Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sociologia General

Codi: 102303 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Administració i Direcció d'Empreses OT 4
Economia OT 3
Economia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Esther Fernandez Mostaza
Correu electrònic:
mariaesther.fernandez@uab.cat

Equip docent

Maria Esther Fernandez Mostaza

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Aquesta assignatura pretén introduir l'estudiantat d'Economia i Empresa en la perspectiva sociològica, treballant les seves característiques principals i les eines conceptuals i teòriques bàsiques a través d'una metodologia innovadora que integra el pensament visual, el teatre social i l'aprenentatge col·laboratiu. L'objectiu bàsic és facilitar la reflexió crítica sobre les dinàmiques socials que conformen els mercats i les organitzacions empresarials, promovent una mirada sociològica que enriqueixi la formació econòmica i empresarial i permeti a l'estudiantat analitzar les realitats del món dels negocis de manera rigorosa i creativa des d'una perspectiva interdisciplinària.

L'assignatura busca desenvolupar competències teòriques sòlides que permetin dominar els conceptts fonamentals de la sociologia i comprendre les principals perspectives teòriques que han configurat el pensament sociològic contemporani, establint ponts conceptuals amb la sociologia econòmica i la sociologia de les organitzacions. Simultàniament, es fomenta el pensament crític per desenvolupar l'imaginació sociològica que connecti les decisions econòmiques individuals amb les estructures socials i els sistemes econòmics més àmplies, qüestionant les evidències del mercat i analitzant críticament els processos de construcció social dels valors econòmics, les dinàmiques de poder en les organitzacions, la desigualtat socioeconòmica i les transformacions del capitalisme contemporani.

La metodologia innovadora integra el Teatro del Oprimido d'Augusto Boal com a eina per explorar les relacions de poder en l'àmbit laboral i les dinàmiques organizacionals, el pensament visual mitjançant mapes mentals i simulacions de casos empresarials per organitzar els continguts sociològics aplicats a l'economia i l'empresa, i dinàmiques col·laboratives que fomentin l'anàlisi de diferents models de negoci i la construcció col·lectiva del coneixement sobre responsabilitat social corporativa. Aquestes estratègies pedagògiques busquen desenvolupar competències comunicatives eficaces per al lideratge empresarial, habilitats per a l'anàlisi d'entorns socioeconòmics complexos i la capacitat de crear estratègies empresarials que integrin la diversitat i la sostenibilitat social.

Finalment, l'assignatura promou la consciència social empresarial i l'acció transformadora en l'àmbit econòmic, reconeixent el potencial de la sociologia com a eina complementària per a la gestió responsable i el desenvolupament d'una mentalitat emprenedora sensible vers les problemàtiques socials contemporànies, la diversitat cultural en els mercats globals i els processos de globalització econòmica que afecten les comunitats locals. Aquestes finalitats es desenvolupen mitjançant una metodologia participativa que situa l'estudiantat al centre del procés d'aprenentatge, convertint l'aula en un espai de reflexió crítica sobre l'impacte social de les activitats econòmiques, creativitat per a la innovació empresarial i compromís actiu amb la construcció d'un model econòmic més just i sostenible que promogui l'equitat social i el respecte pels drets humans en l'àmbit empresarial.


Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Demostrar que es coneix l'estructura de les institucions i de l'estat, la seva evolució futura i les conseqüències de possibles canvis per contribuir constructivament en el debat sobre el paper que desenvolupen en les societats actuals.
  • Identificar els agents econòmics que configuren una economia, entendre com s'han interrelacionat fins a la data, com s'interrelacionen actualment i predir comportaments futurs en funció de noves circumstàncies i de la seva influència en una empresa concreta.
  • Identificar millores en el procés intern de gestió per estimular la productivitat de les empreses.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
    Economia
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar que es coneix l'estructura de les institucions i de l'estat, la seva evolució futura i les conseqüències de possibles canvis per contribuir constructivament en el debat sobre el paper que desenvolupen en les societats actuals.
  • Identificar els agents econòmics que configuren una economia, entendre com s'han interrelacionat fins a la data, com s'interrelacionen actualment i predir comportaments futurs en funció de noves circumstàncies i de la seva influència en una empresa concreta.
  • Identificar millores en el procés intern de gestió per estimular la productivitat de les empreses.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el paper de la regulació en l'ocupació a Espanya.
  2. Aplicar l'anàlisi sociològica a les estructures socials actuals.
  3. Avaluar les interrelacions entre empresa i ocupació.
  4. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  5. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  6. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  7. Identificar possibilitats de millora de les relacions laborals.
  8. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  9. Interpretar els principis bàsics de la sociologia.
  10. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  17. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
  18. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

Bloc 1. Els clàssics de la disciplina

Els grans clàssics europeus: Marx, Durkheim, Weber. Els temes principals inclouen la classe social i l'alienació; poder i autoritat; el treball i la divisió del treball; vida urbana i modernitat. 

Bloc 2. Relacions socials i pràctica cultural

Els temes principals inclouen: la presentació de la persona en la vida quotidiana; el capital cultural i social; i la confiança social al context de la globalització i transformació.

Bloc 3. Identitat, desigualtat i discriminació

Els temes principals inclouen:  Identitat i diversitat en el marc de la globalització; la construcció i la desigualtat de: gènere, diversitat religiosa i noves desigualtats educatives.

Bloc 4. Ciutadania i pertinença 

Els temes principals inclouen: migració i integració; memòria i, molt especialmente, processos de socialització. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques i seminaris 17 0,68 2, 4, 9, 17
Classes teoria 32,5 1,3 2, 4, 9, 17
Estudi, lectura de textos 75,5 3,02 2, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Pensament visual i teoria 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Reunions individuals o en grups reduïts per resoldre dubtes i supervisar el treball oral i escrit. 10 0,4 2, 4, 5, 6, 9, 16

Metodologia La metodologia d'aquesta assignatura combina diferents estratègies didàctiques per afavorir un aprenentatge significatiu i participatiu, integrant metodologies docents innovadores que promouen l'autonomia de l'estudiantat i la construcció col·laborativa del coneixement.

Estratègies metodològiques (a) Classes magistrals impartides pel professorat responsable de l'assignatura, orientades a la presentació dels conceptes i arguments centrals de la matèria seguint el contingut del programa acadèmic. Aquestes sessions no segueixen necessàriament un ordre cronològic, sinó que s'estructuren per facilitar la comprensió conceptual i temàtica.

(b) Tallers participatius que combinen aprenentatge autònom amb presentació pública dels resultats. En aquest àmbit es desplegarà de manera destacada el Teatre de l'Oprimit (A. Boal) com a metodologia docent innovadora d'aprenentatge, una estratègia pedagògica transformadora que permet a l'estudiantat explorar realitats socials complexes mitjançant la pràctica teatral crítica.

(c) Exercicis pràctics fonamentats en les lliçons impartides i en les lectures assignades, que consoliden l'aprenentatge teòric a través de l'aplicació pràctica.

Desenvolupament de les activitats formatives

Classes magistrals Les sessions teòriques promouen activament la participació de l'estudiantat mitjançant preguntes per al debat i la discussió crítica. S'implementarà el pensament visual com a eina d'aprenentatge a través de:

  • Elaboració de mapes mentals per estructurar i visualitzar els continguts
  • Creació d'un personatge com a estratègia de comprensió i identificació amb els conceptes sociològics

Tallers Els tallers constitueixen espais de treball col·laboratiu sobre els continguts de l'assignatura, partint de les classes teòriques i les lectures prèviament assignades. S'estructuren en tres dinàmiques específiques amb calendari consensuat:

  1. Debats en format "Club de lectura" entorn de lectures específiques, que fomenten l'anàlisi crítica i l'intercanvi d'idees entre l'estudiantat.

  2. Presentacions grupals mitjançant peces teatrals (aproximadament 5 minuts) en format de Teatre Fòrum, una modalitat del Teatre de l'Oprimit que permet la participació activa del públic en la resolució de conflictes presentats escènicament.

  3. Treball grupal o individual integrador que sintetitza:

    • El mapa conceptual elaborat
    • La reflexió crítica entorn de la peça teatral
    • Una aproximació a una autora sociòloga contemporània vinculada al tema central del guió teatral desenvolupat

Metodologies docents innovadores implementades Aquesta assignatura incorpora diverses metodologies innovadores per enriquir l'experiència formativa:

  • Teatre de l'Oprimit (A. Boal): Metodologia transformadora que combina art i pedagogia crítica
  • Pensament visual: A través de mapes mentals i creació de personatges
  • Aprenentatge col·laboratiu: Mitjançant tallers i treballs grupals
  • Club de lectura: Per fomentar la discussió crítica i l'anàlisi textual

Aquestes estratègies metodològiques afavoreixen un aprenentatge actiu, crític i participatiu que connecta la teoria sociològica amb la pràctica reflexiva i l'expressió creativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 40% 0 0 2, 4, 5, 6, 9, 16
Mapa conceptual i presentació 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Participació i exposició amb un grup d'estudiants del mapa conceptual 5% 0 0 2, 4, 6, 9, 17
Prova escrita 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 7, 9

Avaluació

L'assignatura s'avalua mitjançant un sistema d'avaluació continuada que integra diferents instruments i estratègies d'avaluació formativa i sumativa, coherents amb les metodologies docents innovadoras implementades i orientades a l'avaluació competencial de l'estudiantat.

Sistema d'avaluació continuada

1) Participació continuada i exposició grupal mitjançant portfolio (20%)

Descripció de l'activitat: Participació activa en les sessions i presentació col·laborativa de conceptes o textos mitjançant la creació d'un portfolio grupal que documenti el procés d'aprenentatge.

Característiques:

  • Els criteris d'avaluació s'explicaran detalladament a classe i es difondran a través del campus virtual
  • Les evidències seran retornades amb feedback formatiu i comentaris per facilitar la millora continuada
  • Els lliuraments es realitzen en equip amb un mínim de tres entregues distribuïdes al llarg del curs acadèmic
  • Pes en la qualificació final: 20%

Competències avaluades:

  • Participació activa i reflexiva
  • Treball col·laboratiu i cooperatiu
  • Comunicació oral i presentació pública
  • Síntesi i organització de continguts

2) Assaig original integrador (40%)

Descripció de l'activitat: Elaboració d'un assaig acadèmic original que integri les lectures assignades, les pràctiques teatrals realitzades i les reflexions crítiques desenvolupades al llarg del curs.

Característiques:

  • Es desenvoluparà a partir d'una llista de preguntes orientadores facilitada durant el curs
  • Els criteris d'avaluació s'explicaran a classe i es difondran pel campus virtual
  • Les evidències seran retornades amb comentaris per afavorir l'aprenentatge
  • El treball no és necessàriament grupal, tot i que es fomenta que sigui col·laboratiu
  • Pes en la qualificació final: 40%

Competències avaluades:

  • Anàlisi crítica i síntesi conceptual
  • Redacció acadèmica i argumentació
  • Integració teoria-pràctica
  • Treball cooperatiu i gestió grupal

3) Proves escrites (40% total)

Descripció de l'activitat: Dues proves escrites individuals distribuïdes temporalment per avaluar l'assimilació progressiva dels continguts teòrics i la capacitat d'aplicació pràctica.

Característiques:

  • Prova de mig curs: Avaluació individual i no memorística centrada en la comprensió conceptual i l'aplicació pràctica dels continguts treballats durant la primera meitat del curs
    • Pes en la qualificació final: 20%
  • Prova final: Avaluació individual i no memorística que integra els continguts de tot el curs, amb especial atenció a la capacitat de síntesi i relació conceptual
    • Pes en la qualificació final: 20%

Les proves segueixen el calendari oficial de proves de la Facultat

El format d'avaluació basat en la comprensió, anàlisi crítica i aplicació dels continguts més que en la memorització

Competències avaluades:

  • Comprensió conceptual i teòrica
  • Capacitat d'anàlisi i síntesi
  • Aplicació pràctica del coneixement
  • Expressió escrita acadèmica

Criteris d'avaluació

Consideracions generals del sistema d'avaluació

Aquest sistema d'avaluació opera exclusivament mitjançant avaluació continuada, sense contemplar l'opció d'avaluació única. L'estudiantat ha de participar necessàriament en el seguiment complet del procés avaluatiu per assolir els objectius de l'assignatura.

L'avaluació s'estructura en coherència amb les metodologies docents innovadores implementades —Teatre de l'Oprimit, pensament visual i aprenentatge col·laboratiu—, prioritzant l'avaluació formativa amb retorn constant de feedback que faciliti l'aprenentatge progressiu. El sistema promou activament l'aprenentatge col·laboratiu i la construcció social del coneixement, avaluant tant els processos d'aprenentatge com els resultats obtinguts per garantir una formació integral.

Normativa de recuperació

L'estudiantat podrà accedir a la recuperació sempre que hagi completat un mínim del 66% de les activitats de l'avaluació continuada. La nota màxima en recuperació no està limitada, excepte en casos específics justificats a la guia docent. Per accedir a la recuperació es podrà establir una nota mínima de 3,5 punts com a requisit, sense que aquest llindar pugui ser superior.

Condicions de no avaluabilitat i irregularitats acadèmiques

L'estudiantat serà considerat no avaluable quan no hagi lliurat més del 30% de les activitats programades. En casos de plagi o conducta fraudulenta, s'aplicarà una qualificació de 0 punts a l'activitat afectada, i si es detecten diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà de 0 punts, sense possibilitat de recuperació.

Respecte a l'ús d'Intel·ligència Artificial (IA), aquest queda restringit i requereix identificació explícita de les eines utilitzades, acompanyada d'una reflexió crítica sobre el seu ús. La manca de transparència en l'ús d'IA es considera plagi.

  

Distribució de la qualificació final

Instrument d'avaluació

Pes

Modalitat

Participació i portfolio grupal

20%

Grupal

Assaig original integrador

40%

Grupal/Individual

Prova escrita mig curs

20%

Individual

Prova escrita final

20%

Individual

TOTAL

100%

Mixt

NO es contempla avaluació única

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Bauman, Z. (2006). Modernidad y Holocausto (3ª. Ed.). Madrid. Sequitur. (seleccions). 

Berger, P. (1986). Invitació a la sociologia: una perspectiva humanística. Barcelona. Herder.

Bourdieu, P i Wacquant L. J. (1994). Per a una sociologia reflexiva. (seleccions)

Cardús, S. (1999). La mirada del sociòleg: què és, què fa, què diu la sociologia. Barcelona. Proa.

Dennis, Kingsley L. (2022), Asalto a la realidad, Barcelona, Blume.

Gracia, Carla (2022), Amb ulls de dona, Barcelona, Univers.

Marx, K i Engels, F. (1997) Manifiesto comunista. Madrid. Akal. (seleccions)

Porte A et al. (2006). La asimilación segmentada sobre el terreno: la nueva segunda generación al inicio de la vida adulta.  Migraciones. (19):7-58 (selecció)

Putnam R. (1995).  Bowling Alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy. 65-78 (seleccions)

Putnam, R. (2003). El declive del capital social: un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona. Galaxia Gutenberg.(seleccions)

Ritzer, G. (1996). La 'McDonalización' de la Sociedad: un anàlisis de la racionalización en la vida cotidiana. Barcelona. Ariel. (seleccions)

Roy, O. (2010). La santa ignorancia: el tiempo de la religión sin cultura. Barcelona. Ediciones Península. (seleccions)

Bajo Santos, N. (2007). Conceptos y teorías sobre la inmigración. Anuario jurídico y económico (40) 817-840.

Stolcke, V. i Wolfson, L. (2000). La 'naturaleza' de la nacionalidad. Desarrollo Económico, 40 (157), 23-24.

Sorvari, Marja. (2022). Travelling (Post)Memory: Maria Stepanova’s In Memory of Memory. 10.1007/978-3-030-95837-4_5. 

Weber, M. (1994). L’ética protestant i l’espirit del capitalisme. Barcelona. Edicions 62. (seleccions)

  

MANUALS RECOMANATS I DE CONSULTA

Calhoun, C., Light D, Keller S (2000). Sociología. Madrid. McGraw Hill.

Giddens, A. (1993). Sociología. Madrid. Alianza Editorial.

Heller, A. (2006). Què és la “postmodernitat”? un quart de segle més tard. CCCB

Macionis, J., Plummer, K. (2011). Sociología. Madrid. Pearson.

Rithchart, R. (2020). The power of making thinking visible.US: Jossey-Bass Inc.

Rocher, G. (1973). Introducción a la sociología general. Barcleona. Herder.

Sennet, R. (2000). La corrosión del caràcter: las consecuencias personales del Trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona. Anagrama.

Todorov, T. (2000). Los abusos de la Memoria. Barcelona. Paidós.

Vivas, R. (2021). Visual thinking works. Barcelona. Lunwerg.  


Programari

El Programari es donarà a classe


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt