Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Dret | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Es tracta d’una assignatura de primer curs, de formació bàsica.
L’assignatura proporciona els instruments bàsics de l’anàlisi econòmica per analitzar i entendre la realitat social d’un país. Dins aquest marc, l'alumnat ha de ser capaç d’utilitzar el conceptes i mètode de l’anàlisi econòmica per comprendre els principals fets que caracteritzen l’economia d’un país. Es farà émfasi especial en el paper del sector públic i de la regulació en l’activitat econòmica.
Els objectius formatius de l’assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:
1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de la microeconomia i macroeconomia
2. Conèixer les institucions econòmiques fonamentals
3. Poder fer una anàlisi raonada, autònoma i crítica de la realitat econòmica actual
4. Demostrar l’adquisició dels coneixements a través de l’expressió escrita i oral, tant de manera individual com en grup.
El contingut de l'assignatura considerarà explícitament aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Tema 1. Introducció. Principis bàsics de la ciència econòmica. Ús de gràfics i models econòmics. Microeconomia i macroeconomia. El PIB y la comptabilitat nacional. El model del fluxe circular de la renda. Creixement econòmic i productivitat.
Tema 2. El Mercat. Oferta y demanda. Elasticitats. Benestar. Excedent del consumidor i del productor. Eficiència i fallides de mercat.
Tema 3. Producció i costos. La funció de producció. La funció de costos. Costos fixos, variables, mitjos i marginals.
Tema 4. L'equilibri del mercat perfectament competitiu i monopolístic. Introducció a la política de defensa de la competència.
Tema 5. El paper del sector públic. Regulació del mercat: preus i quantitats. Els bens públics i les externalitats.
Tema 6. Hisenda pública. El paper dels impostos i el finançament del sector públic. El pressupost públic. Dèficit i deute públic.
Tema 7. El mercat de treball. Oferta i demanda de treball. Els salaris i els costos laborals. la negociació col·lectiva. El model de mercat de treball amb atur. Polítiques laborals: subsidis d'atur i salari mínim.
Tema 8. Introducció a l'economia empresarial. El paper de l'empresa. La comptabilitat empresarial: el balanç i el compte de resultats. El tamany de l'empresa i la productivitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 1, 2, 6, 9, 10 |
Sessions en Seminaris, resolució de problemes, casos pràctics | 22 | 0,88 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 3, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Estudi personal, preparació de treballs, problemes i seminaris, i altres activitats recomanades | 104 | 4,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11 |
La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L'aprenentatge i desenvolupament del curs es basaran en les següent activitats:
Sessions magistrals: en aquestes sessions el professorat transmet a l'alumnat els conceptes i gràfiques analítiques fonamentals corresponents a cadascun dels temes de la matèria. L’assistència a aquestes sessions és essencial per comprendre el conceptes i instruments. L’alumnat haurà de complementar aquestes sessions amb l’estudi personal dels temes explicats.
Sessions en seminaris: aquestes sessions, presencials i obligatòries per l'alumnat, inclouen un conjunt d’activitats entre les que destaquen el desenvolupament conceptual, la resolució de problemes pràctics, estudi de casos i debats sobre l’actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses. Inclou la presentació a classe per part de l’alumnat de resolució de problemes.
Activitats supervisades: Tutoríes
Activitats d'avaluació: es realitzarán un conjunt de mínim 4 (quatre) activitats avaluables, de les que dues seran un examen, a la meitat i a la fi del semestre.
Activitats recomanades: el professorat pot recomanar l’assistència a conferències, debats, i seminaris com a complement de l’assignatura.
Activitats autònomes: l’estudiantat ha de complementar les activitats dirigides amb l’estudi dels materials proporcionats (manuals, lectures, apunts) i la realització d’exercicis pràctics.
Oportunament el professorat comunicarà el cronograma mitjançant el Campus Virtual
Sobre l'ús de recursos d'Inteli·lgencia Artificial: Per a aquesta assignatura, en les activitats avaluables realitzades fora de l’aula es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. Queda explícitament exclòs de la IA l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de les dades. Quan el professorat dissenyi activitats que impliquin l'ús de la IA, es proporcionaran instruccions específiques sobre l'ús de la IA en aquella activitat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i resolució de casos pràctics | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova escrita, cap a la meitat del semestre | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova escrita final del curs | 35% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
L’avaluació de l’assignatura es durà a terme de manera continuada al llarg del curs. Es basarà en les següents activitats, amb les corresponents ponderacions:
1. Prova escrita, a realitzar cap a la meitat del semestre: 35%
2. Prova escrita al final del curs: 35%
3. Exercicis i resolució de casos pràctics: 30% (dues proves mínim).
Una de les proves es farà en la data fixada per la Facultat en el període d’exàmens. El professorat del grup determinarà la primera setmana de classe quantes proves es faran i en quines dates. El nombre d’exercicis addicionals i casos pràctics a presentar serà com a mínim de dos. L'alumnat ha de respectar sempre la data de lliurament dels exercicis, en cas contrari no seran avaluats. Per aprovar l’assignatura es requereix que la nota de cadascuna de les proves escrites sigui igual o superior a 3,5, i que la mitjana ponderada de totes les proves sigui igual o superior a 5 (sobre un màxim de 10).
Reavaluació: A l'examen de recuperació només es podrà presentar l'alumnat que hagi tingut una nota ponderada de les proves d'avaluació continuada igual o superior a 3 i inferior a 5 (sobre 10). L'examen de recuperació es farà en la data que fixi la Facultat. En cas de superar l'examen de recuperació, l'alumnat serà qualificat amb un 5 com a nota final de l'assignatura, i en cas contrari mantindrà la nota ponderada resultat de l'avaluació continua (superior o igual a 3 i inferior a 5).
Els no-presentats: L'alumnat que inicii el procés d’avaluació continuada tindra una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les activitats avaluables; en aquest cas, la nota serà 'no avaluable'.
Casos especials: En els casos que l’alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professorat responsable del grup establirà els mecanismes de recuperació.
Conductes fraudulentes: L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. L'alumnat que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura.
Avaluació única (per a aquell alumnat la sol·licitud del qual hagi estat acceptada)
Projecte CORE: La Economía, e-book obert (gratuit, en castellà). Enllaç: https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Krugman, Paul i Robin Wells (2022): Fonaments d'Economia, Editorial Reverté. 4ª Edició (5ª original)
versió electrònica gratuita (accés UAB): https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/105547
-Acemoglu, Daron; David Laibson i John A. List (2017), "Economia", Antoni Bosch ed..
-Mankiw, Gregory N. (2012): Principios de economia, 6ª ed., Ediciones Paraninfo, o edicions posteriors.
-Mochón, Francisco (2009): Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, o edicions posteriors.
també disponible vía biblioteca de la UAB: https://elibro.net/es/ereader/uab/50180
Altres recursos:
1) Premis Nobel d'Economia (dones científiques): 2009: Elinor Omstrom: https://es.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom; 2019: Esther Duflo: https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Duflo
Altres dones premis Nobel: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Nobel_laureates
2) Fonts de dades: INE www.ine.es; OCDE: www.oecd.org
No s'exigeix cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 22 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 23 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 511 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 512 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 513 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |