonomia de l'estudiantat i la construcció col·laborativa del coneixement.
Estratègies metodològiques (a) Classes magistrals impartides pel professorat responsable de l'assignatura, orientades a la presentació dels conceptes i arguments centrals de la matèria seguint el contingut del programa acadèmic. Aquestes sessions no segueixen necessàriament un ordre cronològic, sinó que s'estructuren per facilitar la comprensió conceptual i temàtica.
(b) Tallers participatius que combinen aprenentatge autònom amb presentació pública dels resultats. En aquest àmbit es desplegarà de manera destacada el Teatre de l'Oprimit (A. Boal) com a metodologia docent innovadora d'aprenentatge, una estratègia pedagògica transformadora que permet a l'estudiantat explorar realitats socials complexes mitjançant la pràctica teatral crítica.
(c) Exercicis pràctics fonamentats en les lliçons impartides i en les lectures assignades, que consoliden l'aprenentatge teòric a través de l'aplicació pràctica.
Desenvolupament de les activitats formatives
Classes magistrals Les sessions teòriques promouen activament la participació de l'estudiantat mitjançant preguntes per al debat i la discussió crítica. S'implementarà el pensament visual com a eina d'aprenentatge a través de:
Tallers Els tallers constitueixen espais de treball col·laboratiu sobre els continguts de l'assignatura, partint de les classes teòriques i les lectures prèviament assignades. S'estructuren en tres dinàmiques específiques amb calendari consensuat:
Debats en format "Club de lectura" entorn de lectures específiques, que fomenten l'anàlisi crítica i l'intercanvi d'idees entre l'estudiantat.
Presentacions grupals mitjançant peces teatrals (aproximadament 5 minuts) en format de Teatre Fòrum, una modalitat del Teatre de l'Oprimit que permet la participació activa del públic en la resolució de conflictes presentats escènicament.
Treball grupal o individual integrador que sintetitza:
Metodologies docents innovadores implementades Aquesta assignatura incorpora diverses metodologies innovadores per enriquir l'experiència formativa:
Aquestes estratègies metodològiques afavoreixen un aprenentatge actiu, crític i participatiu que connecta la teoria sociològica amb la pràctica reflexiva i l'expressió creativa.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 9, 16 |
Mapa conceptual i presentació | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Participació i exposició amb un grup d'estudiants del mapa conceptual | 5% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 9, 17 |
Prova escrita | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 9 |
Avaluació
L'assignatura s'avalua mitjançant un sistema d'avaluació continuada que integra diferents instruments i estratègies d'avaluació formativa i sumativa, coherents amb les metodologies docents innovadoras implementades i orientades a l'avaluació competencial de l'estudiantat.
Sistema d'avaluació continuada
1) Participació continuada i exposició grupal mitjançant portfolio (20%)
Descripció de l'activitat: Participació activa en les sessions i presentació col·laborativa de conceptes o textos mitjançant la creació d'un portfolio grupal que documenti el procés d'aprenentatge.
Característiques:
Competències avaluades:
2) Assaig original integrador (40%)
Descripció de l'activitat: Elaboració d'un assaig acadèmic original que integri les lectures assignades, les pràctiques teatrals realitzades i les reflexions crítiques desenvolupades al llarg del curs.
Característiques:
Competències avaluades:
3) Proves escrites (40% total)
Descripció de l'activitat: Dues proves escrites individuals distribuïdes temporalment per avaluar l'assimilació progressiva dels continguts teòrics i la capacitat d'aplicació pràctica.
Característiques:
Les proves segueixen el calendari oficial de proves de la Facultat
El format d'avaluació basat en la comprensió, anàlisi crítica i aplicació dels continguts més que en la memorització
Competències avaluades:
Criteris d'avaluació
Consideracions generals del sistema d'avaluació
Aquest sistema d'avaluació opera exclusivament mitjançant avaluació continuada, sense contemplar l'opció d'avaluació única. L'estudiantat ha de participar necessàriament en el seguiment complet del procés avaluatiu per assolir els objectius de l'assignatura.
L'avaluació s'estructura en coherència amb les metodologies docents innovadores implementades —Teatre de l'Oprimit, pensament visual i aprenentatge col·laboratiu—, prioritzant l'avaluació formativa amb retorn constant de feedback que faciliti l'aprenentatge progressiu. El sistema promou activament l'aprenentatge col·laboratiu i la construcció social del coneixement, avaluant tant els processos d'aprenentatge com els resultats obtinguts per garantir una formació integral.
Normativa de recuperació
L'estudiantat podrà accedir a la recuperació sempre que hagi completat un mínim del 66% de les activitats de l'avaluació continuada. La nota màxima en recuperació no està limitada, excepte en casos específics justificats a la guia docent. Per accedir a la recuperació es podrà establir una nota mínima de 3,5 punts com a requisit, sense que aquest llindar pugui ser superior.
Condicions de no avaluabilitat i irregularitats acadèmiques
L'estudiantat serà considerat no avaluable quan no hagi lliurat més del 30% de les activitats programades. En casos de plagi o conducta fraudulenta, s'aplicarà una qualificació de 0 punts a l'activitat afectada, i si es detecten diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà de 0 punts, sense possibilitat de recuperació.
Respecte a l'ús d'Intel·ligència Artificial (IA), aquest queda restringit i requereix identificació explícita de les eines utilitzades, acompanyada d'una reflexió crítica sobre el seu ús. La manca de transparència en l'ús d'IA es considera plagi.
Distribució de la qualificació final
Instrument d'avaluació |
Pes |
Modalitat |
Participació i portfolio grupal |
20% |
Grupal |
Assaig original integrador |
40% |
Grupal/Individual |
Prova escrita mig curs |
20% |
Individual |
Prova escrita final |
20% |
Individual |
TOTAL |
100% |
Mixt |
NO es contempla avaluació única
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Bauman, Z. (2006). Modernidad y Holocausto (3ª. Ed.). Madrid. Sequitur. (seleccions).
Berger, P. (1986). Invitació a la sociologia: una perspectiva humanística. Barcelona. Herder.
Bourdieu, P i Wacquant L. J. (1994). Per a una sociologia reflexiva. (seleccions)
Cardús, S. (1999). La mirada del sociòleg: què és, què fa, què diu la sociologia. Barcelona. Proa.
Dennis, Kingsley L. (2022), Asalto a la realidad, Barcelona, Blume.
Gracia, Carla (2022), Amb ulls de dona, Barcelona, Univers.
Marx, K i Engels, F. (1997) Manifiesto comunista. Madrid. Akal. (seleccions)
Porte A et al. (2006). La asimilación segmentada sobre el terreno: la nueva segunda generación al inicio de la vida adulta. Migraciones. (19):7-58 (selecció)
Putnam R. (1995). Bowling Alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy. 65-78 (seleccions)
Putnam, R. (2003). El declive del capital social: un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona. Galaxia Gutenberg.(seleccions)
Ritzer, G. (1996). La 'McDonalización' de la Sociedad: un anàlisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona. Ariel. (seleccions)
Roy, O. (2010). La santa ignorancia: el tiempo de la religión sin cultura. Barcelona. Ediciones Península. (seleccions)
Bajo Santos, N. (2007). Conceptos y teorías sobre la inmigración. Anuario jurídico y económico (40) 817-840.
Stolcke, V. i Wolfson, L. (2000). La 'naturaleza' de la nacionalidad. Desarrollo Económico, 40 (157), 23-24.
Sorvari, Marja. (2022). Travelling (Post)Memory: Maria Stepanova’s In Memory of Memory. 10.1007/978-3-030-95837-4_5.
Weber, M. (1994). L’ética protestant i l’espirit del capitalisme. Barcelona. Edicions 62. (seleccions)
MANUALS RECOMANATS I DE CONSULTA
Calhoun, C., Light D, Keller S (2000). Sociología. Madrid. McGraw Hill.
Giddens, A. (1993). Sociología. Madrid. Alianza Editorial.
Heller, A. (2006). Què és la “postmodernitat”? un quart de segle més tard. CCCB
Macionis, J., Plummer, K. (2011). Sociología. Madrid. Pearson.
Rithchart, R. (2020). The power of making thinking visible.US: Jossey-Bass Inc.
Rocher, G. (1973). Introducción a la sociología general. Barcleona. Herder.
Sennet, R. (2000). La corrosión del caràcter: las consecuencias personales del Trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona. Anagrama.
Todorov, T. (2000). Los abusos de la Memoria. Barcelona. Paidós.
Vivas, R. (2021). Visual thinking works. Barcelona. Lunwerg.
El Programari es donarà a classe
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |